Mijn eind sg is altijd lager dan het recept

Gestart door Maarten_www, 13-01-2017 23:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten_www

Als startende brouwer heb ik nu 5 bestaande recepten gebrouwen en elke keer eindig ik met een lager sg dan het recept voorspelde. Mijn eind sg ligt altijd onder 1.010, de  laatste keer was 1.008, terwijl dat volgens BrouwHulp 1.012 moest zijn. Ik vraag me af wat de consequentie is voor de smaak van mijn bier. Wordt hij daardoor droger en bitterder dan BrouwHulp voorspelt?

Wat moet ik doen om om niet zo laag uit te komen. Ik doe nu een eenstapsmaisch op 65 °C. Misschien moet ik die temperatuur wat verhogen?

Het valt me ook op dat als ik de maischtemperatuur in BrouwHulp verhoog, dit geen invloed heeft op de bitterheidsindex. Ik zou denken dat met een hogere maischtemperatuur er meer onvergistbare suikers in het bier komen die een zoetere smaak geven.

Graag jullie mening over dit fenomeen.

William

Haal je normaal wel het doel sg? Als je werkelijk sg lager is dan het doel sg dan is het eind sg meestal ook lager dan gepland. He verschil tussen 1012 en 1008 vind ik nog niet eens zo groot tenzij het start sg laag is.

Maischtemperatuur heeft niet zo'n groot effect op eind sg tenzij je bij 70°C of hoger gaat eenstapsmaischen. Daaronder is het effect zeer beperkt.

Juindorper

Bij een eenstapsmaisch op 65 graden krijg je minder onvergistbare suikers dan op bijv. 67 graden waardoor je eind SG lager uitvalt.
Deze onvergistbare suikers proef je overigens weinig tot geen zoetigheid van dus voor de bitterheid maakt het niks uit.

Henielma

Prima dat je eind SG een aantal SG punten lager uitkomt. Volgens mij heb je de vergisting goed op orde.

Haagse Wouter

Citaat van: Maarten_www op 13-01-2017  23:15 uHet valt me ook op dat als ik de maischtemperatuur in BrouwHulp verhoog, dit geen invloed heeft op de bitterheidsindex. Ik zou denken dat met een hogere maischtemperatuur er meer onvergistbare suikers in het bier komen die een zoetere smaak geven.

Bitterheidsindex is een maat van bitterheid per start dichtheid (EBU/SG). Oftewel, je maisch maakt niets uit voor deze factor.
Maar sowieso zijn de bitterheidsberekeningen voor de exacte bitterheid (alfazuurgehalte) en niet voor de ervaring daarvan. Dat je wellicht een bier als minder bitter ervaart omdat er meer zoetere smaak in zit (alhoewel onvergistbare suikers dit maar beperkt geven, die paar SG punten zal het niet uit maken in geval) wordt niet meegenomen in dit soort berekeningen.

Wel heel interessant om dat te kunnen berekenen! Maar dat vereist wat meer onderzoek.

hansHalberstadt

Wat is je begin SG en wat voor gist gebruik je?

stiaanke

Citaat van: Juindorper op 13-01-2017  23:44 uBij een eenstapsmaisch op 65 graden krijg je minder onvergistbare suikers dan op bijv. 67 graden waardoor je eind SG lager uitvalt.
Deze onvergistbare suikers proef je overigens weinig tot geen zoetigheid van dus voor de bitterheid maakt het niks uit.

Ik vrees dat het net omgekeerd is. ;)
De beta amalyse vindt plaats rond de 62 graden en dat zijn de vergistbare suikers. De alfa amalyse vindt plaats rond de 72 graden en dat zorgt voor de onvergistbare suikers (body).
Dus je krijgt meer vergistbare suikers door op 65 graden te maischen en dat verklaart het lager eind SG.
Wil je een éénstapsmaisch uitvoeren dan zou ik die bij 67 graden doen.

hansHalberstadt

Krijg je minder onvergistbare suikers = Dus je krijgt meer vergistbare suikers door op 65 graden te maischen en dat verklaart het lager eind SG.

Volgens mij zeggen jullie hetzelfde.

Maarten_www

CiteerWat is je begin SG en wat voor gist gebruik je?

Mijn laatste bier heb ik gebrouwen met Fermentis K-97. Mijn begin sg was 1.050 en eindigde op 1.008. De voorspelling was een eind sg van 1.012.

CiteerDeze onvergistbare suikers proef je overigens weinig tot geen zoetigheid van dus voor de bitterheid maakt het niks uit.

Als onvergistbare suikers weinig invloed op de smaak hebben, wat is dan de functie van een maischstap op 72 ° C? Ik dacht dat je met een alfa-amylase stap je een "voller" bier krijgt in de zin van een zoeter bier.

Haagse Wouter

Citaat van: Maarten_www op 14-01-2017  10:04 uAls onvergistbare suikers weinig invloed op de smaak hebben, wat is dan de functie van een maischstap op 72 ° C? Ik dacht dat je met een alfa-amylase stap je een "voller" bier krijgt in de zin van een zoeter bier.

Een voller bier als in meer body/dikker.

Juindorper

Citaat van: stiaanke op 14-01-2017  09:52 uIk vrees dat het net omgekeerd is. ;)
De beta amalyse vindt plaats rond de 62 graden en dat zijn de vergistbare suikers. De alfa amalyse vindt plaats rond de 72 graden en dat zorgt voor de onvergistbare suikers (body).
Dus je krijgt meer vergistbare suikers door op 65 graden te maischen en dat verklaart het lager eind SG.
Wil je een éénstapsmaisch uitvoeren dan zou ik die bij 67 graden doen.
En dus NIET omgekeerd. ::)

volleybaltrainer

Laat ook duidelijk zijn dat BrouwHulp een voorspelling doet op basis van een gemiddelde vergistingsgraad van de gist en de hoeveelheid van de vergistbare suikers a.d.h.v. opgegeven maischtemperatuur. Hoe accuraat deze voorspellingen zijn durf ik niet te zeggen, maar mijn gevoel zegt dat hier wel enige marge in moet zitten. Ook de temperatuur die je meet bij het maischen kan afwijken natuurlijk. Er zijn veel factoren die de "voorspelling"van de vergistingsgraad kunnen beinvloeden. Ik ben blij als ik ergens in de buurt van de voorspelling kom (een paar puntjes afwijking neem ik voor lief) als het consequent afwijkt zou je eens een experiment kunnen doen door één van de parameters te wijzigen en te kijken wat het effect is.

Ondanks de afwijking zal het vast een lekker bier geworden zijn  :proost:

Oxhead

Geen enkele software kan precies zeggen wat het eind SG zal zijn. Het is altijd een voorspelling op basis van aannames.

Adbrouwt

Mout rendement naar beneden bijstellen of met andere woorden meer Mout gebruiken
Edit zie nu dat dit niet je probleem is. Gebruik anders wat meer cara mouten

Ansius

Is je meter goed?
Het kan zijn dat deze een te lage waarde aangeeft.

Dan kan het ook zo zijn dat je niet juist meet.

Nog een andere mogelijk heid is dat een andere/wilde/spontane gist aan het werk is.


hansHalberstadt

Citaat van: Maarten_www op 14-01-2017  10:04 uMijn laatste bier heb ik gebrouwen met Fermentis K-97. Mijn begin sg was 1.050 en eindigde op 1.008. De voorspelling was een eind sg van 1.012.

Als onvergistbare suikers weinig invloed op de smaak hebben, wat is dan de functie van een maischstap op 72 ° C? Ik dacht dat je met een alfa-amylase stap je een "voller" bier krijgt in de zin van een zoeter bier.
Volgens de Fermentis spec is de SVG van 81% (SG=1009). jij hebt nu 84% (1008).  lijkt dus gewoon een gist met wat hogere SVG dan de meeste gisten. Kun je iets in BrouwHulp instellen mbt vergistingsgraad voor een specifieke gist?
+/- 1 SG punt is ook al de afleesnauwkeurigheid van je hydrometer trouwens. 

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2017  16:03 uKun je iets in BrouwHulp instellen mbt vergistingsgraad voor een specifieke gist?
Ja, je kunt in de gistdatabank gegevens zoals vergistingsgraad e.d. veranderen.
Indien je dat veranderd wordt in het volgende recept een ander eind SG voorspeld. In het oude recept veranderd dan niks tenzij je de gist verwijderd en opnieuw invoert.

Maarten_www

CiteerVolgens de Fermentis spec is de SVG van 81% (SG=1009). jij hebt nu 84% (1008).

Een goed idee om naar de specs van de gist te kijken! Dank je wel.

CiteerJe kunt in de gistdatabank gegevens zoals vergistingsgraad e.d. veranderen.

Dat is ook goed om te weten.

CiteerWil je een éénstapsmaisch uitvoeren dan zou ik die bij 67 graden doen.

Dat is een goede tip. Ik wil het alcoholpercentage van mijn gebrouwen pils graag laag houden, zeker omdat bij het bottelen er nog een halve procent bij komt. Ik ben benieuwd wat het maischen op 67 ° C oplevert.

stiaanke

Citaat van: Juindorper op 14-01-2017  10:52 uEn dus NIET omgekeerd. ::)

Klopt.
Ik was blijkbaar niet goed wakker deze ochtend na mijn nachtshift.

Jacques

Citaat van: stiaanke op 14-01-2017  09:52 uDe alfa amylase vindt plaats rond de 72 graden en dat zorgt voor de onvergistbare suikers (body).

Het blijft een hardnekkig misverstand dat alfa-amylase enkel voor onvergistbare suikers zorgt. Doordat dit enzym op willekeurige plekken zetmeelketens kan verbreken is dit enzym in staat zowel grote onvergistbare suikers te vormen als kleine goed vergistbare suikers.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.