Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen borrelen, wel dikke schuimlaag?  (gelezen 3607 keer)

Offline RoyB

• Vol lid
  • Land: nl
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
Geen borrelen, wel dikke schuimlaag?
« Gepost op: 12-12-2016 22:53 u »
Hoi allemaal,

Gisteren om 18:00 uur mijn gist (starter) geent, even paar uur belucht en nu een gecontroleerde temperatuur van 18 graden, wil graag weinig esters laten vormen, vandaar wat lagere temperatuur..
Dikke schuimlaag op het bier nu maar het waterslot borrelt niet. Hoe is dit te verklaren?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bram86

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Geen borrelen, wel dikke schuimlaag?
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2016 23:05 u »
Wat voor gistvat heb je? Misschien een lekkage waar lucht uit ontsnapt?

Offline RoyB

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2016 23:25 u »
Wat voor gistvat heb je? Misschien een lekkage waar lucht uit ontsnapt?

Daar dacht ik ook al aan, maar kan ik niet vinden na een controle... Ik snap er niets van, schuim is toch altijd een teken van een goede vergisting?

Offline chm

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2016 08:52 u »
Je vat lekt. Dit is op zich geen probleem. Je hebt krauzen dus gisting is bezig.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2016 09:03 u »
Of geen water in je waterslot ;)

Maar meest waarschijnlijke inderdaad dat je vat niet goed sluit.
Heb je zo'n emmer?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 13-12-2016 09:10 u »
Of geen water in je waterslot ;)

Goedemorgen :)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #6 Gepost op: 13-12-2016 09:12 u »
Goedemorgen :)
Haha, is mij afgelopen zondag nog overkomen

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-12-2016 09:13 u »
Haha, is mij afgelopen zondag nog overkomen
:lol:

Offline RoyB

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-12-2016 20:53 u »
Haha, er zit wel water in het waterslot  :nut:

De emmer sluit niet zo goed af, hij is beschadigd bij het deksel aan de binnenkant, ga hem hier in ieder geval niet in navergisten!

Bedankt!

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 14-12-2016 18:55 u »

De emmer sluit niet zo goed af, hij is beschadigd bij het deksel aan de binnenkant, ga hem hier in ieder geval niet in navergisten!

Duct tape eromheen als je niet wilt overhevelen.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #10 Gepost op: 15-12-2016 09:44 u »
Vermijd vooral temperatuursverschillen als de vergisting is afgerond. Hierdoor kan er lucht naar binnen worden gezogen en infecties ontstaan. Niet te lang wachten met bottelen dus.

Offline sylvan11

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2018 17:13 u »
Vermijd vooral temperatuursverschillen als de vergisting is afgerond. Hierdoor kan er lucht naar binnen worden gezogen en infecties ontstaan. Niet te lang wachten met bottelen dus.
Maar de manier om er achter te komen of de vergisting is afgerond is toch doordat het waterslot stopt met borrelen? Weet je misschien hoe ik kan weten wanneer de vergisting is afgerond op een andere manier? Want mijn waterslot borrelt ook niet (wel een schuimlaag).

Groeten,

Sylvan

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #12 Gepost op: 08-03-2018 20:16 u »
Maar de manier om er achter te komen of de vergisting is afgerond is toch doordat het waterslot stopt met borrelen? Weet je misschien hoe ik kan weten wanneer de vergisting is afgerond op een andere manier? Want mijn waterslot borrelt ook niet (wel een schuimlaag).

Groeten,

Sylvan
Het waterslot is misschien een indicator maar is niet sluitend correct te hanteren als leidraad.
Meten.
Meet je SG waardes.
Pas als daar heen verandering meer in zit is het gisten klaar.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 08-03-2018 23:48 u »
Het waterslot is misschien een indicator maar is niet sluitend correct te hanteren als leidraad.
Meten.
Meet je SG waardes.

In plaats van te meten met een hydrometer of refractometer kun je ook je gistvat wegen. Als er nagenoeg geen gewichtsafname meer is kun bottelen.
De gewichtsafname tijdens de vergisting is overigens behoorlijk groot. Bij 20 liter wort met een begin SG van 1065 bedraagt de afname zo'n 750 tot 900 gram afhankelijk van de vergistingsgraad die je haalt. Met een beetje nauwkeurige weegschaal is dan ook de vergisting prima te volgen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 09-03-2018 09:58 u »
Er zijn inderdaad meerdere wegen, maar het SG meten is wel de meest praktische. Een hydrometer of een refractometer heeft iedere brouwer wel voorhanden, een dergelijk nauwkeurige weegschaal waarschijnlijk niet.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 09-03-2018 16:36 u »
Er zijn inderdaad meerdere wegen, maar het SG meten is wel de meest praktische. Een hydrometer of een refractometer heeft iedere brouwer wel voorhanden, een dergelijk nauwkeurige weegschaal waarschijnlijk niet.

Eens. Met de kanttekening dat de meeste hobbybrouwers zo'n weegschaal nog niet in huis hebben. Voor minder dan 50 kan dat veranderen. Zoek maar eens naar "weegmethode", een mooie methode om de vergisting van je bier te volgen zonder het gistvat te openen. En je hebt er ook geen Tilt of zo voor nodig. Je moet wel zelf tillen...  :)

Offline RoyB

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 21-03-2018 18:04 u »
.. "weegmethode", een mooie methode om de vergisting van je bier te volgen zonder het gistvat te openen. ..

Haha, mooi hoor. Leuke alternatieve methode inderdaad. Makkelijk en zeer nauwkeurig, zo lang je begin SG goed gemeten is en je weegschaal het doet.

Offline sylvan11

• *
« Reactie #17 Gepost op: 05-04-2018 13:12 u »
Meten.
Meet je SG waardes.

Ah, oke duidelijk.

Nu is de SG waarde gedaalt naar 1002 en er lijkt geen verandering meer in te komen. Volgens het recept echter had er tussen de 1007 en 1010 gebotteld moeten worden, maar ja, hij bleef dalen. Ik denk dat het verstandig is om nu maar te gaan bottelen, zijn er nog dingen waar ik aan moeten denken alvorens te bottelen? (aangezien mijn SG zo laag is)

Groeten, Sylvan

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #18 Gepost op: 05-04-2018 16:07 u »
Als uw bier echt kraakhelder is dan is het raadzaam om een beetje bottelgist te gebruiken, anders zou je wel eens plat bier kunnen hebben omdat de bottelsuiker niet meer vergist.

Offline sylvan11

• *
« Reactie #19 Gepost op: 06-04-2018 12:50 u »
Als uw bier echt kraakhelder is dan is het raadzaam om een beetje bottelgist te gebruiken, anders zou je wel eens plat bier kunnen hebben omdat de bottelsuiker niet meer vergist.

Ik vind het moeilijk om te beoordelen of hij kraakhelder is. Hoofdgisting is nu ruim een maand aan de gang. Is er een andere manier om te bepalen of ik nu wel of niet bottelgist moet gaan gebruiken?

(Ik koop liever geen bottelgist want dan ben ik voor de zoveelste keer centen kwijt aan verzendkosten. Dus alleen als het echt nodig is)

Groeten, Sylvan

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 06-04-2018 13:32 u »
Ik vind het moeilijk om te beoordelen of hij kraakhelder is. Hoofdgisting is nu ruim een maand aan de gang. Is er een andere manier om te bepalen of ik nu wel of niet bottelgist moet gaan gebruiken?

(Ik koop liever geen bottelgist want dan ben ik voor de zoveelste keer centen kwijt aan verzendkosten. Dus alleen als het echt nodig is)

Groeten, Sylvan
Ik weet niet of je in Nederland woont en of je bottlegist erbij zit maar bij vanderKooy verzenden ze ook gist in een envelop. dan vallen de verzendkosten nog wel mee.  https://www.unibrew-Nederland.nl/overig/envelop-post.html

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #21 Gepost op: 06-04-2018 14:12 u »
Ik denk dat dit een gevalletje RDWHAHB is: heb geduld, als je bier goed is uitgegist zit er nog genoeg gist in suspensie om je bier te laten hergisten op de fles. Ik trek er meestal na 1 week alvast eentje open om te zien hoe het gaat. Na twee week is bij mij bijna altijd de boel volledig op druk.

Probeer pas je probleem op te lossen als die zich daadwerkelijk voordoet :)

Offline Marksbrew

• Vol lid
  • Bulldog brewer, 15-20L
« Reactie #22 Gepost op: 06-04-2018 18:53 u »
Ik denk dat dit een gevalletje RDWHAHB is: heb geduld, als je bier goed is uitgegist zit er nog genoeg gist in suspensie om je bier te laten hergisten op de fles. Ik trek er meestal na 1 week alvast eentje open om te zien hoe het gaat. Na twee week is bij mij bijna altijd de boel volledig op druk.

Probeer pas je probleem op te lossen als die zich daadwerkelijk voordoet :)
Helemaal eens, nog nooit bottlegist gebruikt en altijd prima koolzuur, ook bij zware bieren.  Vraag me echt af wanneer je het echt nodig zou hebben.
Het enige effect wat je anders hebt is overbodige gistresten in je fles

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #23 Gepost op: 06-04-2018 19:47 u »
Helemaal eens, nog nooit bottlegist gebruikt en altijd prima koolzuur, ook bij zware bieren.  Vraag me echt af wanneer je het echt nodig zou hebben.
Het enige effect wat je anders hebt is overbodige gistresten in je fles
Echt nodig wanneer je een heel lange lagering hebt, bv. bij een kriek. Lagering van een half jaar tot een jaar. Dan is bottelgist geen luxe.

Offline sylvan11

• *
« Reactie #24 Gepost op: 09-04-2018 22:59 u »
Ik weet niet of je in Nederland woont en of je bottlegist erbij zit maar bij vanderKooy verzenden ze ook gist in een envelop. dan vallen de verzendkosten nog wel mee.  https://www.unibrew-Nederland.nl/overig/envelop-post.html

Ik woon in Nederland en zal dit onthouden voor als ik een keer bottelgist nodig heb, maar aan de reacties te lezen zal het niet nodig zijn. Toch bedankt!

Groeten, Sylvan.

Tags: