Totale hoeveelheid wat lager uitgevallen na koken

Gestart door Noordzij_1, 17-12-2016 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noordzij_1

Hoi iedereen!

Ik heb vandaag mijn eerste brouwsel gebrouwen; een IPA.
Het hele proces ging wel aardig denk ik, maar het moest 15 liter worden en ik ben met 13 geëindigd...
Het SG is dan ook 1068 ipv de beoogde 1058.
Als mijn rekensommetje klopt zou zowel SG als hoeveelheid goed zijn als ik 2 liter water kook (zodat het ontsmet is), laat afkoelen naar 20 graden en dan toevoeg.
Is dat een goed idee, of een no-go ?

Rekensommetje;
13 liter wort van 1,068 kg/L = 13.884 kg wort
2 liter water erbij = 2 kg dus 15.884 kg wort.
15,884 kg / 15 liter = 1.0589 kg / L

Haagse Wouter

In Nederland is het water schoon zat, dus ontsmetten hoeft niet.

Je kunt ook het gewoon laten. Dan heb je een wat sterker bier.

marc0871

Beter nu water toevoegen, dan na de vergisting.
Of minder bier met een hoger abv accepteren.

Volgende keer misschien iets verder doorspoelen, zodat je je kookverlies op kan vangen.

Noordzij_1

Bedankt voor de reacties.
Ja kookverlies is wel groot blijkt, er stond 90 minuten kook in het recept.
Ik begon met ruim 16 liter, dus er is 3 liter verdampt...
Het is een 2500 Watt pan, en had hem volgas gezet voor de kook.
De kook was ook best imposant, en de keuken was een sauna  >:D
Maar goed heb nu weer wat aangelengd, weet ik het voor de volgende keer.

Brouwers

Citaat van: Noordzij_1 op 17-12-2016  22:29 uBedankt voor de reacties.
Ja kookverlies is wel groot blijkt, er stond 90 minuten kook in het recept.
Ik begon met ruim 16 liter, dus er is 3 liter verdampt...
Het is een 2500 Watt pan, en had hem volgas gezet voor de kook.
De kook was ook best imposant, en de keuken was een sauna  >:D
Maar goed heb nu weer wat aangelengd, weet ik het voor de volgende keer.
Je hebt een kookverlies van 12.5 %, is gewoon prima verdamping tijdens het koken. Volgende keer meer spoelen of dunner maischen, komt dan weer goed. Nu kan je nog 2 liter toevoegen of accepteren dat je zwaarder bier hebt

jaapz

Citaat van: Haagse Wouter op 17-12-2016  21:44 uIn Nederland is het water schoon zat, dus ontsmetten hoeft niet.

Heb laatst ook wat water toegevoegd na het koken omdat er toch meer weggekookt was dan berekend, toen heb ik het water gekookt om de kans op besmetting tegen te gaan. Maar volgens jou hoeft dat dus helemaal niet? Zou namelijk wel weer wat tijd schelen...

Drents Hopbier

Citaat van: Haagse Wouter op 17-12-2016  21:44 uIn Nederland is het water schoon zat, dus ontsmetten hoeft niet.

In waterleidingen komt Aeromonas voor in kleine hoeveelheden, die zich kunnen vermenigvuldigen. Er zijn veertien soorten beschreven, waarvan de meeste geassocieerd worden met ziekten.

Verder zitten (soms) in leidingwater: wimperdieren (Ciliata), naaktamoeben (Amoeba), schaalamoeben (Testacea), gaatjesdragers (Foraminifera), platwormen (Turbellaria), draadwormen (Nematoda), raderdieren (Rotatoria), buikharigen (Gastrotrichia), beerdieren (Tardigrada), borstelwormen (Oligochaeta), slakken (Gastropoda) incl. huisjes, watermijten (Hydrachnellae), mijtlarven (Hydrach larven), watervlooien (Cladocera), mosselkreeften (Ostracoda), roeipootkreeften (Copepoda), Cyclopoida + Calanoida, Harpacticoida, Nauplii + copepodieten, delen van pissebedden, muggelarven (Chironomidae).
Info: Wikipedia en leidingwaterbedrijf.

Hopbier

Oscar

Citaat van: jaapz op 18-12-2016  12:13 utoen heb ik het water gekookt om de kans op besmetting tegen te gaan.

Maar wel gewoon water uit de kraan drinken...?  ;) Wel na blijven denken he... ^-^

Haagse Wouter

Citaat van: Drents Hopbier op 18-12-2016  12:34 uIn waterleidingen komt Aeromonas voor in kleine hoeveelheden, die zich kunnen vermenigvuldigen. Er zijn veertien soorten beschreven, waarvan de meeste geassocieerd worden met ziekten.

Verder zitten (soms) in leidingwater: wimperdieren (Ciliata), naaktamoeben (Amoeba), schaalamoeben (Testacea), gaatjesdragers (Foraminifera), platwormen (Turbellaria), draadwormen (Nematoda), raderdieren (Rotatoria), buikharigen (Gastrotrichia), beerdieren (Tardigrada), borstelwormen (Oligochaeta), slakken (Gastropoda) incl. huisjes, watermijten (Hydrachnellae), mijtlarven (Hydrach larven), watervlooien (Cladocera), mosselkreeften (Ostracoda), roeipootkreeften (Copepoda), Cyclopoida + Calanoida, Harpacticoida, Nauplii + copepodieten, delen van pissebedden, muggelarven (Chironomidae).
Info: Wikipedia en leidingwaterbedrijf.

Hopbier

Ik begrijp niet goed waarom je dit post? In elk ding op aarde dat niet bewaard wordt onder een ontsmettingsmiddelen zitten micro-organismen.
Dat betekent absoluut niet dat deze zich onder de omstandigheden van bier (lage pH en alcohol) die voor een infectie gaan zorgen. Volgens mij staat zelfs in de cursus blikbrouwen dat je het water niet hoeft te koken.
Nogmaals, het water in Nederland is schoon zat. Je hoeft het dus niet te ontsmetten voor gebruik in bier.

marc0871

Ik ook niet.
Anders dan in andere landen, waar kraanwater vooral geschikt is om mee te koken en te wassen, wordt het Nederlandse kraanwater geschikt geacht voor consumptie.
Ik mag toch aannemen dat de aanwezige verontreiniging dan van die mate is, dat het geen gevaar voor de volksgezondheid oplevert.

In de handleidingen voor blikbrouwen, die ik heb gezien, gebruik je inderdaad een liter of 3 heet water om het moutextract op te lossen.
De rest van het water gaat er koud bij.
Zo heb ik het ook gedaan en ik heb geen infecties gekregen en ben er niet ziek van geworden.
Zo'n vaart zal het dus niet lopen.

Verder wat Wouter zegt.

Nerro

Ik gebruik koud water achteraf als correctie, het is eigenlijk de enige manier om exact op je berekende waardes te komen. Bijkomstig voordeel is dat je sneller kunt koelen naar kamertemperatuur, zeker als je het water aan het einde van het koelen toevoegt als je nog maar een paar graden boven kamertemperatuur zit en het koelen niet zo snel meer gaat. Je bereikt dan sneller een goede temperatuur om te pitchen.

Van die paar beestjes die nog in Nederlands kraanwater zitten heb ik nog nooit last gehad. Het zal wel aan die honderden miljarden gistcellen liggen.

Serge VL

Je gedroogde gist bevat meer kiemen dan je tapwater van de kraan. ;) en ik goed kan lezen zijn de maximale normen die vooropgesteld zijn voor bepaalde organisme aan de lage kant.
   

Jacques

Citaat van: marc0871 op 18-12-2016  14:58 uAnders dan in andere landen, waar kraanwater vooral geschikt is om mee te koken en te wassen, wordt het Nederlandse kraanwater geschikt geacht voor consumptie.

Dankzij Europese regels is dit ook het geval in onze omliggende landen.

https://www.europadecentraal.nl/onderwerp/klimaat-energie-en-duurzaamheid/water/drinkwater/
http://www.infomil.nl/onderwerpen/integrale/handboek-eu/water/waterkwaliteit/


Thamerdal

Een 2 liter pak Bar-le-duc water kost een paar centen. Daar heb ik er altijd een paar van staan in de kelder.

marc0871

Mja. Regelgeving voor DRINKwater.
Maar niet alle drinkwater hoeft uit de kraan te komen ;)

Jacques

Citaat van: marc0871 op 18-12-2016  21:29 uMja. Regelgeving voor DRINKwater.
Maar niet alle drinkwater hoeft uit de kraan te komen ;)

De Europese richtlijn 98/83 is van toepassing op al het voor menselijke consumptie bestemde drinkwater. Daar valt het water uit de kraan ook onder, zeker in de omliggende landen waar het leidingwater is aangemerkt als drinkwater.
In sommige landen is het leidingwater niet zodanig aangewezen, maar in het merendeel van de EU is leidingwater ook drinkwater.


marc0871

Citaat van: Thamerdal op 18-12-2016  21:25 uEen 2 liter pak Bar-le-duc water kost een paar centen. Daar heb ik er altijd een paar van staan in de kelder.

Je weet toch wel dat ze in de buurt van Baarle Nassau, met water uit de zelfde bron, de wc doorspoelen, hè?

marc0871

Citaat van: Jacques op 18-12-2016  21:47 uDe Europese richtlijn 98/83 is van toepassing op al het voor menselijke consumptie bestemde drinkwater. Daar valt het water uit de kraan ook onder, zeker in de omliggende landen waar het leidingwater is aangemerkt als drinkwater.
In sommige landen is het leidingwater niet zodanig aangewezen, maar in het merendeel van de EU is leidingwater ook drinkwater.



Maar nog steeds is niet alle kraanwater ook drinkwater.
Ook in Europa nog lang niet overal.

zilver_brouwer

Citaat van: marc0871 op 18-12-2016  22:16 uMaar nog steeds is niet alle kraanwater ook drinkwater.
Ook in Europa nog lang niet overal.

Dat zegt toch ook niemand?  :weetniet:

Sander van Dijk

Hier in India moet je het kraanwater in ieder geval niét drinken[emoji1]

Sander van Dijk

Citaat van: Thamerdal op 18-12-2016  21:25 uEen 2 liter pak Bar-le-duc water kost een paar centen. Daar heb ik er altijd een paar van staan in de kelder.
Sommige soorten bronwater die worden verkocht bevatten meer bacteriën dan NL kraanwater.

zilver_brouwer

Citaat van: Sander van Dijk op 19-12-2016  04:52 uSommige soorten bronwater die worden verkocht bevatten meer bacteriën dan NL kraanwater.

Plus dat sommige soorten (zoals Bar-le-duc) 'zwak mineraalhoudend' en 'natrium arm' zijn.
Ik weet niet precies hoe zwak en arm dat is, maar voor brouwen zijn mineralen ed. wel nuttig.
Vandaar dat je ook geen demi-water moet gebruiken.

Jacques

Citaat van: marc0871 op 18-12-2016  22:16 uMaar nog steeds is niet alle kraanwater ook drinkwater.
Ook in Europa nog lang niet overal.

In veel meer landen dan wel eens gedacht wordt is in Europa kraanwater ook drinkwater.

Zie https://www.krnwtr.nl/hoe-zit-het-met-het-kraanwater-op-vakantie/
en http://www.sante.nl/gezondheid/lijstjes-en-tips/2721/in-welke-landen-kun-je-water-uit-de-kraan-drinken

jaapz

Citaat van: Oscar op 18-12-2016  12:53 uMaar wel gewoon water uit de kraan drinken...?  ;) Wel na blijven denken he... ^-^

Ik zat er meer aan te denken dat je de eventuele beestjes die in het water zitten in een voedingsrijke omgeving plaatst (het wort) en het vervolgens een paar week laat staan. Dan hebben de weinige beestjes die er misschien in zitten genoeg tijd en voeding om zich eens lekker voort te planten, terwijl ik helemaal niet op een zuurbier zit te wachten  :nut:

Oscar

Citaat van: jaapz op 08-01-2017  12:08 uIk zat er meer aan te denken dat je de eventuele beestjes die in het water zitten in een voedingsrijke omgeving plaatst (het wort)

En je denkt dat jouw lichaam van 37°C geen goede voedingsrijke omgeving is?  ;) Zoals ik zei... Wel blijven nadenken he... ;)

hansHalberstadt

als je kraanwater een dag laat staan dan zit er een kleverig laagje in van bacterien op de wand. dus als je gisting snel op gang komt kun je het riskeren. eea gaat wel vermenigvuldigen dus zelf zou ik het toch even verhitten.

jaapz

Citaat van: Oscar op 08-01-2017  12:21 uEn je denkt dat jouw lichaam van 37°C geen goede voedingsrijke omgeving is?  ;)

Neu daar zit genoeg zuur in om die beestjes het leven zuur te maken

zilver_brouwer

Citaat van: jaapz op 08-01-2017  14:21 uNeu daar zit genoeg zuur in om die beestjes het leven zuur te maken

En wat denk je dat de miljarden gistcellen doen dan? Vriendjes worden? ;)

jaapz

Citaat van: zilver_brouwer op 08-01-2017  14:34 uEn wat denk je dat de miljarden gistcellen doen dan? Vriendjes worden? ;)

Goed punt  :biersmile:

Ansius

Citaat van: hansHalberstadt op 08-01-2017  12:55 uals je kraanwater een dag laat staan dan zit er een kleverig laagje in van bacterien op de wand.

Is dat waar?
Nog nooit gezien maar dat wil niet zeggen dat de bewering niet waar is.



Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 08-01-2017  12:55 uals je kraanwater een dag laat staan dan zit er een kleverig laagje in van bacterien op de wand.

nou na 1 dag echt nog niet hoor... En je pH in wort is een stuk lager, dus dat koken van water is echt onnodig. Je denkt toch niet dat een commerciële brouwerij water eerst gaat koken als ze moeten corrigeren.... :brouwen: :biersmile:

Ik zeg het nog maar een keer: wel blijven nadenken... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.