Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ervaringen eerste brouwsel  (gelezen 2086 keer)

Offline modelbrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ervaringen eerste brouwsel
« Gepost op: 31-05-2013 23:07 u »
In januari mijn eerste blikbrouwsel gemaakt, hier maar even wat ervaringen van de eerste poging.
De eerste  "fout", beginnen met bouwen en daarna pas dit forum vinden >:D
Volgens de papierwinkel die erbij zat gewerkt, maar omdat er 2 recepten bij zaten, gekozen voor de grootste hoeveelheid. Het ging om een zomerpils, en na bezoek aan dit forum had ik al in de gaten dat dat niet de makkelijkste instapper was.
Tijdens het brouwen had ik het idee dat met name de vergisting niet echt super was. Er kwam wel een laag gist, maar het waterslot was niet echt fanatiek bezig. Dat kan liggen aan het dekseltje op de brouwemmer, maar volgens mij was er gewoon wienig activiteit zo te zien. Toen de SM goed genoeg was, contstant niveau voor3 dagen achtereen, een ochtendje bezig geweest om het brouwsel in de flesjes te krijgen, met toevoeging van het theelepeltje suiker. In die periode ook geproefd, maar was toen al niet helemaal tevreden over de smaak.
Inmiddels is een deel van de voorraad flesjes al leeg. Als je een flesje opent hoor je de bekende plop, het bier schuimt goe din het glas maar die kraag is heel snel weg, het zijn behoorlijk grote bubbels in de kraag. Het bier is helder, niet veel koolzuur zo te zien, de smaak is wat vlak naar mijn idee en zit tussen maltbier en gewoon pils in. De kleur is donkerder dan gewoon pils.
Ik heb de indruk dat er teveel water in het recept gegaan is, ook als ik de verhalen hier lees. Alcoholpercentage zal daarom ook vrij laag zijn, en de ietwat vlakke waterige smaak is dan ook begrijpelijk. Is geen ramp, op zich is het voor mij wel te pruimen.
Binnenkort begin met een tweede brouwsel, een diabolo. Minder liters, met het vernieuwde recept en ik heb een tweede emmer voor de tweede gisting geritseld. Voor ik ga beginnen wil ik nog wel even achterhalen of ik na de tweede gisting bij het bottelen nog een keer suiker moet toevoegen. Dat zou dan de derde keer zijn, lijkt me niet kloppen volgens de recepten. Aantal grammen suiker per liter voor de nagisting in de meer staat duidelijk in het recept, ik denk dat dat voldoende is.
Morgen eerst nog even de wiki hobbybrouwen doorneuzen, schoonmaken materialen en werkruimte en dan gaan we weer een poging wagen.

Tips zijn natuurlijk welkom, al hoop ik ze op tijd te kunnen lezen...

MVG,
Peter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Ervaringen eerste brouwsel
« Reactie #1 Gepost op: 31-05-2013 23:14 u »

Altijd mooi om je eerste eigen biertje te proeven.

Wat betreft je vraag, bij het bottelen voeg je suiker toe: om koolzuur op de fles te krijgen.

PS Je draait nogal wat letters om in je bericht :)

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #2 Gepost op: 31-05-2013 23:20 u »

PS Je draait nogal wat letters om in je bericht :)
Dyslexie?? :nut:
Zou een etiket kunnen zijn voor een dubbel terwijl het een tripel is  ;D ;D ;D
 :degroeten:
Auke

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 31-05-2013 23:23 u »
Gelukkig zetten onze hersenen ze weer in een logische volgorde.

Offline modelbrouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2013 12:41 u »
Inmiddels het tweede brouwsel, de Diabolo, op 4 flesjes na soldaat weten te maken. Tweede brouwsel smaakt beter (minder slap), heeft wat meer alcohol zo te proeven (al geeft de hydrometer ook maar 4,5% aan), is mooi helder, en heeft een aardig schuimkraagje zo langzamerhand.
Het derde brouwsel staat inmiddels klaar, een tripeltje. Met als enige aanpassingen in het recept, basterdsuiker ipv kristalsuiker (was het enige wat in voldoende hoeveelheid aanwezig was) en flessenwater zonder bubbels in plaats van leidingwater. De smaak valt tot nu toe niet tegen, minder bijsmaak als de vorige 2 brouwsels zo lijkt het. Na 6 dagen SG begonnen op 1072, staat SG nu op 1030. Net als bij de Diabolo gaat deze binnenkort in een kleinere emmer voor de volgende gistingsronde, en dan bij SG 1012 gaan bottelen. Ik schat over anderhalve week vanaf nu, maar als ik de terugloop van de SG bekijk, kan het ook nog wel ietsje langer duren misschien.

Met vriendelijke groet,

Peter

Tags: