Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gevraagd: propaan/butaan brander in orde van 5,5 t/m 8,5 kW  (gelezen 10909 keer)

slpaauwe

• Gast
Hoi,

Ik een nieuwe amateur brouwer op dit forum die nog een cursus aan het volgen is.

Ik zoek een 2e hands maar goede brander om onze ketels van 55 liter op te stoken.
Volgens mij heb ik daar een 5,5 t/m 8,5 kw brander voor nodig.

Wie kan mij hiermee helpen of een tip geven waar ik er 1 voor een redelijke prijs kan kopen.

Groetjes,
Sander

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
Re: Gevraagd: propaan/butaan brander in orde van 5,5 t/m 8,5 kW
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2005 22:15 u »
Citaat
Volgens mij heb ik daar een 5,5 t/m 8,5 kw brander voor nodig

dit is krap aan.

ik kook 50-60 liter op een 8,5 Kw brander propaan/butaan. dit lukt maar net, mede omdat ik brander heb omgebouwd zodat ketel (holle bodem) dichter bij vlam staat en ik meteen met koken begin na eerste opvang spoelen.
Anders trekt een 8,5 Kw het niet.
Maisschen doe ik met een cv-brander op aardgas. dit gaat veeeel sneller

branders (flessengas)  tweedehands van vold. cap. zijn lastig aan te komen. cv-branders (aardgas) zijn makkelijker aan te komen

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • Land: nl
  • brouwerij het 58e genot
« Reactie #2 Gepost op: 12-11-2005 13:37 u »
http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm

7 kw brander voor nog geen 25 euri. bij Brouwland betaal het dubbele voor dezelfde brander. het enigste nadeel van de brander is dat de verf naar mijn idee niet hitte bestendig is. de eerste keer dat ik ging brouwen brande de verf van het frame weg rondom de vlam verder een uitstekende brander. ik brouw zelf met een 70 liter pan en ik kan er zonder problemen een brouwsel van 50 liter mee aan de kook brengen. het verwarmen gaat ongeveer 1,5 graad per minuut.

suc6 met je brouwcursus  :pan:

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #3 Gepost op: 12-11-2005 14:37 u »
Volgens mij heb ik hier in Spanje exact dezelfde gekocht, gebruik je butaan of propaan? Kan nog niet testen daar mijn Herms frame pas volgende week klaar is.

Gr. Hans

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-11-2005 18:18 u »
propaan en hij brandt als een zonnetje  :beersmiley:

Offline Horst

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 13-11-2005 11:13 u »
Hallo slpaauwe,

Bij rob van gelder in Amsterdam kan je een goede brander kopen http://www.wijnmaken.nl/  Gasbrander Mammuth voor propaan en butaan met een grote capaciteit: 8,5 Kw afmetingen: 40x40x19 cm kosten €48.95

dit is krap aan.ik kook 50-60 liter op een 8,5 Kw brander propaan/butaan.

Volgens de beschrijving van de branders werken ze op een reduceer van 30mbar, dit is leuk voor als je op de camping staat.
Als je een reduceer gebruikt van 50mbar dan werkt deze brander het beste.
De zelfde branders worden in een wok restaurant gebruikt op 100mbar. Dus ze zullen er wel geschikt voor zijn, om ze iets op te voeren.

mvg
Horst
:beersmiley:

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #6 Gepost op: 13-11-2005 15:02 u »
klopt, mijn Mammuth werkt op een 30 mbar ventiel. Ik heb ook een 50 mbar gebruikt maar had toen veel last van terugslag van de vlam. M.a.w. de vlam slaat dan in de luchtinlaat en blijft daar branden, de brander zelf brandt dan niet.
Met een 30 mbar heb ik hier ook weleens last van maar m.i. stukken minder. Daarbij zie ik met het blote oog aan de vlammen niet veel verschil tussen effect 30 vs 50 mbar ventiel.
100 mbar is natuurlijk het proberen waard maar vraag me af of deze branders daar wel geschikt voor zijn.

Offline Horst

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 13-11-2005 23:26 u »
Ik heb ook een 50 mbar gebruikt maar had toen veel last van terugslag van de vlam. M.a.w. de vlam slaat dan in de luchtinlaat en blijft daar branden, de brander zelf brandt dan niet.

Je moet ook met de lucht schuif experimenteren, ik heb een keer een terugslag gehad omdat ik de kraan van de gasfles uit deed.
en niet de kraan uit zette van de brander zelf, dus de terug slag heeft toch te maken met de druk in je brander zelf. Dus ik denk dat je een goede ratio moet vinden tussen je gas en lucht toe voer. Als je de gas druk verhoogt moet je ook iets met je lucht toe voer doen.

Ik heb een regelbare druk reduceer tot 100mbar geprobeerd en dit ging perfect, maar wel blijven regelen met je lucht schuif.

mvg
Horst

slpaauwe

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14-11-2005 08:01 u »
Mensen,

OK, ik zie veel reacties waar ik zeker wat mee kan.
Jammer dat er geen 2e hands branders te koop zijn maar als die bij 't amerikaantje geschikt is kan je voor €25,00 niet sukkelen natuurlijk.
Mede omdat jeroentjecross er ook 50 liter mee aan de kook kan brengen moet het denk ik wel lukken.

Bedankt voor alle informatie !

:groots:

Groetjes,
Sander

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #9 Gepost op: 21-11-2005 12:24 u »
Hallo slpaauwe,

Bij rob van gelder in Amsterdam kan je een goede brander kopen http://www.wijnmaken.nl/  Gasbrander Mammuth voor propaan en butaan met een grote capaciteit: 8,5 Kw afmetingen: 40x40x19 cm kosten €48.95

Volgens de beschrijving van de branders werken ze op een reduceer van 30mbar, dit is leuk voor als je op de camping staat.
Als je een reduceer gebruikt van 50mbar dan werkt deze brander het beste.
De zelfde branders worden in een wok restaurant gebruikt op 100mbar. Dus ze zullen er wel geschikt voor zijn, om ze iets op te voeren.

mvg
Horst
Is de brander van van Gelder voorzien van en vlambeveiliging? Zo niet kan dat riskant zijn. En dan nog boven de ontwerpdruk werken? Ik doe dit zelf liever niet; veiligheid voor alles.

Offline Horst

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 22-11-2005 14:37 u »
Hallo Harold,

De brander van rob van gelder is niet voorzien van een vlambeveiliging. En de druk van 30mbar is een nedelands algemeen voorschrift in de privé sector, dus geen ontwerpdruk, kijk ook maar naar de gaskacheltjes. De druk die deze brander aan kan is zeker groter dan 30mbar. Wij hebben een brouw installatie gemaakt van een ketel die uit de voedsel industrie komt, de branders die we gebruiken zijn aluminium kelken. De fabrikant van deze ketel rade ons aan om met de druk te experimenteren in een gebied tussen de 30 en 50mbar. Aan gezien dat de brander van rob van gelder van gietijzer is ben ik niet bang om hier mee te experimenteren. Ik zorg wel altijd dat op de gasfles een degelijke drukregelaar met meter zit.

Btw ik heb op een markt gezien dat ze deze branders rechtsreeks op de gasfles aan gesloten hadden zonder drukregelaar, dit lijkt mij inderdaad niet veilig.

mvg
Horst

Offline B2

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwmeesters, Almere.
    • Brouwmeesters, Almere
« Reactie #11 Gepost op: 02-12-2005 17:48 u »
Beste Gio,

Ik ben benieuwd hoe je van die cv-brander bruikbaar gereedschap heb gemaakt. Mijn ketel is net vervangen en ik heb de oude nog staan. Wellicht kan je me enige tips geven?

proost

Marcel, B2

Offline Rene Geilings

• Boven 10 berichten
  • *
  • Nunc est bibendum.
« Reactie #12 Gepost op: 31-01-2006 10:22 u »
Ik heb dit weekend twee paella branders gekocht bij http://www.paellapannen.be http://www.paellapannen.be, want het Amerikaantje had er geen meer op vorraad. De prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar met die van het Amerikaantje.

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #13 Gepost op: 01-04-2006 23:05 u »
Moet je een brander niet ook heel fijn kunnen afstellen om de temperatuur constant te kunnen houden tijdens het maischen?
Of zetten jullie de brander dan aan en weer af?
Dan zou een soort waakvlammetje of een brander met verschillende 'kringen' die afzonderlijk te regelen zijn toch wel handig zijn!?

Brouwgroeten,
Bierke

Offline jeroentjecross

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-04-2006 12:08 u »
Ik zet zelf de brander altijd uit en over het algemeen blijft het brouwsel goed op temperatuur. Een daling van meer dan 2 graden komt bij mij bijna nooit voor maar ik brouw dan ook gemiddeld 45 liter. Bij kleinere hoeveelheden moet je de temperatuur gewoon goed in de gaten houden en eventueel bijverwarmen.

Tags: