Recirculeren tijdens maisch

Gestart door Jeukstaardt, 19-12-2016 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Wordt continu recirculeren tijdens de maisch periode gedaan door iemand? Ik begrijp dat de Braumeister, Grainfather RIMS systemen dit doen, maar zonder zo'n systeem zijn er mensen die dit doen?
En waarom wel of niet? Heeft het zin ivm rendementsverhoging of levert het op temperatuur houden juist weer problemen op?

Ik lees op verschillende fora dat er nogal verschil van mening is hierover en dat zal hier niet anders zijn, maar ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

tdp

Ik denk zo ongeveer iedereen met een RIMS installatie?

Heb het zelf destijds wel gedaan, de pomp draaide constant bij het maischen, voor het rondpompen van het wort.

Battum80

Ik doe het ook, vooral om de temperatuur constant te houden en mooie heldere wort te krijgen. Ik heb een elektrische pan van 27 liter met een binnenpan en een solarpompje

DLB

Wij hebben vrij snel een pompje aangeschaft toen we er achter kwamen dat de temperatuur bovenin een paar graden lager was dan de temperatuur onderin. Met het recirculeren is de temperatuur veel gelijkmatiger verdeeld.

En de filtratiestap is vele malen sneller dan voorheen. Nu is het doorgaans in 15 minuten helder, waar het daarvoor soms wel langer dan een uur kon duren.

Oxhead

Nee niet nodig, met een goede isolatie zakt de temperatuur minimaal. Dat er verschil tussen boven en onder maakt niet uit. Het gaat om het gemiddelde.
Na het maischen in het wort binnen 3 liter helder genoeg dus hiervoor hoef je ook niet te doen.
  :degroeten:

Bart LJ

En vertel je dan al die zetmeeltjes dat ze zich op de hoogte moeten stellen van het gemiddelde en zich qua omzetting daarnaar moeten gedragen?

:-)

Jeukstaardt

Citaat van: Battum80 op 19-12-2016  13:09 uIk doe het ook, vooral om de temperatuur constant te houden en mooie heldere wort te krijgen. Ik heb een elektrische pan van 27 liter met een binnenpan en een solarpompje

En dan tussentijds nog eens verwarmen of verlies je weinig temp?

Oxhead

Citaat van: Bart LJ op 19-12-2016  15:48 uEn vertel je dan al die zetmeeltjes dat ze zich op de hoogte moeten stellen van het gemiddelde en zich qua omzetting daarnaar moeten gedragen?

:-)

Maischen wordt zwaar overschat  ;) Het is een simpel proces. En maak je geen zorgen het gaat al zo'n 23 jaar goed. Kijk maar eens bij bewezen recepten. :)

Haagse Wouter


JAVAL

Da's een interessante vraag! Ik heb zelf een aantal keren gebrouwen met een zelfgemaakt circulatiesysteem; een maischketel met daarin een binnenketel met een filterbodem. Onderin de maischketel een kraan, slang, pomp en buitenkoker met uitloop bovenop het beslag in de binnenketel. Ik verwarmde het gefilterde wort dus buiten de maischketel, in de elektrische buitenkoker. En ik moet zeggen; het was leuk om zoiets te bouwen en te zien dat het werkt. Maar ik heb toch besloten om terug te gaan naar de eenvoud van een maischketel met filterbuis en een afzonderlijke kookketel. En ik ben tevreden over de resultaten.

In mijn beleving hebben de meeste gebruikers van een circulatiesysteem ook veel plezier in het bouwen en gebruiken daarvan. En hebben ze voor een circulatiesysteem gekozen omdat het ontwerpen en bouwen ervan gewoon extra plezier en voldoening geeft. En dat geeft de hobby van het bierbrouwen een extra dimensie. Of je er beter en/of lekkerder bier door krijgt weet ik niet. Het is gewoon een manier van wort produceren, zoals er nog diverse andere manieren zijn. Ik ken wel enkele kleinere commerciële brouwsystemen (1000-2000 liter) die met circulatie werken, maar dan van het complete (ongefilterde) beslag, en verwarmd door een buitenkoker. Ik heb ook de indruk dat de grotere brouwerijen geen circulatie toepassen, maar daar weten anderen waarschijnlijk meer over te vertellen.

De moraal van mijn verhaal; als je het leuk vind om een RIMS of HERMS te bouwen, en ermee te brouwen, dan moet je dat vooral doen. Als je het eenvoudig wilt houden omdat je geen RVS lasser kent, hoeft dat geen barrière te zijn om mooie en lekkere bieren te brouwen. Het verschil tussen een circulatiesysteem en een niet-circulatiesysteem is volgens mij kleiner dan het verschil tussen wel of niet een goed brouwboek hebben bestudeerd.
Jaap       

Oxhead

Helemaal mee eens. Was een beetje flauwe reactie van mij hier boven. :pan:
Als je denk dat continu circuleren beter bier oplevert gewoon doen.
 Persoonlijk denk ik dat het niet nodig is, kwaad kan het denk ook niet mits er op voorkomen van luchtinslag wordt gelet.
 :biersmile:

Oscar

Circuleren is nergens voor nodig, het een gewoon een manier om iets te doen. Gewoon roeren en daarna met een hevelfilter filteren werkt ook prima..

Het maischen wordt inderdaad zwaar overschat. Veel brouwers denken dat ze controle hebben over hun maischen door de tijden aan te houden, maar ze weten (vaak) niet eens hoe snel hun versuikering verloopt. Dus een controle van "lik me versje"... en dat geldt voor mij ook  ;)

 :brouwen:

Hay

Citaat van: Oxhead op 20-12-2016  18:17 uHelemaal mee eens. Was een beetje flauwe reactie van mij hier boven. :pan:
Als je denk dat continu circuleren beter bier oplevert gewoon doen.
 Persoonlijk denk ik dat het niet nodig is, kwaad kan het denk ook niet mits er op voorkomen van luchtinslag wordt gelet.
 :biersmile:

Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen ik vond het juist een eerlijk antwoord.
Ik brouw al 3 jaar met een eenstapsmaischschema en brouw daar prima biertjes mee.
Maar loop er nog steeds tegen aan dat mensen zeggen dat kan niet.
Laatst nog iemand en die iemand is notabene bierkeurmeester en die zegt gewoon met een maischschema van 75 minuten op 67 graden kun je geen goed bier brouwen.
Diezelfde persoon geeft mensen cursussen en hamert erdaar ook op dat het in verschillende stappen moet.
Daarmee doel ik dus op het overschatten van het maischen.

Haagse Wouter

Citaat van: Hay op 20-12-2016  21:10 uDaar hoef je je niet voor te verontschuldigen ik vond het juist een eerlijk antwoord.
Ik brouw al 3 jaar met een eenstapsmaischschema en brouw daar prima biertjes mee.
Maar loop er nog steeds tegen aan dat mensen zeggen dat kan niet.
Laatst nog iemand en die iemand is notabene bierkeurmeester en die zegt gewoon met een maischschema van 75 minuten op 67 graden kun je geen goed bier brouwen.
Diezelfde persoon geeft mensen cursussen en hamert erdaar ook op dat het in verschillende stappen moet.
Daarmee doel ik dus op het overschatten van het maischen.

Bijna alle bieren van Brewdog zijn eenstaps. Als dat geen argument is :D.

DLB

CiteerHet maischen wordt inderdaad zwaar overschat. Veel brouwers denken dat ze controle hebben over hun maischen door de tijden aan te houden, maar ze weten (vaak) niet eens hoe snel hun versuikering verloopt. Dus een controle van "lik me versje"... en dat geldt voor mij ook  ;)

Bedoel je hier mee dat een eenvoudige jodiumtest beter zou zijn dat vast tijden aanhouden, Oscar? Of is er een goede controle juist lastig?

RienP

Ik denk dat Oscar doelt op het meten van het suikergehalte met een refractometer tijdens het maischen.

Eric v B

Tijdens het maischen recirculeer ik omdat ik onder de filterplaat niet kan roeren. Mijn aanname is (ik heb dat nooit gemeten) dat de temperatuur onder de filterplaat hoger is dan in het gedeelte van de maisch boven de filterplaat waar wel geroerd wordt. Dit had een leuk november experiment kunnen zijn.

Hay

Dit had een leuk november experiment kunnen zijn.




Maak je er een januari experiment van  :)

DLB

CiteerGeplaatst door: Eric v B
« Gepost op: Vandaag om 12:33 »
Mijn aanname is (ik heb dat nooit gemeten) dat de temperatuur onder de filterplaat hoger is dan in het gedeelte van de maisch boven de filterplaat waar wel geroerd wordt. Dit had een leuk november experiment kunnen zijn.

Wij hebben dat een tijd terug gemeten. Onderin afgetapt en T bepaald en direct daarna de T van de laag bovenin. Daar zat zo'n 5 graden verschil tussen (onderin warmer vanzelfsprekend). De mout lijkt als een soort deken te werken. Daarna zijn we ook meteen overgegaan op recirculeren.

Eric v B

Citaat van: DLB op 21-12-2016  13:14 uWij hebben dat een tijd terug gemeten. Onderin afgetapt en T bepaald en direct daarna de T van de laag bovenin. Daar zat zo'n 5 graden verschil tussen (onderin warmer vanzelfsprekend). De mout lijkt als een soort deken te werken. Daarna zijn we ook meteen overgegaan op recirculeren.
Dus recirculeren (bij gebruik van een filterplaat) is zo gek nog niet.

Etn82

Sinds een paar jaar brouw ik thuis met een zogenaamde RIMS opstelling (Recirculatie Infusie Maisch Systeem).

Ik ben in een aantal stappen tot dit systeem gekomen. Ik ben begonnen met enkelstaps maischen in een koelbox. Omdat ik toen toch ook de mogelijkheid tot meerstaps maischen wilde hebben (en ik een extra RVS pan tot mijn beschikking had) ben ik overgestapt naar een maischketel met filterbodem.

In de praktijk bleek de warmte zich niet goed te verdelen, onder de filterplaat (direct boven de vlam) was het veel warmer dan boven in het beslag. Stevig roeren had weinig nut. Om dit euvel op te lossen, heb ik een goedkoop Solar pompje aangeschaft, voila, RIMS systeem compleet.

De Voordelen:
1. De warmte in het beslag wordt door het continu recirculeren zeer goed verdeeld. Het beslag is daardoor overal nagenoeg dezelfde temp. zonder extra inspanning door flink te roeren (gemak).
2. Wort is aan het einde van het maischen zeer helder, waardoor ik meteen kan beginnen met spoelen (tijdwinst).
3. Meer controle over het maischproces (kwaliteit)

Nadelen:
1. Een pomp kan kapot gaan, wat mij ook al eens is overkomen (verstoring)

Conclusie.
Als ik thuis brouw, dan doe ik dat voornamelijk voor mijn plezier en ter ontspanning. Voor mij wegen het gemak en de tijdwinst van dit RIMS systeem zwaarder dan het eventuele ongemak van een kapotte pomp. Na de eerste keer dat mijn pomp er mee ophield op de brouwdag heb ik maar meteen twee nieuwe besteld, zodat ik een reserve heb.

Wat betreft het belang van het maischproces voor het uiteindelijke bier, ben ik van mening dat dit een ondergeschikte rol speelt ten opzichte van mout en gistkeuze en gistbehandeling. Maar het speelt toch zeker wel een rol.
Door het maischen onder controle te hebben, kan je de vergistingsgraad bijsturen. Wil je hier toe in staat zijn, dan moet je het maischproces eerst goed onder controle hebben (zeker bij éénstaps).


Jeukstaardt

Citaat van: Eric v B op 21-12-2016  16:17 uDus recirculeren (bij gebruik van een filterplaat) is zo gek nog niet.

Zou dat ook lukken met een bazookafilter ipv een filterplaat?

SanderH

Citaat van: Jeukstaardt op 21-12-2016  17:25 uZou dat ook lukken met een bazookafilter ipv een filterplaat?

Zou gewoon moeten lukken. Normaal gaat ook alleen het wort erdoor als je het bed hebt opgebouwd. Zie daar niet een probleem in.

JAVAL

Als je een maischketel hebt en circuleert door een bazookafilter of traditionele wortverzamelbuis (buis met zaaggleufjes) zal er geen hotspot ontstaan zoals onder een filterbodem. Daardoor zal de temperatuur én de viscositeit van het beslag veel homogener zijn,
Jaap

Oxhead

Maar door te circuleren door je warmtewisselaar/warmwatervat is er toch ook continu een temperatuurverschil van het wort in de maischketel en de warmtewisselaar.  Anders kan er geen warmteoverdracht plaatsvinden.
Enfin in de praktijk merk je er gelukkig weinig tot niets van is mijn ervaring.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.