Vergistingskast (koelkast)

Gestart door Barreltje, 14-12-2016 23:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barreltje

Hoi allemaal,

Ik ben van plan binnenkort een vergistingskast (koelkast) aan te schaffen.
Dit om een betere en constantere vergistingstemperatuur te krijgen.
Wat is jullie ervaring? Geeft dit echt een beter eindresulutaat?
Iemand ervaring met een warmte mat zoals onderstaande link?

http://www.bcc.nl/keuken/koelkast/tafelmodel-koelkast/exquisit-koelkast-ks17-5rva-(70149)
http://www.heatupstore.nl/terrariumverwarming/terrarium-thermostaat/terrarium-thermostaat.html
http://www.heatupstore.nl/terrariumverwarming/terrarium-warmtemat/terrarium-warmtemat-26x27.html

Enig verder advies is uiteraard welkom.

Proost,

Edwin

zilver_brouwer

Wat mij het meeste bij is gebleven is hoe simpel het eigenlijk te doen was.
Ik heb een 2e hands tafelmodel koelkast aangesloten via een STC1000.
En dat was het, toen kon ik gecontroleerd vergisten.

Hoeveel effect het op mijn bier heeft kan ik niet zeggen, als beginner zijnde leer
ik elke keer het brouwproces ook beter, dus hoeveel verbeterd is door de koelkast
en hoeveel verbeterd is door mijn ervaring..  :weetniet:
Maar het heeft zeker geen slecht effect gehad.  ;D

Oscar

Citaat van: Barreltje op 14-12-2016  23:28 uWat is jullie ervaring? Geeft dit echt een beter eindresulutaat?

Ja !!!


Stc-1000

Martijn0172

Ik kan alleen mijn "beginnende" ervaring hier beschrijven gezien ik pas 4 brouwsels heb gemaakt waarvan 1 nu een week gecontroleerd staat de vergisten. Qua smaak kan ik het je niet vertellen wel hoe ik mijn kast heb gemaakt. Ik heb een 10 jaar oude koelkast (merk Ardo, huismerk van Modern Electronics) waar precies een 31l vergistings- container inpast. Als thermostaat gebruik ik de Inkbird ITC310T. Deze doet hetzelfde als STC-1000 maar is helemaal kant en klaar. Als verwarmingselement gebruik ik 2 15 wat peertjes die ik nog had liggen. Deze in een fitting gedraaid die geschroefd is op een hout plankje. Dit plankje ligt onderaan, waar normaal de groentelade liggen. Het koelen gebrut natuurlijk door de koelkast zelf. Even goed opletten waar je het gat maakt voor de leidingen, maar deze zit bij mij links boven. De voeler van de thermostaat heb ik vast getapt aan de container dmv radiator-tape. De Inkbird reageert dus op de warmte van het jongbier en niet op de omgevingstemperatuur in de koelkast. Het enige nadeel wat ik nu heb ondervonden is dat de vochtigheid in de koelkast zo hoog wordt tijdens het vergisten, maar dit heeft natuurlijk geen invloed op het bier. Om dit te voorkomen zou natuurlijk het waterslot buiten de koelkast gemaakt kunnen worden.

Ik zie trouwens dat de door jou gekozen thermostaat maar 1 bron kan aansturen (met andere woorden het kan of verwarmen of koelen). Je hebt er 1 nodig die zowel kan koelen als kan verwarmen wanneer het nodig is. Bijvoorbeeld je hebt een vergisting die op 20c gehouden moet worden. En deze staat in een ruimte die overdag 21c is en in de avond en nacht 18c. Dan zal deze in de nacht moeten verwarmen maar op de dag moeten koelen en als je dan nog bedenkt dat het gistproces ook nog eens warmte produceert.

Je mat lijkt mij ook te weinig vermogen te hebben

Haagse Wouter

Zelfs als je de smaak van het bier al perfect vind is het handig.
Je kan namelijk wat makkelijker koud lageren waardoor je veel minder trub in je flesjes hebt.

Plus je kunt met ondergisters werken en je bier beter reproduceren.

Edwarff

Citaat van: Oscar op 14-12-2016  23:51 uJa !!!!


Stc-1000
Eens. In Utrecht zijn wij een brouwclubje gestart (Ibu) met veelal beginnende brouwers.

Onlangs hebben we een brouwwedstrijd gehouden met de lokale brouwers van Utrecht in de jury.

Vrijwel zonder uitzondering werden de gecontroleerd vergiste bieren beter beoordeeld dan ongecontroleerd vergiste bieren.

Ik denk dat je de goede prioriteit legt door met zo'n gistkast aan de gang te gaan.

jaapz

Naast het feit dat een vergistingskast er voor zorgt dat de temperatuur niet te hoog wordt waardoor de gist ongewenste stoffen gaat maken, denk ik dat het voordeel van een vergistingskast ook is dat je de temperatuur constant kan houden. Omdat het constant is, is het makkelijker meerdere keren hetzelfde bier te brouwen, aangezien je een variabele heb geëlimineerd die mogelijk de vergisting kan "aantasten", namelijk verschil in vergistingstemperatuur tussen verschillende versies van hetzelfde brouwsel.

Daarnaast is het bouwen van zo'n vergistingskast natuurlijk gewoon een leuk onderdeel van de hobby.

ejet

Let wel op de ruimte in de koelkast zelf. De planken in de deur en de compressorruimte onderin kunnen in de weg zitten dus meet hem goed op of pas je vergistingsvat hierop aan.

Succes met de bouw, ik ben er van overtuigd dat gecontroleerde vergisting een must is.

bjorri

Citaat van: Martijn0172 op 15-12-2016  07:47 uJe mat lijkt mij ook te weinig vermogen te hebben
Juist niet. Door met weinig vermogen te verwarmen krijg je weinig overshoot.

Ik gebruik zelf slechts 7 Watt voor ongeveer twintig liter brouwsels in een tafelmodel koelkast. Mijn matje wordt slechts handwarm, daardoor kan ik direct tegen het vat verwarmen in plaats van de lucht erom heen. Alleen als het koelen iets te goed is verlopen na het brouwen dan duurt het wel een dag om een paar graden op te warmen.

ciesvandekwis

Je kan ook wel best de bieren brouwen die bij de temperatuur van het seizoen passen: lambieks en lagers in de winter, ipa's en neutrale vergisters in herfst-lente, saisons en berliner weisen in de zomer. Zo bespaar je nog eens wat extra energie ook.
Koop je materiaal 2e hands, niks mis mee, ook via ebay zeker koopjes te doen. En niks mis met een ouwe gloeilamp als verwarming (ik leg die in een bakje met tegels bekleed). http://www.ebay.ca/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=stc-1000+temperature+controller&_sop=15

Barreltje

Wow, wat een mooie reacties allemaal.
Ik weet wel dat het de STC-1000 gaat worden.
Alleen nog twijfel met het verwarmings-element.

Heeft iemand al wel eens een verwarmingmatje gebruikt en werkt dit voldoende?
Dit is namelijk handig als het koelgedeelte gebruikt gaat worden met oog op condens (kortsluiting)
Tevens ruimte besparend, plak je op een zijwand.

Ik gebruik nu en olijf olievat van 30 liter die ik in een nieuwe koel;kast ga stoppen.
Deze koelkastjes kosten zeer weinig en kan ik buiten het vergisten om weer gebruiken om de eigen biertjes op drink temperatuur te zetten!

Bedankt voor jullie advies! Top!

haicoterbeek

Citaat van: Barreltje op 16-12-2016  15:25 uWow, wat een mooie reacties allemaal.
Ik weet wel dat het de STC-1000 gaat worden.
Alleen nog twijfel met het verwarmings-element.

Heeft iemand al wel eens een verwarmingmatje gebruikt en werkt dit voldoende?
Dit is namelijk handig als het koelgedeelte gebruikt gaat worden met oog op condens (kortsluiting)
Tevens ruimte besparend, plak je op een zijwand.

Ik gebruik nu en olijf olievat van 30 liter die ik in een nieuwe koel;kast ga stoppen.
Deze koelkastjes kosten zeer weinig en kan ik buiten het vergisten om weer gebruiken om de eigen biertjes op drink temperatuur te zetten!

Bedankt voor jullie advies! Top!
http://www.junai.nl/search/230+v+verwarming/

Rely

Ook ik ben van plan een warmtekast te maken en heb inmiddels een koelkast op de kop getikt.
Ik twijfel of ik het zal verwarmen dmv een kastverwarming van rittal of zo of met ceramische warmte
lampen, zit te denken aan 100 Watt wat is jullie advies hierin? ondanks het behoorlijk prijsverschil.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gr Rely

Eric v B

Citaat van: Rely op 16-12-2016  16:06 uOok ik ben van plan een warmtekast te maken en heb inmiddels een koelkast op de kop getikt.
Ik twijfel of ik het zal verwarmen dmv een kastverwarming van rittal of zo of met ceramische warmte
lampen, zit te denken aan 100 Watt wat is jullie advies hierin? ondanks het behoorlijk prijsverschil.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Gr Rely
Zelf heb ik een ceramische warmtelamp van 100 W en dat werkt goed. Ik brouw tussen de 15 en 20 liter. Eea is natuurlijk ook afhankelijk van je regelaar maar ik heb een "overshoot" van maximaal 0,13 ºC. Mijn vergistingskast wordt geregeld door een BrewPi Spark.
Screenshot:


Neetje

Citaat van: Rely op 16-12-2016  16:06 uOok ik ben van plan een warmtekast te maken en heb inmiddels een koelkast op de kop getikt,
ik twijfel of ik het zal verwarmen dmv een kastverwarming van rittal oid of met ceramische warmte
lampen, zit te denken aan 100 Watt wat is jullie advies hierin...? ondanks het behoorlijk prijsverschil.


Gewoon een gloeilamp van 40 of 60 Watt werkt perfect.

Jukkie

 . .  ik heb onlangs een bier gebrouwen dat per ongeluk bij 28 graden (ipv 20) is vergist. Nou..  geen betere manier om te ontdekken wat een ongecontroleerde vergisting kan doen! Is een soort van aardbeienbier geworden en dat was toch echt niet de bedoeling  :)

Haagse Wouter

Een 40 wat lamp is zat. Vergeet niet dat je de temperatuur alleen stabiel hoeft te houden in een geïsoleerde klimaat in een ruimte die max 10 graden kouder is.

Een sterkere lamp betekent alleen een ongelijkmatigere opwarming.

Serge VL

Citaat van: Barreltje op 16-12-2016  15:25 uWow, wat een mooie reacties allemaal.
Ik weet wel dat het de STC-1000 gaat worden.
Alleen nog twijfel met het verwarmings-element.

Heeft iemand al wel eens een verwarmingmatje gebruikt en werkt dit voldoende?
Dit is namelijk handig als het koelgedeelte gebruikt gaat worden met oog op condens (kortsluiting)
Tevens ruimte besparend, plak je op een zijwand.

Ik gebruik nu en olijf olievat van 30 liter die ik in een nieuwe koel;kast ga stoppen.
Deze koelkastjes kosten zeer weinig en kan ik buiten het vergisten om weer gebruiken om de eigen biertjes op drink temperatuur te zetten!

Bedankt voor jullie advies! Top!

Je kan altijd van Chinese regelbare verwarmingsmatjes rond je gist vat als "heating belt" bevestigen. Kosten bijna niets, het vermogen is op de koop toe nog eens regelbaar en je hebt directe warmte overdacht ipv indirecte warmte overdracht. Je warmt enkel je gistvat op en niet de volledige gistingskast wat voor een stabielere temperatuur regeling gaat zorgen (geen of bijna geen overshoot)
Gezien deze heel dun zijn (1mm) gaan die als je gistingskast gaat koelen ook bijna geen invloed hebben in de warmteoverdracht  (koude overdracht)
https://nl.aliexpress.com/item/220v-25W-Adjustable-Temperature-Reptile-Heater-Infrared-Heating-Pad-Dog-Cat-Warmer-Bed-US-EU-Plug/32510848685.html?spm=2114.010208.3.221.FS9hOU&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10065_10068_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10059_10032_10099_10078_10079_10077_427_10103_10073_10102_10096_10052_10050_10051-10050,searchweb201603_3&btsid=c793e8c1-874f-4df2-b06f-2dda51796288

Of gewoon voor een echte "Heating belt" gaan die kosten ook zo goed als niets.
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-Heating-belt.html?spm=2114.01010208.0.0.BLCY15&isrefine=y&site=glo&SortType=price_asc&g=y&SearchText=Heating+belt&CatId=200215331&initiative_id=SB_20161216233000&needQuery=n

Enkel opletten dat je geen te hoog vermogen gebruikt 50W is in de meeste gevallen al voldoende (volumes tot 40/50l)

Bram86

Citaat van: Serge VL op 17-12-2016  08:36 uJe kan altijd van Chinese regelbare verwarmingsmatjes rond je gist vat als "heating belt" bevestigen. Kosten bijna niets, het vermogen is op de koop toe nog eens regelbaar en je hebt directe warmte overdacht ipv indirecte warmte overdracht. Je warmt enkel je gistvat op en niet de volledige gistingskast wat voor een stabielere temperatuur regeling gaat zorgen (geen of bijna geen overshoot)
Gezien deze heel dun zijn (1mm) gaan die als je gistingskast gaat koelen ook bijna geen invloed hebben in de warmteoverdracht  (koude overdracht)
https://nl.aliexpress.com/item/220v-25W-Adjustable-Temperature-Reptile-Heater-Infrared-Heating-Pad-Dog-Cat-Warmer-Bed-US-EU-Plug/32510848685.html?spm=2114.010208.3.221.FS9hOU&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10065_10068_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10059_10032_10099_10078_10079_10077_427_10103_10073_10102_10096_10052_10050_10051-10050,searchweb201603_3&btsid=c793e8c1-874f-4df2-b06f-2dda51796288

Of gewoon voor een echte "Heating belt" gaan die kosten ook zo goed als niets.
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-Heating-belt.html?spm=2114.01010208.0.0.BLCY15&isrefine=y&site=glo&SortType=price_asc&g=y&SearchText=Heating+belt&CatId=200215331&initiative_id=SB_20161216233000&needQuery=n

Enkel opletten dat je geen te hoog vermogen gebruikt 50W is in de meeste gevallen al voldoende (volumes tot 40/50l)

Is één riem voldoende? En verwarmt het goed de gehele inhoud van het vat?

Dit lijkt me namelijk een fijnere oplossing dan het gebruik van warmtelampen.

hansHalberstadt

Vorige week heb ik een verwarming gemaakt van een simpel rolletje ijzerdraad van 0.9 mm diameter gewikkeld rondom mijn bierfust (met 2 laagjes vuilniszak ertussen als elektrische isolatie) +thermostaat+ regelaartje. Dat draad had een weerstand van 0.6 ohm per meter aangesloten op ringkerntrafo van 35V met 2 A = 70 Watt ca 30 meter draad, 17 Ohm. Draad wordt niet heet bij 2 A. Oude laptop adapter van 19V werkt ook perfect. Ga ik met de kerst en oudjaarsweek buiten bier mee tappen. maar kan ook gebruikt worden voor de verwarming van je gistingsvat of gistingskast. 50 meter heb je al voor 2,50 in de uitzoekbak bij de bouwmarkt. kan ook met 12 V of 24 V, draadlengte en dikte aanpassen op het gewenste vermogen. bv wikkelen rondom PVC pijp en aan een kant computerventilatortje op deel van ijzerdraad waar bij elkaar voldoende spanning opstaat, bv met 19 VDC adapter 12 V ventilator, dan 63% van de lengte van je draad is 12 VDC.
     

Mark Mout

Matje gebruikt in mijn koelkast en aangesloten op mijn stc1000. Onvoldoende kracht. Tweede erin: haalde het ook niet. Nu hetelucht kacheltje: werkt perfect. Ook ervaring met gloeilampen. Alle twee beter dan het matje: ik vond de warmteafdracht onvoldoende.

Serge VL

Citaat van: Bram86 op 17-12-2016  09:02 uIs één riem voldoende? En verwarmt het goed de gehele inhoud van het vat?

Dit lijkt me namelijk een fijnere oplossing dan het gebruik van warmtelampen.
Des te beter het contact met het vat en des te groter de oppervlakte des te beter het rendement. (dus 2 is beter als 1)

Edwarff

Citaat van: Mark Mout op 17-12-2016  12:53 uMatje gebruikt in mijn koelkast en aangesloten op mijn stc1000. Onvoldoende kracht. Tweede erin: haalde het ook niet. Nu hetelucht kacheltje: werkt perfect. Ook ervaring met gloeilampen. Alle twee beter dan het matje: ik vond de warmteafdracht onvoldoende.
Ik heb ook zo'n matje van 50 Watt onder een glasplaatje geplakt. Op het plaatje heb ik wat glazen flessen met water liggen, zodat het matje goed de warmte af kan geven.

Ik heb meer dan voldoende vermogen, dit terwijl mijn kast in de schuur staat waar het flink koud kan zijn.

Zonder die flessen trekt hij het echter niet. Misschien kan jouw matje het vermogen niet kwijt?

Ik lees op dit forum dat 50 Watt al heel veel is. Velen hebben voorkeur voor minder.

Barreltje

Ik heb vandaag het koelkastje gekocht.
Mijn vergistingsvat past er net aan in.
Ik ga de verwarming met een warmtekabel doen.
Alles waterdicht afgewerkt en afgezekerd voor de zekerheid.
De regeling ga ik doen met de STC-308.
Als dit project af is over twee weken zal ik wat foto's plaatsen.
De kosten vallen reuze mee in ieder geval.

Bedankt allemaal!

Barreltje

Hoi allemaal,

Hierbij de foto's van het resultaat.
Heel simpel een koelkastje gekocht in de opruiming voor slecht 85 euries.
Hier past mijn vaatje mooi in met ruimte voor mijn waterslot.
Aan de zijwanden een warmtekabel van 30W en de ITC-308 controller.

Kan de koelkast dus ook nog gewoon gebruiken om mijn eindresultaat koud te zetten...

Verwarmen gaat prima, met slecht 0.2~0.3 graden verschil.

Koelen gaat naar mijn inziens wat te hevig. De achterwand blijft langdurig koud.
Hierbij koel je dus al snel twee graden teveel terug.
De verwarming slaat wel aan waardoor dit binnen de twee graden blijft.
Ik weet dat het de omgevingstemperatuur in de koelkast betreft en het wat langer duurt eer het jonge bier gekoeld is.
Is dit normaal?

Ik zal in een aparte topic vragen hoe ieder zijn controller in stelt en omgaat met het koelen van de vergistingskast.









Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.