2 of 3 walsenmolen

Gestart door BLUB, 24-11-2016 23:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BLUB

Brouwers

Ik wil een walsenmolen aanschaffen maar twijfel tussen een 2 en 3 walsenmolen.
Dat een 2 walsenmolen goed werkt weet ik maar ik wil graag van een gebruiker van een 3 walsenmolen weten of het de meerprijs waard is.

Alvast bedankt voor de reacties.

 :degroeten:

BLUB

tdp

Heb geen ervaring met 2 walsen maar ik denk persoonlijk dat het niet heel veel uitmaakt.

Basje42

Ik denk ook dat je je dat geld van een 3 walsenmolen beter kan besparen.

Het blijft toch maar simpel schroten, openbreken van de korrel en meer hoeft er niet te gebeuren.

seed7

Een goed afgestelde 3-wals laat de kafjes beter in takt.

Ingo

BLUB

Hoi Seed7

Weet je dit uit ervaring oftewel heb je een 3 walsenmolen?

 :degroeten:

BLUB

seed7

Ik heb er geen, maar dit is het doel van een 3 walsenmolen, hoe meer walsen hoe minder schade aan het kaf. Professionele grote machines kunnen er wel 6 hebben. Je rolt als het ware de korrel uit het kaf en de volgende walsspleet breekt de korrel.
Hoe groter de walsdiameter, minder kartel je op de wals nodig hebt, hoe beter het werkt, maar dat gaat ook voor een 2-wals. (b.v. de Mattmill Kompakt)

Ingo

BLUB

Leuke molen die Mallmill Kompakt, toch weer een paar tientjes duurder  :nut:

De 2 bovenste rollen van een 3 rollenmolen zijn inderdaad iets groter in diameter als de 2 rollenmolen.
Hele kafjes en een fijn verpletterde korrel spreekt mij wel aan.
Ik denk dat ik Menno maar eens bel.

 :degroeten:

BLUB

EBC

2
ik heb nog geen 3 goed zien presteren. Is het geld niet waard. Het gaat vooral ook om de afstelmogelijkheden van die 3 rollen. En die is er doorgaans niet... Neem liever een tandwiel gedreven 2 rollen Schmidling.

seed7

Citaat van: EBC op 25-11-2016  23:40 uSchmidling.

Mooie molen, erg groot. Hoe langer de walsen hoe meer "through put" hoe zwaarder de aandrijving. Mi. prima dus als je 100l of meer brouwt.

Los van de bouwkwaliteit in absolute zin, wat mij betreft hebben eigenlijk alle molens behalve de eerder genoemde MattMill het zelfde euvel, te dunne en te lange cilinders. Niet optimaal voor hobbybrouwhoeveelheden, niet optimaal voor het schrootsel.

Ingo

beermenke

Ik heb in de tijd dat de walsenmolens een stuk duurder waren er 1 gemaakt van een oude motor. Het anker is dus nu een walsenmolen met maar 1 rol, maar wel een grotere diameter. Ik schroot klam en alle korrels zijn gekneusd en het schrootsel is veel grover dan het schrootsel van de huidige kleine walsenmolentjes. Ik heb nooit filterproblemen en rims met 1 pans en iwakipompje. Ik zou wel een compactere molen willen maar mijn schrootsel wordt niet beter denk ik. Met niet klam schroten heb ik een veel fijner schrootsel en wel filterproblemen. Dus klam schroten en boormachineaandrijving werkt prima.

BLUB

Ik heb nu ook een zelfgemaakte met een motor aangedreven walsenmolen met 2 RVS rollen van 70mm diameter.

Maar nu hij na jaren kuren gaat vertonen wil ik naar een gekochte variant.

Niemand op dit forum met een 3 walsenmolen zodat ik een objectief oordeel krijg?

 :degroeten:

BLUB

Wisdom

Ik heb een drie walsen schrootmolen.
En geen klachten.  ;D
Maar nooit een andere gehad, dus ik kan niet vergelijken.

HermanH

Ik heb een verstelbare 3-roller, op de grootste stand blijven er veel hulzen heel, doch bij klam schroten is dat een pak meer. Bij droog schroten vind ik de korrel zelf maar net op het randje van te fijn. Daarvoor had ik een schijvenmolentje, zeer tevreden over geweest, heb die 3-roller gekocht omdat het een "rage" was toen iedereen (vooral) een Chinese walsenmolen kocht, dus wou ook zoiets. Maar ik denk dat een goede 2-roller die je kan verstellen en mét tandwielaandrijving van de 2de rol wel even goede prestaties levert, de keuze is aan de koper natuurlijk...  ;) :brouwen: Eén tip, koop een verstelbare molen, rogge, spelt e.d. zijn tamelijk kleine mouten, dus die gaan anders een paar keer de molen moeten passeren denk ik willen ze allen kapot gemalen zijn...

bjorri

Mijn molen is het chinese exemplaar van de giga inkoop actie indertijd. Bevalt me prima. Alleen de laatste keer bleek de cara red mout te glad. Tandwielen was dan waarschijnlijk een voordeel geweest. Nu opgelost door water toe te voegen en met een dun plankje de toevoer iets te forceren. Voor een volgende keer dus eerst de mouten mengen en dan pas schroten.

Verder nooit een motor op aangesloten. Die paar minuten lichaamsbeweging voor het brouwen vind ik wel fijn eigenlijk. Ben ik zelf alvast lekker op temperatuur.

Chipmunk03

Ik wil er zelf een maken. Op Internet zie ik tal van constructies; beton, metaal, hout en pvc. Brouwen en bouwen gaan leuk samen, vind ik.
Ik las dat men ook wel schrotte met deegrollers. Hierdoor kwam ik op het idee om op basis hiervan een molen te maken. Ik wil proberen of met twee deegrollers een zelfde soort constructie te maken is. Ik heb nog een kistje liggen waar het in past. Tandwielen maak ik zelf. Google naar gear generator. Als het af is, post ik een foto. Ik denk dat de constructie niet geschikt is voor een boormachine. Dat wordt met de hand schroten.

BLUB

Na even wikken en wegen en nog meer Google-werk heb ik besloten om voor een 3 walsenmolen te gaan.

Hij werd snel geleverd door Menno en heb hem gelijk op het tonnetje gemonteerd.
De onderste rol heb ik op 0,9 mm ingesteld.
Afgelopen vrijdag een Tripel gebrouwen die ik al jaren op 80% brouwzaalrendement hebt staan.
Nu kwam hij uit op 87%! Misschien toeval, we zullen het de volgende keer wel zien maar voor nu ben ik  :hoera:









 :degroeten:

BLUB

Jacques

Het schrootresultaat ziet er prima! Gefeliciteerd met je aankoop.

brouwmus

Ziet er goed uit, Berrie. Zo'n schrootsel krijg ik ook uit mijn 1-rols Eschenfelder :)

BLUB

Citaat van: brouwmus op 05-12-2016  14:01 uZo'n schrootsel krijg ik ook uit mijn 1-rols Eschenfelder :)

Klopt, is ook een topper.
Wel een molen met een andere benadering van "pletten"  :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

Easywoods

Citaat van: BLUB op 04-12-2016  15:35 uNa even wikken en wegen en nog meer Google-werk heb ik besloten om voor een 3 walsenmolen te gaan.

Hij werd snel geleverd door Menno en heb hem gelijk op het tonnetje gemonteerd.
De onderste rol heb ik op 0,9 mm ingesteld.
Afgelopen vrijdag een Tripel gebrouwen die ik al jaren op 80% brouwzaalrendement hebt staan.
Nu kwam hij uit op 87%! Misschien toeval, we zullen het de volgende keer wel zien maar voor nu ben ik  :hoera:


 :degroeten:

BLUB

Een wat ouder topic, ik heb ook mijn oog laten vallen op de 3 walsen "Menno molen" en vroeg me af of BLUB nog steeds zo enthousiast is... Nog meer tips over wel of geen 3 walsen zijn ook welkom  ;)

BLUB

Toevallig net nog mout geschroot, en ja, hij bevalt nog steeds.
Heb inderdaad een iets hoger rendement.


Dat wil niet zeggen dat een 2 walsenmolen niet goed zou zijn.

 :degroeten:

BLUB

HermanH

Ik heb vrijdag 4/8 nog eens gebrouwen, samen met 2 brouwvrienden. Ik heb een 3-roller en ze vonden mijn schrootsel fijner dan dit van hen, ook al heb ik op de grootste stand geschroot met lichtjes bevochtigde mout. Mout was wel droger dan dat ik gebruikelijk klam schroot, doch zo zie je maar, een 2-roller is dus ook niet slecht... Ik heb nog nooit filterproblemen gehad, ook al heb ik deze keer de havermout (geen vlokken) en de tarwemout 2 x geschroot op een fijnere stand, wel zeer traag gefilterd deze keer omwille dat we de tijd hadden iets te eten ondertussen.
Foto is wel van tamelijk ver genomen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.