Brand wedstrijd 2017... Session IPA!

Gestart door Wolter, 28-11-2016 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

Citaat van: Bart LJ op 01-12-2016  19:18 uNee ik ben als het goed is een van de winnaars van 2017...[emoji51]

Vorig jaar was er iemand die ook twee batches wilde bottelen en vroeg of hij standaard kroonkurken mocht gebruiken en dat mocht toen...
Op die fiets. Dan moeten het waarschijnlijk wel zilver of goudkleurige doppen zijn volgens de richtlijnen bij veel andere wedstrijden gelden.

Henielma

Volgens mij zien de keurders bij Brand de flesjes en dus ook de dopjes niet dus maakt het niet uit wat je erop doet. Vorig jaar had ik zilverkleurige doppen en ook geen prijs.  ;)

Edwarff

Ik zie Bart wel als kandidaat voor de in Utrecht beruchte IBU brouw wedstrijd. Er gaan geruchten dat hij een zware stout met Roze doppen heeft ingeleverd.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 01-12-2016  10:01 uWat is dat voor lui gedoe. De brouwer steekt er zijn ziel en zaligheid in om vervolgens niet geproefd te worden.

Elk jaar worden er bieren niet geproefd omdat ze (redelijk ver) buiten de specificaties vallen.


Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-12-2016  10:39 uAls het bier geweldig smaakt, wat maakt het dan voor ene !@#$&* uit wat voor pH het heeft!?

Dat hem nu het punt, als je buiten deze range valt is het bier of veel te zuur (bij te lage pH) of te wrang van smaak (bij een te hoge pH). In de praktijk zal deze specificatie voor het overgrote gedeelte van de ingezonden geen probleem zijn. Meet maar eens voor de aardigheid de pH van jouw gebrouwen bieren (wel natuurlijk bier meten dat ontdaan is van koolzuurgas).

Juindorper

Citaat van: Jacques op 01-12-2016  20:44 uwel natuurlijk bier meten dat ontdaan is van koolzuurgas.
Wat is de invloed van koolzuur op de pH waarde?

Jacques

Citaat van: Juindorper op 01-12-2016  23:15 uWat is de invloed van koolzuur op de pH waarde?

De naam zegt het al...

Drents Hopbier

Citaat van: Wolter op 28-11-2016  10:05 uWe gaan dus met z'n allen session IPA's brouwen.

Kratje met flesjes, doppen en etiketten is binnen. I.pv. de, in de begeleidende brief genoemde, 15 etiketten zijn er maar 12 meegestuurd. Nu nog een recept uitproberen.

Hopbier

Nerro

Citaat van: Juindorper op 01-12-2016  23:15 uWat is de invloed van koolzuur op de pH waarde?

Zie de Engelstalige wikipedia pagina over carbonzuur: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid. Bij 2.5 volumes is de pH van een (verder ongebufferde) waterige oplossing 3,72. Aangezien bier doorgaans een hogere pH van rond de 4,5 heeft kun je concluderen dat bier een buffer is van voldoende sterkte om het effect van de CO2 teniet te doen.

Jacques

Citaat van: Nerro op 07-12-2016  15:50 uZie de Engelstalige wikipedia pagina over carbonzuur: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid. Bij 2.5 volumes is de pH van een (verder ongebufferde) waterige oplossing 3,72. Aangezien bier doorgaans een hogere pH van rond de 4,5 heeft kun je concluderen dat bier een buffer is van voldoende sterkte om het effect van de CO2 teniet te doen.

Zelfgebrouwen bier heeft vaak een pH waarde onder de 4,5. Meet maar eens de pH-waarde van jouw bier met een nauwkeurige pH meter.

Juindorper

Citaat van: Nerro op 07-12-2016  15:50 uZie de Engelstalige wikipedia pagina over carbonzuur: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid. Bij 2.5 volumes is de pH van een (verder ongebufferde) waterige oplossing 3,72. Aangezien bier doorgaans een hogere pH van rond de 4,5 heeft kun je concluderen dat bier een buffer is van voldoende sterkte om het effect van de CO2 teniet te doen.
Bedankt voor de link maar helaas begrijp ik er niet bijster veel van.
De pH van mijn bieren die ik heb gemeten ligt rond de 4.
Maar dat is tot nog toe wel gemeten met koolzuur dus in werkelijkheid ligt de pH wat hoger als ik het goed begrijp?

Nerro

Dat klopt. Het koolzuurgas drukt de pH nog wat omlaag t.o.v. van bier zonder prik.

Eskil

Ik ben niet zo van de wedstrijdjes en ook niet zo van de IPA, daarom heb ik me maar wel ingeschreven voor de Brand wedstrijd 2017.
Gisteren heb ik een halve krat studie materiaal gekocht in een craftbeer/shop in Duitsland. (Het klinkt steeds onwaarschijnlijker maar het is echt waar).
  De  Session IPA ; het studiemateriaal wat ik ter beschikking had viel in 2 delen uit elkaar : 1- slap spul  , en spul met smaak maar weinig alcohol. Ik heb expres gezocht naar verschillende productie data van hetzelfde bier en hier tussen proef je wel degelijk verschil, het veranderd van smaakvol, naar slap spul. En wat mij opvalt is dat ik Session IPA mèt tarwe lekkerder en interessanter vind, maar dat is persoonlijk.
De vraag is waar Brand naar op zoek is, een normale Ipa met water erbij (categorie Slap-spul) of iets met weinig alcohol dat qua smaak interessant is en afwijkt van hun bestaande IPA.
Ik heb ondertussen wel een idee van wat ik ga brouwen, tijd genoeg voor wat experimenten want zo'n biertje zit bij mij binnen 2 weken in de fles.

Marksbrew

Citaat van: Eskil op 17-12-2016  10:20 uIk ben niet zo van de wedstrijdjes en ook niet zo van de IPA, daarom heb ik me maar wel ingeschreven voor de Brand wedstrijd 2017.
Gisteren heb ik een halve krat studie materiaal gekocht in een craftbeer/shop in Duitsland. (Het klinkt steeds onwaarschijnlijker maar het is echt waar).
  De  Session IPA ; het studiemateriaal wat ik ter beschikking had viel in 2 delen uit elkaar : 1- slap spul  , en spul met smaak maar weinig alcohol. Ik heb expres gezocht naar verschillende productie data van hetzelfde bier en hier tussen proef je wel degelijk verschil, het veranderd van smaakvol, naar slap spul. En wat mij opvalt is dat ik Session IPA mèt tarwe lekkerder en interessanter vind, maar dat is persoonlijk.
De vraag is waar naar op zoek is, een normale Ipa met water erbij (categorie Slap-spul) of iets met weinig alcohol dat qua smaak interessant is en afwijkt van hun bestaande IPA.
Ik heb ondertussen wel een idee van wat ik ga brouwen, tijd genoeg voor wat experimenten want zo'n biertje zit bij mij binnen 2 weken in de fles.
Qua studiemateriaal vind ik de session ipa van brouwerij Kees een heel mooi voorbeeld.

Biertje1985

Ik zie nergens staan of ze een Engelse IPA of een Amerikaanse ipa zoeken. Dat laat in ieder geval de hopkeuze vrij.

Bart LJ

Ik gok dat ze gecharmeerd zijn van de Amerikaanse Session ipa's...

Biertje1985

Dat idee heb ik ook, terwijl er heel toegankelijke Engelse (sessie) IPA's zijn die vanuit een commercieel oogpunt wellicht een groter publiek aanspreken.

Bart LJ

Volg je smaak en wie weet val je in positieve zin op!

PrinsHeerlijk

Ik heb mezelf op 20 december vorig jaar aangemeld, maar ik heb nog geen krat/pakketje thuis gekregen. Klopt dat denken jullie?  :degroeten:

Dund

Ik al eerder ook nog geen krat. Ik moet nog gaan brouwen dus ik heb geen haast.

Rich

DHL is er mee bezig, had de mijne maandag.

hopjesvla

ik zit zo eens te lezen en ik zie dus dat je dus flesjes en zo van Brand krijgt, maar waar vind ik die info op hun site? Verder worden de flesjes opgehaald..maar waar, thuis? ook die info mis ik ergens? Of mis ik gewoon een complete site?  :P

McMelloW

Op 02-01-2017 heb ik een mailtje ontvangen met het verzoek om mijn naam en (wedstrijd) nummer ter controle retour te mailen.
Misschien is er iets niet helemaal goed gegaan en moet het ea gecontroleerd worden.

henkie

Vandaag kratje gekregen. 16-dec aangemeld.

crazyjopje

Ik had het kratje al een ruime week in huis en werd inderdaad ook gevraagd naam en nummer door te geven...ik vermoed ter controle of alles goed overgekomen is ...niets verkeerd gelabeld en bezorgt bijvoorbeeld..
Had na 3.5week na aanmelden krat in huis

keep it burning


Biertje1985

Gewoon ter controle of er geen fouten gemaakt zijn, en of alles in goede orde is ontvangen, ik vind het bijzonder goed georganiseerd zover. :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.