Graag jullie mening! Smokey porter

Gestart door Abrink88, 22-11-2016 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Hallo medebrouwers,

Graag hoor ik jullie mening over het volgende recept.
Doel is een rijke maar simpele, rookachige (niet over de top), bitterzoete ''porter'' te brouwen. Hoger in alcohol.
Dit is een van de eerste keren dat ik met BrouwHulp werk en vraag me af ik alles goed invul.
volgens BrouwHulp heb ik aan 1 pak gist te weinig. Kan dit kloppen?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptSmokey Porter
Brouwdatum22-11-2016
BiertypePorter (Robust)
Volume20,5 l
Begin SG1,080 SG
Berekende kleur (Morey)64 EBC
Berekende bitterheid (Rager)50 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen12,96 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,798 kgPilsmoutDingemans3 EBC65,0 %
1,476 kgRookmoutWeyermann6 EBC20,0 %
0,738 kgMünchenermoutDingemans15 EBC10,0 %
0,369 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 °C1 min.40 min.2,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
63,0 gE.K. Goldingbellen4,9%90 min.41,9 IBU
15,0 gMagnumbellen14,9%15 min.8,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)London ESB Ale (1968)bovengist


tdp

Ik zou de hopgiften omdraaien, Magnum als bitterhop en EKG als aromahop.

RienP

Ik sluit me aan bij TDP.
Bovendien mag het aandeel geroosterde mouten nog wel omhoog met 3-5%. Aangezien je ook omschrijft dat je een bitterzoet bier wil, zou ik ook een aandeel (eventueel donkere) caramouten gebruiken.

Zorg wel voor een voldoende gist (uiteraard).  :brouwen:

Nerro

Ik zou de hopgiften omdraaien, Magnum is een typische bitterhop en EKG juist goed voor aroma en smaak. Je kunt je afvragen of je per se een aroma-gift wilt hebben in een rookbier. Is de dominante smaak dan rook of hop? Twee dominante smaken samen in één bier werkt niet zo goed als je zou denken, dan gaan ze met elkaar "vechten".

Verder zou ik de chocolademout op 5% laten en en Münchener omhoog gooien naar ~25%, dat kan in zo'n zwaar bier best. Qua rookmout denk ik dat je een keuze moet maken, wil je wel of geen rooksmaak? Echt superintens is die rooksmaak maar zelden, zelfs in de echte rookbieren valt het wel mee. Zeker samen met chocolademout moet je wel wat brengen om die smaak echt te krijgen. Wellicht kan de gift omhoog naar 40 á 50%.

Deze gist is redelijk fruitig in zijn smaakprofiel, dat werkt in combinatie met een rooksmaak niet heel goed. Wellicht is een wat neutralere gist zoals Danstar Nottingham een betere keuze aangezien die een neutraler profiel oplevert.

Een amylaserust bij 69 ºC levert een vrij dik bier op wat goed past bij deze moutstort, wel zou ik deze stap wat langer maken. Bijvoorbeeld een uur.

HoppyBrewBoy

Mooi recept, dit ligt ook wel in mijn straatje van bieren die ik nog wel eens wil brouwen. Mijn ideeën:

- Hopgiften zoals hiervoor al gezegd omdraaien met je streef IBU gehalte in gedachten houdend. Bitterzoet is een moeilijke combinatie in bier: ze werken elkaar tegen. Dus als je ze allebei wil hebben zul je veel IBU's (met name bitterhop) moeten hebben én veel restsuikers (vooral donkere mouten met veel onvergistbare suikers). Dus wat meer donkere mouten, maar hopsoorten vind ik goed gekozen.

- aromahop inderdaad zoals hiervoor al gezegd wat mij betreft onnodig als je voor een (lichte) rookporter gaat. Dat gezegd hebbende, een hopgift op 15 min. geeft ook smaak, dus wellicht deze naar 20 a 30 minuten verplaatsen voor meer smaak, minder aroma. De aroma gaat toch verloren met de rookmout die wel wat heftiger mag. Anders wordt de rook zo'n raar bijsmaakje.

- Dan de maischstap, die zou ik ook wat langer doen (dank Nerro voor de info, ik ga mijn temperatuur ook wat hoger gooien als ik een dikker bier wil).

- Het kan misschien net met 1 pak gist, maar wil je dat risico lopen? Ik zou dat alleen doen als ik geen andere keus had (brouwdag gepland, geen mogelijkheid meer om extra gist te kopen)

Succes, dit gaat vast lekker worden!

RienP

Citaat van: HoppyBrewBoy op 22-11-2016  19:17 u- Het kan misschien net met 1 pak gist, maar wil je dat risico lopen? Ik zou dat alleen doen als ik geen andere keus had (brouwdag gepland, geen mogelijkheid meer om extra gist te kopen)

1 smackpack op 20 liter met een SG van 1080 is echt te weinig gist. Hier moet je echt een starter voor maken.

Abrink88

Super bedankt allemaal! Hier kan ik wat mee   ;D

seed7

Je hebt erg weinig gebrande mouten, met chocolade kun je zeker to 15% gaan, hoeft natuurlijk niet zoor een Stout. Met 5% zit je meer in de orde van een Imperial American Brown Ale.

Durf je wat?

Draai Pilsmout en Muenchner om, neem zo veel pilsmout als je chocolade en rookmout hebt, plus een beetje voor de enzym zekerheid. Hoog inmaischen is ok, maar 40 min is te kort in zo'n geval. Ook bij je origineel zou ik dat wat langer doen, of je controleert op zetmeel (jodiumproef)

Als je het omdraait wees voorbereid op een slechte conversie (enzymbooster voorbereiden)

Ingo (die zich blijft verbazen dat iedereen z'n water uit Zutphen haalt ;) )

Oscar

Citaat van: seed7 op 23-11-2016  00:23 uJe hebt erg weinig gebrande mouten, met chocolade kun je zeker to 15% gaan,

20 %! En 25% moet ook kunnen  :brouwen:

nembrionic

Citaat van: Oscar op 23-11-2016  00:41 u20 %! En 25% moet ook kunnen  :brouwen:

JE VERGEET JE CAPS LOCK AAN TE ZETTEN OSCAR  ;D

Abrink88

Een enzymbooster? Hoe moet ik dat zien?
Ik zal mijn recept eens aanpassen aan alle tips ( zeer gewaardeerd) en het opnieuw plaatsen.
En dan maar eens een bestelling plaatsen denk ik.
Hoe lang op de fles denken jullie? Half jaartje?

Nerro

Citaat van: Oscar op 23-11-2016  00:41 u20 %! En 25% moet ook kunnen  :brouwen:

Als je koffie wilt zetten wel. In bier zou ik de chocolademout zelden boven de 10% laten gaan, wellicht in een RIS. In een porter is 10% mooi.

ciesvandekwis

Ik heb met mijn Zwette Zjon (zie zoekfunctie voor recept) een heel mooie en krachtige rooksmaak verkregen door een 7-8% whiskeymout (Brouwmarkt) te gebruiken.

seed7

Citaat van: Abrink88 op 23-11-2016  12:21 uEen enzymbooster? Hoe moet ik dat zien?
Ik zal mijn recept eens aanpassen aan alle tips ( zeer gewaardeerd) en het opnieuw plaatsen.
En dan maar eens een bestelling plaatsen denk ik.
Hoe lang op de fles denken jullie? Half jaartje?

Neem ca. 10% van je stortgewicht in pilsmout en schroot het fijn, maisch dat apart in in water van 25-30°C en laten staan. De enzymen worden vrijgemaakt en "zwemmen in het water. Als het niet wil converteren kun je tegen het einde van de maisch de vloeistof er bij doen. Enzym uit een potje werkt natuurlijk ook.

Ondanks alle suggestie, brouw je eigen ding en vergelijk het met je voorstelling, dan kun je altijd nog op basis van de ideeën hier wat doen.

Stout hoeft niet lang op de fles te liggen, kun je rustig vers drinken.

Ingo

hobbybob

Heb hier een smoked porter staan met 55% rookmout van weyerman en de rooksmaak is vaag aanwezig
Volgende keer gebruik ik gewoon een peated wiskey mout

Eric v B

Citaat van: hobbybob op 23-11-2016  18:14 uHeb hier een smoked porter staan met 55% rookmout van weyerman en de rooksmaak is vaag aanwezig
Volgende keer gebruik ik gewoon een peated wiskey mout
Mijn eerste kennismaking met Rookbier was Õllenaut Turbahunt. Dit was een van de weinige bieren die ik aan de gootsteen heb gevoerd. Ik dacht toen dat rookbier niet mijn ding was. Later ben ik met angst en beven aan een Smoked Porter begonnen en nu blijkt dat ik een subtiele rooksmaak wel kan waarderen. Vorige week een Beech Smoked Bock van het Uiltje gedronken en deze smaakte erg lekker en zoiets zou ik best wel een keer willen brouwen. Maar hoeveel % rookmout gebruik je en welke rookmout? Als ik denk aan 55% rookmout dan doemt er een Õllenaut Turbahunt op en dat is dus het laatste wat ik wil. Ik moet er niet aan denken dat ik 15 liter bier aan de gootsteen  moet voeren.


Oscar

Citaat van: Nerro op 23-11-2016  13:12 uIn bier zou ik de chocolademout zelden boven de 10% laten gaan,

Proef mijn double chocolate porter maar eens  :biersmile: :proost:


 :proost:

Nerro

Gaaf etiket! Hoeveel chocolademout zit daar in dan Oscar?

joenedu


tdp

Zondag de rookbok van Mommeriete gedronken: Een van de eerste bieren met rookmout die ik kan waarderen! Echt heel erg lekker :)

Jacques

Net toevallig een zelfgebrouwen roggerookporter gedronken van een jaar oud. Die was erg lekker. De rooksmaak was zeer subtiel. Mag van mij wat sterker. Ook de kleur mag donkerder. Zit nu aan een commerciële porter die een stuk donkerder is, maar ook meer een hardere gebrande mout smaak heeft.

De moutsamenstelling van mijn bier was
Pilsmout 3 EBC               43,6 %
Roggemout                    34,2 %
Rauchmalz                    18,7 % 
Chocolademout                3,1 %
Zwarte mout                  0,4 %

Het is maar net welke kant je op wilt.

Abrink88

Zal er met een 20% rookmout stort voldoende rooksmaak over blijven?
En is het ook een optie om er 2 smackpacks in te gooien? Of is een enzymbooster genoeg?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.