Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De eerste keer...  (gelezen 3729 keer)

Offline Admiraal Lodewijk van Boisot

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: se
  • Draakje
De eerste keer...
« Gepost op: 14-11-2005 13:46 u »
Na een paar weken een beetje gelezen te hebben op dit forum, ga ik me er binnenkort ook maar eens aan wagen om iets lekkers te gaan brouwen. Ik heb de handleiding en meningen van verschillende mensen goed gelezen, dus niets lijkt mij in de weg te staan. Het enige waar ik nog niet over uit ben is WAT ik ga brouwen. Er staan zo veel recepten op deze site en ze zien er allemaal heerlijk uit. Misschien heeft iemand ideeen over welke recepten goed te doen zijn voor absolute beginners, en misschien zijn er nog wel tips over wat je vooral WEL en vooral ook NIET moet doen. In ieder geval alvast bedankt voor de vele informatie die ik al heb weten te vinden op dit forum.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: De eerste keer...
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2005 14:38 u »
Beste Admiraal,

Begin vooral simpel, bijvoorbeeld met een blond bier: 90% pilsmout, 10% MŁnichmout, 1 of 2 soorten hop en een gedroogde gist. Ingewikkelder maken kan altijd nog. Krijg eerst voeling met het hele proces door het een aantal keren eenvoudig aan te pakken en varieer niet teveel met ingrediŽnten of werkwijze, want dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2005 14:48 u »
Ik sluit me volledig bij Adrie aan daarbij nog de volgende tip: denk vooraf goed na over de hoeveelheid water die je gebruikt dit was 1 van mijn grootste beginnersfouten, ik hield 13 liter over terwijl dit 20 had moeten zijn. Wellicht had je hier al aan gedacht maar je bent niet de eerste beginner die daarmee de fout in gaat.

groet Johannes

Offline Admiraal Lodewijk van Boisot

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: se
  • Draakje
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2005 22:01 u »
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Na een lange tijd door de recepten op de site gebladerd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat er niet echt een passend recept voor mij bij zit. Daarom heb ik besloten om naar aanleiding van jullie reacties het stout recept van Harry Pijpker om te bouwen:

IngrediŽnten voor 10 liter:
2250 gram† †pilsmout
 250 gram† †munichmout
† 42 gram† †Saaz hop

Maischschema
temperatuur† † † † †45C† 53C† 65C† 73C†
tijd (in minuten)† †15† †30† †90† †30
Maischwater: 10 liter
Spoelwater: 4 liter
Kooktijd: 75 minuten

Dan heb ik nog 2 vragen:
1. Is dit een aannemelijk recept, zo niet, wat is niet haalbaar?
2. Welke gistsoort kan ik het beste gebruiken, en waarom?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2005 22:16 u »

1. Is dit een aannemelijk recept, zo niet, wat is niet haalbaar?

Een aannemelijk recept? voor een stout? nee absoluut niet! Of bedoel je met recept hier het gebruikte maischschema? want met deze ingredienten zal het nooit een stout worden.

Het maischschema kan een stuk simpeler: bijv 5/55 40/60 30/70 1/78 de 55 graden stap (eiwitrust) kun je ook overslaan lees Jacques' artikelen om meer inzicht te krijgen in de verschillende temperatuurstappen en dan met name waarom je sommige stappen niet hoeft te gebruiken.

:degroeten:

Johannes

Link aangepast door Herman

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2005 09:59 u »
Dit lijkt me meer een recept voor een blonde, maar dan wel een erg bittere blonde. Je komt beter in de buurt van een blonde als je zo'n 18 gram Saaz 90 minuten kookt en 20 gram 10 minuten. De bitterheid wordt dan ongeveer 25 IBU.

Voor een blonde is de Chimay gist erg geschikt (vind ik zelf), oftewel de Wyeast 1214 Belgian Ale of de SafBrew S-33 (korrelgist).

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2005 10:22 u »
Ik zou de maischtips van Johannes en de hoptips van A3 zeker ter harte nemen. Kom je toch op een blondje uit. Ik zou gaan voor de korrelgist. Brouwen met korrelgisten is veel eenvoudiger dan andere gisten.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-11-2005 10:57 u »
En mocht je toch een stout willen brouwen, kijk dan eens HIER.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #8 Gepost op: 15-11-2005 21:30 u »

Het maischschema kan een stuk simpeler: bijv 5/55 40/60 30/70 1/78 de 55 graden stap (eiwitrust) kun je ook overslaan lees Jacques' artikelen om meer inzicht te krijgen in de verschillende temperatuurstappen en dan met name waarom je sommige stappen niet hoeft te gebruiken.

:degroeten:

Johannes

Foutmelding  - Bestand niet gevonden!404

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #9 Gepost op: 15-11-2005 21:39 u »
Is inmiddel hersteld.

Tags: