Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vlamuit icm platenkoeler (recept van RienP)  (gelezen 1422 keer)

Offline Zedd

• Vol lid
  • Land: nl
  • Ik brouw meer dan ik drink.
Vlamuit icm platenkoeler (recept van RienP)
« Gepost op: 17-11-2016 23:07 u »
Komend weekend het IPA recept van RienP brouwen.
Hij voegt de vlamuit hopgift toe bij 80 C en laat het een kwartier zitten - ik vermoed dat hij een spiraalkoeler oid heeft.

Ik gebruik een platenkoeler, wat betekent dat ik niet kan terugkoelen naar 80 C. Ik zou kunnen wachten en het brouwsel laten afkoelen aan de lucht, maar aangezien dit de kritische periode is, wil ik zo snel mogelijk terugkoelen en het vat afsluiten. Koelen duurt 5-10 minuten maximaal.

Wat zouden jullie doen?  De vlamuit hopgift direct bij vlamuit doen, deksel erop en kwartiertje laten staan? Hopgift in gistvat, gekoelde wort erop en na een kwartier de hopzak eruit?
Andere ideeen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Vlamuit icm platenkoeler (recept van RienP)
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2016 23:22 u »
Als je iets verder inkookt of iets sterker brouwt kun je wat koud water toevoegen om snel op de 80C te komen.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2016 23:38 u »
Zelf gebruik ik een RVS schaal met ijsklontjes die ik in de brouwketel plaats. Na 10 min is de 80  C bereikt en het ijs gesmolten. De schaal met het gesmolten water haal ik er dan weer uit.

Met een platenkoeler kan je natuurlijk de afloop niet in het gistvat doen maar terug in de ketel. Dan koelt het ook snel af.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideen dan tijd om te brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 18-11-2016 08:56 u »
Hij voegt de vlamuit hopgift toe bij 80 C en laat het een kwartier zitten - ik vermoed dat hij een spiraalkoeler oid heeft.

Ik gebruik inderdaad een spiraalkoeler. Bovenstaand staan denk ik wel goede opties. Succes met brouwen.  :brouwen:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 18-11-2016 18:06 u »

Ik gebruik een platenkoeler, wat betekent dat ik niet kan terugkoelen naar 80 C. Ik zou kunnen wachten en het brouwsel laten afkoelen aan de lucht, maar aangezien dit de kritische periode is, wil ik zo snel mogelijk terugkoelen en het vat afsluiten. Koelen duurt 5-10 minuten maximaal.

Andere ideen?

Ff een gedeelte, 20% of zo, door de platenkoeler en terug in de pan gieten. Of met pompje door de platenkoeler terug in de kookpan.
Heb je de afkoeling van 100 naar 80 graden meest snel gemaakt zonder verdunning.

Offline Zedd

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2016 22:35 u »
Ik gebruik inderdaad een spiraalkoeler. Bovenstaand staan denk ik wel goede opties. Succes met brouwen.  :brouwen:

De meester zelf, ik ben vereerd!
Met pijn in het hart maar heb het recept iets moeten aanpassen. Na anderhalve week belde leverancier om te melden dat de equinox/ekuanot hop niet meer leverbaar was. Heb het moeten vervangen door Amarillo. Maar er zijn andere topics over teleurstellende leveranciers...

Dank voor de tips. Ga inderdaad beetje door de koeler pompen en dan kwartier laten rusten. Met deksel erop.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideen dan tijd om te brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2016 00:46 u »
Mocht je in Nederland geen succes hebben: Ik bestel ook vaak hop in Duitsland bij Hopfen der Welt of Amihopfen. Zij hebben nog keus als het in Nederland vaak al uitverkocht is.

Mosaic is een hop die goed samengaat met veel verschillende hopsoorten, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Offline Zedd

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-11-2016 22:25 u »
Goed om te onthouden - voor de volgende keer!
De Mosaic is mij goed bekend - prettige, lekkere hop.

Nawoord: brouwen is heel goed gegaan. Inderdaad eerst een paar graden teruggekoeld, toen hop er in en kwartier laten staan. Dan doorkoelen naar gistvat. Bijkomend voordeel: gekoelde wort is veel koeler dan normaal (tip!).
Dank - project geslaagd, tot dusver

Tags: whirlpool