Advies gevraagd over andere manier van brouwen

Gestart door wogoos, 30-11-2016 08:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wogoos

Beste lezers,
Ik ben bezig met het ontwerpen van een maischketel waar alles processtappen van het bierbrouwen in worden uitgevoerd.  Ik ben nog maar een beginneling maar weet al wel het een en ander over bierbrouwen Ik wil jullie vragen of jullie me kunnen adviseren met een vraag die ik hier over heb.
 
Tijdens het   maischen van de geschrote gerst wordt via een temperatuur traject het zetmeel vrijgemaakt en omgezet tot vergistbare suikers. Hierna wordt het gele mengsel overgeheveld en de vast bestanddelen worden gescheiden van de vloeibare (wort) middels een filter. Hier is een extra vat en een uitwendig filter voor nodig.
Mijn vraag de volgende:
Is er iets op tegen om in de maisch ketel een groot filter te plaatsen van RVS welke zowel de vloeistof als de geschrote mout gerst bevat. Op deze manier hoef je alleen het filter uit de maisch ketel te verwijderen waar door het wort achterblijft in de maischketel  en de vaste bestanddelen met het filter verwijderd worden uit de ketel.
Ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft en of dit een probleem is voor het brouwproces.
Jullie advies en hulp wordt gewaardeerd.
Groeten Oscar Goos

Johannesdeloper

Ik zou op youtube zoeken op Braumeister en Grainfather.

marc0871

Je bedoeld een moutkoker, zoals in een Speidel of Grainfather?

tdp

Zoals eerder aangegeven, lijkt dit principe op een Grainfather, Bulldog Beerbrewer of Braumeister. Hiervan zijn tig zelfbouwvarianten te vinden op dit forum.

Dugraph

BIAB brouwen werkt volgens hetzelfde principe maar dan met een fijnmazige zak ipv een RVS filter.

Jeukstaardt

Of je hevelt het wort af met een Javal type hevelfilter of je verwijdert de mout middels een moutpijp, BIAB zak of andersoortig filter.
Net waar je voor kiest of wat voor jou het prettigst werkt.

EvdBroek

Kijk ook eens wat afleveringen van BrouwTV... ;)

wogoos

Citaat van: Johannesdeloper op 30-11-2016  08:35 uIk zou op youtube zoeken op Braumeister en Grainfather.
Hi johan, Goeie tip ik heb het bekeken en ja ze gebruiken het zelfde principe. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Wat ik me nog niet had gerealiseerd is er stroming  in het wort moet zitten om alle suikers uit het graan te spoelen. Ik wou het systeem bouwen zonder pomp maar ik ben bang dat ik wel een pomp moet gaan toevoegen. Met de hand roeren kan natuurlijk ook maar ik heb iets gelezen over het feit dat in elektrische ketels de temperatuur van het wort rond om het elektrische element hoger is dan de rest en dat mede om deze reden stroming nodig is. klopt dat?  Groetjes zover Oscar Goos

wogoos

Citaat van: EvdBroek op 30-11-2016  16:30 uKijk ook eens wat afleveringen van BrouwTV... ;)
Hi E vd Broek
Ik het een paar filmpjes bekeken mooi om te zien hoe men dat doet. bedankt voor je reactie en groeten Oscar Goos 

wogoos

Citaat van: wogoos op 30-11-2016  08:31 uBeste lezers,
Ik ben bezig met het ontwerpen van een maischketel waar alles processtappen van het bierbrouwen in worden uitgevoerd.  Ik ben nog maar een beginneling maar weet al wel het een en ander over bierbrouwen Ik wil jullie vragen of jullie me kunnen adviseren met een vraag die ik hier over heb.
 
Tijdens het   maischen van de geschrote gerst wordt via een temperatuur traject het zetmeel vrijgemaakt en omgezet tot vergistbare suikers. Hierna wordt het gele mengsel overgeheveld en de vast bestanddelen worden gescheiden van de vloeibare (wort) middels een filter. Hier is een extra vat en een uitwendig filter voor nodig.
Mijn vraag de volgende:
Is er iets op tegen om in de maisch ketel een groot filter te plaatsen van RVS welke zowel de vloeistof als de geschrote mout gerst bevat. Op deze manier hoef je alleen het filter uit de maisch ketel te verwijderen waar door het wort achterblijft in de maischketel  en de vaste bestanddelen met het filter verwijderd worden uit de ketel.
Ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft en of dit een probleem is voor het brouwproces.
Jullie advies en hulp wordt gewaardeerd.
Groeten Oscar Goos

Beste lezers,
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb jullie directe en indirecte tips opgevolgd en inmiddels het een en ander geleerd. Ik heb de Grainfather, Bulldog Beerbrewer of Braumeister. informatie bekeken en begrijp nu beter wat ik moet doen om een all in one brouw tank te maken. Ik heb ook gekeken naar de BIAB zak en de principes zijn me nu duidelijk. Mogelijk denken jullie was dat nu zo moeilijk maar zo als ik al zei ik ben een beginneling en heb nog weinig ervaring. Jullie hebben me op weg geholpen en dank daarvoor.
Mocht ik in de toekomst nieuwe vragen hebben dan zal ik op nieuw een vraag posten. In ieder geval heeft deze site zijn werk goed gedaan.
Groeten Oscar Goos

mbroek

Zoek maar op RIMS, dan vind je wel het een een ander wat voor jouw nuttig is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.