Brand wedstrijd 2017... Session IPA!

Gestart door Wolter, 28-11-2016 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

De info mbt de Brand wedstrijd komt op gang. Op facebook kwam ik dit bericht tegen.

Inschrijven kan via deze link.


We gaan dus met z'n allen session IPA's brouwen.


--------------

Aanvulling Jacques
Het forum heeft een persbericht ontvangen. Dit persbericht is aan dit bericht gehecht.

Deze keer hebben we volop tijd om meerdere proefbrouwsels te maken. Ik adviseer die tijd te gebruiken.



Hoppenbrouwers

Ik heb denk ik de inventarisatie mail gemist waar iedereen zijn voorkeur kon opgeven zoals dit tot nu toe gedaan is. Maar weer een IPA dus...

GeBaxke

Brand als commerciële brouwer heeft goed over de plas gekeken, al vanaf 2015 staan de  schappen in the US of A vol van de session ipa's in 2015 als en wordt schijnbaar goed verkocht.
Bud Light met veel hop smaak en geur ;D ;D ;D

Dus een slimme keuze van Brand vind ik.

Leuk stuk hierover:
http://fortune.com/2015/06/20/low-alcohol-ipa-beer-summer/

Brouwers

Citaat van: Hoppenbrouwers op 28-11-2016  10:31 uIk heb denk ik de inventarisatie mail gemist waar iedereen zijn voorkeur kon opgeven zoals dit tot nu toe gedaan is. Maar weer een IPA dus...
Na de brand wedstrijd is er een enquête verstuurd, hierin kon je een biertype aangeven.

Albertus

Zojuist een e-mail van Brand gehad:

Beste thuisbrouwer,

Na vijf succesvolle edities, organiseren de Brand Bierbrouwerij en Bier Consumenten Vereniging PINT weer een spannende Brand bierbrouwwedstrijd.

Dit jaar draait de wedstrijd om het brouwen van de perfecte Session IPA.

De winnaar krijgt de unieke kans om met de meesterbrouwers van Brand, zijn of haar Session IPA te brouwen in de bierbrouwerij in Wijlre.

U kunt zich tot en met 17 maart aanmelden voor de Brand bierbrouwwedstrijd op www.pint.nl.

 

We hopen dat we – net als andere jaren – op uw deelname mogen rekenen.
Meer informatie: http://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd
 

Hartelijke groet namens Brand,
Erik

Erik Brentjens
Brand Manager Brand Bier a.i.

tdp

Technisch fiche
 Gisting       Hooggegist (ca. 75-90% schijnbare vergistingsgraad)
 Alcohol      Tussen 2,5 en 4,5 volume procent
 S.G. of ᵒP       Stamwort tussen 1,026 – 1,038/cm3 of 6,5ᵒ - 9,5ᵒ
Kleur       max 20 EBC
 Bitterheid       max 50 EBU
 pH          4.05 tot 4.65
 Bijzon.       Een Session IPA is een IPA gebrouwen met een lager stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet volmout zijn (bestaat uit gerstemout mogelijk aangevuld met tarwemout). Het toevoegen van ongemoute granen/suikers, kruiden/specerijen, vruchten en groenten is niet toegestaan. Houtrijping en barrel-aging zijn tevens niet toegestaan. Het bier moet met bovengist vergist zijn. Bij de beoordeling zal de "doordrinkbaarheid" een belangrijke rol spelen.

Fysiek fiche
 Kleur       Geel tot diep goud van kleur
 Helderheid    Helder tot iets mistig (dry hop deeltjes)
 Schuim       Minstens een blijvend ringvormige schuimkraag
 Geur       Medium tot intens hopgeuren afkomstig uit allerlei hopsoorten
 Smaak       Sterk hopbitterheid en hopsmaak. Laag tot medium moutigheid. Laag tot medium esters en geen diacetyl.
 Basissmaak    Bitter tot zeer bitter en zoetig
 Body       Licht tot medium
 Mondgevoel    Droog tot iets plakkerig
 Nasmaak       Hopsmaak blijft lang hangen maar is niet astringent of wrang



Uiteraard moet het product ook voldoen aan de wettelijke eisen. Sinds 1 januari 2015 is de wettelijke definitie van bier gewijzigd. Zie voor meer informatie: Warenwetbesluit gereserveerde aanduidingen, artikel 7b, zoals gewijzigd op 1-1-2015.

Markiej87

Citaat van: Markiej87 op 26-06-2016  14:39 uMijn geld gaat op een session ale ;)
I rest my case  ;D

Bart LJ

Leuke uitdaging. Jammer dat de moutstort zich beperkt tot gerst en tarwe...

Rich

Hoe wordt eigenwijsheid beloond denken jullie? de EBC en IBU waardes zijn wel redelijk hard denk ik maar zou bijvoorbeeld een red ipa die niet aan de kleureis voldoet ook ongeproefd de gootsteen in gaan bij Brand?

hobbybob

Citaat van: Bart LJ op 28-11-2016  12:29 uLeuke uitdaging. Jammer dat de moutstort zich beperkt tot gerst en tarwe...

Hoezo wat wil je dan? Ieder jaar weer? Met gerst kun je alle kanten uit tot 1400EBC

RienP

Citaat van: Rich op 28-11-2016  12:47 uHoe wordt eigenwijsheid beloond denken jullie? de EBC en IBU waardes zijn wel redelijk hard denk ik maar zou bijvoorbeeld een red ipa die niet aan de kleureis voldoet ook ongeproefd de gootsteen in gaan bij Brand?

Grote kans van wel. Als hetzelfde gaat als vorig jaar dan wordt eerst de labanalyse uitgevoerd.  De bieren die dan al (te ver) buiten de specificatie vallen, worden niet geproefd.

Jammer dat er weer voor een hoppig bier wordt gekozen. Gezien de hype van hoppige bieren, dan wel weer commercieel interessant voor Brand.

Bart LJ

@bob: ik ben een fan van donkere bieren maar het gaat me niet zozeer om de kleur.

Toen ik de keuze van Brand zag moest ik gelijk denken aan een recept met rogge voor de body maar dat valt dus buiten de specificaties...

tdp

Lijkt mij een mooie uitdaging, sowieso ben ik wel van (hoppige) bieren met een laag alcoholpercentage! En eigenwijsheid wordt beloond met het niet kunnen winnen van de wedstrijd ;). Ze stellen de kaders op, omdat dit ook moet passen in het huidige assortiment Brand bieren. En met gerst en tarwe kun je echt wel heul mooie bieren brouwen hoor :)

Succes allen!

Drents Hopbier

Citaat van: Wolter op 28-11-2016  10:05 uDe info mbt de Brand wedstrijd komt op gang. Op facebook kwam ik dit bericht tegen.

Inschrijven kan via deze link.

Brand:
Tevens zal gekeken worden naar haalbaarheid van brouwen op grotere schaal en of het bier te pasteuriseren valt (hoe moet je dit testen?).

De jury zal in de voorronde de ingezonden bieren blind proeven (en daarna?).

De Brand Bierbrouwerij behoud zich het recht om de hop in de winnende receptuur te vervangen (???).

Hopbier


Rich

Citaat van: tdp op 28-11-2016  13:21 uEn eigenwijsheid wordt beloond met het niet kunnen winnen van de wedstrijd ;). Ze stellen de kaders op, omdat dit ook moet passen in het huidige assortiment Brand bieren.

Je wordt inderdaad niet uitgenodigd om mee te denken met hun marketingteam nee. Helder!

Thamerdal

Citaat van: Wolter op 28-11-2016  10:05 uDe info mbt de Brand wedstrijd komt op gang. Op facebook kwam ik dit bericht tegen.

Inschrijven kan via deze link.


We gaan dus met z'n allen session IPA's brouwen.
Wanneer moet het bier ingeleverd worden? Procedure? Ik vind de aankondiging wat summier.
Iemand meer/betere info?

Esterenbrouw


Wolter

Citaat van: Thamerdal op 28-11-2016  14:52 uWanneer moet het bier ingeleverd worden? Procedure? Ik vind de aankondiging wat summier.
Iemand meer/betere info?

Tweede link was wat onduidelijk. Heb deze aangepast!  ;)

Better??

Thamerdal

Citaat van: Wolter op 28-11-2016  15:01 uBetter??
Much better  ^-^

DirkB

Oeh... ik heb al een paar best lekkere Session IPA's gebrouwen, vind ik en mijn omgeving...  :) Nog nooit meegedaan aan een wedstijd, maar waarom niet!  :brouwen:

Thamerdal

Citaat van: Bart LJ op 28-11-2016  13:19 uToen ik de keuze van Brand zag moest ik gelijk denken aan een recept met rogge voor de body maar dat valt dus buiten de specificaties...
Ik had wel graag iets met haver gedaan wat dat betreft. Jammer maar helaas.

Wolter

Citaat van: Markiej87 op 28-11-2016  11:54 uI rest my case  ;D

Jammer van die "India Pale"!!  ::)

Markiej87

Citaat van: Wolter op 28-11-2016  16:38 uJammer van die "India Pale"!!  ::)
Irritante smurf.

Adbrouwt

Citaat van: Drents Hopbier op 28-11-2016  14:14 uBrand:
Tevens zal gekeken worden naar haalbaarheid van brouwen op grotere schaal en of het bier te pasteuriseren valt (hoe moet je dit testen?).

De jury zal in de voorronde de ingezonden bieren blind proeven (en daarna?).

De Brand Bierbrouwerij behoud zich het recht om de hop in de winnende receptuur te vervangen (???).

Hopbier
Tja dat is volgens mij alle jaren al zo geweest. De hop stort en giststam wordt gewoon aangepast. Bij de tien finalisten zal ook naar het commercieel plaatje gekeken worden denk ik. Maar hé dan sta je wel al  door blind proeven in de finale en dat is al een prestatie op zich.

Wie weet ga ik nog eens een poging doen. Ik ga er nog eens wat nachtjes overslapen en waarschijnlijk gillend wakker worden als ik mijn bier naast de brand zwaar blond zie staan in de supermarkt schappen tijdens een nachtmerrie.

SanderH

Ik voorzie een run op saison gisten!

Maar toch, ik zie hier wel een uitdaging in. Ga toch eens ter rade bij mezelf om me toch eens in te schrijven. Idee voor een recept is er al. Gist nog niet... :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.