Beginnende bierbrouwer

Gestart door Roy_95, 07-12-2016 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy_95

Beste allemaal,

Ik wil graag net als jullie beginnen met het brouwen van bier, hiervoor heb ik een Brooklyn Brewshop startpakket gekocht.
Het startpakket is te vinden via de volgende link:
http://brooklynbrewshop.com/beer-making-kits/bruxelles-blonde-beer-making-kit

Dit startpakket bevat de volgende instrumenten:

- granen
- hop
- gist
- hevelbuis
- thermometer
- slangklem
- glazen gistvat
- reinigingsmiddel
- waterslot
- doorzichtige vinylslang
- schroefdop

Verder heb ik al een grote pan, een fijne zeef en een trechter in huis.

Nu wil ik dit pakket graag een beetje uitbreiden zodat ik na de eerste batch nog meer bier kan gaan brouwen.
Daarom zou ik graag van jullie horen wat goede toevoegingen zijn aan dit startpakket, zelf heb ik al wat rond gezocht op dit forum en zelf kwam ik tot dit lijstje:

- extra reinigingsmiddel
- flessenborstel
- roerspaan (plastic)
- hydrometer + maatglas
- kroonkurken
- kroonkurkapparaat

Daarnaast zie ik veel startpakketten met twee emmers, ik heb in mijn startpakket maar één glazen gistvat gekregen. Heb ik er ook twee nodig of kan ik hier voorlopig wel mee vooruit?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Oscar


JamMasterJustin

Heb je flessen (oid) waar je je bier in kan doen?

KLucky_13

Wat betreft je vraag over 2de emmer/gistvat. Dat ligt eraan of je wil gaan hevelen voor de nagisting.

Wat ik ik het begin deed was vergisten in een plastic emmer en wanneer de gisting bijna gedaan was hevelde ik over naar een glazen mandfles met zo weinig mogelijk kopruimte. In die fles laat je het bier dan zijn laatste beetje uitgisten en dan kan je die fles nog gaan koelen om te lageren/uit te klaren.

Daar ben ik wel mee gestopt van zodra ik mijn CCT gekocht heb, nu kan alles gewoon in hetzelfde vat

Roy_95

Bedankt voor jullie reacties!

Citaat van: Oscar op 07-12-2016  23:15 uBrouwTV   :brouwen: :biersmile:
Ik heb natuurlijk al erg veel video's over het brouwen van bier bekeken, maar deze had ik nog niet gezien, bedankt voor de link!
Voor mij als beginner is het aan de hand van video's erg lastig inschatten wat ik naast deze startset aan moet schaffen. Ik wil eerst een beetje experimenteren met het brouwen voordat ik veel geld ga investeren in deze hobby.

Citaat van: JamMasterJustin op 08-12-2016  05:29 uHeb je flessen (oid) waar je je bier in kan doen?
Wat betreft de flessen waar ik het bier in kan doen, ik ben van plan om statiegeldflesjes te gebruiken en deze van tevoren goed te reinigen. Vandaar ook dat ik van plan ben een flessenborstel aan te schaffen met reinigingsmiddel.

Citaat van: KLucky_13 op 08-12-2016  06:43 uWat betreft je vraag over 2de emmer/gistvat. Dat ligt eraan of je wil gaan hevelen voor de nagisting.
Met het aanschaffen van een tweede gistvat wacht ik dan nog even, waarschijnlijk heb ik na wat experimenteren behoefte aan een groter gistvat.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn voortgang en mochten jullie nog goede aanvullingen of uitbreidingen hebben op mijn startset dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Haagse Wouter

Een extra emmer is heel handig bij het bottelen.

Voor het bottelen hevel je dan over om bijna alle meuk op de bodem kwijt te raken. Dan kun je ook direct suiker in één keer er doorheen roeren.

Jacques


hopjesvla

in plaats van een tweede emmer gebruik ik mijn pan waar ik in heb gemaischt en gekookt (scheelt dus eventueel de aanschaf van een tweede emmer). Maar inderdaad, wel even overhevelen vanuit het gistingsvat.

Roy_95

Ik heb besloten om nog even te wachten met het aanschaffen van een tweede emmer en ga inderdaad de pan gebruiken om over te hevelen voor het bottelen.

Naast het startpakket dat ik al heb aangeschaft, wil ik mijn pakket graag wat verder compleet maken zodat ik een beetje kan experimenteren met het brouwen van bier.
Ik heb al veel op dit forum gelezen over het brouwen van bier en natuurlijk heb ik hier ook al een aantal filmpjes van bekeken, maar aangezien ik nog een complete leek ben wil ik graag van jullie horen wat jullie van mijn uitbreiding denken.
Daarom heb ik een screenshot gemaakt van mijn winkelwagentje en als bijlage toegevoegd, ik zou graag van jullie horen of ik bepaalde artikelen beter achterwege kan laten of kan vervangen voor andere, daarnaast of dat ik nog essentiële dingen mis?

Alle feedback is welkom en alvast bedankt voor jullie reacties!

Martijn0172

Ik ben ook een beginnende brouwer en als ik jou boodschappenlijstje zie dan is het enige wat in mij opkomt, koop de 1 kg verpakking van Oxi.

Coen

Yep, de 1 of 5 kg oxi, veel kosteffectiever en komt echt wel op. Verder zou ik liever iets meer besteden aan een staand model kurkapparaat, deze gaat je een hoop ergernis bezorgen.
Zou ook iets kopen als starsan of saniclean om je flessen te desinfecteren

Roy_95

Begin deze week ben ik dan eindelijk begonnen met mijn Brooklyn Brewshop startpakket. Het verliep eigenlijk allemaal vlekkeloos en ik heb veel gehad aan alle info hier op het forum.

Na een dag was er flink veel activiteit te zien met de blow-off en na drie dagen heb ik het waterslot op de mandfles gezet. Inmiddels borrelt het waterslot nog om de twee/drie minuten, dus tot nu toe ziet het er allemaal goed uit! Echter viel mij tijdens het plaatsen van het waterslot op dat er bovenin de mandfles 'witte puntjes' te zien zijn. Nu ben ik bang dat ik schimmel in mijn mandfles heb zitten, dus heb ik even foto's gemaakt van de mandfles.

Is dit iets waar ik me zorgen over moet maken, of kan dit geen kwaad en kan ik rustig afwachten tot ik kan gaan bottelen?



Jacques

Niets om je zorgen over te maken. Dat is gist die zich heeft afgezet tegen de binnenkant van de fles.
Dit gebeurt bij elke vergisting.

Biermagneet

Citaat van: Oscar op 07-12-2016  23:15 uBrouwTV   :brouwen: :biersmile:

Wij van wc eend adviseren ...  ;D

Maar zeker leuk om ff te kijken hoor.

Welkom en veel brouw/drink plezier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.