Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting gestopt bij 1030  (gelezen 5136 keer)

Offline braaf

• Senior lid
  • Land: nl
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
Vergisting gestopt bij 1030
« Gepost op: 22-11-2016 19:38 u »
Beste brouwers.
Ik heb vorige week voor de 10e keer mijn stout gebrouwen, deze eindigt altijd tussen de 1018 en 1022.
Nu na een supersnelle vergisting is hij blijven hangen op 1030 en hier staat hij al 2 dagen op stil.
Het enige afwijkende wat ik heb gedaan is de gist toegevoegd toen het wort nog rond de 28 graden was, dit was een moment van verstandsverbijstering. En ik heb dit keer ook een graadje warmer vergist.
Zou het kunnen dat dit de reden is van de gestokte vergisting.
Ik hoor graag jullie mening.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online JanEric

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Vergisting gestopt bij 1030
« Reactie #1 Gepost op: 22-11-2016 20:20 u »
Hebbm je genoeg gist toegevoegd en evenveel als anders? Bij vloeibare gist kan de productiedatum van invloed zijn. Hoe recenter des te vitaler.

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-11-2016 20:23 u »
Hebbm je genoeg gist toegevoegd en evenveel als anders? Bij vloeibare gist kan de productiedatum van invloed zijn. Hoe recenter des te vitaler.
Ik heb net als altijd 3 zakjes US-05 korrelgist gebruikt op 40 liter wort met een begin sg van 1075.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #3 Gepost op: 22-11-2016 20:30 u »
Welke gist heb je gebruikt? 28 graden is een prima temperatuur voor de gist lijkt mij (niet voor de smaak natuurlijk...)

Oeps, zie net dat je US-05 hebt gebruikt, was deze nog lang houdbaar?

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-11-2016 20:44 u »
Welke gist heb je gebruikt? 28 graden is een prima temperatuur voor de gist lijkt mij (niet voor de smaak natuurlijk...)

Oeps, zie net dat je US-05 hebt gebruikt, was deze nog lang houdbaar?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar niet naar heb gekeken, ik had ze een paar weken in de koelkast liggen. Maar ik denk dat dat wel goed zat hoor.

Offline braaf

• Senior lid
Vergisting gestopt bij 1030
« Reactie #5 Gepost op: 22-11-2016 21:05 u »
Wat me net te binnen schiet, ik had deze keer ook 5/6 liter meer dan normaal.
Dus even op mister malty gekeken en deze zegt 3 zakjes korrelgist. Dit is exact wat ik heb gebruikt. Maar als de gist al wat ouder was zou het wel te weinig kunnen zijn geweest deze keer.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 22-11-2016 21:06 u »
Ik heb op het moment hetzelfde aan de hand ben nu al 5 weken een double ipa aan het vergisten SG 1080. Waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan met de giststarter en ben ik met te weinig gist begonnen.

Maar goed! Wat ik heb gedaan nadat het SG van 1080 naar 1045 was gezakt deed hij helemaal niets meer. Vervolgens heb ik twee liter uit de cct afgetapt en aangelengd met twee liter verse moutextract wort met flink gistvoeding. Na 1 dag op de fles een super potente starter. Deze heb ik in het vat gegooid en meteen weer vergisting (volle bak) na anderhalve dag lag het weer stil SG 1040. Pffff

Na een paar dagen de hele cct maar overgeheveld in een vat. Weer twee dagen vergisting toen weer dood (sg1038).

Toen uit wanhoop een zakje gist toegevoegd. Je moet iets he? Ik gooi liever geen 60 liter double ipa weg. Dit werkte een klein beetje SG 1036.

Afgelopen woensdag had ik het helemaal gehad ik heb 150 gram suiker gekookt met water en 15 gram gistvoeding erbij gedaan. Dit heb ik in het vat gedaan en flink geroerd.

Het SG daalt nu echt goed zit al onder de 1020 en hij blijft blubben. Het ziet er naar uit dat deze dus gered is.

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-11-2016 21:11 u »
Ik heb op het moment hetzelfde aan de hand ben nu al 5 weken een double ipa aan het vergisten SG 1080. Waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan met de giststarter en ben ik met te weinig gist begonnen.

Maar goed! Wat ik heb gedaan nadat het SG van 1080 naar 1045 was gezakt deed hij helemaal niets meer. Vervolgens heb ik twee liter uit de cct afgetapt en aangelengd met twee liter verse moutextract wort met flink gistvoeding. Na 1 dag op de fles een super potente starter. Deze heb ik in het vat gegooid en meteen weer vergisting (volle bak) na anderhalve dag lag het weer stil SG 1040. Pffff

Na een paar dagen de hele cct maar overgeheveld in een vat. Weer twee dagen vergisting toen weer dood (sg1038).

Toen uit wanhoop een zakje gist toegevoegd. Je moet iets he? Ik gooi liever geen 60 liter double ipa weg. Dit werkte een klein beetje SG 1036.

Afgelopen woensdag had ik het helemaal gehad ik heb 150 gram suiker gekookt met water en 15 gram gistvoeding erbij gedaan. Dit heb ik in het vat gedaan en flink geroerd.

Het SG daalt nu echt goed zit al onder de 1020 en hij blijft blubben. Het ziet er naar uit dat deze dus gered is.
Das ook een goeie, deze manier had ik nog niet eerder gelezen.
Ik zelf heb net de temperatuur verhoogt naar 25 graden, en als dat niet helpt gooi ik er nog een zakje korrelgist bij, ik weet het anders ook niet.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 22-11-2016 21:20 u »
Temperatuur verhogen had ik ook al gedaan. Dat was ik nog vergeten te melden 😀

Uiteindelijk kreeg ik toch het idee dat ik niet te weinig gist had maar dat het de gist ontbrak aan "iets". De kleine suikergift en de gistvoeding hebben het voor dit brouwsel gedaan. Extra gist met die tweede starter en later ook nog die korrelgist deden eigenlijk bijna niets.

Normaal had ik de hoop al opgegeven maar hier zat al bijna 50 euro aan hop in dus ja...

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 22-11-2016 21:28 u »
Temperatuur verhogen had ik ook al gedaan. Dat was ik nog vergeten te melden

Uiteindelijk kreeg ik toch het idee dat ik niet te weinig gist had maar dat het de gist ontbrak aan "iets". De kleine suikergift en de gistvoeding hebben het voor dit brouwsel gedaan. Extra gist met die tweede starter en later ook nog die korrelgist deden eigenlijk bijna niets.

Normaal had ik de hoop al opgegeven maar hier zat al bijna 50 euro aan hop in dus ja...
Ja het ipa biertje kost een vermogen aan hop, het zijn ook niet de goedkoopste soorten die in het recepten zit.
Ik ga er in mijn geval maar vanuit dat ik iets te weinig gist heb gebruikt, en deze er alsnog bij ga gooien. Ik hoop dat ik daar goed aan doe. Ik laat het resultaat wel weten.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #10 Gepost op: 22-11-2016 22:11 u »
Ja het ipa biertje kost een vermogen aan hop, het zijn ook niet de goedkoopste soorten die in het recepten zit.
Ik ga er in mijn geval maar vanuit dat ik iets te weinig gist heb gebruikt, en deze er alsnog bij ga gooien. Ik hoop dat ik daar goed aan doe. Ik laat het resultaat wel weten.

Ik zou ook wat gistvoeding toevoegen (opgelost in wat water en even de kook erover) omdat deze nu wel uitgeput zijn. Als je alleen extra gist toevoegt heb je grote kans dat er alsnog niks gebeurt omdat bepaalde voedingsstoffen al op zijn (bv. zink)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 22-11-2016 23:08 u »
Ik zou ook wat gistvoeding toevoegen (opgelost in wat water en even de kook erover) omdat deze nu wel uitgeput zijn. Als je alleen extra gist toevoegt heb je grote kans dat er alsnog niks gebeurt omdat bepaalde voedingsstoffen al op zijn (bv. zink)

Inderdaad. Gistvoeding toevoegen werkt in de regel veel beter dan extra gist geven bij een stokkende vergisting.

Overigens kun je stokkende vergistingen voorkomen door voldoende actieve gist te enten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 23-11-2016 00:26 u »
Ik heb vorige week voor de 10e keer mijn stout gebrouwen,

10x is scheepsrecht?  :P :-[

;D ;D ;D  ;)

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #13 Gepost op: 23-11-2016 07:46 u »
Voor topicstarter: ik kan je helaas niks leren, maar leer wel van wat hier staat en het probleem waar je tegenaan loopt.

Verdient het aanbeveling dan altijd wat gistvoeding aan het wort toe te voegen? Dan voorkom je praktisch een stokkende vergisting. Is dat anders als je korrelgist gebruikt?

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 23-11-2016 09:41 u »
Inderdaad. Gistvoeding toevoegen werkt in de regel veel beter dan extra gist geven bij een stokkende vergisting.

Overigens kun je stokkende vergistingen voorkomen door voldoende actieve gist te enten.
Gisteravond om 10.00 een zakje gist erbij gedaan, en vanochtend een lepeltje gistvoeding in kokend water bijgevoegd.
Ik ben benieuwd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 23-11-2016 21:05 u »
Voor topicstarter: ik kan je helaas niks leren, maar leer wel van wat hier staat en het probleem waar je tegenaan loopt.

Verdient het aanbeveling dan altijd wat gistvoeding aan het wort toe te voegen? Dan voorkom je praktisch een stokkende vergisting. Is dat anders als je korrelgist gebruikt?

Wort is een zeer rijke voedingsbron voor heel wat micro-organismen. Het is vooral zink dat de gist tekort komt. Goede gistvoeding voor bier zoals de gistvoeding van Wyeast bevat zink.
Gistvoeding heeft vaak een negatieve invloed op de smaak van je bier. Dat is een reden om de hoeveelheid gistvoeding beperkt te houden.
Bij gebruik van korrelgist geef je een grote hoeveelheid gistcellen en is er in verhouding weinig gistgroei. De noodzaak van het gebruik van gistvoeding is daarom kleiner. Iets anders is het als je te weinig korrelgist hebt geŽnt. In die gevallen kun je proberen een stokkende vergisting weer op gang te krijgen door een giststarter aan te maken waaraan gistvoeding is toegevoegd.

Offline braaf

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 24-11-2016 16:54 u »
Even een update, er is na 2 dagen geen daling te meten in het sg, ook weinig leven in het waterslot. Wat ik net heb gedaan is overgeheveld naar een ander vat 2 litertjes water erbij gevoegd om het zoete net wat te verminderen en tegelijkertijd wat suiker toegevoegd om wat koolzuur te kweken.
Nu laat ik het  maar rustig staan.
Volgende keer beter opletten met het gist toevoegen. Voor deze keer neem ik mijn fout maar voor lief.

Offline Zuidema

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Proost!
« Reactie #17 Gepost op: 24-11-2016 22:16 u »
Wij hebben op het moment een tripel in de vergisting. Begin SG 1070 binnen 4 dagen naar 1022. En blijft nu hangen. We hebben de BE-256 gebruikt die een hoge svg zou moeten hebben. Mensen die tips hebben? We hebben gemaischt op 67 graden maar soms zaten er uitschieters in die de 70 graden aantikte. Kan het zijn dat hierdoor te veel onvergistbare suikers zijn gevormd? De suikerstort is overigens 12% kristalsuiker toegevoegd in de laatste 10 min van het koken.

Echter heeft het jongbier een erg nare geur extreem kruidig hoort komt dit van de gist en verdwijnt dit nog?

Proost!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 24-11-2016 22:35 u »
Wij hebben op het moment een tripel in de vergisting. Begin SG 1070 binnen 4 dagen naar 1022. En blijft nu hangen. We hebben de BE-256 gebruikt die een hoge svg zou moeten hebben. Mensen die tips hebben? We hebben gemaischt op 67 graden maar soms zaten er uitschieters in die de 70 graden aantikte. Kan het zijn dat hierdoor te veel onvergistbare suikers zijn gevormd?

Ja dat kan. Zeker als je relatief kort gemaischt hebt en de uitschieters aan het begin van het maischen waren kan het zijn dat je in verhouding weinig vergistbare suikers hebt.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #19 Gepost op: 29-11-2016 16:55 u »
Wij hebben op het moment een tripel in de vergisting. Begin SG 1070 binnen 4 dagen naar 1022. En blijft nu hangen. We hebben de BE-256 gebruikt die een hoge svg zou moeten hebben. Mensen die tips hebben? We hebben gemaischt op 67 graden maar soms zaten er uitschieters in die de 70 graden aantikte. Kan het zijn dat hierdoor te veel onvergistbare suikers zijn gevormd? De suikerstort is overigens 12% kristalsuiker toegevoegd in de laatste 10 min van het koken.

Echter heeft het jongbier een erg nare geur extreem kruidig hoort komt dit van de gist en verdwijnt dit nog?

Proost!
Dat kruidige vermindert wel met de weken.

Verder zou ik je als tip willen geven de suiker pas na de hoofdvergisting toe te voegen. Dit helpt enorm in het goed uit vergisten van een bier. Wat nu gebeurt is dat je gist begint aan de extreem makkelijke suikers zoals die uit kristalsuiker komen. Hij wordt daar "lui" van, en als hij eenmaal aankomt bij de moeilijke suikers, heb je kans dat ie er geen zin meer in heeft.

Offline Zuidema

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Proost!
« Reactie #20 Gepost op: 29-11-2016 17:17 u »
Dat kruidige vermindert wel met de weken.

Verder zou ik je als tip willen geven de suiker pas na de hoofdvergisting toe te voegen. Dit helpt enorm in het goed uit vergisten van een bier. Wat nu gebeurt is dat je gist begint aan de extreem makkelijke suikers zoals die uit kristalsuiker komen. Hij wordt daar "lui" van, en als hij eenmaal aankomt bij de moeilijke suikers, heb je kans dat ie er geen zin meer in heeft.

Is hier een oplossing voor? Om het bier toch uit te vergisten? Nog een pakje korrelgist toevoegen?

Proost!

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #21 Gepost op: 29-11-2016 20:22 u »
Zakje gist, beetje suikeroplossing, temperatuur verhogen, schudden/zwenken, overhevelen, starter maken, paar liter aftappen en dat opstarten met gist, er zijn tal van mogelijkheden al benoemd op dit forum en in dit topic ;)