Vandaag had ik een discussie met een brouwer.
AndereBrouwer: De hele starter er bij? Je giet niet af? Ook bij ondergisters?
IkBrouwer:Ja. Neen. Ja.
AndereBrouwer: Ja, maar dan verdun je het wort toch?
IkBrouwer: Huh? Neen, hoezo? Hoe wil je een "starter" van 50 l afkoelen en afgieten dan?
AndereBrouwer: ?

...en toe drong langzaam het besef bij me door dat AndereBrouwer zijn starter als iets apart zag en niet als een deel van zijn product. Als deel van het recept. Ik vermoed ook dat bijna geen enkele brouwer dat zo ziet, vandaar dus in het tip-hoekje.
Starter is deel van het product, gewoon een regel in de receptuur. Staat gewoon bij de grondstoffen in de lijst.
Het ideale moment om een starter toe te voegen is als die ~50% uitvergist is, dan heb je nog veel activiteit en restextract en het maximum aan fitte cellen. Bij mij staat die in de lijst als een vloeibaar extract, 100% watergehalte 5% extract gehalte (uitgaande van een 1040 starter die half op is (klopt niet helemaal, weet ik)) toe te voegen tijdens vergisting.
Na dat ik bepaald heb hoeveel starter ik voor een bier nodig heb voeg ik dat als regel aan de grondstoffen toe en BrouwHulp doet de rest. Moutstort en volumes worden aangepast naar gewenst SG en watervolumes.
Ingo