Desinfecteren met de magnetron

Gestart door NHY, 16-11-2005 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Citaat van: Wit Knien op 16-10-2013  00:03 uWat ik zo lees op het internet heb je met twee effecten 12345, eventuele luchtbellen in het glas kunnen uitzetten en zo zorgen voor druk en daardoor barsten. Ten tweede is het heel goed mogelijk dat er verscheidene metalen in het glas zitten die warm worden onder invloed van magnetronstraling. Uit een duister verleden als stagiar bij een tegelfabrikant weet ik nog dat zouten worden toegevoegd voor kleur / verwerkingseigenschappen zoals smelt / thermische uitzettingscoefficient. Eigenlijk gebeurt op microschaal hetzelfde als met je aluminiumfolie, het wordt warm. Dit zorgt voor stress in het glas en krak.

Overigens heeft dikker glas hier meer last van dan dunner glas, bij dunner glas kan de spanning makkelijker verdeelt worden.

Gek. Net nog eens rustig gekeken en ik kon die barst in dat flesje nergens meer vinden. Misschien heb ik een productienaad (van de mal) aangezien voor een barst? Een flesje kan dus gerust 5 - 7 minuten in de magnetron.

Overigens heb je wel gelijk dat er metaalzouten in glas kunnen zitten. Toch zou dat op zich geen probleem moeten zijn: alleen in grote hoeveelheden met elkaar in contact staande metaalmoleculen die samen een geleider vormen kunnen inductiestromen ontstaan (in gewoon Nederlands: in een behoorlijk stuk puur metaal). Waarschijnlijk zitten er toch wel polaire moleculen in glas.

Wit Knien

Ja zo lust ik er nog wel een paar  :P ik wat proberen antwoorden te vinden op dingen die er niet zijn.

12345

 ::) Net op een paar plaatsen gelezen dat het glasmolecuul (grotendeels SiO2), althans als het een netwerk vormt zoals bij glas en zand, wel degelijk polair is. Daardoor wordt glas meestal ook heet in de magnetron. Als er dan luchtbellen in zitten of als er plotselinge overgangen in dikte zijn, kan het barsten. Dus het kan goed gaan en het kan fout gaan.

Citaat van: Wit Knien op 16-10-2013  00:03 uWat ik zo lees op het internet heb je met twee effecten 12345, eventuele luchtbellen in het glas kunnen uitzetten en zo zorgen voor druk en daardoor barsten ... Overigens heeft dikker glas hier meer last van dan dunner glas, bij dunner glas kan de spanning makkelijker verdeelt worden.


12345

Citaat van: Wit Knien op 16-10-2013  07:53 uJa zo lust ik er nog wel een paar  :P ik wat proberen antwoorden te vinden op dingen die er niet zijn.

Mijn welgemeende excuses! Ik heb het nog eens uitvoerig bekeken en gezien dat een heel klein beetje water een straaltje langs de wand kan vormen en dat dat precies op een barst lijkt als je de fles in het licht houdt.  :proost:

Oscar

Citaat van: 12345 op 16-10-2013  14:00 u::) Net op een paar plaatsen gelezen dat het glasmolecuul (grotendeels SiO2) wel degelijk polair is. Daardoor wordt glas meestal ook heet in de magnetron. Als er dan luchtbellen in zitten of als er plotselinge overgangen in dikte zijn, kan het barsten. Dus het kan goed gaan en het kan fout gaan.

Volgens mij is glas "officieel" een zeeeeer visceuze vloeistof en geen vaste stof... :) maar dat heb ik ooit ergens eens opgevangen....

Wit Knien

Citaat van: Oscar op 16-10-2013  14:58 uVolgens mij is glas "officieel" een zeeeeer visceuze vloeistof en geen vaste stof... :) maar dat heb ik ooit ergens eens opgevangen....

Dat is correct.

12345

Citaat van: Oscar op 16-10-2013  14:58 uVolgens mij is glas "officieel" een zeeeeer visceuze vloeistof en geen vaste stof... :) maar dat heb ik ooit ergens eens opgevangen....
Sorry menschen, maar dat verhaal klopt niet, hoewel men het jarenlang de kinderen op onzen scholen heeft wijsgemaakt: mij ook. Pas een week geleden zag ik op dit zelfde forum een stukje staan dat mij de ogen heeft geopend. Hier een link van Wikipedia maar er zijn er nog veel meer te vinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glas#Vloeistof_of_vaste_stof

... zelfs glas met een lage viscositeit er 1032 jaar over zou doen om merkbaar te vervormen ...

Dat is 100.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 jaar en dat is globaal 10.000.000.000.000.000.000.000 x zo lang als de leeftijd van ons heelal.

Overigens: elke stof waar water aan blijft plakken is polair (of heeft althans een polair oppervlak om het eens slordig te stellen) en die wordt dus heet in de magnetron. Makkelijker kun je het niet hebben. Teflon wordt dus waarschijnlijk niet heet in de magnetron. Elke stof die makkelijk oplost in water is polair dus wordt heet in de magnetron.

Wit Knien

Ik weet niet zeker of dat polaire verhaal helemaal klopt wat je daar noemt, het heeft mijn inziens te maken met de oppervlaktespanning en oppervlakte energie van beide materialen (vloeistof en substraat). Volgens die theorie wat je opperd zouden ook metalen polair moeten zijn, want een waterdruppel kan daar een contacthoek van 0 graden hebben.

CiteerContact angles are extremely sensitive to contamination; values reproducible to better than a few degrees are generally only obtained under laboratory conditions with purified liquids and very clean solid surfaces. If the liquid molecules are strongly attracted to the solid molecules then the liquid drop will completely spread out on the solid surface, corresponding to a contact angle of 0°. This is often the case for water on bare metallic or ceramic surfaces although the presence of an oxide layer, or contaminants, on the solid surface can significantly increase the contact angle.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contacthoek
http://en.wikipedia.org/wiki/Contact_angle
http://en.wikipedia.org/wiki/Surface_energy

12345

Interessant en je hebt hierin gelijk. Dan ligt het dus inderdaad gecompliceerder. Maar goed: liever dan een "theorie van alles" uit te vogelen, stop ik het even in de magnetron en kijk wat er gebeurt. Makkelijker en sneller.  ;)
Binnenkort eens een stukje siliconenslang proberen. En mijn suiker (over)morgen.

Wit Knien

Die redenering snap ik wel, het probleem schuilt erin dat verkeerde aannames gedaan worden op die manier. Je kunt niet op basis van een testje zeggen of iets wel of niet werkt, de theorie erachter is vaak belangrijk omdat je dan een idee hebt in welke hoek je moet zoeken bij het evalueren van je resultaten.

Let wel op dat je je suiker niet gaat karameliseren in de magnetron.

12345

Suiker karameliseren? Zonder water? Heb je dat uitgeprobeerd?  ;D

Wit Knien

Nee, eerlijkheid gezegd heb ik alleen snel wat Youtube filmpjes bekeken van suiker in de magnetron  :P

Frankie

Misschien een beetje offtopic.

Ik heb een prachtige stoomoven in mijn keuken. Volgens de folder prima geschikt om baby flesjes te steriliseren.

Kan ik dan ook andere brouwzaken erin steriliseren zoals bv bruissteentje, erlenmeyer, slangen, etc.

Zo ja hoelang op 100 ºC met stoom?

Groeten,
Frank

bierhenkie

Citaat van: Frankie op 18-10-2013  17:23 uMisschien een beetje offtopic.

Ik heb een prachtige stoomoven in mijn keuken. Volgens de folder prima geschikt om baby flesjes te steriliseren.

Kan ik dan ook andere brouwzaken erin steriliseren zoals bv bruissteentje, erlenmeyer, slangen, etc.

Zo ja hoelang op 100 ºC met stoom?

Groeten,
Frank

Ongeveer 6 minuten.

12345

Het is allemaal goed gelukt: suiker fijnmalen, 3 minuten in de magnetron. Wordt niet erg heet. Maar eigenlijk was het overbodig, bleek uit een hoop leeswerk alhier. Die suiker is al zo goed als steriel dus die kan er zo ook wel bij. Malen hoeft ook niet (hoewel, ik had deze keer kandijsuiker en die is wel erg grof en pas na een dag of 7 verdwenen).  En natuurlijk zakt de suiker naar de bodem maar hij lost ook langzaam op en als de gist hem omzet, lost er nog meer op. Dus een (paar) keer zwenken kan geen kwaad maar het is niet per se nodig.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.