Vienna recept

Gestart door Mario72, 14-12-2016 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mario72

In de kerstvakantie wil ik een Vienna gaan brouwen.
Het is mijn eerste zelfgemaakte recept en als eerste keer een ondergister.
Op en/of aanmerking zijn welkom.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptVienna
Brouwdatum14-12-2016
BiertypeVienna
Volume20,0 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)27 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,00 lWater uit Zutphen
12,49 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgVienna moutWeyermann7 EBC86,5 %
0,500 kgMünchner IWeyermann15 EBC9,6 %
0,200 kgSpecial BDingemans350 EBC3,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
68,0 °C1 min.55 min.1,9 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,1 gPerlepellets8,0%60 min.23,8 IBU
10,0 gSaazpellets3,4%5 min.0,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l starterOctoberfest/Marzen Lager (WLP820)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting14,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting14,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting14,0 °C


EvdBroek

Wat is het doel van de Special B?

Mario72

Delen van het recept stond op Beersmith, het had de tweede prijs gewonnen in een bierwedstrijd. Ik heb een deel hiervan overgenomen.
Mijn kennis is te weinig om het doel van de Special B te verklaren. Behalve dat het een groot aandeel heeft in de kleur.

Juindorper

Lijkt verdacht veel op het recept dat ik vorig jaar heb gebrouwen.
Ik had alleen de helft minder Special B gebruikt en een vergist op 10 graden met W34/70.
Was een lekker biertje dat lekker weg dronk. Gewoon brouwen dus!  :brouwen:
 

Bobberd

Hi Mario,

Mooi recept. Staat ie nog te rijpen?

Ben wel even benieuwd, want heb momenteel ook een Marzen (partial mash) in de vergisting staan met WLP820. De lag van White Labs is me sowieso al wel tegengevallen bij eerdere brouwsels, nu keek ik aan tegen 2 volle dagen lag, ondanks een starter. Heb jij de lag nog in je hoofd, en ook hoe lang je vergisting duurde ? Bedankt!

Groet,

Bobberd

Mario72

Hallo Bobberd,

Ik heb de Vienna op 28-12-2016 gebrouwen, op 03-01-2017 overgeheveld en op 13-01-2017 begonnen met lageren op 4 graden. Op 01-02-2017 heb ik het bier gebotteld. Het bier heeft in daarna in de trapkast gestaan waar het gemiddeld zo'n 20 graden is geweest. Begonnen met een SG van 1,054 en het einde was op 1,012.

Ik moet wel zeggen dat de vergisting heeft plaats gevonden met andere gist dan ik het recept staat. Ik heb de Fermentis W34/70 Saflager gebruikt. Ik wil eerst me eigen concentreren op het brouwen en pas later gaan stoeien met vloeibare gist.

Vorige week de eerste keer eentje opgetrokken. Heerlijk, mooie schuimkraag, mooi kleurtje (vind ik zelf) en goed van smaak.

Bobberd

Citaat van: Mario72 op 08-03-2017  19:28 uHallo Bobberd,

Ik heb de Vienna op 28-12-2016 gebrouwen, op 03-01-2017 overgeheveld en op 13-01-2017 begonnen met lageren op 4 graden. Op 01-02-2017 heb ik het bier gebotteld. Het bier heeft in daarna in de trapkast gestaan waar het gemiddeld zo'n 20 graden is geweest. Begonnen met een SG van 1,054 en het einde was op 1,012.

Ik moet wel zeggen dat de vergisting heeft plaats gevonden met andere gist dan ik het recept staat. Ik heb de Fermentis W34/70 Saflager gebruikt. Ik wil eerst me eigen concentreren op het brouwen en pas later gaan stoeien met vloeibare gist.

Vorige week de eerste keer eentje opgetrokken. Heerlijk, mooie schuimkraag, mooi kleurtje (vind ik zelf) en goed van smaak.


Mooi man, bedankt.

Zeker die vergistingstijd is beduidend korter dan wat ik zie met WLP. Inmiddels staat mijn Marzen al 10 dagen te vergisten. Nog steeds niet klaar, bubbelt vrij gestaag, vrijwel geen verandering van intensiteit van vergisting. Ik kijk in het komend weekeinde even, maar ik denk dat ik lagering nog even uitstel.

Jukkie

En...  gejat! Bedankt!    8)

wvdbroek

Heb vandaag min of meer dit recept gebrouwen, kwam op een eind sg van 1059.  :o
Op welke temp heb jij de Fermentis W34/70 Saflager laten vergisten?  ik heb hem nu ingezet op 13,5 C, 2 zakjes op 15 liter!
En hoeveel suiker heb je gebruikt per liter bij het bottelen!


Grt
Willem

Mario72

Ik heb het geheel laten vergisten op 12 graden en SG na de eindvergisting was 1,060. De navergisting is ook gedaan op 12 graden. Als bottelsuiker heb ik 4,1 g/l toegoevoegd met als gevolg dat er uiteindelijk 5,7% alcohol op de fles zit.

wvdbroek

Citaat van: Mario72 op 11-04-2017  19:00 uIk heb het geheel laten vergisten op 12 graden en SG na de eindvergisting was 1,060. De navergisting is ook gedaan op 12 graden. Als bottelsuiker heb ik 4,1 g/l toegoevoegd met als gevolg dat er uiteindelijk 5,7% alcohol op de fles zit.

SG na eindvergisting 1.060? Waar ben je begonnen dan?

12 graden. Ok hij borrelt nu bij mij op de 13,5 dus ik laat hem eerst zo maar even staan.

Bedankt

Mario72

Oeps... Het moet zijn SG 1,016 na hoofdgisting en 1,012 na de nagisting.

wvdbroek

Citaat van: Mario72 op 12-04-2017  19:29 uOeps... Het moet zijn SG 1,016 na hoofdgisting en 1,012 na de nagisting

Ik dacht wtf LOL

wvdbroek

Citaat van: wvdbroek op 10-04-2017  20:51 uHeb vandaag min of meer dit recept gebrouwen, kwam op een eind sg van 1059.  :o
Op welke temp heb jij de Fermentis W34/70 Saflager laten vergisten?  ik heb hem nu ingezet op 13,5 C, 2 zakjes op 15 liter!
En hoeveel suiker heb je gebruikt per liter bij het bottelen!


Grt
Willem

10-4 gebrouwen, eerste dagen prima activiteit waterslot. Staat nu al een paar dagen stil heb 2 dagen terug nog een keer gewalst met het vat maar zie geen activiteit meer. SG blijft nu hangen op 1024/26.

Wat is wijsheid, laten staan, of overhevelen.

grt
Wim


Jacques

Citaat van: wvdbroek op 20-04-2017  17:23 u10-4 gebrouwen, eerste dagen prima activiteit waterslot. Staat nu al een paar dagen stil heb 2 dagen terug nog een keer gewalst met het vat maar zie geen activiteit meer. SG blijft nu hangen op 1024/26.

Wat is wijsheid, laten staan, of overhevelen.

grt
Wim

Temperatuur verhogen.

En verder komt het voor dat na het overhevel de gisting hervat wordt.

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 20-04-2017  23:57 uTemperatuur verhogen.

En verder komt het voor dat na het overhevel de gisting hervat wordt.

Beste Jacques

Welke temperatuur raad jij aan?

Grt
Willem

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 21-04-2017  08:04 uWelke temperatuur raad jij aan?

Je mag rustig naar 16-18 ºC. Er zal geen grote aanmaak meer plaats vinden van hogere alcolholen en  esters. Dat gebeurt vooral aan het begin van de vergisting. Dat wil zeggen dat dan hogere alcoholen worden gevormd waaruit later esters gevormd worden.

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  13:38 uJe mag rustig naar 16-18 ºC. Er zal geen grote aanmaak meer plaats vinden van hogere alcolholen en  esters. Dat gebeurt vooral aan het begin van de vergisting. Dat wil zeggen dat dan hogere alcoholen worden gevormd waaruit later esters gevormd worden.

Dank je voor je antwoord, ik meende dat Fermentis W34/70 Saflager  niet zo hoog mocht?

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 21-04-2017  15:13 uDank je voor je antwoord, ik meende dat Fermentis W34/70 Saflager niet zo hoog mocht?

Is geen probleem. Kan ik ook niet teruglezen in de informatie die Fermentis geeft over deze gist. http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2015/12/Saflager-W-3470-en.pdf

Als je met een ondergist bij kamertemperatuur vergist ben je een stoombier aan het brouwen. Je krijgt dan meer esters dan wanneer je bij lagere temperatuur vergist.

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  15:37 uIs geen probleem. Kan ik ook niet teruglezen in de informatie die Fermentis geeft over deze gist. http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2015/12/Saflager-W-3470-en.pdf

Als je met een ondergist bij kamertemperatuur vergist ben je een stoombier aan het brouwen. Je krijgt dan meer esters dan wanneer je bij lagere temperatuur vergist.

Nou, ok, niet mogen is een sterk woord ;) maar er staat wel ideaal is 12-15 C maar ik begrijp dat na de hoofdvergisting je de temp dus wel wat kan verhogen zonder gevaar op extra esters!

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 21-04-2017  16:12 uNou, ok, niet mogen is een sterk woord ;) maar er staat wel ideaal is 12-15 C maar ik begrijp dat na de hoofdvergisting je de temp dus wel wat kan verhogen zonder gevaar op extra esters!

Als de vergisting ideaal verlopen zou zijn had je nu niet een gestokte vergisting.

Maar voordat je nu de temperatuur verhoogt. Ik begrijp dat jouw begin SG 1059 is. Klopt dit? En hoe heb je het SG bepaald met een refractometer?

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  16:32 uAls de vergisting ideaal verlopen zou zijn had je nu niet een gestokte vergisting.

Maar voordat je nu de temperatuur verhoogt. Ik begrijp dat jouw begin SG 1059 is. Klopt dit? En hoe heb je het SG bepaald met een refractometer?

Nee met hydrometer en in BrouwVisie ingevoerd met aangepaste temp

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 21-04-2017  16:45 uNee met hydrometer en in BrouwVisie ingevoerd met aangepaste temp

Ok. Dan de temperatuur verhogen en eventueel gistvoedingzouten toevoegen. Dat laatste helpt ook vaak bij een gestokte vergisting.

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  17:05 uOk. Dan de temperatuur verhogen en eventueel gistvoedingzouten toevoegen. Dat laatste helpt ook vaak bij een gestokte vergisting.

Goed temperatuur is verhoogd, gistvoedingszouten heb ik helaas niet in huis.
Hoe zou jij deze gistvoeding nog toevoegen? Normaal doe je dit 10 min voor einde kook toch?
En heb je ervaring met deze

https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/yeast-nutrition-beer-100-gr.html

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 22-04-2017  11:33 uGoed temperatuur is verhoogd, gistvoedingszouten heb ik helaas niet in huis.
Hoe zou jij deze gistvoeding nog toevoegen? Normaal doe je dit 10 min voor einde kook toch?
En heb je ervaring met deze

https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/yeast-nutrition-beer-100-gr.html

Die gistvoeding ken ik niet. Zelf gebruik ik de Wyeast nutrient blend. Bij een vergelijkende test de nodige jaren terug met meerdere gistvoedingszouten door mij uitgevoerd kwam deze veruit als de beste er uit.


Je kunt de gistvoeding koken met wat water gedurende 5 minuten. Omdat in de voedingzouten ook aminozuren zitten en de zouten hygroscopisch zijn kunnen er mogelijk micro-organismen op leven. Vandaar dat ik altijd even kook. Bij het water kun je ook wat moutextract doen zodat de gist zeker suikers aangeboden krijgt maar ook andere voedingstoffen. Op dit manier kun je de vergisting weer lostrekken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.