Herms Lagos

Gestart door Hans (Lagos), 17-11-2005 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Na mijn vele vragen op anderen hun Herms bouw sites is het nu meen ik tijd voor een eigen Herms topic.

Ik ben al een tijdje bezig materiaal en informatie te verzamelen om mijn Herms te bouwen, het frame in nu bijna af en daarom kan ik nu aan de opstelling beginnen.



Op dit moment ben ik bezig met de warmwaterketel waar ik een fust van 60 liter voor ga gebruiken, ik wil daar wat elektronica bij gaan gebruiken.
Na het bestuderen van de site http://home.hccnet.nl/e.vd.logt/index.htm (kies elektronica) wil ik de heetwater ketel op gas en elektrische verwarmen om een stabiele temperatuur te kunnen aanhouden en gas om eventueel (snel) op te warmen. Het software gedeelte wat hier beschreven wordt gaat mij boven de pet en kant en een klaar gekochte PID controller compleet met software op  http://www.lpc-uk.com/calcon/main.htm   en http://www.advindsys.com/Cal9500.htm  is erg duur en bovendien weet ik niet zeker of de software voldoet  http://www.lpc-uk.com/caldemo.exe (werkt niet onder XP)

Gelukkig vond ik op  http://www.xs4all.nl/~ocam44/ een goedkopere oplossing, dit is de site van Amateurbierbrouwersvereniging  't Wort Wat, en daar wordt door Walter Bakker een duidelijke omschrijving gegeven maar de te downloaden software draait ook niet op XP dus kon ik dat nog niet bekijken, datum van publicatie was een jaar terug en ik wou Bakker mailen of er al een XP versie is maar zijn email adres is op deze site is niet publiekelijk.
Verder wordt er beschreven hoe een verwarmingelement in een Koperen buis als "mini power" boiler te gebruiken waar het wort doorheen wordt gepompt, ik weet niet wat ik daar van moet denken.

Hans (Lagos)

Het frame is binnen en moet nog in de verf, ik heb een hekel aan schilderen en dus komt er morgen een echte schilder die ook van bier houdt, dus gratis en ik smeer mijzelf niet vol verf.

Ik heb de leidingen er vast ingetekend en met de bedoeling vooral het maischen zo min mogelijk door scherpe bochten te laten gebeuren, ook wil ik de warmtewisselaar van boven naar beneden laten stromen om het de March pomp makkelijker te maken.
Hoe de verdeelvork in hoogte te gaan verstellen ben ik nog niet helemaal uit maar ik wil toch de deksel kunnen blijven optillen.
Aansluitingen naar de maischketel en kookketel wil ik met snelkoppelingen gaan verbinden om het loskoppelen bij het schoonmaken te vermakelijken, ik moet hier nog opzoek naar het liefst rvs koppelingen.

Bij morebier vond ik de Chillus convolutus tegenstroom koeler voor ruim $100.- en daar kan en wil ik die niet voor maken, daarbij heeft deze koeler een binnenpijp die getwist is (als een varkens p. .  :) ) en dus nog betere koelweerstand geeft.
Ook zag ik er ½ duims messing butterfly kranen voor $12.50 en dat lijkt mij geen slechte keus dus ik denk dat ik die maar snel ga bestellen.

De maischketel wil ik isoleren maar ik weet nog niet goed met wat, moet er toch een beetje knap uitblijven zien, het oog wil ook wat.

De kookketel is van een prima kwaliteit en heb ik hier uit de Spaanse Macro voor een schappelijke prijs, daar moet nog een kraan in en hopfilter, het liefst gebruik ik 1/2 duims schroefkoppelingen als doorvoer in alle ketels maar die heb ik nog nergens naar mijn zin gevonden.

De elektronica wou ik volgens het schema van Walter Bakker toepassen, totaal materiaal 65€ en daar koop men geen PID controller voor met software, de software is knap werk, ik snap alleen nog niet waarom er twee temperatuur opneem elementen worden gebruikt en hoe de software die twee DS18S20 temp. controllers uit elkaar houdt, ze zijn tenslotte toch identiek.



Wordt vervolgd.

P.S. Uiteindelijk toch een pid controller gekocht.

Gr. Hans

Hans (Lagos)

Vandaag een test gedaan, verwarmen op gas maar via een pid regelaar een CV pomp aansturen die door een koperen spiraal onder het maisch filter 95 gr heet water pompt. Zojuist getest met 50 liter water in het kookvat en zelfde hoeveelheid in het geïsoleerde maisch vat, 10 meter 12mm pijp gaf een warmte toename van 20 tot 40 gr in 5 minuten, dus 4 gr per minuut, ik denk dat het dus nog korter kan, en de pid regelaar moet de temp. stijging onder controle gaan houden.
Filter en spiraal zijn verder in een geheel te verwijderen om te reinigen.
Getest zonder dat de (het) wort pomp nog aangesloten was maar Indien er een gevulde bostel in de pan zit zal deze pomp een betere warmteverdeling geven door het opgewarmde wort ook direct boven het bostel te verdelen.
De door mij gekochte pid regelaar heeft 30 steps met regelbare stijging en tijdsverloop per step, helaas heb ik een verkeerde temp. probe dus kon ik de autotune nog niet na behoren gebruiken maar de pomp liet zich via een SSR triac netjes aan en uitschakelen.

De pid controller heb ik Hier vandaan en koste €90,- terwijl een vergelijkbare als de cal9500p 300€ kost, weliswaar niet met een pc te verbinden om te loggen en grafieken op te slaan maar ook die software kost nog eens 200 pond, en als het zo al werkt vind ik het mooi genoeg.

Het idee van de CV pomp komt van Jos maar die gaat er een dubbele wand in zijn maisch ketel mee rond pompen.

Salu2 Hans

Hans (Lagos)

Even een update.

Allereerst eens alle foto's via Image Shack geplaats.

Toch gekozen voor de klassieke Herms opstelling, dit om zo snel mogelijk op zijn minst te kunnen beginnen met brouwen anders komt het er nooit van. De automatische temperatuur regeling eerst maar verfijnen en ik vind het experimenteren en bouwen daar aan al een leuke hobby op zich.
De opstelling is nu zo dat ik nu spoedig de installatie zo kan gebruiken als bij elke op gas gestookte Herms.



Geïnspireerd door Jos kan ik ondertussen verder sleutelen aan mijn idee om met 95 gr heet water, een CV pomp een gesloten warmte systeem constant te laten rond pompen en een 3 weg klep gestuurd door de proces controller en dit geheel vervolgens een oud boilertje of Igloo tankje van 15 /25 liter van de juiste warmte voorziet om daar de warmte wisselaar spiraal met wort door op te warmen.



Groet, Hans

MO

Prachtige foto's! Hoe krijg jij je spoelwater op je bostel? Gebruik je hier ook je warm water ketel voor? Mijn ketels worden ook voorzien van halfduimse schroefkoppelingen, heb je die uiteindelijk nog kunnen vinden? Heb je die er zelf ingelast? "Mijn" lasser is van de week begonnen maar het was erg lastig zij hij. Ik ga hem vandaag een kratje bier brengen, om hem een beetje op het goede spoor te houden.

Edgar

Wat een schitterende, nette installatie!

Hans (Lagos)

Mijn maisch ketel kwam al met half duims aansluitingen voor thermometer en kraan, ipv de kraan heb ik er een rvs kruis ingezet (morebeer.com code H623) en daarop ½ duims naar knelkoppeling, dit is weer handig om te demonteren ivm schoonmaken ketel.
In de warmwaterketel heb ik ze er zelf er in geboord en met hittebestendige en food gekeurd ringen de kraan er in gezet. Voor de kookketel heb ik hier gisteren een gespecialiseerd bedrijfje gevonden die voor 30€ de 1/2 duims nippel (H631) er in wil zetten, ik ga hun een foto brengen van een conische rvs gistank om te zien wat ze daar voor prijs voor gaan vragen om na te maken.

Spoelwater komt uit de warmwaterketel, maar zoals ik hier boven schreef wil ik dit later via een (proces gestuurde) tussen boiler/keteltje gaan regelen.

Als alles klaar is plaats ik nog wat meer detail foto`s

Gr. Hans

Adrie

Heel mooie installatie! Zeker de eerste HERMS in Spanje?

Hans (Lagos)

Niet dat ik weet maar dat zou best zo kunnen zijn, in Argentinië zie ik op het web wel veel Spaanstalige hobbyisten.

Hans (Lagos)

Het solderen van de verdeelvork ofwel sproeikop met loodvrij soldeer die ik hier in Spanje kan krijgen is geen succes, ik moet de pijpen zo heet stoken dat ze van binnen en buiten zwart worden en het een p****n werk,  >:(  zoutzuur maakt het weer netjes maar de pijpjes worden wel erg dun.
Adrie had het over speciaal loodvrij soldeer wat in Nederland te koop is en ik zou graag de naam daarvan willen weten zodat mijn dochter die in Nederland woont het kan meenemen, hier in Spanje bij de speciaalzaak waar ik kom hebben ze er over gelezen maarhet  komt volgens hun pas in maart in de handel.


Adrie

Het is gewone, standaard soldeer dat geschikt is voor waterleidingen. Bij elke doe-het-zelfzaak te koop. Heeft een KIWA keurmerk, dus let daar op. Je kunt de soldeer ook in de vorm van ringen krijgen, die je heel gemakkelijk op de buis legt, koppeling er overheen, verhitten maar en klaar. Simpeler kan niet.

Hans (Lagos)

Oef wat een snelle reactie !

Gewone soldeer, daar zit dan toch lood in zou je denken, ik heb hier voor mij soldeer waar op staat "soldadura para tubos cobre 3.5% para calafaccion" dus voor verwarming systemen en die 3.5% zal het lood wel zijn. Ik ga eens op zoek of er hier ook KIWA keur te vinden is en anders maar uit Holland.

Bedankt Adrie,

Hans

Adrie

Ha Hans,

Ja, je hebt hier ook soldeer voor verwarmingssystemen, en die bevatten ook lood.

Eduard

Over het solderen een wellicht overbodige opmerking, maar vooruit:

Toen ik mijn koperen buizen ging solderen met zilversoldeer (bedoelt voor drinkwaterleidingen) schoot ik geen steek op, omdat ik vergeten had om een middeltje te gebruiken waardoor het soldeer gaat vloeien. Het soldeer werd wel warm maar bleef de vorm van een bolletje houden totdat het gewoon van de buizen viel.

Toen meteen maar soldeervloeimiddel gekocht (S-nogwat, blauw potje) en op de te solderen oppervlaktes aangebracht, et voilà, dat werkte wel. Het zilversoldeer bevatte namelijk geen hars die het vloeien bevordert, in tegenstelling tot soldeer voor electronica.


Arend

ja S-39 maar is hier lange tijd niet meer te koop geweest, ik weet niet of het nu weer verkocht mag worden

Johannes

S-39 hangt gewoon in de bouwmarkt.

Job

S39 is er al jaren in een speciale "KIWA keur" variant. De loodvrije soldeerringen waar Adrie op doelt laten zich daar méér dan uitstekend mee solderen, en je hebt er nauwelijks meer warmte voor nodig. Fitting schuren, pijpje schuren, fitting en pijpje goed inkwasten, ringetje plaatsen, pijpje plaatsen, propaanbrander erop, en ziedaar: het soldeermiddel vloeit na enige seconden uit en vult het capillair tussen pijp en fitting. Rustig even laten afkoelen en een paar seconden nadat het soldeermiddel gestold is de resten met een natte doek afvegen : klaar. Het geheel zo snel mogelijk doorspoelen, en klaar is uw kunstgebit ehh.. brouwinstallatie !

vr. gr.

Job


Johannes

Citaat van: Job op 24-01-2006  19:32 upropaanbrander erop,


Ik gebruik een verfbrander, duurt langer maar werkt ook.

:degroeten:

Johannes

Hans (Lagos)

Loodvrije soldeer heeft men hier in (zuid) Spanje dus nooit van gehoord, men soldeert hier waterleidingen dus nog gewoon met lood en kijken mij bevreemd aan met deze vraag. Ik heb mijn dochter in NL gevraagd deze dus binnenkort mee te brengen en die meid had toch al wat te sjouwen met al het mout ed. van Brouwland.

Verder zit nog te twijfelen hoe de sproeikop/vork er uit moet gaan zien, ik heb een 100 L  maischketel dus een beetje verspreid lijkt mij gunstiger en foto's bekijkende van die van Adrie en Willems vraag ik mij af wat beter is.
Verder weet ik nog steeds niet of deze sproeikop onder het wort moet blijven ivm lucht inbrengen in het wort, kijkende naar de foto´s lijkt mij dus van wel.

sproeikop A3



Sproeikop Willems


Salu2 Hans

Drents Hopbier

Citaat van: Lagos op 25-01-2006  19:52 uVerder weet ik nog steeds niet of deze sproeikop onder het wort moet blijven ivm lucht inbrengen in het wort, kijkende naar de foto´s lijkt mij dus van wel.
De sproeikop /stang kan boven de bostel blijven. Als er maar zoveel gesproeid wordt dat er constant een laagje water boven de bostel blijft. Door de (warme) waterdamp zal lucht/zuurstof inslag minimaal zijn.

Hans Hans

Gio

CiteerDoor de (warme) waterdamp zal lucht/zuurstof inslag minimaal zijn.

Nou, hier geloof ik dus niks van. Warme wort die in de ketel retour kletert zal zeker oxideren. Daar kan waterdamp niks aan veranderen.
Ik denk dat je de sproeikop zo dicht mogelijk boven het filterbed moet afstellen maar zonder het bed zelf te verstoren.Dus sproeikop in het bovenste laagje wort hangen zodat retourwort zachtjes kan terugvloeien.
Niet te diep onder het vloeistofniveau want dan verstoor je het filterbed.

Aanpassing Johannes ivm onjuiste weergave citaat.

Adrie

Ik zorg dat de sproeier (verdeler is een beter woord) altijd net onder het wortoppervlak blijft. Dat kan gemakkelijk, want er is altijd genoeg wort of spoelwater boven het filterbed.

Bij het recirculeren is het belangrijk dat de verdeler onder het oppervlak zit, tijdens het spoelen wat minder. Bij het recirculeren kan immers hete wort oxideren. Heet water bij het spoelen oxideert niet en neemt ook nauwelijks zuurstof op (water van 75 graden is zo goed als zuurstofloos). Toch is het verstandig om de verdeler altijd onder het vloeistofoppervlak te houden.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 25-01-2006  20:33 uIk zorg dat de sproeier (verdeler is een beter woord) altijd net onder het wortoppervlak blijft. Dat kan gemakkelijk, want er is altijd genoeg wort of spoelwater boven het filterbed.
Mijn fout. Ik was vergeten dat het wort teruggebracht werd (HERMS). Het woord sproeier zette me op het verkeerde been.

Hans Hans

Hans (Lagos)

Bedankt allemaal, ik kan weer verder  :)  ( en met afsolderen wacht ik wel tot die uit Holland aankomt)


Cisdevésser

Hoi allemaal,

Ook ik heb eerst gebruik gemaakt van een in hoogte verstelbare "terug-loop" pijp (foto) met hierin een aantal gaten om het wort te verdelen over de gehele oppervlakte van de maisch-ton.
Op een gegeven moment ben ik overgestapt op een gewoon haaks pijpje wat net onder de vloeistofoppervlakte zit.
dit zorgt ervoor dat de terugstromende vloeistof een soort wirlpool-effekt krijgt aan de oppervlakte en er ook een goede verdeling over het gehele oppervlak ontstaat.
Nadelige effecten heb ik nog niet kunnen vaststellen.
Wel voordelen, een simpel klein haaks pijpje is simpeler te maken en zeker een stuk gemakkelijker schoon te maken.....

groetjes....Cis



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.