Dryhopping

Gestart door André_84, 15-12-2016 14:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André_84

De oost indië porter die op dit moment staat te gisten overweeg ik te gaan dryhoppen. Als beginnende brouwer heb ik echter geen idee welke hoeveelheid ik zou moeten aanhouden (ook natuurlijk afhankelijk van wat het gewenste resultaat is...i know). Het gaat om 17 liter. Het hopschema zag er als volgt uit


Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
42,0 gAurorapellets8,2%60 min.47,6 IBU
10,0 gWarriorpellets15,0%30 min.15,9 IBU
8,0 gAurorapellets8,2%30 min.7,0 IBU
10,0 gE.K. Goldingpellets5,7%20 min.4,8 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%20 min.5,0 IBU
10,0 gWarriorpellets15,0%5 min.4,1 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%5 min.1,7 IBU
10,0 gE.K. Goldingpellets5,7%5 min.1,6 IBU

Als ik nu wil drooghoppen, hoeveel van welke soort gebruik ik dan? ik heb trouwens nog een klein zakje met Chinook hopbloemen, die liggen al wel een half jaar (in een afgesloten plastic zakje). De knieperd in mij wil voorkomen om nog meer van aurora te gebruiken, daar heb ik nl nog precies genoeg van over nu om nog een keer mee te brouwen  ;D


tdp

Zou voor 17 liter minimaal 35 gram gebruiken (in totaal). Ken het bier niet persoonlijk, maar wanneer je de drooghop goed wilt laten doorkomen, zou ik toch op 4 tot 5 gr/l gaan zitten, verdeeld over de hoppen die je wilt gebruiken. Is echt kwestie van smaak/proberen qua samenstelling.

Succes

Nerro

Houd er ook rekening mee dat een zwaarder bier langer zal moeten rijpen op fles en dat de aroma's van dryhopping met de tijd verzwakken. In een zwaarder bier zal dus meer dryhop nodig zijn dan in een lichter bier.

4-5 g/L klinkt redelijk. Er zijn brouwers die nog hoger gaan maar je kunt je afvragen vanaf welk punt dat niet zo veel meer toevoegt. Ik denk dat 5 g/L een redelijke bovengrens is met de meeste hoppen.

André_84

Het bier is niet zo zwaar (6,5%, start sg 1066). Het bier (Jopen Oost indië porter kloon) moet ook een duidelijk IPA achtig karakter krijgen, maar er zitten ook gerookte mouten in en dat moet een beetje in balans blijven i guess. Als de 4/5 gram per liter een beetje een bovengrens is dan ga ik daar met dit bier niet overheen en houdt ik daar op.

Verder lees ik wel her en der: toevoegen als het bier volledig is uitgegist en tot maximaal 1 week?

tdp

Citaat van: André_84 op 15-12-2016  15:56 uHet bier is niet zo zwaar (6,5%, start sg 1066). Het bier (Jopen Oost indië porter kloon) moet ook een duidelijk IPA achtig karakter krijgen, maar er zitten ook gerookte mouten in en dat moet een beetje in balans blijven i guess. Als de 4/5 gram per liter een beetje een bovengrens is dan ga ik daar met dit bier niet overheen en houdt ik daar op.

Verder lees ik wel her en der: toevoegen als het bier volledig is uitgegist en tot maximaal 1 week?

Goed plan. Toevoegen wanneer het meest tot volledig is uitvergist, ongeveer een week, op 16 graden. Ik gebruik zelf pellets, en lager dan nog een paar dagen op 0,0 graad om dit uit te laten zakken. Wanneer je bloemen gebruikt zou je dit in een groot thee-ei of een hopzak kunnen doen. Niet te strak in proppen want het zet wel uit :)

RienP

Citaat van: Nerro op 15-12-2016  15:03 u4-5 g/L klinkt redelijk. Er zijn brouwers die nog hoger gaan maar je kunt je afvragen vanaf welk punt dat niet zo veel meer toevoegt. Ik denk dat 5 g/L een redelijke bovengrens is met de meeste hoppen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Je merkt echt een substantieel verschil tussen 4-5 gram/liter of 8-10 gram/liter. Zeker bij de citrus hopsoorten.




Haagse Wouter

Citaat van: André_84 op 15-12-2016  15:56 uVerder lees ik wel her en der: toevoegen als het bier volledig is uitgegist en tot maximaal 1 week?

De meningen zijn verdeeld over of het juist tijdens de nagsting moet of als het klaar is.
En als de meningen verdeeld zijn, dan leveren beide blijkbaar goed bier op.

Nerro

De celwanden van gist absorberen de smaakstoffen uit hop, daarnaast kan gist sommige van die smaakstoffen omzetten in andere smaakstoffen. Vroeg in de vergisting dryhoppen levert dus een merkbaar ander resultaat op dan een late dryhopping. Wellicht zouden we eens na moeten denken over dryhoppen in stappen net zoals we hop in stappen toevoegen tijdens het brouwen.

Citaat van: RienP op 15-12-2016  16:26 uHier ben ik het absoluut niet mee eens. Je merkt echt een substantieel verschil tussen 4-5 gram/liter of 8-10 gram/liter. Zeker bij de citrus hopsoorten.

Natuurlijk merk je een verschil, mijn stelling is dat de winst in smaak en aroma van een verdubbeling van je hopgift het niet waard is. Dat is natuurlijk, net zoals bijna alles hier op het forum, nogal subjectief.


Serge VL

Hoeveel gr/l hop je moet gebruiken om te dryhoppen hangt voornamelijk af van het olie gehalte van de desbetreffende hop soort, des te hoger het oliegehalte des te minder moet je meestal gebruiken.
Vb Jarrylo bevat 4.5% hop olieën daarentegen Ahtanum slechts 1%

EBC

Indien je koud drooghopt, dan moet je veel meer gebruiken, dan dat je het op 18°C doet. Ik ga er dan vanuit dat je een IPA brouwt en op 18°C vergist, dat is een normale temperatuur voor east coast gist.
Brouwers die hun bier koud lageren kunnen 2x tot 4x meer hop gebruiken voor hetzelfde resultaat. 'Cold-crashen' kost niet alleen energie, maar ook hop. Tja, etherische oliën lossen moeilijk op bij lage temperaturen. Beter niet meer doen, en gewoon een weekje langer wachten, want het crashen levert niks op, je kunt de natuur niet voor de gek houden.  ;) Pas op met pellets, want die 'zinken' in de gistlaag op de bodem.


Haagse Wouter

Citaat van: EBC op 15-12-2016  22:32 uIndien je koud drooghopt, dan moet je veel meer gebruiken, dan dat je het op 18°C doet. Ik ga er dan vanuit dat je een IPA maakt en op 18°C vergist, dat is een normale temperatuur voor east coast gist.
Brouwers die hun bier koud lageren kunnen 2x tot 4x meer hop gebruiken voor hetzelfde resultaat. 'Cold-crashen' kost niet alleen energie, maar ook hop. Tja, etherische oliën lossen moeilijk op bij lage temperaturen. Beter niet meer doen, en gewoon een weekje langer wachten, want het crashen levert niks op, je kunt de natuur niet voor de gek houden.  ;) Pas op met pellets, want die 'zinken' in de gistlaag op de bodem.

Je hebt de ervaring dat de hoparoma minder is als je warm dryhopt en dan cold crashed dan als je dryhopt zonder een cold crash stap? Dat klinkt niet logisch namelijk.

Jacques

Citaat van: EBC op 15-12-2016  22:32 uIndien je koud drooghopt, dan moet je veel meer gebruiken, dan dat je het op 18°C doet. Ik ga er dan vanuit dat je een IPA brouwt en op 18°C vergist, dat is een normale temperatuur voor east coast gist.
Brouwers die hun bier koud lageren kunnen 2x tot 4x meer hop gebruiken voor hetzelfde resultaat. 'Cold-crashen' kost niet alleen energie, maar ook hop. Tja, etherische oliën lossen moeilijk op bij lage temperaturen. Beter niet meer doen, en gewoon een weekje langer wachten, want het crashen levert niks op, je kunt de natuur niet voor de gek houden.  ;) Pas op met pellets, want die 'zinken' in de gistlaag op de bodem.

Tja, het zijn afwegingen. Het bier langer op de gist laten staan is niet erg bevorderlijk voor de kwaliteit van je bier. Toevallig afgelopen week nog bevestigd door een brouwer van een grote brouwerij die ik deze week sprak. Daarom geef ik toch de voorkeur aan kort koud lageren (ook cold crash genoemd). Het voordeel is dat je bijna alle gist laat bezinken en de gist die nog in het bier zweeft in een goede conditie blijft. Door bij kamertemperatuur het bier te laten staan gaat de vitaliteit van de gist snel achteruit en verloopt de hergisting op de fles minder snel.

zilver_brouwer

Citaat van: Haagse Wouter op 15-12-2016  22:35 uJe hebt de ervaring dat de hoparoma minder is als je warm dryhopt en dan cold crashed dan als je dryhopt zonder een cold crash stap? Dat klinkt niet logisch namelijk.

In principe best logisch. Hoparoma is vluchtig, en als je dryhopt + paar dagen cold crashen, tegenover dryhoppen en dan gelijk bottelen: dan heb je met cold crashen meer tijd waarin de hop vervliegt. Echter gebeurt dat met de kou al minder, en als je alleen kort cold crasht en niet lagert, dan is dat minimaal.

dePol

Cold crashen doe je toch in een afgesloten container?  Ik doe het in een gistemmer met waterslot, nadat mijn bier volledig is uitgegist.  Omdat er geen contact met verse lucht is raakt het beetje lucht in de emmer verzadigd van de essentiële oliën en vervliegt er verder niks.

Je moet zeker ook wachten tot je bier is uitgegist.  Anders gaat er met elke bubbel ontsnappende CO2 in het waterslot ook een beetje van je waardevolle hoparoma verloren.

Interessant punt ivm dryhoppen op kamertemperatuur of koud. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat er bij een andere temperatuur andere aroma's vrijkomen.

Ik haal een heel aangenaam aroma met 10 dagen dry hoppen op +/- 12 graden (temp in garage en dus een beetje afhankelijk van buitentemp) met Summit hop. Heel mooi citrus aroma.

Ik maak er ook een punt van mijn bier altijd te cold crashen om een goede afbraak van het diacetyl te krijgen. Dus met het dryhoppen hiermee te combineren win ik tijd en komt er niet nog eens een aantal dagen bij.

En ik gebruik 100 g Summit hopbloemen op 18 L bier (vrij zware Tripel).  Ik heb én keer pellets (80 g) gebruikt omdat er geen bloemen meer waren. Dat gaat ook maar is toch minder aromatisch.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 15-12-2016  23:52 uIn principe best logisch. Hoparoma is vluchtig, en als je dryhopt + paar dagen cold crashen, tegenover dryhoppen en dan gelijk bottelen: dan heb je met cold crashen meer tijd waarin de hop vervliegt. Echter gebeurt dat met de kou al minder, en als je alleen kort cold crasht en niet lagert, dan is dat minimaal.

Waarschijnlijk bedoelt EBC dat door de verlaging van de temperatuur er minder etherische oliën in oplossing kunnen blijven. Bedoelde etherische oliën zijn verantwoordelijk voor het hoparoma.
Echter omdat het gaat om oliën zakken deze niet naar de bodem maar komt de olie boven op het bier te liggen. Als je net als ik een CCT hebt maakt het niet zo veel uit. Al het bier dat ik bottel verzamel ik vanuit een kraan halverwege de conus van de CCT. De oliën komen dan gewoon mee een vermengen zich met het bier door de beweging en opwarming van het bier.
Wanneer je overhevelt gaan ook op het laatst van het overhevelen ook een gedeelte van de oliefilm mee naar je bottelvat maar een gedeelte blijft ook in het gistvat. Geen idee om welke hoeveelheden het gaat.

Feit is dat er wetenschappelijke (Duitse) onderzoeken zijn gepubliceerd waarbij bieren gekoudhopt werden bij lage temperoperaturen. Uit die onderzoeken bleek dat ook bij lage temperaturen een toename is aan etherische oliën.
Feit is ook dat veel Amerikaanse craft brouwers de voorkeur geven aan het koudhoppen bij 18 tot 20 ºC en dan niet langer dan 3 dagen. Op die manier schijn je meer etherische oliën in je bier te krijgen zonder dat er een grasachtige smaak in je bier komt door het extraheren van stoffen uit de hopblaadjes.

Koudhoppen is een complexe materie waar we nog niet alles over weten.

William

Citaat van: Jacques op 16-12-2016  21:56 uWaarschijnlijk bedoelt EBC dat door de verlaging van de temperatuur er minder etherische oliën in oplossing kunnen blijven. Bedoelde etherische oliën zijn verantwoordelijk voor het hoparoma.
Echter omdat het gaat oliën zakken deze niet naar de bodem maar komt de olie boven op het bier te liggen. Als je net als ik een CCT hebt maakt het niet zo veel uit. Al het bier dat ik bottel verzamel ik vanuit een kraan halverwege de conus van de CCT. De oliën komen dan gewoon mee een vermengen zich met het bier door de beweging en opwarming van het bier.
Wanneer je overhevelt gaan ook op het laatst van het overhevelen ook een gedeelte van de oliefilm mee naar je bottelvat maar een gedeelte blijft ook in het gistvat. Geen idee om welke hoeveelheden het gaat.

Ik denk dat je van de gedachte af moet dat hopoliën echte olie is en zich als een oliefilm op het bier afzet. Ze zijn best goed oplosbaar in waterig milieu en zouden ze dat niet zijn (bij die geringe concentraties) dan zullen ze waarschijnlijk als kleine geassocieerde deeltjes in het wort zitten. De naam "olie" geeft denk ik wat verkeerde associaties.  :)

Vanavond heb ik een bier overgeheveld en daar koudhop aan toegevoegd. Normaal laat ik dan de temperatuur na één dag naar 5 tot 10°C zakken maar ik zal het nu eens op 20°C laten staan (korter dan normaal). Op het eind laat ik de temperatuur wel zakken naar 5°C om de pellets samen met de restanten gist vast op de bodem te krijgen.

Ik denk dat een voordeel van overhevelen is dat je minder gist aanwezig hebt bij het koudhoppen. Voordelen: uitvlokkende gist kan de de hop niet meenemen (betere extractie) en actieve gist zal minder hoparoma's omzetten (ooit gehoord van Menno van de Molen)

Jacques

Citaat van: William op 16-12-2016  22:10 uIk denk dat je van de gedachte af moet dat hopoliën echte olie is en zich als een oliefilm op het bier afzet. Ze zijn best goed oplosbaar in waterig milieu en zouden ze dat niet zijn (bij die geringe concentraties) dan zullen ze waarschijnlijk als kleine geassocieerde deeltjes in het wort zitten. De naam "olie" geeft denk ik wat verkeerde associaties.  :)

We hebben het hier over etherische oliën. Hier in huis hebben we regelmatig een geurlampje aan met daarin etherische oliën. Deze etherische oliën zijn via distillatie gewonnen uit natuurlijke grondstoffen zoals basilicum en sinaasappelschil. Deze oliën gedragen zich wel degelijk als een olie. De olie komt als een filmpje op het water te staan.
Ook bij mijn bier heb ik wel eens een filmlaagje gezien.

Maar het is natuurlijk wel dat de olie voornamelijk als een emulsie in het bier zit. Jij hebt meer kennis over het gedrag van dergelijke emulsies bij temperatuursveranderingen. Kun je daar wat meer over vertellen?

William

Citaat van: Jacques op 16-12-2016  22:37 uWe hebben het hier over etherische oliën. Hier in huis hebben we regelmatig een geurlampje aan met daarin etherische oliën. Deze etherische oliën zijn via distillatie gewonnen uit natuurlijke grondstoffen zoals basilicum en sinaasappelschil. Deze oliën gedragen zich wel degelijk als een olie. De olie komt als een filmpje op het water te staan.

Maar het is natuurlijk wel dat de olie als een emulsie in het bier zit. Jij hebt meer kennis over het gedrag van dergelijke emulsies bij temperatuursveranderingen. Kun je daar wat meer over vertellen?

Hopolieen beschouw ik niet als etherische olie hoewel we niet in een semantische discussie moeten belanden.

Zelf heb ik veel aan stoomdestillatie gedaan om dit soort oliën te winnen (fluitketel met kokend water en fruitschillen (citroen, sinaasappel) of kruiden (anijs, lavendel,..) en op de uitlaat een koeler gemonteerd). Je ziet dan een mooi oliefilm verschijnen op de gecondenseerde stoom. Ik heb dat ook verschillende keren met hop geprobeerd maar je ziet daar nooit een olielaag ontstaan: ze zijn minder vluchtig, aanwezig in lagere concentraties en beter wateroplosbaar of beter waterdispergeerbaar.

Vandaar dat ik ze niet als echte oliën zie  :)

Hopolieën zijn niet zo etherisch als bv anijsolie. Als je ouzo waar veel anijsolie in zit koelt met ijsklontjes zie je dat door koelen en verlagen van oplosbaarheid van de olie door verdunnen met water het troebel wordt. Dit komt door de vorming van een micro-emulsie van anijsoliedruppels in water. Dit heb ik voor hopolieen nog nooit waargenomen en ook niet uit de literatuur gehaald.

Hop"olie" is volgens mij heel wat anders dan een etherische olie.  :) Ik denk dat hoplie gewoon netjes opgelost is in water (of wort).

Jacques


Haagse Wouter

Ik denk wat de verwarring veroorzaakt het idee is dat olieën compleet niet in water oplossen.
De definitie van een olie is een vloeibare koolwaterstof die niet goed in water oplost.
De stoffen waar we over spreken lossen slechts deels op in water en zijn vloeibaar, oftewel olie.

Vergeet niet dat in 100 gram hop er maar een paar ml olie zit. En bovendien is bier niet eens puur water maar zit er ethanol doorheen. Niet verwonderlijk dat hopoliën in zulke klein concentratie oplossen.

Amateurke

Citaat van: dePol op 16-12-2016  13:39 uIk maak er ook een punt van mijn bier altijd te cold crashen om een goede afbraak van het diacetyl te krijgen.

Dat moet je me nu toch eens uitleggen?

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 17-12-2016  00:16 uIk denk wat de verwarring veroorzaakt het idee is dat olieën compleet niet in water oplossen.
De definitie van een olie is een vloeibare koolwaterstof die niet goed in water oplost.
De stoffen waar we over spreken lossen slechts deels op in water en zijn vloeibaar, oftewel olie.

Vergeet niet dat in 100 gram hop er maar een paar ml olie zit. En bovendien is bier niet eens puur water maar zit er ethanol doorheen. Niet verwonderlijk dat hopoliën in zulke klein concentratie oplossen.

Het klopt dat hopoliën grotendeels oplossen in wort. Een belangrijk deel verdampt tijdens het koken. Door te koudhoppen heb je minder minder verdamping. Vandaar dat het goede methode is om het hoparoma van je bier op te krikken.
Wat EBC beweerde is dat door de verlaging van de temperatuur de oplosbaarheid minder wordt. Als dat zo is dan komt de olie op het bier te liggen. Het zakt niet uit. Zelf heb ik wel eens een olieachtig filmlaagje gezien op mijn bier na een koude lagering, maar dat is heel uitzonderlijk.

Overigens zijn er naast hopolie ook vetachtige stoffen in je wort na het brouwen. Dat vet is afkomstig uit de mout. Het vet wordt afgebroken door lipasen. De lipiden die zo ontstaan worden door de gistcel gebruikt voor de opbouw van celwanden.

William

Citaat van: Jacques op 17-12-2016  11:02 uWat EBC beweerde is dat door de verlaging van de temperatuur de oplosbaarheid minder wordt. Als dat zo is dan komt de olie op het bier te liggen. Het zakt niet uit. Zelf heb ik wel eens een olieachtig filmlaagje gezien op mijn bier na een koude lagering, maar dat is heel uitzonderlijk.

Bij een lagere temperatuur zal het extraheren van de hopcomponenten langzamer gaan. Dat zou een reden kunnen zijn om warmer te koudhoppen.

Of de oplosbaarheid van die hopcomponenten veel lager is bijl lage temperatuur weet ik niet (zal ik eens naar kijken).

Als het oppervlakteactieve componenten zijn dan zouden ze bij lage temperatuur met elkaar kunnen associëren. Hierdoor zijn ze niet meer opgelost maar gedispergeerd. Deze geassocieerde deeltjes (zoals bij zeepmicellen of microemulsies) zijn zo klein dat ze niet opromen of sedimenteren maar door de warmtebeweging (Brownse beweging) in dispersie blijven.



Jacques

Citaat van: William op 17-12-2016  11:58 uBij een lagere temperatuur zal het extraheren van de hopcomponenten langzamer gaan. Dat zou een reden kunnen zijn om warmer te koudhoppen.

Het 'warm' koudhoppen zal er zeker voor zorgen dat de extractie van de hobestanddelen sneller gaat. Ook ik denk dat dit de reden is waarom de Amerikaanse craft brouwers dat doen. Het nadeel is dat je dan ook sneller een grasachtige smaak krijgt uit de hopblaadjes. Vandaar de korte contacttijd.


CiteerOf de oplosbaarheid van die hopcomponenten veel lager is bijl lage temperatuur weet ik niet (zal ik eens naar kijken).

Als het oppervlakteactieve componenten zijn dan zouden ze bij lage temperatuur met elkaar kunnen associëren. Hierdoor zijn ze niet meer opgelost maar gedispergeerd. Deze geassocieerde deeltjes (zoals bij zeepmicellen of microemulsies) zijn zo klein dat ze niet opromen of sedimenteren maar door de warmtebeweging (Brownse beweging) in dispersie blijven.

Dat zou dus betekenen dat een korte koude lagering weinig invloed heeft op het hoparoma.

William

Citaat van: Jacques op 17-12-2016  12:08 uDat zou dus betekenen dat een korte koude lagering weinig invloed heeft op het hoparoma.

Ik denk dat het wel effect kan hebben omdat er bij lagere temperatuur waarschijnlijk hopcomponenten associëren met eiwitten en gistcellen die je daardoor kwijt raakt. Aan de andere kant, als je eiwit en gist kwijt bent zal de smaak wat cleaner zijn waardoor het hoparoma misschien beter uitkomt. Veel aannames.

Ik koudhop wel altijd na overhevelen omdat bepaalde gisten ook omzetting doen aan de hoparoma's. Ik dacht dat vooral de bovengisten dit doen. Ondergisten zouden er minder effect op hebben.





Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.