Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jodiumtest  (gelezen 9352 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
Jodiumtest
« Gepost op: 10-08-2004 11:06 u »
Hoe werkt nu precies die jodiumtest?

Zo ver ik het begrijp moet je na het maischen een klein beetje wort op een schaaltje leggen en een druppel jodium erop. als dit verkleurd is het verkeerd gegaan, zo niet dan is het goed...

Maar stel, ik doe de test en kom er achter dat het verkleurd: Wat te doen?!?

Is er niet een manier om elke temperatuursstap te controleren zodat je weet of dat je nog even door moet gaan op deze temperatuur?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re:Jodium test
« Reactie #1 Gepost op: 10-08-2004 13:18 u »
Ha Gast,

Met de jodiumtest meet je of er nog zetmeel in je wort aanwezig is. Bij een positieve test (dus verkleuring) moet je nog doorgaan met maischen. Meestal zit je dan al op 70-73 graden en houd je die stap aan net zo lang totdat de zetmeeltest negatief is.

Er is geen test per temperatuurstap. Het zou fijn zijn wanneer je eenvoudig zou kunnen meten hoeveel vergistbare suikers en hoeveel dextrinen er in je wort zitten, maar zo eenvoudig is het leven helaas niet.

Groeten,

A3

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
Re: Jodium test
« Reactie #2 Gepost op: 16-11-2005 15:58 u »
Ik heb van de zomer bij Van der Kooy een flesje Joodoplossing gekocht. Dit spul is echter van nature al heel donker blauw. Als ik dat op mijn wort druppel is het altijd blauw.

Is dit het verkeerde soort Jodium? Moet ik deze jodium verdunnen?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2005 18:30 u »
Hoi Arjan,

Ja, het is de verkeerde.
Ik heb dezelfde ook voor niets gekocht.  :stom:
Gewoon Betadine kopen bij de drogist.
Die werkt wel.

:degroeten:

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2005 08:50 u »
Okay bedankt,

Waar kan je die "verkeerde Jodium" nog wel goed voor gebruiken? Ontsmetten? Beeldscherm schoonmaken?

Tags: maischen