Desinfecteren met de magnetron

Gestart door NHY, 16-11-2005 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NHY

Beste brouwers,

Wie van jullie heeft ervaring met het desinfecteren met behulp van de magnetron.
Bijvoorbeeld flessen voor het bottelen, zuurstofsteentje ed.

groeten,
Leo :lessmile:

Johannes

Leo,

Ik stop altijd mijn (bovochtigde) kaasdoek in de magnetron, om vervolgens het afgekoelde wort erdoor te gieten.

Flessen hoef je niet te desinfecteren is mijn mening. Na gebruik goed naspoelen met warm water en op de kop in het krat zetten. Waar geen vocht is zal ook geen ongedierte groeien.

groet,

Johannes

Jacques

Tja, de flessen op zijn kop wegzetten doe ik niet. Wel minstens 2x omspoelen met lauw water.
Desondanks constateer ik telkens bij het schoonmaken van de flessen door deze onder te dompelen in een chloorhoudend schoonmaak-/desinfecteermiddel dat er steeds weer vuil uit de flessen omhoog komt drijven.
Een reden voor mij om toch altijd weer deze tijdrovende en saaie handeling uit te voeren.

MO

Ik denk niet dat je een droge fles kunt desinfecteren met een magnetron. Het principe van dit apparaat is dat hij water heel snel kan verwarmen. Bedoel je een met water gevulde fles desinfecteren met de magnetron (gewoon desinfecteren met kokend water dus)?

Johannes

Dus eventuele microorganismen dood je (in theorie) af door de straling. Om te voorkomen dat de magnetron kapot gaat, kun je er bijv. een glas water bij inzetten.

MO

Nee, volgens mij is de straling van een magnetron niet sterk genoeg om in afwezigheid van water organismes te doden.

Johannes

Ik ga er vanuit dat het water in de organismen zit.

Horst

Hallo Leo,

Mijn flessen maak ik altijd schoon met sulfiet + citroenzuur. Net zoals Jac zegt er blijft altijd wat vuil uit komen. Het enige wat je goed moet doen met het schoonmaken met sulfiet is het goed uit laten lekken van je flessen omdat je de sulfiet smaak niet in je bier wilt hebben.

Met vriendelijke groeten
Horst
 :beersmiley:

jeroentjecross

Ik maak mijn flesjes ook altijd schoon met een sulfiet/citroenzuur oplossing en vervolgens nog even na spoelen zodat de oplossing zeker weg is. Met de flessenspoeler "blast" van Brouwland is dit 10 min werk en dat heb ik wel over voor schone flesjes.

 :pan:

Johannes

Heren,

Ik heb het zelf een beetje uitgelokt maar s.v.p. de discussie beperken tot het gebruik van de magnetron. Over het reinigen/desinfecteren van
flessen zijn hele topics volgeschreven.

Johannes

Adrie

Beste mensen,

Elders op dit forum is al heel veel geschreven over het schoonmaken van flessen. Begin nu alstjeblieft niet weer opnieuw.

Voorbeelden:
Flessen schoonmaken in de vaatwasser.
Beschimmelde sulfiet
Schoonmaken van flessen

gelfling

Toch nog stiekem een opmerking: Ik heb een magnetron babyflessen sterilisator. Dit is een trommel waarin men een lagje water moet doen en 2 min op 1000 Watt moet aan zwengelen. Hierdoor krijg je een beetje het snelkookpan effect. Speciaal voor babyflesjes. Maar in mijn ogen ook goed bruikbaar voor kleine spullen. Let wel: rvs beluchtingsfiltertjes vinden het niet fijn in de micro.

NHY

Ik lees nu pas alle reacties,
Ik ben van mening dat alle organismen voor een groot deel uit water bestaan, zoals Johannes ook al zegt, dus leek het mij nog niet zo onlogisch dat deze organismen als het ware gekookt worden in hun eigen celvocht.
Uiteraard weet ik ook wel dat er vele andere schoonmaakmethoden zijn maar daar vroeg ik niet na, het ging mij er juist om of er mensen ervaring hadden met het gebruiken van de magnetron voor desinfecteren, gelukkig schreef dhr gelfing nog iets over het steriliseren van babydrinkflesjes in de magnetron. Dus ik denk dat het nog niet zo'n gek idee is nu alleen uitproberen hoe lang en of het wat uitmaakt met behulp van. een bodempje water.

Edgar

Citaat van: NHY op 23-11-2005  16:51 uIk lees nu pas alle reacties,
Ik ben van mening dat alle organismen voor een groot deel uit water bestaan, zoals Johannes ook al zegt, dus leek het mij nog niet zo onlogisch dat deze organismen als het ware gekookt worden in hun eigen celvocht.

Een puntje op de i: alle organismen behalve sporen. Die bevatten zéér weinig water en zijn voor zo'n desinfectiemethode dan ook minder gevoelig. Wat niet wegneemt dat het op zo'n manier prima kiem-arm wordt.

Gast

Het lijkt mij sowieso niet zo relaxed om dingen te reinigen of desïnfecteren in de magnetron waar levensmiddelen inkomen. Ik bedoel een magnetron werkt met straling en allemaal enge dingen, het risico dat er iets van straling of andere chemische dingen in mijn flesjes komen wil ik totaal niet lopen

Johannes

Waar gebruik je je magnetron dan voor? Als ik bovenstaande lees stop je je eten er dus ook niet in. Een magnetron, produceert straling op een bepaalde golflengte die er voor zorgt dat watermoleculen gaan bewegen. Hoe meer de moleculen bewegen des te hoger de temperatuur. Niks engs aan hoor.

:degroeten:

Johannes

Job

CiteerIk bedoel een magnetron werkt met straling en allemaal enge dingen, het risico dat er iets van straling of andere chemische dingen in mijn flesjes komen wil ik totaal niet lopen

Beste Gast,

De straling van een magnetron werkt in het spectrum van de zgn. "niet-ioniserende straling".  In dit spectrum werken bijvoorbeeld ook radiozenders en GSM-toestellen, om maar eens wat te noemen. Aan dat soort straling worden je flesjes dus al voortdurend blootgesteld. Een beetje kort door de bocht maar simpel gesteld: de effecten van niet-ioniserende straling zijn verdwenen, op het moment dat de stralingsbron weg is. Bij ioniserende straling zoals Röntgen- off Gammastraling, is dit niet per se het geval. Maar ook jij hebt ongetwijfeld al veel voedsel gegeten dat middels Gamma-straling houdbaar is gemaakt.

Bij een magnetron-oven hoef je je over de straling geen zorgen te maken zolang je niet de hele tijd met je neus tegen het ruitje staat om te kijken of het allemaal goed gaat - je kunt dan lelijk je neus verbranden  ;)

Kijk er wel voor uit dat de restjes die in de te steriliseren voorwerpen zitten, en die vaak koolstof bevatten, niet verkolen: dat vormt weer een gezondheidsrisico op zichzelf.


vr. gr.

Job

Oscar

Er past in mijn magnetron geen kratje bier... en om nou ieder fles een paar minuten in de magnetron te doen als je 25 liter (of meer) gaat bottelen? Lijkt mij geen optie. Ik heb ooit eens hop uit eigen tuin geprobeerd te drogen in de magnetron, ging ook niet echt lekker.

Groeten en gezondheid
Oscar

gelfling

Het gaat ook niet zo zeer om de flesjes, maar vooral om je hevelslangen en dergelijke. Ook als je gist wil vermeerderen kun je op een elatief makkelijke manier je materialen desinfecteren.

Harold

In ziekenhuizen wordt desinfectie in magnetrons niet toegepast: de resultaten van desinfectie blijken namelijk niet reproduceerbaar te zijn.

NHY

Ik weet er is al een tijd niet meer gereageerd op mijn item, ik heb door omstandigheden het laatste half jaar geen tijd gehad om evt. eerder op reactie te kunnen reageren. Toch wil ik nog even een paar dingetjes kwijt. Positief is dat er toch een aantal mensen de mogelijkheid van desinfecteren van flessen op deze mannier niet als onmogelijk zien. Wat reinigen betreft: reinigen kun je doen met water en evt reinigingsmiddel, iets wat je altijd voor het desinfecteren moet doen anders heeft het desinfecteren geen effect! Effectiviteit: gelukkig kan ik in mijn magnetron meer als een flesje kwijt een krat hoeft er ook niet in Oscar! Voor onze volgende bottelsessie gaan wij een deel in de magnetron desinfecteren en we houden jullie op de hoogte!

groeten,
Leo :weetbeter:

Oscar

Citaat van: NHY op 20-09-2006  15:53 uVoor onze volgende bottelsessie gaan wij een deel in de magnetron desinfecteren en we houden jullie op de hoogte!

Ik ben benieuwd. Meld dan even het volgende: hoeveel tijd/inspanning kost het t.o.v spoelen, extra energie, oftewel is het rendabel. ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

JeroenCV


MO

En ook op c2w.nl (link)

SpongeBob HotPants  
Magnetron blijkt ideaal wapen tegen pathogenen in keukensponsjes (maar zorg wel dat ze goed nat zijn)

door: Arjen Dijkgraaf

dinsdag 23 januari 2007
Een paar minuten in de magnetron is voldoende om keukensponsjes en -doekjes te ontdoen van 99 procent van alle schadelijke bacteriën en virussen. Eens in de twee dagen doorstralen zou per jaar duizenden doden en miljoenen aanvallen van diarree kunnen voorkomen, zo suggereren onderzoekers van de universiteit van Florida in het Journal of Environmental Health.

De onderzoekers hebben het uitgeprobeerd met sponsjes, die ze in een cocktail van faecale bacteriën, virussen, protozoa en geassorteerde sporen hadden gedrenkt. Na twee minuten microgolven op vol vermogen was 99 procent van de levende micro-organismen dood. Alleen Bacillus cereus-sporen hielden het vier minuten uit.

De onderzoekers vermoeden dat niet de straling dodelijk is, maar de verhitting van het water in de sponsjes.

Intussen wordt wel van verschillende kanten gewaarschuwd dat je dit alleen moet proberen met een spons die door en door nat is. Anders is de kans groot dat hij in brand vliegt.


bron: University of Florida, Reuters, BBC News

Mijn conclusie: wauw, je kunt gewoon je spullen in de magnetron desinfecteren. Grappig!



Oscar

Nou nou, dat lijkt mij een beetje te kort door de bocht. Het is aangetoond dat je natte sponsjes en vaatdoekjes  van bacteriën kunt ontdoen, maar een zilveren lepel zou ik niet proberen.

Eduard

Desinfecteren kan ook aardig goed met een snelkookpan en een stukje gaas. Van het stukje gaas kun je een dubbele bodem vouwen die 5-10 cm boven de panbodem ligt, terwijl het water in de pan zich daaronder bevindt. Deksel op de pan, gas aan, en lekker laten koken onder druk. Het is nog altijd geen 'echte' autoclaaf maar op deze manier krijg je toch aardig wat onzichtbaar kleine vijandjes de andere wereld in geholpen.

MO

Niet zo flauw Oscar, metalen voorwerpen doen hele andere dingen in de magnetron, dat weet eenieder neem ik aan. Hondjes drogen schijnt ook niet heel goed te lukken in die apparatuur. Maar je handdoeken, vaatdoeken, theedoeken, plastic apparatuur, glazen flessen, materiaal van hout etc is dus uitstekend te desinfecteren in de magnetron.

Oscar

Mo, zoals het onderzoek al aangaf, trad er een desinfecterende werking op wanneer er water aanwezig was, dus natte handdoeken en theedoeken kun je inderdaad ook desinfecteren. Hout misschien ook, mits nat en doorweekt. Glas is twijfel achtig omdat het geen vloeistof is (Chemisch gezien wel geloof ik), maar ik denk niet dat je glas in een magnetron kan desinfecteren. Plastic evenmin.

MO

Zoals ik het begrijp moet je ze alleen nat houden opdat ze geen vlam vatten. Maar dat is mijn interpretatie. Een plastic lepeltje kun je wel ontsmetten (volgens mij) want je kookt de micro-organismen, die van zichzelf water bevatten, kapot.

stoker

Wel, er is water aanwezig, het merendeel van de beestjes bestaat voor het grootste deel uit water. Stel je eens voor wat er gebeurt als dat water begint te koken.

Menno

Ik heb thuis diverse plastic bakjes waarop aan de onderzijde vermeld staat dat deze in geen enkel geval in de magnetron mogen. :neenee:

In 1e instantie leek het mij wel wat (bijv. hevel), maar ik zou het er niet op wagen om plastic in de magnetron te doen. :lessmile:

JeroenCV

Dat hangt van het type plastic af.

Menno

Citaat van: JeroenCV op 31-01-2007  10:52 uDat hangt van het type plastic af.
Klopt! Maar staat dit altijd op het plastic vermeld dat je gebruikt bij het brouwen? ???

JeroenCV

Nee, maar je kan er vanuit gaan dat thermoharders wel in de magnetron kunnen.

Harold


Blijkens volgend artikeltje (hoofdstuk 2.6.1) is desinfectie met een magnetron niet betrouwbaar.
http://www.wip.nl/free_content/richtlijnen/11beleid%20reiniging%20desinfectie%20en%20sterilisatie.pdf

Harold

MO

Staat inderdaad in 2.6.1. Opmerkelijk. Dan niet.

RobinB

Aan de andere kant is de WIP-richtlijn van 2005 en dit artikel van dec 2006 (JEH) en is hun conclusie:

"In conclusion, consumers and homebound
patients can use microwave ovens to significantly
reduce microbial pathogens in the
home environment. Microwave irradiation is
a cost-effective, practical, fast, easy, and safe
method of disinfecting household and medical
devices."

Ook andere materialen zijn getest, bijvoorbeeld spuiten en glazen voorwerpen. Soms is het echter nodig ze tot 12 min in de magnetron te doen, wat het alweer minder praktisch maakt. Dit is waarschijnlijk hetzelfde wat de WIP richtlijn bedoelt met dat het niet betrouwbaar is. Bij verschillende materialen zijn verschillende tijden in de magnetron nodig en als je van tevoren niet weet hoe lang.... :)

12345

Ik heb laatst een zwaar donker bier gebrouwen (10 – 10,5%) en door allerlei omstandigheden kwam ik uit op 2,5 liter teveel met een iets te laag start SG.
Er moet volgens recept 20% suiker in maar die ga ik pas toevoegen na de hoofdvergisting en wel in twee stappen van elk 10%: telkens nadat de vorige stap vrijwel is uitvergist. Dit om de gist aan de gang te houden.

Tot zover de inleiding, nu de vraag:
Omdat ik al teveel liters heb, wil ik bij de suikertoevoegingen liever geen water meer gebruiken (normaal wordt de suiker opgelost in 2x de hoeveelheid suiker) maar ik zoek een alternatief:
1) gewoon wat extra suiker toevoegen, maar dan klopt het recept niet meer
2) gebruik jongbier uit het gistvat om de suiker in op te lossen – kost alleen wat gist
3) gooi de suiker er zo in. Bang voor ziektekiemen? 2 minuten in de magnetron doodt 99% van alle huishoudziektekiemen las ik net op google. Eerst de suiker fijnmalen in de blender, dan 2 of 5 minuten droog in de magnetron en dan hup, het gistvat in.

Zie ik het fout?

John

Ik zou 2 aanhouden: jongbier koken met suiker. Gist die daarvan dood gaat is m.i. Te verwaarlozen. Let wel op:het jongbier zal ERG gaan schuimen in de pan!

12345

Citaat van: Oscar op 29-01-2007  11:21 uMo, zoals het onderzoek al aangaf, trad er een desinfecterende werking op wanneer er water aanwezig was, dus natte handdoeken en theedoeken kun je inderdaad ook desinfecteren. Hout misschien ook, mits nat en doorweekt. Glas is twijfel achtig omdat het geen vloeistof is (Chemisch gezien wel geloof ik), maar ik denk niet dat je glas in een magnetron kan desinfecteren. Plastic evenmin.
Oscar, dit klopt niet. Ziektekiemen als bacteriën en schimmels bevatten altijd enig water en als je microgolven door water stuurt, warmt dat water op en zelfs vrij fanatiek. Daarop is de werking van de magnetron gebaseerd. Gaat het water in de ziektekiemen koken, dan is het exit ziektekiem. Maar dat staat hierboven al ... zie ik nu.


12345

Citaat van: John op 15-10-2013  16:33 uIk zou 2 aanhouden: jongbier koken met suiker. Gist die daarvan dood gaat is m.i. Te verwaarlozen. Let wel op:het jongbier zal ERG gaan schuimen in de pan!
Ntsja John, ik heb 30 liter en er moet nog 2,2 kg suiker bij. Volgens Bartjes zou ik dan 4 - 4,5 kg jongbier moeten gebruiken om het in op te lossen (en te koken (en af te koelen)). dat is zo'n 14% van het jongbier en dus ook zo'n 14% van de gist. Dat vind ik niet meer te verwaarlozen...  :-\

12345

Citaat van: Harold op 31-01-2007  13:15 uBlijkens volgend artikeltje (hoofdstuk 2.6.1) is desinfectie met een magnetron niet betrouwbaar.
http://www.wip.nl/free_content/richtlijnen/11beleid%20reiniging%20desinfectie%20en%20sterilisatie.pdf

Harold
Ik vond dit artikel wel erg kort door de bocht aangaande desinfecteren in de magnetron. Geen enkele uitleg of verklaring of bronvermelding: dan mag je het wat mij betreft voorlopig wel vergeten. Gewoon doen dus.

Je moet natuurlijk wél uitkijken wát je ín die magnetron stopt want het is niet alleen water dat verhit oiv. microgolven. Alles met een dipool kan op deze manier verhit worden, ook oa. keukenzout, ammoniak en zoutzuur.

Metaal liever niet, staat hierboven ook al, want er gaan rare inductiestroompjes door lopen. Zelf heb ik ooit een RVS-bruissteentje erin gestopt en dat was daarna totaal verstopt: alle poriën waren blijkbaar dicht gelast.

Hierboven staat ook dat je met thermoplasten moet opletten. Ik betwijfel het, maar het zou misschien kunnen dat het gaat smelten. Voor de zekerheid eerst maar uitproberen. Ook rubber en siliconen eerst even proberen. Dikke kans dat het gewoon werkt.

Wit Knien

Wat ik een beetje mis is de kans op thermoshock als gevolg van het gebruik van water en glas, met name het glas van bierflesjes kan hier last van hebben. Thermoshock treedt op wanneer een stuk glas ongelijk verhit wordt, doordat een gedeelte uitzet en een ander gedeelte niet treedt er een groter wordende spanning op. Totdat het glas breekt. Mij lijkt dit juist problematisch bij het gebruik van een magnetron.

RobinB

12345; je haalt een topic van 2007 omhoog hè? ;)

Zooms

Als je regelmatig eten verwarmt in de magnetron weet je dat de verdeling van de warmte onregelmatig is. Sommige stukken worden zeer heet, andere blijven koud. Dit verschilt overigens per type magnetron, maar het effect van de ongelijkmatige verdeling van de micro-waves oftewel de microgolven blijft voor iedere magnetron bestaan. Daar heb je dus ook last van als je wilt desinfecteren. Het doekje dat kletsnat is wordt in de magnetron helemaal verhit, mede omdat water hier enigszins in kan stromen en de warmte dus ook. Hetzelfde geldt voor het natte sponsje.

Met een flesje zie ik dit niet zo snel gebeuren. Het effect dat een van binnen vochtige bacterie de magnetronstraling aan zal trekken treedt gewoon niet op. Niet doen dus, want het is gewoon onbetrouwbaar.

12345

Citaat van: RobinB op 15-10-2013  20:20 u12345; je haalt een topic van 2007 omhoog hè? ;)
Ik wist niet dat dat serieus een bezwaar was? In het begin kreeg ik nogal eens op mijn kop als ik een nieuw topic was gestart terwijl er al topics over het onderwerp bestonden. Nu probeer ik zoveel mogelijk aan een bestaand topic aan te haken en zoek er maar een uit die een beetje passend lijkt. Naar de datum kijk ik verder niet.  :weetniet:

12345

Citaat van: Wit Knien op 15-10-2013  18:57 uWat ik een beetje mis is de kans op thermoshock als gevolg van het gebruik van water en glas, met name het glas van bierflesjes kan hier last van hebben. Thermoshock treedt op wanneer een stuk glas ongelijk verhit wordt, doordat een gedeelte uitzet en een ander gedeelte niet treedt er een groter wordende spanning op. Totdat het glas breekt. Mij lijkt dit juist problematisch bij het gebruik van een magnetron.

Dat heb ik dus uitgeprobeerd. Eerst met een leeg flesje Warsteiner. Dat kun je dus echt beter niet doen want in de bovenste wikkel zit aluminiumfolie en dat begon na 3,5 minuut af te fikken en er kwam zowaar een deuk en een gat in de fles op die plaats. Daarna een flesje zonder wikkels 7 minuten op vol vermogen. Niets aan de hand.

Hoe het met dun glas zit, zou je dan weer moeten uitproberen. Kijken of het 2 minuten meegaat.

Overigens wilde ik dus eigenlijk suiker in de magnetron doen ...  ;D

Wat ik niet goed snap is dat het glas toch wel erg heet wordt. Er zit toch geen kristalwater in glas? Of misschien een andere dipool? Zijn er chemici in de zaal??

HERSTEL: net het flesje nog eens goed tegen het licht gehouden en nu blijkt er toch een barst in te zitten. Inderdaad dus geen geschikte methode voor glaswerk.

RobinB

Citaat van: 12345 op 15-10-2013  22:20 uIk wist niet dat dat serieus een bezwaar was?

Geen serieus bezwaar, zie de smiley.
Hou er wel rekening mee dat je op verouderde inzichten kan reageren, waarvan akte.
Ik vind dat nooit zo zinvol.

Wit Knien

Wat ik zo lees op het internet heb je met twee effecten 12345, eventuele luchtbellen in het glas kunnen uitzetten en zo zorgen voor druk en daardoor barsten. Ten tweede is het heel goed mogelijk dat er verscheidene metalen in het glas zitten die warm worden onder invloed van magnetronstraling. Uit een duister verleden als stagiar bij een tegelfabrikant weet ik nog dat zouten worden toegevoegd voor kleur / verwerkingseigenschappen zoals smelt / thermische uitzettingscoefficient. Eigenlijk gebeurt op microschaal hetzelfde als met je aluminiumfolie, het wordt warm. Dit zorgt voor stress in het glas en krak.

Overigens heeft dikker glas hier meer last van dan dunner glas, bij dunner glas kan de spanning makkelijker verdeelt worden.

12345

Tja, het blijft een zaak van experimenteren, denk ik.
- Glas zou eigenlijk moeten kunnen maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Een dikwandig flesje mag er zo'n 2 - 3 minuten in bij 750 Watt.
-Metaal geeft altijd problemen door grote hitte wegens inductiestromen.
-Dunwandige PP en PE kunnen vast niet want die beginnen bij 90 ºC al in elkaar te zakken.
-Suiker moet ook niet te lang want het is een polair molecuul (las ik op Wikipedia en elders) dus dan wordt het ook heet. Remedie: kleine hoeveelheden en niet langer dan 2 - 3 minuten. Raak je toch zo'n 99% van je ziektekiemen kwijt en in geval van toevoeging na de hoofdvergisting, als je al een behoorlijk alcoholpercentage hebt, lijkt me dat geen probleem. Ik ga het in elk geval eens proberen. Niet aan te raden als het om een starter gaat om dan de poeder in de magnetron te doen: de ontsmetting is dan waarschijnlijk onvoldoende

12345

Citaat van: Wit Knien op 16-10-2013  00:03 uWat ik zo lees op het internet heb je met twee effecten 12345, eventuele luchtbellen in het glas kunnen uitzetten en zo zorgen voor druk en daardoor barsten. Ten tweede is het heel goed mogelijk dat er verscheidene metalen in het glas zitten die warm worden onder invloed van magnetronstraling. Uit een duister verleden als stagiar bij een tegelfabrikant weet ik nog dat zouten worden toegevoegd voor kleur / verwerkingseigenschappen zoals smelt / thermische uitzettingscoefficient. Eigenlijk gebeurt op microschaal hetzelfde als met je aluminiumfolie, het wordt warm. Dit zorgt voor stress in het glas en krak.

Overigens heeft dikker glas hier meer last van dan dunner glas, bij dunner glas kan de spanning makkelijker verdeelt worden.

Gek. Net nog eens rustig gekeken en ik kon die barst in dat flesje nergens meer vinden. Misschien heb ik een productienaad (van de mal) aangezien voor een barst? Een flesje kan dus gerust 5 - 7 minuten in de magnetron.

Overigens heb je wel gelijk dat er metaalzouten in glas kunnen zitten. Toch zou dat op zich geen probleem moeten zijn: alleen in grote hoeveelheden met elkaar in contact staande metaalmoleculen die samen een geleider vormen kunnen inductiestromen ontstaan (in gewoon Nederlands: in een behoorlijk stuk puur metaal). Waarschijnlijk zitten er toch wel polaire moleculen in glas.

Wit Knien

Ja zo lust ik er nog wel een paar  :P ik wat proberen antwoorden te vinden op dingen die er niet zijn.

12345

 ::) Net op een paar plaatsen gelezen dat het glasmolecuul (grotendeels SiO2), althans als het een netwerk vormt zoals bij glas en zand, wel degelijk polair is. Daardoor wordt glas meestal ook heet in de magnetron. Als er dan luchtbellen in zitten of als er plotselinge overgangen in dikte zijn, kan het barsten. Dus het kan goed gaan en het kan fout gaan.

Citaat van: Wit Knien op 16-10-2013  00:03 uWat ik zo lees op het internet heb je met twee effecten 12345, eventuele luchtbellen in het glas kunnen uitzetten en zo zorgen voor druk en daardoor barsten ... Overigens heeft dikker glas hier meer last van dan dunner glas, bij dunner glas kan de spanning makkelijker verdeelt worden.


12345

Citaat van: Wit Knien op 16-10-2013  07:53 uJa zo lust ik er nog wel een paar  :P ik wat proberen antwoorden te vinden op dingen die er niet zijn.

Mijn welgemeende excuses! Ik heb het nog eens uitvoerig bekeken en gezien dat een heel klein beetje water een straaltje langs de wand kan vormen en dat dat precies op een barst lijkt als je de fles in het licht houdt.  :proost:

Oscar

Citaat van: 12345 op 16-10-2013  14:00 u::) Net op een paar plaatsen gelezen dat het glasmolecuul (grotendeels SiO2) wel degelijk polair is. Daardoor wordt glas meestal ook heet in de magnetron. Als er dan luchtbellen in zitten of als er plotselinge overgangen in dikte zijn, kan het barsten. Dus het kan goed gaan en het kan fout gaan.

Volgens mij is glas "officieel" een zeeeeer visceuze vloeistof en geen vaste stof... :) maar dat heb ik ooit ergens eens opgevangen....

Wit Knien

Citaat van: Oscar op 16-10-2013  14:58 uVolgens mij is glas "officieel" een zeeeeer visceuze vloeistof en geen vaste stof... :) maar dat heb ik ooit ergens eens opgevangen....

Dat is correct.

12345

Citaat van: Oscar op 16-10-2013  14:58 uVolgens mij is glas "officieel" een zeeeeer visceuze vloeistof en geen vaste stof... :) maar dat heb ik ooit ergens eens opgevangen....
Sorry menschen, maar dat verhaal klopt niet, hoewel men het jarenlang de kinderen op onzen scholen heeft wijsgemaakt: mij ook. Pas een week geleden zag ik op dit zelfde forum een stukje staan dat mij de ogen heeft geopend. Hier een link van Wikipedia maar er zijn er nog veel meer te vinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glas#Vloeistof_of_vaste_stof

... zelfs glas met een lage viscositeit er 1032 jaar over zou doen om merkbaar te vervormen ...

Dat is 100.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 jaar en dat is globaal 10.000.000.000.000.000.000.000 x zo lang als de leeftijd van ons heelal.

Overigens: elke stof waar water aan blijft plakken is polair (of heeft althans een polair oppervlak om het eens slordig te stellen) en die wordt dus heet in de magnetron. Makkelijker kun je het niet hebben. Teflon wordt dus waarschijnlijk niet heet in de magnetron. Elke stof die makkelijk oplost in water is polair dus wordt heet in de magnetron.

Wit Knien

Ik weet niet zeker of dat polaire verhaal helemaal klopt wat je daar noemt, het heeft mijn inziens te maken met de oppervlaktespanning en oppervlakte energie van beide materialen (vloeistof en substraat). Volgens die theorie wat je opperd zouden ook metalen polair moeten zijn, want een waterdruppel kan daar een contacthoek van 0 graden hebben.

CiteerContact angles are extremely sensitive to contamination; values reproducible to better than a few degrees are generally only obtained under laboratory conditions with purified liquids and very clean solid surfaces. If the liquid molecules are strongly attracted to the solid molecules then the liquid drop will completely spread out on the solid surface, corresponding to a contact angle of 0°. This is often the case for water on bare metallic or ceramic surfaces although the presence of an oxide layer, or contaminants, on the solid surface can significantly increase the contact angle.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contacthoek
http://en.wikipedia.org/wiki/Contact_angle
http://en.wikipedia.org/wiki/Surface_energy

12345

Interessant en je hebt hierin gelijk. Dan ligt het dus inderdaad gecompliceerder. Maar goed: liever dan een "theorie van alles" uit te vogelen, stop ik het even in de magnetron en kijk wat er gebeurt. Makkelijker en sneller.  ;)
Binnenkort eens een stukje siliconenslang proberen. En mijn suiker (over)morgen.

Wit Knien

Die redenering snap ik wel, het probleem schuilt erin dat verkeerde aannames gedaan worden op die manier. Je kunt niet op basis van een testje zeggen of iets wel of niet werkt, de theorie erachter is vaak belangrijk omdat je dan een idee hebt in welke hoek je moet zoeken bij het evalueren van je resultaten.

Let wel op dat je je suiker niet gaat karameliseren in de magnetron.

12345

Suiker karameliseren? Zonder water? Heb je dat uitgeprobeerd?  ;D

Wit Knien

Nee, eerlijkheid gezegd heb ik alleen snel wat Youtube filmpjes bekeken van suiker in de magnetron  :P

Frankie

Misschien een beetje offtopic.

Ik heb een prachtige stoomoven in mijn keuken. Volgens de folder prima geschikt om baby flesjes te steriliseren.

Kan ik dan ook andere brouwzaken erin steriliseren zoals bv bruissteentje, erlenmeyer, slangen, etc.

Zo ja hoelang op 100 ºC met stoom?

Groeten,
Frank

bierhenkie

Citaat van: Frankie op 18-10-2013  17:23 uMisschien een beetje offtopic.

Ik heb een prachtige stoomoven in mijn keuken. Volgens de folder prima geschikt om baby flesjes te steriliseren.

Kan ik dan ook andere brouwzaken erin steriliseren zoals bv bruissteentje, erlenmeyer, slangen, etc.

Zo ja hoelang op 100 ºC met stoom?

Groeten,
Frank

Ongeveer 6 minuten.

12345

Het is allemaal goed gelukt: suiker fijnmalen, 3 minuten in de magnetron. Wordt niet erg heet. Maar eigenlijk was het overbodig, bleek uit een hoop leeswerk alhier. Die suiker is al zo goed als steriel dus die kan er zo ook wel bij. Malen hoeft ook niet (hoewel, ik had deze keer kandijsuiker en die is wel erg grof en pas na een dag of 7 verdwenen).  En natuurlijk zakt de suiker naar de bodem maar hij lost ook langzaam op en als de gist hem omzet, lost er nog meer op. Dus een (paar) keer zwenken kan geen kwaad maar het is niet per se nodig.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.