Sodakeg hoe werkt dat?

Gestart door an3s, 12-11-2016 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

an3s

Na een zoekpoging alleen maar praktische draadjes over de sodakeg gezien te hebben, heb ik maar een nieuw topic aangemaakt.

Hoe werkt dat nou, bottelen met een sodakeg? Gewoon fermenteren in een vat en daarna met suiker naar de keg? Of geen suiker door de CO2?


RienP

Kan beide. Ik kies ervoor om geen suiker in het fust te doen. Ik zie er geen meerwaarde voor.

Henielma

Wanneer je zoals ik ervoor kiest om geen suiker tijdens het vullen van je keg toe te voegen moet je geforceerd carboniseren. Zet het fust bij 6  ºC  met 1 bar koolzuurdruk op het fust gedurende ruim een week en je bier is van voldoende koolzuur voorzien. Zorg wel dat je koolzuurkraan van de koolzuurfles en regelaar open blijft ander komt er geen koolzuur in je bier. En zorg ervoor dat je systeem niet lekt omdat ander je koolzuurfles leegloopt.

Er zijn andere manieren van geforceerd carboniseren maar bovenstaande manier werkt prima.

an3s

Bedankt! Ik denk dat ik een setje ga kopen. Scheelt veel tijd lijkt mij.

Peterrr

Heb ik ook een vraag, als het mag?

Vanuit het gist of bottelvat in de keg, hoelang rijp je het bier.
Of gaat er gelijk koolzuur op en zet je het zo een paar weken weg?
Ben zelf ook aan het onderzoeken of ik het wil gaan doen.

Bedankt gr. Peter

an3s

Peter zoals ik het lees in de reactie van Henielma kan je meteen naar de keg. Een week voor je gaat drinken onder druk zetten, dan zou er genoeg koolzuur in moeten zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Peterrr

Ja maar je hebt dan kopruimte boven in je keg ....
Dat lijkt me geen goede zaak voor de smaak, vandaar vraag ik mij af of er niet gelijk koolzuur in moet.
En daarna pas wegzetten en laten rijpen.

Henielma

De koolzuur moet je er direct opzetten nadat je het bier in het fust gedaan hebt en na die week kan je het fust in te kelder zetten om eventueel te laten rijpen. De koolzuur blijft er dan natuurlijk gewoon in.

Herman

Voordat ik bier in een vat hevel, zet ik het vat onder druk met koolzuur. Dus na schoonmaken/desinfectie onder druk wegzetten. Je hebt zo ook direct in de peiling of het vat niet lekt.

Hay

Ik heb ook wel is gezien dat ze terwijl er druk op het vat word gezet, het overdrukventiel los trekken om de zuurstof eruit te laten.

Peterrr

Ok bedankt mannen,  duidelijk ik ga me oriënteren op de spullen nodig ervoor.

Grt Peter

Biermagneet

Citaat van: Hay op 13-11-2016  12:23 uIk heb ook wel is gezien dat ze terwijl er druk op het vat word gezet, het overdrukventiel los trekken om de zuurstof eruit te laten.

Klopt persoonlijk zet ik 2 bar druk op de keg zo druk je het lid tegen keg aan om af te dichten.
dan druk er af via ventiel.
nogmaals druk er op en ontluchten 3e keer druk er op en dan wegzetten ( ik doe navergisting op keg )
Op deze manier zit er weinig tot geen lucht meer in de keg.

hansHalberstadt

Hoe maken jullie je sodakegs schoon na gebruik?
De binnenkant kun je simpel met een borstel schoonmaken. Maar ik heb ook eens de koppelingen losgeschroefd en daar zit behoorlijk wat bruine aanslag waar je niet bijkomt, ook in de tapstang.
zonder ze uit elkaar halen blijft feitelijk alleen doorspoelen met 80 ºC 3% natronloog over.   

Brouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 09-07-2017  09:57 uHoe maken jullie je sodakegs schoon na gebruik?
de binnenkant kun je simpel met een borstel schoonmaken. Maar ik heb ook eens de koppelingen losgeschroefd en daar zit behoorlijk wat bruine aanslag waar je niet bijkomt, ook in de tapstang.
zonder ze uit elkaar halen blijft feitelijk alleen doorspoelen met 80 ºC 3% natronloog over.
Ik haalde hem eerst altijd uit elkaar en vulde de keg met pbw oplossing en liet het zo een dagje staan. Voor gebruik vul ik hem met starsan, heb gewoon een volle keg staan die ik x aantal keer hergebruik.

Omdat pbw nogal wat kost en zo redelijk snel op gaat heb ik sinds deze week een keg washer aangeschaft [url][https://store.brewpi.com/mashing/cleaning/mark-s-keg-washer-mark-ii/url]. Werkt redelijk goed.

bierfan

Ik haal m ook altijd uit elkaar. ff schoon spoelen met krachtige koude straal water. Daarna vul ik hem met heet water en Oxi.
Alle onderdelen van de keg doe ik dan ook in de keg. Daarna ff schoonspoelen en meestal vul ik de keg gelijk weer met een volgend brouwsel.

DinBo

Citaat van: Herman op 13-11-2016  12:09 uVoordat ik bier in een vat hevel, zet ik het vat onder druk met koolzuur. Dus na schoonmaken/desinfectie onder druk wegzetten. Je hebt zo ook direct in de peiling of het vat niet lekt.

Als zo'n leeg vat onder druk staat kan je toch niet bijvullen? Of de druk moet bij vullen weer weg zijn?

Easywoods

Citaat van: DinBo op 26-08-2018  11:12 uAls zo'n leeg vat onder druk staat kan je toch niet bijvullen? of de druk moet bij vullen weer weg zijn ?

Als het bier er in gaat moet de druk er uit inderdaad... Het bier komt dan wel in een keg met CO2, dus zonder lucht  :biersmile:

Knobby

Ik poog volledig zuurstofloos te werken na de vergisting. Ik heb een fermentasaurus met druk set en heb na de vergisting dus een gistvat met wat overdruk. De keg vul ik na desinfecteren helemaal met water totdat deze overstroomt. Dan het deksel er op en met CO2 het water eruit drukken. Dan heb je dus 0 zuurstof in je keg, iets wat je niet lukt met een paar keer op druk zetten en weer aflaten, en het kost je netto minder CO2! Vervolgens sluit ik de quick disconnect op mijn fermentasaurus aan op die van de keg en druk ik het gistvat leeg in de keg.

haicoterbeek

Citaat van: Knobby op 26-08-2018  19:20 uIk poog volledig zuurstofloos te werken na de vergisting. Ik heb een fermentasaurus met druk set en heb na de vergisting dus een gistvat met wat overdruk. De keg vul ik na desinfecteren helemaal met water totdat deze overstroomt. Dan het deksel er op en met CO2 het water eruit drukken. Dan heb je dus 0 zuurstof in je keg, iets wat je niet lukt met een paar keer op druk zetten en weer aflaten, en het kost je netto minder CO2! Vervolgens sluit ik de quick disconnect op mijn fermentasaurus aan op die van de keg en druk ik het gistvat leeg in de keg.
Prima uitleg knobby! Ik doe het net zo vanuit mijn brewtech cct! Ik heb de 3" triclamp deksel, waar al een overdrukventiel op zit, voorzien van een CO2 ball-lock koppeling.
Met een druk van 0,1 bar (is ca. 1mwk) pomp ik de inhoud van mijn cct over naar een 19L keg.


Foto 1: 3" triclamp deksel met ball lock

Het is ook mogelijk vanuit de keg te bottelen mocht je toch flesjes willen vullen.

Carboniseren doe ik op de keg. 7 graden/1 bar toevoegen via de dippijp.

Je kunt ook met behulp van een spunding valve (zie foto hieronder) je keg gebruiken als gistvat. Je moet dan wel een iets  ingekorte dippijp gebruiken die boven de gistslurry steekt.


Foto 2: spundingvalve

De spundingvalve laat de CO2 druk af!


19 L keg's zijn ook tweede hands te krijgen trouwens. Met een paar nieuwe afdichtingsrubbers zijn ze weer als nieuw.

Druksetjes, Afdichtingsrubbers, slang, koppelingen en tapkranen zijn allemaal voordelig te bestellen via AliExpress.

CO2 flessen kun je kopen (eigen fles) maar ook uit een ruilsysteem betrekken.

Een fles met een inhoud van 2 kg is wel het minimum. 0,5 kg is erg snel leeg.

Mijn oude vergistingskast heeft een inhoud voor 2 stuks 19L kegs. Dus deze is multifunctioneel geworden. Of vergistingskast of tapkast (keezer).

Kortom! Een CO2 set biedt vele voordelen!

TimW

Citaat van: haicoterbeek op 27-06-1970  18:01 uDruksetjes, Afdichtingsrubbers, slang, koppelingen en tapkranen zijn allemaal voordelig te bestellen via AliExpress.



Let op met koppelingen bestellen via aliexpress. Ik heb er een aantal liggen die niet fatsoenlijk op een keg te draaien zijn.


Bij het aflaten van bier uit het gistingsvat breng ik via de dippijp een laagje koolzuur in de keg. Vervolgens vanuit het gistvat het bier via de dippijp aflaten onder de koolzuurdeken. Indien de kegs gevuld is de kopruimte een paar keer spoelen met koolzuur door de druk af te laten via het ventiel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.