Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Carbonatie-drops  (gelezen 9777 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Carbonatie-drops
« Gepost op: 13-11-2005 21:06 u »
Hey medebrouwers,

Het liefste wil ik gewoon vanuit de lagerfles bottelen ipv suiker mengen in
een bottelemmer.
Maar het schepje suiker is ook niet het nauwkeurigst.
In Engeland heb je de zogenaamde carbonation drops.
Een suiker of honingdropje wat je in de fles gooit.

Heb je dat hier ook eigenlijk?  :weetniet:

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Carbonatie-drops
« Reactie #1 Gepost op: 13-11-2005 21:24 u »
Je zou het zelf kunnen maken, een sliert suikerstroop laten afkoelen op bakpapier. Uitrekenen hoe lang 1 'drop' moet zijn en die lengte er afsnijden. idee?  :idea:

Johannes

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2005 22:08 u »
grappig,  nog nooit van gehoord.

heb je ze ook in verschillende smaken?

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2005 22:22 u »
Hoi brouwers ,

Ik gebruikt al jaren mini suikerklontjes . Die passen met wat wringen net in een eurofles . In een champagnefles passen ze wel wat makkelijker . In een pak van 500gr zitten er 160 dus 3.125gr per 30 cl .Wel wat veel maar voor een Belgisch type bier is het bij mij perfect. Voor Britse bieren hak ik de klontjes gewoon doormidden!

Marco :degroeten:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2005 22:25 u »
Zou voor ons brouwers leuk zijn als er suikerklontjes waren van 1-2g per stuk. Misschien een leuke extra afzetmarkt voor de CSM/Suikerunie?

Offline Titus

• Vol lid
  • Wat je ruikt proef je niet
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2005 20:50 u »
Al enige tijd gebruik ik geen suiker meer (rechtstreeks in de fles bedoel ik dan) maar kook altijd de juiste hoeveelheid in weinig water.
Reden is eigelijk om geen risico te lopen op infecties. Dit heb ik geproefd in een xxxxxxxxx (dubbel) toen we de desbetreffende brouwerij bezochten. Er werd toe gezegd dat de infectie afkomstig was uit het suiker. Dit werd nl. niet gekookt.

Zonde van je brouwsel. Iemand zo'n zelfde ervaring?

greetz,
 :proost2:
Titus

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2005 21:16 u »
Hmm infectie door de suiker?? Daar heb ik toch sterk mijn twijfels over,dan moet je het al te vochtig hebben bewaard of hele nare sporen in je suiker hebben.

Bij nader inzien: laat ik dit maar kwalificeren als flauwekul: welke brouwerij zet z'n bezoekers nou geďnfecteerd bier voor. ???

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 07-12-2005 18:27 u »
Voor wat betreft het toevoegen van suiker bij het bottelen prefereer ik de volgende methode :

Hevel de het jonge bier over in een nieuwe (Mand)fles of in een vat waarvan de inhoud bekend is Nu je weet hoeveel bier hierin zit kun je dus een hoeveelheid opgeloste suiker (Inderdaad opgelost en gekookt) hieran toevoegen (ik houd altijd 8 g/l aan). Even goed roeren en bottelen !!  :lessmile:

Het voordeel is is dat de afwijlking per flesje minimaal is, alle flesjes bevatten evenveel suiker, dus geen afwijking, en minder kans op overdruk. en een beetje suiker meer of mijnder maak ook weinig verschil... en 1 keer suiker afwegen per batch is voeldoende... :duimop:

Ik mag toch aannemen dat deze methode bij velen bekend is en ook gebruikt wort(dt)....??

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #8 Gepost op: 07-12-2005 20:45 u »
Ik mag toch aannemen dat deze methode bij velen bekend is en ook gebruikt wort(dt)....??

Jazeker,

Voor verdere discussie over manier van suiker toevoegen graag even de zoekfunctie gebruiken. Zo houden we het overzichtelijk.

:degroeten:

Johannes

Tags: suikers