Recept Wilderen Goud

Gestart door KooTjoo, 06-12-2016 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KooTjoo

Ik ben al enige tijd op zoek naar een recept voor Wilderen Goud. Ik drink dit bier regelmatig in (naar mijn mening) een van de leukste biercafés in Leiden http://www.cafedebontekoe.net.

Dit is een omschrijving van Wilderen Goud.

http://belgium.beertourism.com/belgian-beers/wilderen-goud.

Is er iemand die dit bier kent en wellicht wat tips heeft?

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 06-12-2016  12:56 uIk ben al enige tijd op zoek naar een recept voor Wilderen Goud.

Leuk, maar heb je de brouwer al gemaild?  ;)

KooTjoo

Citaat van: Oscar op 06-12-2016  19:30 uLeuk, maar heb je de brouwer al gemaild?  ;)

Ja leuk hè Oscar.

Ja dat heb ik gedaan met dit (volledig verwachte) antwoord:

"Bedankt voor uw enthousiasme en tof om te horen dat u al een jarenlange trouwe aanhanger bent van onze Wilderen Goud.
 
Leuk weetje: Onze Wilderen Goud won enkele weken geleden nog de GOUDEN MEDAILLE op de Brussels Beer Challenge 2016!
 
Uiteraard begrijpt u dat wij ons geheime recept niet kunnen vrijgeven maar wij nodigen u alle plezier uit voor de rondleiding door de brouwerij, stokerij en oude stokerij uit 1890 met 4 personen incl. consumptie achteraf."

Dus, als iemand het Bier kent en wellicht een tip heeft ik houd mij aanbevolen.

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 21-12-2016  22:31 uDus, als iemand het Bier kent en wellicht een tip heeft ik houd mij aanbevolen.

De gouden tip: ga zelf aan de slag met een zelf bedacht recept wat hier op zou kunnen lijken (qua kleur en alcohol moet je dit kunnen benaderen met de huidige software)... En vanuit daar ga je je recept bijstellen tot dat jij tevreden bent.  :biersmile:

Hier leer je 10x meer van dan een gegeven recept. En het maakt je een betere brouwer dan je zou verwachten.

Van simpel een recept leer je niets, maar dan ook echt niets!!!  :brouwen:

KooTjoo

CiteerVan simpel een recept leer je niets, maar dan ook echt niets!!!  :brouwen:

Op zich helemaal mee eens hoor. En ik ben ook ook heel veel aan het leren de laatste tijd door uit te gaan van een basis en dit naar smaak aan te passen. Maar daarnaast het lijkt mij ook leuk om een bier waar ik zelf gek op ben te proberen na te brouwen. Ik vraag ook niet naar een compleet recept maar ben gewoon benieuwd of iemand dit overheerlijke bier kent en misschien wat richting kan geven.

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 21-12-2016  23:00 uof iemand dit overheerlijke bier kent en misschien wat richting kan geven.

Ik ken het wel. Pilsmout, klein beetje caramout, wellicht wat suiker in de stort (± 10%) en een Belgische hop en gist :-)  :brouwen:

Koen S

Citaat van: KooTjoo op 21-12-2016  23:00 uOp zich helemaal mee eens hoor. En ik ben ook ook heel veel aan het leren de laatste tijd door uit te gaan van een basis en dit naar smaak aan te passen. Maar daarnaast het lijkt mij ook leuk om een bier waar ik zelf gek op ben te proberen na te brouwen. Ik vraag ook niet naar een compleet recept maar ben gewoon benieuwd of iemand dit overheerlijke bier kent en misschien wat richting kan geven.
Heb je ooit een poging ondernomen om iets als Wilderen goud te brouwen? Ik vind het ook een topper en ben bezig met een recept.
Weet iemand of de gist al dan niet een bottelgist is en opkweekbaar? Of een gist gebruiken die te koop is?  'Een Belgische gist' maar welke zou qua profiel en svg het best passen?

KooTjoo

Citaat van: Koen S op 23-05-2020  16:50 uHeb je ooit een poging ondernomen om iets als Wilderen goud te brouwen? Ik vind het ook een topper en ben bezig met een recept.
Weet iemand of de gist al dan niet een bottelgist is en opkweekbaar? Of een gist gebruiken die te koop is?  'Een Belgische gist' maar welke zou qua profiel en svg het best passen?

Nee heb het nog niet geprobeerd dus ben erg benieuwd naar jouw recept.

Koen S

Citaat van: KooTjoo op 23-05-2020  17:06 uNee heb het nog niet geprobeerd dus ben erg benieuwd naar jouw recept.
Ik brouw eerst nog een blonde met Witkap-gist binnen een week of zo.
Daarna ga ik een paar flesjes Wilderen goud kopen en de gist proberen op te kweken. Brouwen ergens eind juni, ik hou je op de hoogte.

Oscar

Citaat van: Koen S op 23-05-2020  16:50 uWeet iemand of de gist al dan niet een bottelgist is en opkweekbaar? Of een gist gebruiken die te koop is? 

Die gist is gewoon te koop. Denk nu echt niet dat dit soort brouwerijen van deze grote ook maar een kleine kans hebben tot een niet te kopen gist... Ze gebruiken gewoon een gist (wellicht korrel) welke jij als thuisbrouwer gewoon kunt kopen.  :brouwen:

KooTjoo

Citaat van: Oscar op 23-05-2020  21:08 uDie gist is gewoon te koop. Denk nu echt niet dat dit soort brouwerijen van deze grote ook maar een kleine kans hebben tot een niet te kopen gist... Ze gebruiken gewoon een gist (wellicht korrel) welke jij als thuisbrouwer gewoon kunt kopen.  :brouwen:
Als dit zo is ben ik wel heel benieuwd welke gist dit dan zou moeten zijn omdat de gist een groot gedeelte van de smaak bepaalt.

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 23-05-2020  22:26 uAls dit zo is ben ik wel heel benieuwd welke gist dit dan zou moeten zijn omdat de gist een groot gedeelte van de smaak bepaalt.

Gewoon een korrelgistje... heel misschien dat ze zelf een methode hebben om op te kweken voor hun hoeveelheden, maar denk dat niet... Denk er maar niet te moeilijk over... ;)

Koen S

Citaat van: Oscar op 23-05-2020  21:08 uDie gist is gewoon te koop. Denk nu echt niet dat dit soort brouwerijen van deze grote ook maar een kleine kans hebben tot een niet te kopen gist... Ze gebruiken gewoon een gist (wellicht korrel) welke jij als thuisbrouwer gewoon kunt kopen.  :brouwen:
Daar ga ik ook van uit, een brouwerij in dit segment heeft geen labo waar ze zelf een huisgist kweken. Ik ga ook uit van korrel, de vraag is welke?

Oscar

Citaat van: Koen S op 23-05-2020  22:34 uIk ga ook uit van korrel, de vraag is welke?

Dat maakt het aantal gisten waaruit je kan kiezen al meteen een stuk kleiner. Welke korrel past er goed bij een tripel?  ;)  maar met alleen de gist ben je er nog niet natuurlijk... maar al wel een eind in de buurt. Helaas doen de Belgische brouwers vaak erg geheimzinnig over hun bieren en recepten... :-[.. zo spannend is het vaak niet... ;)


Maar brouw iets wat in de buurt komt. Grote kans dat je brouwsel lekkerder wordt... :brouwen:

KooTjoo

Citaat van: Oscar op 23-05-2020  22:41 uDat maakt het aantal gisten waaruit je kan kiezen al meteen een stuk kleiner. Welke korrel past er goed bij een tripel?  ;)  maar met alleen de gist ben je er nog niet natuurlijk... maar al wel een eind in de buurt. Helaas doen de Belgische brouwers vaak erg geheimzinnig over hun bieren en recepten... :-[.. zo spannend is het vaak niet... ;)


Maar brouw iets wat in de buurt komt. Grote kans dat je brouwsel lekkerder wordt... :brouwen:

Is een Wilderen Goud een tripel?

El Pastor Belga (MaJa)


Oscar

Citaat van: KooTjoo op 23-05-2020  23:42 uIs een Wilderen Goud een tripel?

Ik heb geen idee... :nut:

KooTjoo

Citaat van: Oscar op 23-05-2020  23:57 uIk heb geen idee... :nut:
Ok, zijn je recept tips dan wel zinvol?

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 23-05-2020  23:59 uOk, zijn je recept tips dan wel zinvol?

Dat mag je zelf bepalen.... :brouwen:

KooTjoo

Citaat van: Oscar op 24-05-2020  00:25 uDat mag je zelf bepalen.... :brouwen:
Ok, dank je, ik weet genoeg dat zijn de bekende "Oscar Tips"

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 24-05-2020  00:37 uOk, dank je, ik weet genoeg dat zijn de bekende "Oscar Tips"

Maar na 4 jaar heb je nog geen enkele brouwpoging gedaan om tot een recept voor dit bier te komen  :weetniet: :brouwen:

Koen S

Citaat van: KooTjoo op 23-05-2020  23:42 uIs een Wilderen Goud een tripel?
Geen tripel, maar zeker geen typisch blond. Meer een session versie van een tripel. In het gistprofiel meen ik wel iets van een Belgische tripel te herkennen. Gisteren nog een Achel blond gedronken, die heeft er wel iets van weg. Maar Achel gebruikt Westmalle gist en die proef ik niet in Wilderen, geen banaan of zo.

mbroek

Citaat van: Oscar op 23-05-2020  23:57 uIk heb geen idee... :nut:

Hoe weet je dan dat het een korrelgist is?

mbroek

Citaat van: Koen S op 23-05-2020  22:34 uDaar ga ik ook van uit, een brouwerij in dit segment heeft geen labo waar ze zelf een huisgist kweken. Ik ga ook uit van korrel, de vraag is welke?

Er is een klein lab naast de brouwzaal. Heel erg op slot voor bezoekers.

Koen S

Ik ben intussen te weten gekomen dat ze hergisten op fles met een bottelgist, weet alleen niet of dit de originele gist is of een echte bottelgist. De zoektocht gaat verder.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.