Kiezen voor een brouwcontroller systeem

Gestart door wvdbroek, 09-11-2016 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Beste allemaal,

Ik wil graag gecontroleerd gaan maischen met mijn elektrische installatie.

een 29 L weckketel van 1800 Watt
en een 33 L mennopan met 2800 element van brewpi

Nu is mijn oog gevallen, voor de Tcontrol ( https://sites.google.com/site/henielma/tcontrol )
of een
systeem zoals dat van Brewboard ( http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30878.0.html )

Voor Tcontrol is minder nodig volgens mij en is een duidelijkere beschrijving van beschikbaar hoe je dit in elkaar zet.
Brewboard is volledig standalone en is geen computer voor nodig ook weer een voordeel.

Ik wil dit trouwens alleen gebruiken voor het maischen, voor vergisten heb ik een koelkast voorzien van stc1000

Graag hoor ik jullie meningen dan wel adviezen

Grt
Willem

mbroek

Ik meen dat tcontrol het best in te zetten is voor de vergisting (maar ik kan het mis hebben).

Brewboard is alleen voor het brouwen, maischschema er in zetten, kook en hopgiften er in en starten.

wvdbroek

Citaat van: mbroek op 09-11-2016  15:34 uIk meen dat tcontrol het best in te zetten is voor de vergisting (maar ik kan het mis hebben).

Kun je ook mee maischen zie op plaatje het midden van het scherm daar verander je T control in een minuten weergave om te maischen.

Ik las ergens iets over dat ook jij wat moeite had met het vinden van de juiste info voor de bouw van de brewboard, is daar al wat voor?



Rich

Heb je Craftbeerpi al gezien? Ziet er erg gelikt uit. Ik ben nu met wat andere projecten bezig maar deze staat op mijn lijst om een keer in elkaar te gaan zetten.

Biertje1985

Brewboard! Uiteraard ideaal voor een systeem met 1 maisch pan en een kook/spoelwater pan.
Kan je mooi op 1 groep gebruiken. Idee? keuze voor kook ketel? dan zou je met de spoelwater aansluiting ook een kookpan kunnen gebruiken en dan
kan je dus ook een herms aansturen als het moet.

wvdbroek

Citaat van: Rich op 09-11-2016  17:02 uHeb je Craftbeerpi al gezien? Ziet er erg gelikt uit. Ik ben nu met wat andere projecten bezig maar deze staat op mijn lijst om een keer in elkaar te gaan zetten.

das ook wel erg interessant en zoals ik het lees heb je dan alleen maar een raspi nodig en een ssr 12 v gestuurd hmmm what to do what to do !! ;)

wvdbroek

Citaat van: Biertje1985 op 09-11-2016  17:14 uBrewboard! Uiteraard ideaal voor een systeem met 1 maisch pan en een kook/spoelwater pan.
Kan je mooi op 1 groep gebruiken. Idee? keuze voor kook ketel? dan zou je met de spoelwater aansluiting ook een kookpan kunnen gebruiken en dan
kan je dus ook een herms aansturen als het moet.

Brewboard lijkt mij ook erg interessant maar is er ergens een howto over het bouwen ervan? En heb jij nog liggen zo niet maak je er weer en hoe lang duurt dat dan?

Grt
Willem

Sander van Dijk

Ik gebruik zelf Tcontrol voor de vergisting én het maishen. Dat bevalt mij prima. Je kunt verschillende temperatuur stappen instellen met verschillende verwarmingssnelheden per minuut (en per uur bij de vergisting) Als ik wil verwarmen naar bijvoorbeeld 62 °c ga ik met 1°c per minuut naar 59°c en de laatste 3°c doe ik dan met 0,1°c per minuut dan schakelt Tcontrol de verwarming even uit als de temperatuur boven de 'helling' uitkomt.

Ik heb er zelf nog een volt dimmer tussen gezet, zodat ik het voltage evt. naar bijv. 30% kan terugschakelen. Het element van een elektrische weckketel geef veel restwarmte waardoor de t e.d. temperatuur makkelijker doorschiet. Daardoor kan ik langer doorverwarmen op hoog vermogen tot bijvoorbeeld 61°c en dan verder met een lagere temp. 'helling'

Zie onderstaand topic voor mijn installatie.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=29369.0

Ik zou het zelf wel netjes inbouwen in een kastje voor de veiligheid en alles uiteraard wel geaard aansluiten en met snoer uittrek beveiliging.

Je kunt ook een schermpje erbij kiezen, dan is het stand-alone te gebruiken. Ik gebruik zelf een oude laptop van € 15,- die ik via marktplaats heb gekocht. Dat werkt ook.

mbroek

Citaat van: wvdbroek op 09-11-2016  16:53 uKun je ook mee maischen zie op plaatje het midden van het scherm daar verander je T control in een minuten weergave om te maischen.

Ik las ergens iets over dat ook jij wat moeite had met het vinden van de juiste info voor de bouw van de brewboard, is daar al wat voor?


Ah, dat zit er mooi in in Tcontrol.

Welke info waarvoor ik moeite had bedoel je? Alles is zo'n beetje wel duidelijk en ook de ontwikkeling van het nieuwe brewboard met WiFi gaat wel goed komen. Waar ik nog wel info voor zocht was voor een test methode om de pid instellingen te berekenen.

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 10-11-2016  16:41 uAh, dat zit er mooi in in Tcontrol.

Welke info waarvoor ik moeite had bedoel je? Alles is zo'n beetje wel duidelijk en ook de ontwikkeling van het nieuwe brewboard met WiFi gaat wel goed komen. Waar ik nog wel info voor zocht was voor een test methode om de pid instellingen te berekenen.

Ziegler nichols methode heb ik ooit eens gehad op school maar die snap ik ook niet meer ??? Vito heeft wat mooie dingen op zijn blog geplaatst trouwens.

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 10-11-2016  17:06 uZiegler nichols methode heb ik ooit eens gehad op school maar die snap ik ook niet meer ??? Vito heeft wat mooie dingen op zijn blog geplaatst trouwens.

Heb ik gezien inclusief de autotune. Maar of dat nu goed werkt?

wvdbroek

Citaat van: Rich op 09-11-2016  17:02 uHeb je Craftbeerpi al gezien? Ziet er erg gelikt uit. Ik ben nu met wat andere projecten bezig maar deze staat op mijn lijst om een keer in elkaar te gaan zetten.

Dit wordt hem, maatje van me had nog een raspi liggen waar ie niks mee deed de rest bij bens electronic besteld.
Van het weekend maar eens lekker knutselen  ;)
Heb nog een oud tablet liggen die wou ik als scherm gaan inzetten, ben benieuwd of ik dat ook lekker aan de praat krijg!

Hier stond ook wel een aardige beschrijving

http://www.leaningman.com/2016/05/automated-brewery/


Grt
Wim

ps zal het resultaat nog wel posten als het klaar is!

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 10-11-2016  17:39 uHeb ik gezien inclusief de autotune. Maar of dat nu goed werkt?

Ik heb eerder met die autotune geklooid, je moet het proces de tijd gunnen maar het werkt wel.
Als je veel verschillende volumes brouwt dan past de autotune zich mooi aan, de basisinstelling blijft gewoon staan.

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 14-11-2016  20:09 uIk heb eerder met die autotune geklooid, je moet het proces de tijd gunnen maar het werkt wel.
Als je veel verschillende volumes brouwt dan past de autotune zich mooi aan, de basisinstelling blijft gewoon staan.

Het zal inderdaad wel tijd kosten. Eerst maar eens de web interface er in maken.

henkie

Zou zo'n nieuwe controller voor de Grainfather ook geschikt zijn?

wvdbroek

Inmiddels mijn Controller gebouwd, Mety craftbeerpi op een Raspberry Pi 3.
Let niet op de  behuizing dat word nog een andere maar dit had ik nog liggen  ;)

Alles werkt via wifi over het hele thuis netwerk en dat loopt gesmeerd.
Heb er nog geen watertest mee gedaan laat staan gebrouwen, die ervaringen volgen nog.
Voor info kijk op craftbeerpi.com (is een project van een Duitse hobbybrouwer)








Rich


wvdbroek

Bedankt, werkt echt gebruikers vriendelijk en je hebt veel instellingen waaronder pid. Echte ervaringen zal ik hier zeker delen.

Grt Willem


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.