Spoedvraagje (zijn nu aan 't brouwen)

Gestart door Underdike, 25-11-2016 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

We zijn bezig een Vienna Lager / Märzen-achtig bier te brouwen.
We willen het een beetje licht houden, dus mikken met behulp van BrouwHulp op 'n SG 1044 na kook, om uiteindelijk een plm. 4,5% alcohol biertje te krijgen.
We zijn net klaar met maischen, in totaal 10,5 kilo mout + 1 kilo tarwe op 60 liter maischwater en 17 liter spoelwater...
Vlak voor de kook mat ik het SG... 1023 a 1024 op 98 graden Celsius... als ik dat in mijn tabel corrigeer zit ik op boven de 1060 echt SG... en dan moet de kook nog komen...

Help! Wat doen we nu?
Water bij? Laten lopen? Maak ik een rekenfout?

Bart LJ

Ik heb bij het meten bij hoge temperaturen met een hydrometer die je dan vervolgens omrekent in een tabel altijd enorme afwijkingen. Snel je sample afkoelen en dan nog eens meten!

Underdike

Na 15 minuten koken: teruggekoelde opnieuw geneten: 1046 op 37 graden = 1052 écht SG?
Minder extreem, maar nog wel flink te hoog... denk dat ee ons rendement iets hoger dan 70% moeten gaan zetten in BrouwHulp)... en wat doen we nu ?
Wil het bier echt onder de 5% houden...

Bart LJ

En hoe zit je met je volume?  Je kunt berekenen hoeveel water je toe moet voegen om op je gewenste sg uit te komen. Dat Kun je tijdens de kook doen. Maar ook na het koelen als je het def sg weet.

Underdike

Wordt het bier daar niet slap en waterig van?

Sander van Dijk

Citaat van: Underdike op 25-11-2016  12:22 uNa 15 minuten koken: teruggekoelde opnieuw geneten: 1046 op 37 graden = 1052 écht SG ?
Minder extreem, maar nog wel flink te hoog... denk dat ee ons rendement iets hoger dan 70% moeten gaan zettennin BrouwHulp)... en wat doen we nu ?
Wil het bier echt onder de 5% houden...


70% is ook niet hoog als je gewoon spoelt. Als je niet BIAB brouwt moet je makkelijk 80 á 85% halen. Hoe zit je nu qua volume? Als je op het berekende volume zit dan krijg je door water toe te voegen een minder hoppig- en moutig bier dan je had gepland. Het wordt dus wat wateriger.


Het is maar waar je je prioriteit legt.


Edit: hop kun je nu natuurlijk nog steeds aanpassen tijdens het koken. Het moutige wordt wat lastiger.

Underdike

We zitten nu op 55 liter... hoe bereken je wat er aan water bij moet ?

Sander van Dijk

Citaat van: Underdike op 25-11-2016  12:34 uWe zitten nu op 55 liter... hoe bereken je wat er aan water bij moet ?


Dit recept even kopieren. Het nu gehaalde rendement invullen bij je brouwzaalrendement en dan water toevoegen na het koken tot je op je gewenste SG zit.

EvdBroek

Citaat van: Underdike op 25-11-2016  12:34 uWe zitten nu op 55 liter... hoe bereken je wat er aan water bij moet ?

Wat is je recept?

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 25-11-2016  12:35 uDit recept even kopieren. Het nu gehaalde rendement invullen bij je brouwzaalrendement en dan water toevoegen na het koken tot je op je gewenste SG zit.
Je was me net voor ;)

Underdike

4 liter pils
3 munich 1
2,5 vienna
1 tarwe
1 caramunich 3
60 liter water + 17 spoelwater is 77 liter totaal
Na verlies maisch + 30 min koken dus nog 55 liter over

Underdike

We denken aan 5 liter water erbij gooien...

EvdBroek

Citaat van: Underdike op 25-11-2016  12:44 uWe denken aan 5 liter water erbij gooien...
Waarom niet ingevoerd in BrouwVisie of ander programma?
Je kunt altijd na het koelen aanvullen met koud water uit de kraan tot het gewenste volume

Underdike

Voor de geïnteresseerde luisteraars... zojuist gestort in het gistvat, met SG 1046 (na 7 liter water toevoegen tijdens laatste stukje koken).
Ik had de bitterheid iets hoger gezet dan normaal voor een Märzen, maar nu na het aanlengen waarschijnlijk alsnog lager  ;D

Underdike

Ik wou nog even de reageerders van eerder vandaag bedanken voor de support. Ook onze guru SanderH hadden we op 't laatst nog gesproken per telefoon, en ik denk dat we er goed uitgekomen zijn... alles staat nu veilig op 12 graden in de koelkast  :groots:

Nu ik weer thuis zit en BrouwHulp erbij heb, denk ik dat het puur aan het ingestelde rendement lag.
Een aantal brouwsels terug hadden we 70% gehaald, en nu met een verbeterde methode halen we net over de 80%, dus dat moet ik terug gaan halen in de toekomst.
We hebben dus wat verdunt, maar gelukkig konden zowel de kleur als de bitterheid wel wat hebben. Voor een Märzen zat er (bewust) een 6 punten teveel bitterheid in 't recept... dus dat die omlaag kwam kon 't recept wel hebben. De kleur was best, en we vonden de smaak van 't wort best lekker :proost:
We gaan 't zien !

Vincent1v

Citaat van: EvdBroek op 25-11-2016  12:53 uJe kunt altijd na het koelen aanvullen met koud water uit de kraan tot het gewenste volume

Na het koken en koelen koudwater uit de kraan toevoegen is vragen om besmetting. Je wort is na het koken steriel. Kraanwater is absoluut niet steriel.

Underdike

We hebben kokend water toegevoegd na SG meten, 2 minuten vóór we begonnen met koelen...

Robert1968

Citaat van: Vincent1v op 26-11-2016  10:13 uNa het koken en koelen koudwater uit de kraan toevoegen is vragen om besmetting. Je wort is na het koken steriel. Kraanwater is absoluut niet steriel.

Niks mis mee, die paar bacteriën in kraanwater leggen het loodje tegen miljarden gistcellen. Hoe houdt jij je wort steriel? Is er geen contact met de buitenlucht dan?

EvdBroek

Citaat van: Vincent1v op 26-11-2016  10:13 uNa het koken en koelen koudwater uit de kraan toevoegen is vragen om besmetting. Je wort is na het koken steriel. Kraanwater is absoluut niet steriel.
Dit is niet waar!
Blikbrouwers doen niets anders...

Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 26-11-2016  13:50 uDit is niet waar!
Blikbrouwers doen niets anders...
Het is wel waar maar je kunt je wel afvragen wat het effect is van de micro organismen in kraanwater. Uit de praktijk blijkt dat dit niet veel uitmaakt. Maar ik zou iemand nooit afraden het kraanwater te koken als deze zich daar beter bij voelt. Buiten de extra kosten is het eigenlijk netter.

zilver_brouwer

Ach, kraanwater moet ook voldoen aan bepaalde regels. Dus zal niet vol zitten met allerlei bacterieën.

Herman

Citaat van: Vincent1v op 26-11-2016  10:13 uNa het koken en koelen koudwater uit de kraan toevoegen is vragen om besmetting. Je wort is na het koken steriel. Kraanwater is absoluut niet steriel.
Het is niet steriel, klopt. Maar dat hoeft ook niet. Tests hebben wel eens uitgewezen dat spa blauw meer bacteriën bevat dan kraanwater. Als je het echt niet vetrouwd, kook je het van te voren. Deed ik vroeger ook. Maar de laatste 20 jaar doe ik dat niet meer ;)
Bewaren

Jacques

Citaat van: Herman op 26-11-2016  23:48 uHet is niet steriel, klopt. Maar dat hoeft ook niet. Tests hebben wel eens uitgewezen dat spa blauw meer bacteriën bevat dan kraanwater. Als je het echt niet vetrouwd, kook je het van te voren. Deed ik vroeger ook. Maar de laatste 20 jaar doe ik dat niet meer ;)

Ook ik kook verdunningswater niet. Dat doe ook al heel lang en het levert geen problemen op.

De voornaamste reden hiervoor is dat de micro-organismen uit het Nederlandse kraanwater zich niet kunnen ontwikkelen in bier. Voorwaarde is wel dat je voldoende gist ent zodat de vergisting snel begint. De daling van de pH en de vorming van alcohol en koolzuur maken dat er in verhouding maar weinig micro-organismen kunnen groeien in bier. In wort is dat wat anders. Heel wat micro-organismen gedijen daar goed in.

Vincent1v

Oke Jacques,

Voorwaarde is wel dat je voldoende gist ent zodat de vergisting snel begint.

Je schrijft dat je voldoende gist toevoegt. Ga je dan een giststarter maken of ga je gewoon korrelgist toevoegen.
Wat werkt sneller, gewoon droge korrelgist of een giststarter?


Jacques

Citaat van: Vincent1v op 23-12-2016  15:35 uJe schrijft dat je voldoende gist toevoegt. Ga je dan een giststarter maken of ga je gewoon korrelgist toevoegen.
Wat werkt sneller, gewoon droge korrelgist of een giststarter?

Het gaat om het aantal actieve gistcellen. In principe maakt het niet uit of deze actieve gistcellen afkomstig zijn uit een giststarter of een pakje korrelgist.

Aan zowel een starter als aan gedroogde gist kleven voor- en nadelen.

Een starter heeft in verhouding veel super vitale gistcellen indien deze geënt wordt direct volgend op het moment dat de starter minder actief wordt. Wanneer een starter een tijdje staat zonder vergisting gaat de vitaliteit van de gist heel snel achteruit.

In gedroogde gist zit in verhouding veel dode gist, maar daar staat tegenover dat zolang het pakje dicht blijft en koel bewaard wordt de gist niet snel in kwaliteit achteruit gaat. Een voordeel van gedroogde gist is dat in een pakje erg veel gistcellen zitten.

Als het gaat om het gemak dan is gedroogde gist handiger.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.