Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoge IBU waarden, maar weinig bitterheid  (gelezen 13812 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Hoge IBU waarden, maar weinig bitterheid
« Reactie #25 Gepost op: 05-09-2007 20:11 u »
Tinseth geeft inderdaad de beste waarden in mijn geval, alleen bij Adrie's Goudhaantje was Rager weer beter :weetniet:. Ik ga me eerst richten op de eerder genoemde proef. Mijn eigen bieren zijn sowieso +/- 20 tot 25% minder bitter dan de formules Rager, Generic en Tinseth volgens de gangbare Utiliziation Scale Factor.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #26 Gepost op: 06-09-2007 13:12 u »
Nog een leuke podcast op BasicBrewing.com (laatste op de pagina) met Ray Daniels die praat over hopbitterheid en de factoren die de bitterheid be´nvloeden.

Nogmaals: die podcasts zijn erg leuk en informatief. Ik heb ze op mijn mp3-speler gezet en onderweg naar het werk of naar huis luister ik ernaar. Horen praten over bier maakt dorstig... Ook de video's zijn trouwens erg leuk (bv een kijkje in de thuisbrouwerij van Charley Papazian). Soms zou ik best in de VS willen wonen...

Is er niemand op dit forum die Nederlandstalige podcasts kan en wil maken? Ik zie het al voor me: een middagje brouwen met J. Bertens..., impressies van het ONK2008, bezoekjes aan kleine brouwerijen, een interview met godfather Van Schaik, een discussie over zin en onzin van het beoordelen van bier naar biertypen... Eindeloos veel mogelijkheden.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #27 Gepost op: 06-09-2007 14:55 u »
Ik ga van het weekend ook eens luisteren naar die podcasts, ik heb er al veel over gelezen in Amerikaanse bladen (ja, Adrie... ik ben ook fan van de Amerikaanse hobbybrouw cultuur ;D).

Ik heb nog geen eens tijd (of zin om tijd te maken ;)) om mijn eigen homepage af te bouwen, laat staan een dergelijke site :-[.

Groet Caspar

Offline j.steen

• Vol lid
  • eh...was dit mijn glas...?
« Reactie #28 Gepost op: 14-09-2007 16:18 u »
Misschien is het onzin hoor, verbeter me gerust, maar:

zijn die percentages alfazuur die op de hopverpakkingen staan niet een soort gemiddelde van een hele grote partij? Kan het dan zo zijn dat wij met de relatief kleine hoeveelheden die we gebruiken ook een grotere kans hebben dat ons beetje hop dat in de pan gaat nu net afwijkt van dat gemiddelde. Het zijn tenslotte bloemen en het is geen mooi homogeen poedertje of zo.

Vergelijk het met een kilo druiven: gemiddeld genomen zijn ze misschien lekker zoet maar soms heb je net een trosje vreselijk zure te pakken.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #29 Gepost op: 07-10-2007 11:47 u »
In het kader van mijn zoektocht naar de elementen die de bitterheid van mijn bier be´nvloeden, ga ik mijn brouwsels van gister gebruiken voor twee proeven.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6096.msg86686/topicseen.html#msg86686

1

Het Amersfoortse water is vrij zacht en mineraal arm. Om de hoeveelheid Calcium en Sulfaten te verhogen heb ik 25 gram / 50 liter Calcium Sulfaat toegevoegd aan mijn brouwwater.

De toevoeging resulteert in 117 ppm Calcium en 280 ppm Sulfaten, dit zou volgens de literatuur resulteren in een "crispy bitterness".

2

Omdat een bier met een hoger begin SG minder bitter overkomt dan een bier met een lager begin SG, neem ik ook hier de proef op de som.

Ik heb twee brouwsels (SG 1078 en SG 1052) hetzelfde gehopt tot 39 IBU. Deze brouwsels worden vergist met Wyeast London Ale III, zodat ik over een paar maandjes de verschillen kan zoeken :brouwen:.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groet Caspar

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 07-10-2007 12:01 u »
Interessante proefjes Caspar...Daar kun je wel een mooie en interessante proefsessie van maken  :duimop:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #31 Gepost op: 07-10-2007 12:57 u »
Zeker... eigenlijk kan ik ook nog het volgende nagaan:

3

Vergelijk de Wyeast Scotch en London Ale III met elkaar om te zien in hoeverre de gistsoort invloed heeft op de bitterheid.

Wat een straf om wetenschappelijk bezig te zijn :proost:.