Desinfecteren met de magnetron

Gestart door NHY, 16-11-2005 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NHY

Beste brouwers,

Wie van jullie heeft ervaring met het desinfecteren met behulp van de magnetron.
Bijvoorbeeld flessen voor het bottelen, zuurstofsteentje ed.

groeten,
Leo :lessmile:

Johannes

Leo,

Ik stop altijd mijn (bovochtigde) kaasdoek in de magnetron, om vervolgens het afgekoelde wort erdoor te gieten.

Flessen hoef je niet te desinfecteren is mijn mening. Na gebruik goed naspoelen met warm water en op de kop in het krat zetten. Waar geen vocht is zal ook geen ongedierte groeien.

groet,

Johannes

Jacques

Tja, de flessen op zijn kop wegzetten doe ik niet. Wel minstens 2x omspoelen met lauw water.
Desondanks constateer ik telkens bij het schoonmaken van de flessen door deze onder te dompelen in een chloorhoudend schoonmaak-/desinfecteermiddel dat er steeds weer vuil uit de flessen omhoog komt drijven.
Een reden voor mij om toch altijd weer deze tijdrovende en saaie handeling uit te voeren.

MO

Ik denk niet dat je een droge fles kunt desinfecteren met een magnetron. Het principe van dit apparaat is dat hij water heel snel kan verwarmen. Bedoel je een met water gevulde fles desinfecteren met de magnetron (gewoon desinfecteren met kokend water dus)?

Johannes

Dus eventuele microorganismen dood je (in theorie) af door de straling. Om te voorkomen dat de magnetron kapot gaat, kun je er bijv. een glas water bij inzetten.

MO

Nee, volgens mij is de straling van een magnetron niet sterk genoeg om in afwezigheid van water organismes te doden.

Johannes

Ik ga er vanuit dat het water in de organismen zit.

Horst

Hallo Leo,

Mijn flessen maak ik altijd schoon met sulfiet + citroenzuur. Net zoals Jac zegt er blijft altijd wat vuil uit komen. Het enige wat je goed moet doen met het schoonmaken met sulfiet is het goed uit laten lekken van je flessen omdat je de sulfiet smaak niet in je bier wilt hebben.

Met vriendelijke groeten
Horst
 :beersmiley:

jeroentjecross

Ik maak mijn flesjes ook altijd schoon met een sulfiet/citroenzuur oplossing en vervolgens nog even na spoelen zodat de oplossing zeker weg is. Met de flessenspoeler "blast" van Brouwland is dit 10 min werk en dat heb ik wel over voor schone flesjes.

 :pan:

Johannes

Heren,

Ik heb het zelf een beetje uitgelokt maar s.v.p. de discussie beperken tot het gebruik van de magnetron. Over het reinigen/desinfecteren van
flessen zijn hele topics volgeschreven.

Johannes

Adrie

Beste mensen,

Elders op dit forum is al heel veel geschreven over het schoonmaken van flessen. Begin nu alstjeblieft niet weer opnieuw.

Voorbeelden:
Flessen schoonmaken in de vaatwasser.
Beschimmelde sulfiet
Schoonmaken van flessen

gelfling

Toch nog stiekem een opmerking: Ik heb een magnetron babyflessen sterilisator. Dit is een trommel waarin men een lagje water moet doen en 2 min op 1000 Watt moet aan zwengelen. Hierdoor krijg je een beetje het snelkookpan effect. Speciaal voor babyflesjes. Maar in mijn ogen ook goed bruikbaar voor kleine spullen. Let wel: rvs beluchtingsfiltertjes vinden het niet fijn in de micro.

NHY

Ik lees nu pas alle reacties,
Ik ben van mening dat alle organismen voor een groot deel uit water bestaan, zoals Johannes ook al zegt, dus leek het mij nog niet zo onlogisch dat deze organismen als het ware gekookt worden in hun eigen celvocht.
Uiteraard weet ik ook wel dat er vele andere schoonmaakmethoden zijn maar daar vroeg ik niet na, het ging mij er juist om of er mensen ervaring hadden met het gebruiken van de magnetron voor desinfecteren, gelukkig schreef dhr gelfing nog iets over het steriliseren van babydrinkflesjes in de magnetron. Dus ik denk dat het nog niet zo'n gek idee is nu alleen uitproberen hoe lang en of het wat uitmaakt met behulp van. een bodempje water.

Edgar

Citaat van: NHY op 23-11-2005  16:51 uIk lees nu pas alle reacties,
Ik ben van mening dat alle organismen voor een groot deel uit water bestaan, zoals Johannes ook al zegt, dus leek het mij nog niet zo onlogisch dat deze organismen als het ware gekookt worden in hun eigen celvocht.

Een puntje op de i: alle organismen behalve sporen. Die bevatten zéér weinig water en zijn voor zo'n desinfectiemethode dan ook minder gevoelig. Wat niet wegneemt dat het op zo'n manier prima kiem-arm wordt.

Gast

Het lijkt mij sowieso niet zo relaxed om dingen te reinigen of desïnfecteren in de magnetron waar levensmiddelen inkomen. Ik bedoel een magnetron werkt met straling en allemaal enge dingen, het risico dat er iets van straling of andere chemische dingen in mijn flesjes komen wil ik totaal niet lopen

Johannes

Waar gebruik je je magnetron dan voor? Als ik bovenstaande lees stop je je eten er dus ook niet in. Een magnetron, produceert straling op een bepaalde golflengte die er voor zorgt dat watermoleculen gaan bewegen. Hoe meer de moleculen bewegen des te hoger de temperatuur. Niks engs aan hoor.

:degroeten:

Johannes

Job

CiteerIk bedoel een magnetron werkt met straling en allemaal enge dingen, het risico dat er iets van straling of andere chemische dingen in mijn flesjes komen wil ik totaal niet lopen

Beste Gast,

De straling van een magnetron werkt in het spectrum van de zgn. "niet-ioniserende straling".  In dit spectrum werken bijvoorbeeld ook radiozenders en GSM-toestellen, om maar eens wat te noemen. Aan dat soort straling worden je flesjes dus al voortdurend blootgesteld. Een beetje kort door de bocht maar simpel gesteld: de effecten van niet-ioniserende straling zijn verdwenen, op het moment dat de stralingsbron weg is. Bij ioniserende straling zoals Röntgen- off Gammastraling, is dit niet per se het geval. Maar ook jij hebt ongetwijfeld al veel voedsel gegeten dat middels Gamma-straling houdbaar is gemaakt.

Bij een magnetron-oven hoef je je over de straling geen zorgen te maken zolang je niet de hele tijd met je neus tegen het ruitje staat om te kijken of het allemaal goed gaat - je kunt dan lelijk je neus verbranden  ;)

Kijk er wel voor uit dat de restjes die in de te steriliseren voorwerpen zitten, en die vaak koolstof bevatten, niet verkolen: dat vormt weer een gezondheidsrisico op zichzelf.


vr. gr.

Job

Oscar

Er past in mijn magnetron geen kratje bier... en om nou ieder fles een paar minuten in de magnetron te doen als je 25 liter (of meer) gaat bottelen? Lijkt mij geen optie. Ik heb ooit eens hop uit eigen tuin geprobeerd te drogen in de magnetron, ging ook niet echt lekker.

Groeten en gezondheid
Oscar

gelfling

Het gaat ook niet zo zeer om de flesjes, maar vooral om je hevelslangen en dergelijke. Ook als je gist wil vermeerderen kun je op een elatief makkelijke manier je materialen desinfecteren.

Harold

In ziekenhuizen wordt desinfectie in magnetrons niet toegepast: de resultaten van desinfectie blijken namelijk niet reproduceerbaar te zijn.

NHY

Ik weet er is al een tijd niet meer gereageerd op mijn item, ik heb door omstandigheden het laatste half jaar geen tijd gehad om evt. eerder op reactie te kunnen reageren. Toch wil ik nog even een paar dingetjes kwijt. Positief is dat er toch een aantal mensen de mogelijkheid van desinfecteren van flessen op deze mannier niet als onmogelijk zien. Wat reinigen betreft: reinigen kun je doen met water en evt reinigingsmiddel, iets wat je altijd voor het desinfecteren moet doen anders heeft het desinfecteren geen effect! Effectiviteit: gelukkig kan ik in mijn magnetron meer als een flesje kwijt een krat hoeft er ook niet in Oscar! Voor onze volgende bottelsessie gaan wij een deel in de magnetron desinfecteren en we houden jullie op de hoogte!

groeten,
Leo :weetbeter:

Oscar

Citaat van: NHY op 20-09-2006  15:53 uVoor onze volgende bottelsessie gaan wij een deel in de magnetron desinfecteren en we houden jullie op de hoogte!

Ik ben benieuwd. Meld dan even het volgende: hoeveel tijd/inspanning kost het t.o.v spoelen, extra energie, oftewel is het rendabel. ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

JeroenCV


MO

En ook op c2w.nl (link)

SpongeBob HotPants  
Magnetron blijkt ideaal wapen tegen pathogenen in keukensponsjes (maar zorg wel dat ze goed nat zijn)

door: Arjen Dijkgraaf

dinsdag 23 januari 2007
Een paar minuten in de magnetron is voldoende om keukensponsjes en -doekjes te ontdoen van 99 procent van alle schadelijke bacteriën en virussen. Eens in de twee dagen doorstralen zou per jaar duizenden doden en miljoenen aanvallen van diarree kunnen voorkomen, zo suggereren onderzoekers van de universiteit van Florida in het Journal of Environmental Health.

De onderzoekers hebben het uitgeprobeerd met sponsjes, die ze in een cocktail van faecale bacteriën, virussen, protozoa en geassorteerde sporen hadden gedrenkt. Na twee minuten microgolven op vol vermogen was 99 procent van de levende micro-organismen dood. Alleen Bacillus cereus-sporen hielden het vier minuten uit.

De onderzoekers vermoeden dat niet de straling dodelijk is, maar de verhitting van het water in de sponsjes.

Intussen wordt wel van verschillende kanten gewaarschuwd dat je dit alleen moet proberen met een spons die door en door nat is. Anders is de kans groot dat hij in brand vliegt.


bron: University of Florida, Reuters, BBC News

Mijn conclusie: wauw, je kunt gewoon je spullen in de magnetron desinfecteren. Grappig!



Oscar

Nou nou, dat lijkt mij een beetje te kort door de bocht. Het is aangetoond dat je natte sponsjes en vaatdoekjes  van bacteriën kunt ontdoen, maar een zilveren lepel zou ik niet proberen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.