Iemand ervaring met Mangrove Jack M-31

Gestart door JBL, 20-11-2016 12:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Albertus op 07-12-2016  20:21 uIk heb mijn brouwsel met de M31 vanaf 20 ºC laten oplopen tot 27 ºC.  Het zou kunnen dat het typische peperige karakter dan ontstaat, een volgende keer zal ik weer naar die temperatuur gaan.

Bert

Ik ben niet naar 27 ºC gegaan en mijn bier heeft ook een peperige smaak. Overigens wordt die met de tijd wel minder.

mbroek

Citaat van: Albertus op 07-12-2016  20:21 uIk heb mijn brouwsel met de M31 vanaf 20 ºC laten oplopen tot 27 ºC.  Het zou kunnen dat het typische peperige karakter dan ontstaat, een volgende keer zal ik weer naar die temperatuur gaan.

Bert

Dat zou kunnen, ik heb dat peperige smaakje in ieder geval niet.

@Jacques, tot hoe hoog ben jij dan wel gegaan of is er een andere oorzaak te bedenken dat jij wel een peperige smaak proeft? (Kan ook aan mij liggen natuurlijk).

Jacques

Citaat van: mbroek op 08-12-2016  13:33 uDat zou kunnen, ik heb dat peperige smaakje in ieder geval niet.

@Jacques, tot hoe hoog ben jij dan wel gegaan of is er een andere oorzaak te bedenken dat jij wel een peperige smaak proeft? (Kan ook aan mij liggen natuurlijk).

19,5 ºC.  Het kan inderdaad zijn dat jij een hogere smaakdrempel hebt. Houd je van gepeperd eten?

mbroek

Citaat van: Jacques op 08-12-2016  21:12 u19,5 ºC.  Het kan inderdaad zijn dat jij een hogere smaakdrempel hebt. Houd je van gepeperd eten?

Niet overdreven veel, vroeger wel meer dan nu.
Maar het kan altijd met een smaakdrempel te maken hebben.

Jacques

Citaat van: mbroek op 08-12-2016  22:52 uNiet overdreven veel, vroeger wel meer dan nu.
Maar het kan altijd met een smaakdrempel te maken hebben.

Ik vroeg het omdat wanneer je smaakdrempel hoog is je meer van de smaakstof nodig hebt voordat het proeft. Voor de een is een gerecht veel te sterk gepeperd terwijl een ander het wel vindt meevallen. Smaakdrempels hebben een grote invloed op onze smaakbeleving

mbroek

Citaat van: Jacques op 08-12-2016  23:00 uIk vroeg het omdat wanneer je smaakdrempel hoog is je meer van de smaakstof nodig hebt voordat het proeft. Voor de een is een gerecht veel te sterk gepeperd terwijl een ander het wel vindt meevallen. Smaakdrempels hebben een grote invloed op onze smaakbeleving

Dat lijkt mij logisch, ook dat wij tweeën dat heel anders ervaren.

JBL

Citaat van: Jacques op 07-12-2016  21:25 uIk ben niet naar 27 ºC gegaan en mijn bier heeft ook een peperige smaak. Overigens wordt die met de tijd wel minder.

Uit hoeveel tijd na bottelen stammen jullie smaaknotities?
Ik heb gemerkt dat een tripel die ik met T-58 heb gebrouwen het best als tripel (kruidig, licht zoet, complex) tot zijn recht komt na minimaal een half jaar.

Jacques

Citaat van: JBL op 11-12-2016  11:23 uUit hoeveel tijd na bottelen stammen jullie smaaknotities?
Ik heb gemerkt dat een tripel die ik met T-58 heb gebrouwen het best als tripel (kruidig, licht zoet, complex) tot zijn recht komt na minimaal een half jaar.

Voor de beleving van smaken die in een bier zitten hoef je geen half jaar te wachten. Dat geldt zeker als het bier ook een hoppige smaak heeft. Die is na een rijping van een half jaar al een heel stuk minder. Dat zelfde lijkt het geval te zijn met de peperige smaak van de M31. Niet alle smaakstoffen zijn even stabiel.

Hay

Vorige week donderdag een tripel gebrouwen met de nieuwe Klarstein en die heb ik vergist met de mj m-31.
Inderdaad een snelle flinke vergister, vandaag overgeheveld was van 1073 naar 1008 gegaan in die paar dagen.
Ben benieuwd normaal gebruik ik bij dit recept de T-58 en die is altijd heel lekker,alhoewel ik zou willen dat die wat verder zou doorgisten.
Over een aantal weken maar is met elkaar vergelijken dan.

JBL

Citaat van: Jacques op 11-12-2016  14:11 uVoor de beleving van smaken die in een bier zitten hoef je geen half jaar te wachten. Dat geldt zeker als het bier ook een hoppige smaak heeft. Die is na een rijping van een half jaar al een heel stuk minder. Dat zelfde lijkt het geval te zijn met de peperige smaak van de M31. Niet alle smaakstoffen zijn even stabiel.

Andersom kan ook. Ik heb nu twee maal een dubbele gebrouwen met S-04 en gedroogde vruchten - eenmaal gedroogde vijgen en eenmaal gedroogde abrikozen - en tot mijn zeer grote verbazing werd zowel de vijgen- als de abrikozensmaak pas na drie maanden waarneembaar. En het bier werd dan pas ook heel erg lekker. Alsof de smaken pas na drie maanden volledig uitwaaierden en tot hun recht kwamen...

Jacques

Citaat van: JBL op 08-02-2017  23:47 uAndersom kan ook. Ik heb nu twee maal een dubbele gebrouwen met S-04 en gedroogde vruchten - eenmaal gedroogde vijgen en eenmaal gedroogde abrikozen - en tot mijn zeer grote verbazing werd zowel de vijgen- als de abrikozensmaak pas na drie maanden waarneembaar. En het bier werd dan pas ook heel erg lekker. Alsof de smaken pas na drie maanden volledig uitwaaierden en tot hun recht kwamen...

Fruitige smaken afkomstig van esters en fruit komen inderdaad vaak meer tot hun recht na een paar maanden.

Voor alle bieren geldt overigens dat langzaam aan de oxidatie-/verouderingsmaak steeds meer de overhand krijgt naar mate je een bier langer beweaard. Oude bieren zijn mijn ding niet. De oxidatiesmaak waar sommigen lyrisch over kunnen zijn staan mij tegen. Geeft mij maar vers bier. Die hebben meer mooie hoppige smaken.

van23

Ik zie vrij veel verschillende bieren langs komen, maar weet iemand mij misschien de alcoholtolerantie te geven van de m31? Zelf een keer een blond mee gebrouwen, waar ik erg over te spreken was. Wilde nu richting de quadrupel/strong ale rond de 11%. Haalt dit beestje dat? Of moet ik uitwijken naar een ander gist?

Ivok

Rond de 10 procent als ik me niet vergis.


rlandzaat

Hier kun je tamelijk uitgebreide informatie vinden over Mangrove Jack's gisten:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0195/8620/files/72539_V3_MJ_CS_Yeast_Bk_WEB.pdf?5432139801183846214

Zie pagina 10 voor M-31

van23

Citaat van: rlandzaat op 21-02-2017  13:13 uHier kun je tamelijk uitgebreide informatie vinden over Mangrove Jack's gisten:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0195/8620/files/72539_V3_MJ_CS_Yeast_Bk_WEB.pdf?5432139801183846214

Zie pagina 10 voor M-31

Mooi! geen harde cijfers, maar goed genoeg!  :)

Edit: niet ver genoeg gescrolled  ::)

rlandzaat

Gaf mij een kans mijn eerste nuttige bijdrage aan dit forum te leveren.  :)

Tot nu toe heb ik de conversaties gevolgd of een vraag gesteld.

Hay

Vandaag deze tripel gebotteld en is uiteindelijk uitgekomen op 1004.
Flink door gegaan dus.
Heb ook geproefd en de smaak was wel lekker maar ik vind dat altijd moeilijk in te schatten als er nog geen koolzuur opzit.
Heb nog een paar flesjes staan van de T-58.
Dus over een aantal weken maar is vergelijken en kijken welke lekkerder is.

Thom

Even terug omhoog brengen

Wat voor verschillen heb je uiteindelijk gemerkt tussen de M31 en T58?

Hay

Om dit echt goed te kunnen vergelijken moet je eigenlijk een batch in tweeen splitsen en een helft met de T-58 en de ander met de M-31 vergisten.
Probleem is dat er nu een half jaar of zo tussen zat.Maar ik vond de T-58 wat kruidiger en voller en ronder van smaak vooral in het begin.
De M-31 was in het begin wat dunner(?) en wat harder en dat is logisch want gist veel verder door.
Maar na verloop van tijd werd de smaak steeds beter en moet ik zeggen dat ie zeker zo lekker of nog lekkerder was dan de T-58.
Dat laatste komt waarschijnlijk omdat ik van lekker door gegiste bieren houdt.

Ernesto

Citaat van: Hay op 17-08-2017  12:48 uOm dit echt goed te kunnen vergelijken moet je eigenlijk een batch in tweeen splitsen en een helft met de T-58 en de ander met de M-31 vergisten.

Laat ik dit nou net hebben gedaan afgelopen weekend! Het staat momenteel te vergisten, dus over een aantal weken weet ik meer.

JBL

Citaat van: Thom op 17-08-2017  08:52 uEven terug omhoog brengen

Wat voor verschillen heb je uiteindelijk gemerkt tussen de M31 en T58?

Ik heb geen batch gesplitst, maar wel exact hetzelfde recept drie maal op exact dezelfde wijze gemaïscht en iedere batch met een ander gist vergist bij exact dezelfde temperatuur (21 ºC) .
Die gisten waren achtereenvolgens: de MJ M-31, de safbrew Belgian Abbay (BE-256) en de T-58.

Grote verschillen tussen de M-31 en de T-58
- alcoholpercentage: de M-31 bijna 11%, de T-58 8% 
- de T-58 geeft echt een karakter van een tripel: fruitig, kruidig, niet al te droog. De m-31 kreeg na een aantal weken steeds meer het karakter van een saison: fruitig, erg droog.
- Schuim: aanzienlijk meer bij de M-31 dan bij de T-58 (waarschijnlijk omdat de hergisting op de fles ook dieper heeft doorgezet?)

Qua smaak geef ik de voorkeur aan de T-58. De M-31 zal ik niet meer gebruiken. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.  :proost:

de badkamer

Ik heb van de week een tripel gebotteld welke met de M31 vergist is. Gewoon in de gangkast laten vergisten, rond de 21 graden daarbinnen. Na een week overgeheveld en daarna nog een weekje laten staan. Bij het proeven voor het bottelen vond ik dat er al een mooie kruidige smaak aanwezig was. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen gezien de bevindingen zijn dat de het bier meer eigenschappen van een saison kan ontwikkelen. Nu mikte ik op een droge tripel dus ben benieuwd.

Serge VL

M31, komt heel dicht in de buurt van Westmalle gist wat betreft smaakpalet, zeker als je er een blonde tripel mee brouwt.

JBL

Citaat van: Serge VL op 19-08-2017  09:17 uM31, komt heel dicht in de buurt van Westmalle gist wat betreft smaakpalet, zeker als je er een blonde tripel mee brouwt.

Dat kan ik niet beamen. Ik vond mijn blonde tripel in de verste verte niet op een Westmalle tripel (mijn favoriet) lijken.
Mijn receptuur was vrij standaard: pilsmout en kleine hoeveelheden tarwe en cara, en 10% kristalsuiker.

tdp

Citaat van: JBL op 19-08-2017  10:16 uDat kan ik niet beamen. Ik vond mijn blonde tripel in de verste verte niet op een Westmalle tripel (mijn favoriet) lijken.
Mijn receptuur was vrij standaard: pilsmout en kleine hoeveelheden tarwe en cara, en 10% kristalsuiker.

Maar ligt het dan aan jou recept, of aan de gist dat het niet in de verste verte erop lijkt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.