Iemand ervaring met Mangrove Jack M-31

Gestart door JBL, 20-11-2016 12:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Citaat van: tdp op 21-08-2017  13:07 uMaar ligt het dan aan jou recept, of aan de gist dat het niet in de verste verte erop lijkt?

Daar durf ik geen harde uitspraak over te doen.
Ik signaleer dat ik met 3 verschillende gisten op hetzelfde recept de MJ M-31 het minst een tripel vind, en het meest van de Westmalle tripel vind afwijken.
Ik sluit niet uit dat dit met een ander recept anders zou uitpakken, maar de kans daarop lijkt me erg klein.

Ernesto

Citaat van: Serge VL op 19-08-2017  09:17 uM31, komt heel dicht in de buurt van Westmalle gist wat betreft smaakpalet, zeker als je er een blonde tripel mee brouwt.
Afgelopen weekend de eerste tripel met M31 geproefd (4 weken op fles). Het deed me inderdaad denken aan Westmalle. T58 zit nu 2,5 week op fles. Binnenkort naast elkaar vergelijken. [emoji16]

EvdBroek

Citaat van: Ernesto op 03-10-2017  11:20 uAfgelopen weekend de eerste tripel met M31 geproefd (4 weken op fles). Het deed me inderdaad denken aan Westmalle. T58 zit nu 2,5 week op fles. Binnenkort naast elkaar vergelijken. [emoji16]
Typisch... ik heb al een paar keer een tripel met de M31 gebrouwen maar ik kan echt niet zeggen dat die op een Westmalle lijkt

Easywoods

Citaat van: EvdBroek op 03-10-2017  12:19 uTypisch... ik heb al een paar keer een tripel met de M31 gebrouwen maar ik kan echt niet zeggen dat die op een Westmalle lijkt

Bij mij lijkt de M31 ook niet op Westmalle maar de S33 komt wel dicht in de buurt in mijn recept met pilsmout en suiker  :biersmile:

Eric v B

Citaat van: Easywoods op 03-10-2017  14:10 uBij mij lijkt de M31 ook niet op Westmalle maar de S33 komt wel dicht in de buurt in mijn recept met pilsmout en suiker  :biersmile:
Westmalle vind ik een lekkere Tripel maar S33 komt er bij mij niet meer in.

chthon

Citaat van: Eric v B op 03-10-2017  16:16 uWestmalle vind ik een lekkere Tripel maar S33 komt er bij mij niet meer in.
Ik vind S-33 geweldig voor Engelse stijlen met veel alcohol en lage attenuatie. Wat eigenlijk niet zo heel laag is, ik bekom altijd tussen 70% en 75%.

EvdBroek

Citaat van: Eric v B op 03-10-2017  16:16 uWestmalle vind ik een lekkere Tripel maar S33 komt er bij mij niet meer in.
Ik ben ook niet kapot van S33; eigenlijk is het zonde van je kostbare ingrediënten om deze gist te gebruiken

Easywoods

Citaat van: EvdBroek op 03-10-2017  18:00 uIk ben ook niet kapot van S33; eigenlijk is het zonde van je kostbare ingrediënten om deze gist te gebruiken

Ik snap wat je bedoeld, maar met 80% pilsmout, 20% kristalsuiker en een beetje hop geen kostbare ingrediënten en toch een lekker Westmalle achtig biertje  :proost: 

Brambo

Nog brouwers die last hadden van toch wel een slepende vergisting met de M-31?
Na 8 dagen vergisting staat hij nog altijd maar op 1019 na gestart te zijn op 1070 en juist genoeg gist geënt.
Constant 20° nu ga ik wat optrekken tot 22-23 of zo.

Serge VL

Citaat van: EvdBroek op 03-10-2017  12:19 uTypisch... ik heb al een paar keer een tripel met de M31 gebrouwen maar ik kan echt niet zeggen dat die op een Westmalle lijkt.
Warm vergisten (24 a 26°C) en enten tegen 0.6 miljoen gistcellen/ml/°P  (zeker niet meer) en je evenaart wel degelijk een Westmalle profiel.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 27-03-2018  20:56 uWarm vergisten (24 a 26°C) en enten tegen 0.6 miljoen gistcellen/ml/°P  (zeker niet meer) en je evenaart wel degelijk een Westmalle profiel.

Grammen gedroogde gist per liter en graden Plato? Niet iedereen heeft een microscoop en een telkamer...

Serge VL

Citaat van: Jacques op 27-03-2018  22:12 uGrammen gedroogde gist per liter en graden Plato? Niet iedereen heeft een microscoop en een telkamer...
BrouwHulp is dan je redder in nood die geeft bij droge gist het aantal cellen/ml/°P aan.


DenMaarten

Citaat van: Serge VL op 27-03-2018  20:56 uWarm vergisten (24 a 26°C) en enten tegen 0.6 miljoen gistcellen/ml/°P  (zeker niet meer) en je evenaart wel degelijk een Westmalle profiel.

Interessant, ik heb de M31 nog liggen maar moest nog inspiratie hebben voor een recept. Westmalle tripel is wel een favoriet van mij.  :proost:

Op welke temperatuur ben je begonnen? Meteen hoog of laten oplopen van bijvoorbeeld 20 naar 24 graden na het enten?
De hoeveelheid cellen is wat minder dan ik normaal ent. Meer groei meer Westmalle aroma?

justDick

Serge,

Aansluitend op de vragen van Maarten.
Bij welk type heb je deze gist gebruikt.
Toevallig staat er bij mij een tripel op de planning vandaag met MJ31.
Naar aanleiding van eerdere posts aangaande de diepe uitvergisting de suikergift al terug geschroefd naar 9,5 % waar ik normaal rond 20% zit.

 :brouwen: Dick

Serge VL

Citaat van: DenMaarten op 28-03-2018  07:22 uInteressant, ik heb de M31 nog liggen maar moest nog inspiratie hebben voor een recept. Westmalle tripel is wel een favoriet van mij.  :proost:

Op welke temperatuur ben je begonnen? Meteen hoog of laten oplopen van bijvoorbeeld 20 naar 24 graden na het enten?
De hoeveelheid cellen is wat minder dan ik normaal ent. Meer groei meer Westmalle aroma?
Vertrokken bij 22°C en laten oplopen dan verder vergist bij 24/ 26°C

Citaat van: justDick op 28-03-2018  10:39 uSerge,

Aansluitend op de vragen van Maarten.
Bij welk type heb je deze gist gebruikt.
Toevallig staat er bij mij een tripel op de planning vandaag met MJ31.
Naar aanleiding van eerdere posts aangaande de diepe uitvergisting de suikergift al terug geschroefd naar 9,5 % waar ik normaal rond 20% zit.

 :brouwen: Dick
Bij een Westmalle tripel kloon. (recept in bijlage)

Juindorper

Ik heb onlangs ook een tripel gebrouwen met deze gist maar kreeg meer een associatie met La trappe dan met Westmalle. Maar ik heb dan ook een paar graadjes lager vergist dan Serge. (20-22gr.)
Verder heeft deze gist een zeer hoge vergistingsgraad. Ik kwam op een eind SG van 1004.

justDick

Dank voor je reactie. Ga het dan ook zo proberen.

CiteerIk heb onlangs ook een tripel gebrouwen met deze gist maar kreeg meer een associatie met La trappe dan met Westmalle.
.
Laatst weer eens een Trapje gehad. Dan hoop ik toch op een Westmalle profiel.

 :proost: Dick

DenMaarten

Citaat van: Serge VL op 28-03-2018  18:48 uVertrokken bij 22°C en laten oplopen dan verder vergist bij 24/ 26°C
Bij een Westmalle tripel kloon. (recept in bijlage)

Dank voor de informatie  :proost:

Ernesto

Citaat van: Serge VL op 28-03-2018  18:48 uVertrokken bij 22°C en laten oplopen dan verder vergist bij 24/ 26°C
Bij een Westmalle tripel kloon. (recept in bijlage)

Ik krijg je bijlage niet fatsoenlijk geopend. Waarmee openen jullie het?

mbroek

Citaat van: Ernesto op 29-03-2018  16:26 uIk krijg je bijlage niet fatsoenlijk geopend. Waarmee openen jullie het?

Met brouwsoftware zoals BrouwHulp, BrouwVisie.

Olaf H

Vorig jaar 2 bieren gebrouwen met deze gist. Allebei ver doorvergist en te vroeg gebotteld, omdat ik geen idee had hoe ver deze gaat. Er komt redelijk wat uit de fles, wat natuurlijk ook met een infectie te maken kan hebben. Wel allebei op dus lekkere bieren geworden.
Nu een heel zoet schema gebruikt 15 op 63 en 45 op 72 en nog een eind SG van 1007 vanaf begin SG 1070. Wel een kleine hoeveelheid suiker 5% gebruikt in de stort. Wat me nu vooral opviel was dat het bier (fruitige tripel met Citra hop) na start op 19,5 ºC en na 4 dagen met een 0,5 ºC omhoog tot 22,5 ºC, na 11 dagen klaar was, maar na 10 dagen op 9 ºC in de koeling ineens weer actief leek te worden. Ik las een soortgelijke ervaring in dit topic. Eind SG was echter nog hetzelfde als na de vergisting. Toch gewoon gebotteld gisteren, na 3 weken vanaf brouwen,  terwijl het bier nog behoorlijk troebel was. Er lijkt veel koolzuur in het bier te zitten, wat me ook nooit eerder is opgevallen. Ik hoop dat ik niet teveel gistdepot in mijn bier krijg en bovenal geen bommetjes. Met 5 g suiker per liter ben ik wel wat voorzichtig geweest denk ik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.