Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: STC1000 met nieuwe firmware  (gelezen 3011 keer)

Offline Emile

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
STC1000 met nieuwe firmware
« Gepost op: 12-11-2016 11:23 u »

Jullie kennen waarschijnlijk wel allemaal de mogelijkheid om een STC1000 te voorzien van software waarmee diverse temperatuurprofielen in te stellen zijn: https://github.com/matsstaff/stc1000p. De auteur, Mats Staffansson, heeft geweldig werk geleverd waarmee de standaard STC1000 van nieuwe software kon worden voorzien en wij als hobbybrouwers ineens flink wat meer mogelijkheden kregen met dit kastje. Veel hobbybrouwers hebben deze dan ook in gebruik. Een discussie hierover is te vinden op http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=397820.

Het nadeel van deze versie was dat je een specifieke versie van de STC1000 nodig had (met een PIC microcontroller). Nu heb ik zelf een aantal exemplaren op ebay gekocht en die hadden allemaal andere hardware (met een STM8S microcontroller). Ik heb dat gereverse engineered, schema's gemaakt en de software van Mats overgezet op die nieuwe STC1000. Zie https://github.com/Emile666/stc1000_stm8 voor alle details hierover.

Het moet allemaal nog flink getest worden, maar de meeste functies lijken nu al te werken. Als bonus heb ik in de software een PID-regelaar toegevoegd en een niet gebruikte uitgang op dat kastje gebruikt om daarmee een SSR aan te kunnen sturen.

Ik hoor graag van collega brouwers, die een soortgelijke versie hebben (en die een experiment daarmee wel aandurven), hoe deze nieuwe firmware nu ervaren wordt. En ik hoop dat jullie het een nuttige toevoeging vinden aan de standaard functionaliteit van een STC1000 (waarvoor de meeste credits naar Mats gaan).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: STC1000 met nieuwe firmware
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2016 11:30 u »
Wow.
Is de code op de sticker een gegarandeerde indicatie dat het werkt of moet ik ze all 8 die hier liggen open schroeven?

Ingo (nog niet alles gelezen)

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #2 Gepost op: 12-11-2016 11:46 u »
Is de code op de sticker een gegarandeerde indicatie dat het werkt of moet ik ze all 8 die hier liggen open schroeven?

Goede vraag, ik weet het niet. Ik heb wel het vermoeden dat die code uniek is voor deze versie. De kastjes zijn echter eenvoudig open te maken. Kwestie van de sticker insnijden en de plastic clipjes aan de zijkant voorzichtig een klein beetje buigen. Dan schuif je het plastic kastje er zo af. Op het printje van het voorpaneel staat bij mij 'WR-032'. De ultieme bevestiging is echter om de tekst op het IC te lezen. Daar moet dan staan '8S003F3P6'. Dat is het IC dat aan de achterkant van het printje met het display zit.

Ik ben wel benieuwd, zeker als je er 8 hebt is dat een mooie test-case.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 12-11-2016 12:08 u »
Eentje open gemaakt. Zit er een condensator voor het chippie, maar toch met moeite kunnen ontcijferen
Het is de goede,  '8S003F3P6'.
TOV jou foto's zit er nog een extra spoel op de grote print.

tzt maar eens een poging wagen :)

Ingo

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #4 Gepost op: 12-11-2016 12:22 u »
TOV jou foto's zit er nog een extra spoel op de grote print.
Heb je hier misschien een foto van? Ik heb een schema van beide printen gemaakt, even kijken of in een andere versie dit hetzelfde is. Prachtig hoe ze met minimale componenten een 12V voeding gemaakt hebben die zowel op 110V als op 230V werkt. Ik vermoed dat de STC1000s die je nu kunt bestellen, bijna allemaal met deze hardware zijn. De 'oude' STC1000s (waar Mats zijn software voor bestemd was) zijn steeds moeilijker te krijgen op dit moment.

Ik begrijp dat de code op de sticker (0602 05 R QC) en de code op het printje ('WR-032') bij jou hetzelfde waren?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 12-11-2016 12:32 u »
Heb je hier misschien een foto van? Ik heb een schema van beide printen gemaakt, even kijken of in een andere versie dit hetzelfde is. Prachtig hoe ze met minimale componenten een 12V voeding gemaakt hebben die zowel op 110V als op 230V werkt. Ik vermoed dat de STC1000s die je nu kunt bestellen, bijna allemaal met deze hardware zijn. De 'oude' STC1000s (waar Mats zijn software voor bestemd was) zijn steeds moeilijker te krijgen op dit moment.

Ik begrijp dat de code op de sticker (0602 05 R QC) en de code op het printje ('WR-032') bij jou hetzelfde waren?

Ah foto :( , zit al weer in elkaar. Ok, zal ik later maken.
Codes zijn identiek.
Er zitten ook niet van die mooie pinnetjes dus die zullen er aan gesoldeerd moeten worden.
Ik zal ze in de loop van het weekeinde allemaal open maken en verslag doen, ze komen uit verschillende leveringen.

Ingo

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #6 Gepost op: 12-11-2016 18:45 u »

Allemaal identiek. Op de onderkant van de grote print staat WR-032 2014/12/10 op het display printje alleen WR-032.

Vraag, ik snap dat het niet pin compatibel is, maar als je dan toch chips gaat vervangen, kun je er dan ook een ESP8266(boardje) aan maken. Dan hebben we ineens "alles".

Ingo

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #7 Gepost op: 12-11-2016 23:52 u »
Vraag, ik snap dat het niet pin compatibel is, maar als je dan toch chips gaat vervangen, kun je er dan ook een ESP8266(boardje) aan maken. Dan hebben we ineens "alles".
Mooi hoor, allemaal precies dezelfde. Goed nieuws dus en allemaal zonder problemen met 'mijn' nieuwe firmware te programmeren. Misschien wil je er wel eentje programmeren met die nieuwe firmware? Kun je die alvast testen. Stuur maar een PM als je dat wilt en daar hulp bij nodig hebt.

1) Die 4-pin programmer header moet je er nog wel zelf op solderen. Die zit er standaard niet op.
2) ESP8266 bordje:prachtig voorstel! Alleen zit het Flash geheugen nu al bomvol met alle extra opties. Er kan echt niets meer bij. En zo'n Wifi interface is wel een major operatie. Je zou dan de PID-controller/SSR optie moeten laten vervallen en dit ervoor in de plaats zetten. En dan nog nadenken wat je er precies mee wil. Periodiek data oversturen? Of ook alle instellingen doen? Voor de korte termijn wil ik eerst de huidige software goed getest hebben. Maar deze optie houd ik in mijn achterhoofd. De originele auteur (Mats) heeft overigens met een 433 MHz device draadloze communicatie gerealiseerd en stuurt daarmee ongeveer iedere minuut de temperatuur en de stand van de relais door.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 13-11-2016 09:26 u »
ESP8266 bordje:prachtig voorstel! Alleen zit het Flash geheugen nu al bomvol met alle extra opties. Er kan echt niets meer bij. [...]

Ik bedoelde eigenlijk de STM8 vervangen door een ESP bordje, op een of andere lumineuze wijze,

Ik zal er tzt een proberen te programmeren, zal eerst de nodige spulletjes moeten verzamelen en wat tijd. Als je het niet erg vind wil ik de communicatie hier doen, dan hebben de meelezers met even weinig benul van dit soort dingen als ik er misschien ook iets aan.

Ingo

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #9 Gepost op: 14-11-2016 05:55 u »
Als je het niet erg vind wil ik de communicatie hier doen, dan hebben de meelezers met even weinig benul van dit soort dingen als ik er misschien ook iets aan.

Ingo

Zou super zijn.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #10 Gepost op: 18-11-2016 00:09 u »
Ik heb inmiddels een aantal STC-1000s geprogrammeerd met de nieuwe software erin. En dat gaat erg makkelijk. Als je niets wilt solderen (op de 4-pins programming header na dan) kun je standaard al 4 profielen gebruiken met ieder 5 temperatuur-tijd paren. Ook de hele menu-afhandeling is wel iets vriendelijker geworden dan de standaard instellingen met F1..F4. Voor een klimaatkast is dit ideaal, instellingen voor een Pils in profiel 0 (bijv. 3 weken op 11 graden, 3 dagen op 16 graden en dan langzaam omlaag naar 5 graden) en dan heb je nog 3 profielen over. Dat moest ik tot nu toe met de hand doen.

Ik heb inmiddels ook het standaard IC vervangen door een betere versie en dan heb je maar liefst 6 profielen met 9 temperatuur-tijd paren. Maar dan moet je wel willen solderen. Alle software is open-source en staat op Github.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #11 Gepost op: 18-11-2016 09:00 u »
Emile,

De enige ontwikkelomgeving die ik kon vinden is een 30 dagen versie, klopt dat?

Ingo

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 18-11-2016 09:46 u »
Zal mijn 2 eens openschroeven, wordt wel interresant zo

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #13 Gepost op: 18-11-2016 11:20 u »
De enige ontwikkelomgeving die ik kon vinden is een 30 dagen versie, klopt dat?
Op de site van IAR (https://www.iar.com/iar-embedded-workbench/#!?currentTab=free-trials) vind je de workbench voor STM8. Daar staat het volgende bij:

After download and installation, you have the following evaluation options to choose from:
- a 30-day time-limited but fully functional license
- a size-limited Kickstart license without any time limit

Ik raad die laatste optie aan. Eenmaal ge´nstalleerd kun je met de 'Quick Start' op mijn Github pagina makkelijk die nieuwe firmware erin zetten. Dat is ook voor een niet-software engineer goed te doen. Ik heb gisteravond in een uurtje tijd een aantal STC-1000 kastjes van nieuwe software voorzien. Het moeilijkste is misschien nog wel een 4-pin programmeer connector solderen.

Ik ben nog bezig om te kijken hoe dit nog makkelijker kan, bijv. door direct via de USB-stick software in je STC-1000 te laden. Maar ik heb nog niet gevonden hoe dat kan. Dus voorlopig maar even via IAR Embedded Workbench.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: 18-11-2016 20:56 u »
Op de site van IAR (https://www.iar.com/iar-embedded-workbench/#!?currentTab=free-trials) vind je de workbench voor STM8. Daar staat het volgende bij:
[...]
- a size-limited Kickstart license without any time limit[/i]
[...]

Ah, had ik de goede site maar de tweede optie gemist,
dank je,

Ingo

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-11-2016 23:55 u »
Gelijk maar een extra STC-1000 besteld om hiermee aan de slag te gaan :)

Offline Werny

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 09-06-2018 13:30 u »
Zijn er ook mensen die maischen met de stc1000? Hoe bevalt dat?

Offline Gil

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 09-06-2018 14:47 u »
Zijn er ook mensen die maischen met de stc1000? Hoe bevalt dat?

Ik maisch met deze en dat gaat prima

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #18 Gepost op: 09-06-2018 17:55 u »
Misschien een beetje off topic, maar ik heb een klein probleem om de STC vast te maken met dat minuscule schroefje achteraan. Hoe zetten jullie dat ding degelijk vast, aan of in iets.   

Offline Werny

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 09-06-2018 18:39 u »
Rechthoekig gat maken waar het grijze gedeelte precies inpast.
Vervolgens met de oranje klemmetjes wanneer hij in het gat zit vastklemmen. Succes
Misschien een beetje off topic, maar ik heb een klein probleem om de STC vast te maken met dat minuscule schroefje achteraan. Hoe zetten jullie dat ding degelijk vast, aan of in iets.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #20 Gepost op: 09-06-2018 20:37 u »
Kunnen je die oranje dingen naar buiten plooien??

Online Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #21 Gepost op: 09-06-2018 21:46 u »
Kunnen je die oranje dingen naar buiten plooien??
Die oranje dingen kan je naar achteren eraf schuiven. STC in gat steken, dan van binnen die gele dingen er weer op schuiven om hem vast te klemmen.

Offline Werny

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 10-06-2018 09:20 u »
Ik maisch met deze en dat gaat prima
Wat is jouw opstelling dan? Heb jij een HERMS of brouw jij op een andere wijze?
Ik moet mijn HERMS gaan bouwen en wil qua besturing eerst zo simpel mogelijk beginnen. 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Offline Gil

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 10-06-2018 10:29 u »
Wat is jouw opstelling dan? Heb jij een HERMS of brouw jij op een andere wijze?
Ik moet mijn HERMS gaan bouwen en wil qua besturing eerst zo simpel mogelijk beginnen. 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik brouw gewoon met een elektrische werkketel waarbij ik de thermostaat heb overbrugd. Via de stc en een magneetschakelaar schakel ik op de ingestelde temperaturen. Wel belangrijk is het regelmatig roeren ivm de temperatuurverschillen in de ketel.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #24 Gepost op: 10-06-2018 11:34 u »

Op mijn RIMS Rekje zit net onder de 1e etage de meter/regelaar gemonteerd, geen stc1000 maar iets gelijkaardigs qua functies via zelfbouw.

Deze zit vast via een bout en een hoek 90░ gemaakt van een lat plat inox.
Daar zit aan het vlak dat tegen de onderkant van die 1e etage een gat met houtschroef waarmee het aan die "plafond" is geschroefd. Dat hoekijzertje kan dus draaien.
Op de achterzijde van het bakje zit er een bout door van dit type, een M6:

In het bakje een vierkant gat zodat de bout niet kan meedraaien bij vastzetten, dan een grote rondel , en moer met grower rondel om goed vast te kunnen zetten met een extra (vleugel)moer M6.

Zulk een constructie moet met de Stc1000 ook mogelijk zijn: in dit geval, de bout in dat hoekplaatje.

Uitgebreide afbeeldingen moeten ergens nog in dat oude deel van het Vlaams forum staan, heb het helaas nog niet gevonden.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 10-06-2018 17:08 u »
Voila Walter,
Deze foto's zojuist genomen, dit zal veel verduidelijken
Opgelet: de hier net hierboven (gisteren) geposte foto is nog een oude foto met een vorige T░meter, deze kon niet sturen, dus alleen maar meten.
Deze nieuwe reportage is met de huidige T░meter met TC1000.

De voorzijde van het instrumentenkastje met ingebouwde TC1000:

De achterzijde:

De "Hendi" aansluiting dient om de Hendi inductiekookplaat te sturen (OFF/ON) = overbrugging van de schakellar op de potentiometer.
Dit is niet gevaarlijk, deze kring werkt op laagspanning (sturing 5Volt ON of OFF) en is van het 230V net gescheiden. Er kan t.o.v. ground van de Hendi geschakeld worden.
Zie:

Zicht op de bovenkant van het kastje met uitleg functies TC1000:

Zicht op onderzijde platform van de TC1000 naar voor gedraaid, dus om te brouwen:

en hier is de TC1000 naar binnen gedraaid = wegbergstand van de installatie

Met de TC1000 ingebouwen in een plastic instrumentenkastje is de TC1000 minder kwetsbaar.
Voor de 12V voeding heb ik een oude elektronische voedingstransfo van een Telenet modem (nieuwe gehad na blikseminslag, de voeding bleek nog O.K.

De schakelaar voor de lift is een 2polige polariteits-omschakelaar met middenstand = nul voor het liftmotortje dat ook op 12V werkt.
Heb ook een spotlichtje dat uitschakelbaar is, werpt licht in de beslagketel.

De input "T░"  achteraan is de aansluitjack voor de bij de TC1000 bijgeleverde sonde, die zit in een inox dichtgelast buisje (van een koeler).

Om de Hendi automatisch te sturen moet je es kijken bij Fritz:

https://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&fid=5&tid=12958&page=1&

Bericht helemaal bovenaan aangepast om 17u24 zelfde dag

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 10-06-2018 17:43 u »
Er nog even bijvertellen dat de gebruikte STC1000 een model is met 1 relais: deze schakelt alleen verwarming aan of uit.

Er bestaan ook modellen met 2 relais: koelen en warmen, om bijv. een elektroklep in te schakelen om koelwater te circuleren en zo het wort te koelen (maar ook heet water, om het op te warmen middels een spiraal...)

Tags: