EXP 2016: 4 manieren om eikensnippers toe te voegen aan jongbier

Gestart door BVeenema, 07-11-2016 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BVeenema

Beste forumleden,

Naar aanleiding van een ander door mij aangemaakt topic (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=32714.0) heb ik besloten om ook een experiment te gaan doen.

Mijn idee is om 4 manieren te onderzoeken om eikensnippers toe te voegen aan een brouwsel. Het recept is in mijn andere topic omschreven. Het is een recept dat is geïnspireerd door het op eiken gerijpte bier van Innis & Gunn. Het is een heerlijk herfst- en winterbier en ik wil proberen om dit bier te benaderen. Omdat ik niet de beschikking heb over eiken vaten, wil ik snippers gaan gebruiken.

Ik heb niet de snippers van de brouwwinkels gehaald, omdat die (zo lees ik op het net) (te) fijn zijn en (te) snel hun smaak loslaten. Het schijnt moeilijk te zijn om dit te beheersen. Om die reden heb ik op de BBQ-afdeling de snippers van Weber gehaald (Whiskey Oak chips) die een stuk groter zijn dan de snippers van de brouwwinkels en die

Ik heb vrij veel op het internet gezocht (hier op het forum en op Amerikaanse fora) om te zien wanneer de snippers toegevoegd moeten worden (tijdens de nagisting is gebruikelijk ontdekte ik). Ook heb ik gekeken naar de gebruikte hoeveelheden per liter. Dit varieert sterk heb ik gezien, van 1 gram per liter tot 13 gram per liter. Ik heb de keuze gemaakt om voor 3 gram per liter te gaan.

Het is mijn plan om volgende week maandag te gaan brouwen en de hoofdgisting gecontroleerd te laten plaatsvinden in mijn vergistingskast (met Inkbird). Zodra de hoofdgisting afgerond is, ga ik het bier overhevelen en in 4 batches verdelen.

1.in de eerste batch ga ik de chips toevoegen die ik 15 minuten heb gestoomd om ze te ontsmetten.

2. In de tweede batch ga ik de chips toevoegen die ik een uur in aluminiumfolie heb getoast in de oven op 150 graden celsius. Dit is een vrij gebruikelijke methode lees ik met als voordeel dat de poriën van het hout open gaan staan zodat ze sneller hun smaak zullen afgeven aan het bier.

3. In de derde batch ga ik de chips toevoegen nadat ik ze 10 minuten in water heb gekookt. Ik gooi de snippers met de 'thee' bij het jongbier. Dit is een methode waarover ik las op BYO. Het voordeel van deze methode is dat de harde tannines al weggekookt worden en de thee al een sterke houtsmaak heeft (dit heb ik al getest). Je kunt met deze methode vrij goed doseren.

4. In de vierde batch ga ik de chips ook een uur in aluminiumfolie toasten in de oven op 150 graden. Vervolgens ga ik de warme chips bedekken met een klein laagje Jack Daniels (de snippers moeten net bedekt zijn). Vervolgens laat ik de chips 14 dagen weken in  de Jack Daniels en voeg ik na het overhevelen zowel de snippers als de JD toe.

Ik ga de vier batches vervolgens in de woonkamer neerzetten op kamertemperatuur en ga vervolgens dagelijks proeven of er een houtsmaak te ontdekken is en hoe deze zich ontwikkelt. Ook wil ik onderzoeken of de verschillende methoden ook tot verschillende houtsmaken leiden of dat enkel de snelheid waarmee de smaak wordt afgegeven aan het bier verschilt.

Het idee is om het bier te bottelen als de houtsmaak iets te sterk aanwezig is. Ik las op diverse plaatsen op het internet dat de smaak naar verloop van tijd afzwakt.

Graag zou ik een testpanel willen vragen om het uiteindelijke resultaat blind te proeven mijn bevindingen te staven. Ik ben geen begenadigd proever. Aanmeldingen zijn welkom.

EBC

Ik weet dat de snippers die Brouwland verkoopt gecertificeerd zijn voor langdurig contact met wijn en bier. Er zullen geen schadelijke stoffen vrijkomen.

Voor de BBQ snippers weet ik dat zo nog niet. Ik zou eerst even verifiëren.

En het zou natuurlijk super zijn, mochten ze net zo zuiver zijn.

BVeenema

Citaat van: EBC op 07-11-2016  17:47 uIk weet dat de snippers die Brouwland verkoopt gecertificeerd zijn voor langdurig contact met wijn en bier. Er zullen geen schadelijke stoffen vrijkomen.

Voor de BBQ snippers weet ik dat zo nog niet. Ik zou eerst even verifiëren.

En het zou natuurlijk super zijn, mochten ze net zo zuiver zijn.

Bedankt voor je reactie. Ik heb de Whiskey Chips variant gekozen. Dit zijn snippers van gebruikte Whiskeyvaten. Ik neem aan dat deze geschikt zijn voor het gebruik in bier. Ik zal hier vanavond nog wel even verder onderzoek naar doen. Ik weet dat veel mensen de snippers van de Jack Daniels vaten die ook op de BBQ-afdeling liggen gebruiken.

BVeenema

Gisteren was de brouwdag van dit 'experimentele' bier. De brouw verliep perfect. Geen problemen gehad en ben exact tot het gewenste begin-SG gekomen en ook exact tot het gewenste aantal liters. Ik heb de S-04 los over het wort gestrooid en het vat staat in de gistkast op een temperatuur van 18 graden. Daar wil ik hem gedurende de hoofdgisting ook op houden. Vanaf maandag zal ik dagelijks in de gaten houden hoe ver de vergisting is en zal ik overhevelen naar 4 kleine gistemmers als de hoofdgisting voorbij is. Bij het overhevelen zal ik ook de snippers toevoegen.

BVeenema

Zo, de S-04 heeft zijn best gedaan. Vanochtend een SG-meting gedaan en het beoogde eind-SG is na 3 dagen al bijna gehaald. Het SG stond vandaag op 1.021. Zojuist heb ik het bier overgeheveld in 4 kleinere gistemmers en het hout conform plan toegevoegd. De vergisting is in deze emmers weer bezig, zodat er een mooie CO2 deken op het jongbier wordt gelegd. Morgenavond ga ik voor het eerst proeven en uiteraard ruiken. Ik ga dit dagelijks of om de twee dagen in borrelglaasjes doen (afhankelijk van de snelheid waarmee de houtsmaakt vrijkomt).

Ik heb overigens ook nog onderzocht of er wordt gewaarschuwd voor mogelijke schadelijke stoffen in deze snippers. Ik kon op de website van Weber en ook op de verpakking geen informatie hierover vinden. Ik ga er dan ook vanuit dat deze snippers veilig gebruikt kunnen worden, temeer omdat deze snippers gemaakt zijn van whiskeyvaten en ze ook door Weber verwerkt zijn voor gebruik met voedsel.


Een foto van de brouwdag


De snippers afwegen, ongeveer 7,5 gram per batch (batches van ruim 2,5 liter)

a
Batch 1 is gestoomd




Batch 2 is getoast in de oven op 150 graden


Van batch 3 heb ik een 'thee' getrokken. Deze snippers zijn 10 minuten gekookt in kraanwater. Een deel van de thee is met de snippers in de gistemmer gedaan.


Batch 4 bestaat uit snippers die al 2 weken in Jack Daniels hebben geweekt. Ik heb 7,5 gram snippers en 30 gram whiskey in de gistemmer gedaan.

En hier nog een foto van de 4 emmers.


BVeenema

Voor de volledigheid nog een kopie van het recept zoals het gebrouwen is. Omdat ik niet meer voldoende styrian goldings had, heb ik nog wat E.K. Goldings toegevoegd.
Ik was vergeten om een vanillestokje te kopen. Die is dus ook uit het recept gehaald.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2016-11-11
Naam receptV | Innis & Gunn
Brouwdatum21-3-2016
BiertypeOverige bieren
Volume11,5
Begin SG1,068 SG
Eind SG1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,6%
Alcoholgehalte6,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement70,1 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
13,10 lWater uit Nieuw Roden
7,14 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
52 mg/l7 mg/l13 mg/l190 mg/l19 mg/l4 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,081 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons4 EBC80,0 %
0,270 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC7,0 %
0,193 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons150 EBC5,0 %
0,154 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %
0,154 kgBiscuitDingemans50 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1e67,0 °C1 min.70 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,7 gStyrian Goldingsbellen4,0%60 min.20,3 IBU
14,5 gStyrian Goldingsbellen4,0%20 min.6,7 IBU
5,8 gE.K. Goldingbellen5,6%20 min.3,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
30,00 gEikenhoutsnippers, whiskeyvatensmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting17,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,5 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad69,1%
Start nagisting14-11-2016
Temp. nagisting19,0 °C


Vik75


Leuk experiment.
Ben er benieuwd naar de snippers. Aankomende zaterdag is het voor mij een brouwdag en we gaan een stout brouwen waar we ook vier experimenten mee gaan doen. Ook met eiken snippers.

Mooie kleine vergisting emmertjes zijn dat. Waar heb je die vandaan.


BVeenema

Citaat van: Vik75 op 15-11-2016  15:00 uLeuk experiment.
Ben er benieuwd naar de snippers. Aankomende zaterdag is het voor mij een brouwdag en we gaan een stout brouwen waar we ook vier experimenten mee gaan doen. Ook met eiken snippers.

Mooie kleine vergisting emmertjes zijn dat. Waar heb je die vandaan.

Bedankt. Ik ben ook benieuwd naar de bevindingen. Welke experimenten ga jij doen met de snippers?
De emmers krijg je bij Van der Kooy uit Jubbega als je mout per 5 kilogram koopt. De emmers zijn goed luchtdicht.

Vik75

Oh bij Van der Kooy.
Moet ik daar eens gaan bestellen.

We doen 1 exp. Met eikensnippers medium toasted en 1 exp. Met eikensnippers medium toasted gedrenkt in whiskey.
De andere twee zal met dadels en vanille zijn.

tdp

Gaaf! Gisteren toevallig eiken snippers geweekt '43' toegevoegd aan een quadrupel!

BVeenema

Zo, het is tijd voor een update. Door omstandigheden is het mij afgelopen dinsdag niet gelukt om te proeven. Dit is vanavond pas gelukt. Uiteindelijk was dat prima, omdat de eikensmaak bij 3 van de 4 batches nog behoorlijk subtiel is en alle batches zeker nog wel een tijdje moet rijpen op de snippers. Hieronder zal ik mijn bevindingen per batch delen en ook het SG.

Batch 1 (Snippers die zijn gestoomd): Huidig SG: 1018 | In deze batch is geen duidelijk eikaroma waar te nemen. Er valt wel een eiksmaak te ontwaren, maar die is nog niet heel duidelijk. De smaak lijkt met name 'achter in de keel' waar te nemen te zijn (als jullie begrijpen wat ik bedoel  ;)).   
 
Batch 2 (Snippers die zijn getoast) : Huidig SG: 1018 | Ook in deze batch is nog geen duidelijk eikaroma waar te nemen. Er valt ook in deze batch een eiksmaak te herkennen maar wel subtiel, vergelijkbaar met batch 1. Het bier proeft wat frisser dan het bier uit batch 1. Hoe dat kan, is mij niet duidelijk. Het huidige SG is voor beide batches gelijk.

Batch 3 (Snippers die zijn 'getrokken'): Huidig SG: 1017 | Ook hier is het eikaroma ver te zoeken. De eiksmaak is hier duidelijker dan bij batch 1 en 2. Dit is ook logisch, omdat hier niet alleen de snippers zijn toegevoegd aan het bier, maar ook wat van de 'thee'. Deze thee heeft al erg veel smaak uit de snippers getrokken (heb een slokje van de thee genomen). Het huidige SG is 1 puntje lager dan van batch 1 en 2. Wellicht heeft dit te maken met het toevoegen van de thee. Ook hier is de smaak pas te ontwaren als het bier is doorgeslikt, achter in de keel dus. 

Batch 4 (Snippers met Whisky) : Huidig SG: 1016 | Ook hier is geen duidelijk eikaroma waar te nemen. Wel valt de whisky die is toegevoegd te ruiken. De smaakverandering van deze batch is met afstand het grootst ten opzichte van het moment dat de snippers werden toegevoegd. Naast de eiksmaak, is hier ook een duidelijke whiskysmaak aanwezig. Hoewel dit niet in ieder biertype zal passen, is het in dit brouwsel best aangenaam. Tot nu toe is deze batch het meest uitgesproken van smaak en ook het lekkerst.

Omdat ik voorzie dat het bier minimaal 2 weken zal moeten rijpen op de snippers, zal ik pas aanstaande dinsdag weer proeven. De smaakontwikkeling gaat niet zo snel dat frequenter proeven zin heeft. Ik neem aan dat dit met het formaal van de snippers te maken heeft. De snippers van de Brouwmarkt zullen sneller hun smaak afgeven vermoed ik.

Tot zover maar weer. Hieronder nog een foto:




EvdBroek


Herman

Leuk experiment. Voor een vollediger vergelijking had je ook een deel kunnen reserveren voor snippers, die je zonder voorbehandeling toevoegt.

BVeenema

Citaat van: Herman op 20-11-2016  15:24 uLeuk experiment. Voor een vollediger vergelijking had je ook een deel kunnen reserveren voor snippers, die je zonder voorbehandeling toevoegt.

Hoi Herman,

Dat heb ik ook overwogen hoor. Ik was alleen bang voor een besmetting. Daarom heb ik er voor gekozen om bij batch 1 de snippers te stomen om eventueel ongedierte dood te maken zonder de snippers echt in contact met het water te laten komen (behalve de stoom dan). Dit is de meest neutrale manier van toevoegen geweest.

erdeve

Leuk experiment!
Ik wil binnenkort een Russian Imperial Stout gaan brouwen en ook hieraan houtsnippers geweekt in whiskey toe te voegen.
Ik hou dit draadje in de gaten.

Bennemans

Ook ik ga dit volgen...
Wel ben ik zelf van plan om met de volgende brouw, wat een Baltic Porter zal zijn, en hierin zal tijdens de nagisting Barrel Chunks Bourbon toegevoegd worden. Dit zal dan zo'n 4 a 5 gram per liter zijn. Maar niets is zo veranderlijk als het weer en het idee wat je allemaal met je recept kan doen en daarmee de verhouding met het toevoegen van de additieven.
We hebben een leuke hobby.

BVeenema

Het is tijd voor een update. Zojuist heb ik wederom van alle 4 batches het SG gemeten en het bier geproefd. Ik zal weer per batch mijn bevindingen delen:

Batch 1 (Snippers die zijn gestoomd): Huidig SG: 1016 (9,1 Brix) | Ik heb de (stellige) indruk dat het eikaroma zich nu begint te vormen. Ik ontwaar nu echt een houtig aroma en ook in de smaak zijn de snippers nu beter waar te nemen. Er is echt een behoorlijke ontwikkeling ten opzichte van afgelopen zaterdag. De smaak is nu ook goed in de mond te herkennen en niet alleen maar in de keel (als nasmaak). Het is behoorlijk aangenaam en nog niet 'te' aanwezig.
 
Batch 2 (Snippers die zijn getoast) : Huidig SG: 1016 (9,1 Brix) | Ook in deze batch heeft het aroma zich ontwikkeld. Ik meen zelfs in de verte wat whisky te ruiken (het zijn snippers van whiskyvaten), maar dat kan ook verbeelding zijn. Opvallend is dat deze batch nog steeds frisser van smaak is dan het bier uit batch 1. Ik weet niet hoe dat kan. Zouden er harde tannines kunnen zijn die in de oven verdwijnen? Ik weet het niet. De eiksmaak is in deze batch goed te proeven. De smaak is zachter dan de smaak uit de eerste batch en is waarneembaar in de gehele route (van mond naar slokdarm  ;)), net als bij batch 1. De eiksmaak is ook bij deze batch nog niet te sterk aanwezig.

Batch 3 (Snippers die zijn 'getrokken'): Huidig SG: 1016 (9,0 Brix) | Ook hier is het eikaroma absoluut waarneembaar en is qua aanwezigheid vergelijkbaar met batch 1 en 2. De eiksmaak is hier duidelijker dan bij batch 1 en 2 en is in mijn beleving minder aangenaam dan bij batch 1 en 2. De snippers lijken hier voor wat wrangheid te zorgen die niet heel plezierig is. Ook de nasmaak en het mondgevoel is bij deze versie minder plezierig dan bij de andere batches. Het huidige SG is inmiddels vrijwel gelijk aan die van batch 1 en 2 (verschil is 0,1 brix). Omwille van het experiment zal ik deze batch nog niet bottelen om de smaakontwikkeling te volgen, maar ik vermoed dat dit de minst smakelijke variant wordt.

Batch 4 (Snippers met Whisky) : Huidig SG: 1014 (8,8 Brix) | In deze batch is het eikaroma het meest aanwezig en hier is ook absoluut een whiskygeur waarneembaar. Het aroma van dit bier is in mijn beleving het meest aangenaam. De smaakverandering van deze batch is nog steeds met afstand het grootst ten opzichte van het moment dat de snippers werden toegevoegd, maar het verschil lijkt wel kleiner te zijn geworden. Naast de eiksmaak, is hier ook nog steeds een duidelijke whiskysmaak aanwezig. Omwille van het experiment zal ik ook deze batch nog niet bottelen, maar ik had dit wel gedaan als ik geen experiment had gedaan. De smaak van dit bier is in mijn beleving namelijk voldoende verrijkt. Lekker is deze batch absoluut!

Mijn voorlopige conclusies:

- Het bier lijkt behoorlijk dicht bij Innis & Gunn te komen. Vooral de karamelsmaak, de eiksmaak en de bitterheid zitten volgens mij dicht bij het origineel;

- De grootte van de snippers en de hoeveelheid (3 gram/liter) lijken goed gekozen te zijn, omdat ze tot een geleidelijke toename van de smaak leiden. Hiermee is de gewenste smaak goed te sturen, maar duurt het rijpingsproces geen eeuwigheid.

- Het weken van snippers in whisky leidt tot de grootste smaakverandering, maar is niet voor ieder biertype geschikt. Ik zou deze variant van toevoegen zeker niet kiezen bij een lichter bier, zoals een saison of een IPA. Voor bieren met een behoorlijke dosis caramouten (en ik vermoed ook donkere mouten) is de whiskysmaak wel erg lekker en biedt het een mooi tegenwicht voor de caramouten en donkere mouten.

- Het trekken en toevoegen van thee is in mijn beleving niet de aangewezen manier om eikensnippers toe te voegen aan bier. Het geeft een zekere wrangheid die niet plezierig is. Ik vermoed dat dit komt door de hogere temperaturen waar de snippers aan blootgesteld worden en het vrijkomen van bepaalde stoffen (wellicht de harde tannines) die de smaak en het mondgevoel negatief beïnvloeden.

- Bij lichtere bieren zou ik voortaan kiezen voor optie 1 (stomen) of optie 2 (toasten), waarbij de gewenste frisheid van het uiteindelijke resultaat de doorslag zou geven. Voor een frisser bier (zoals een IPA) zou ik voortaan gaan toasten. Bij donkere bieren zou ik voortaan kiezen voor optie 1 (stomen) of optie 4 (weken in whisky), afhankelijk van de vraag of een whiskysmaak gewenst is.

Uiteraard zijn deze conclusies voorlopig en zal ik over enkele dagen weer een update geven.

BVeenema

Vandaag heb ik weer een proefsessie gedaan en ook weer het SG gemeten. De snippers zitten bijna 2 weken in het bier. Inmiddels zijn alle batches uitgegist. Mijn bevindingen zijn als volgt.

Batch 1 (Snippers die zijn gestoomd): Eind SG: 1016 (9,1 Brix) | Het eikaroma heeft zich in de laatste dagen niet veel meer ontwikkeld. Ik ontwaar nog steeds een houtig aroma. De smaak is sinds afgelopen dinsdag nog verder ontwikkeld en is nu erg goed te herkennen. De smaak is nu zelfs iets 'te' aanwezig. Deze batch ga ik coldcrashen en over een aantal dagen bottelen.
 
Batch 2 (Snippers die zijn getoast) : Eind SG: 1016 (9,0 Brix) | Ook in deze batch heeft het aroma zich niet merkbaar verder ontwikkeld. Nog steeds is deze batch frisser van smaak is dan het bier uit batch 1. De eiksmaak is in deze batch goed te proeven. De eiksmaak is nog steeds zachter dan de smaak uit de eerste batch en is bij deze batch nog niet te sterk aanwezig. Ik laat deze batch nog even op kamertemperatuur staan.

Batch 3 (Snippers die zijn 'getrokken'): Eind SG: 1016 (9,0 Brix) | Ook hier is het eikaroma nog steeds waarneembaar, maar heeft het zich qua intensiteit niet merkbaar ontwikkeld.  De eiksmaak is hier nog steeds duidelijker dan bij batch 1 en 2 en is in mijn beleving nog steeds minder aangenaam dan bij batch 1 en 2. De snippers zorgen hier voor een wrangheid die onplezierig is. Ook de nasmaak en het mondgevoel is bij deze versie nog steeds minder plezierig dan bij de andere batches. De smaak is hier inmiddels ook 'te' aanwezig, zodat ik deze batch ook zal gaan coldcrashen en bottelen.

Batch 4 (Snippers met Whisky) : Eind SG: 1014 (8,8 Brix) | In deze batch is het eikaroma ook vandaag nog het meest aanwezig en hier is ook absoluut een whiskygeur waarneembaar. Het aroma van dit bier is in mijn beleving het meest aangenaam. Naast de eiksmaak, is hier ook nog steeds een duidelijke whiskysmaak aanwezig. De smaak heeft zich sinds afgelopen dinsdag niet duidelijk meer ontwikkeld. Deze batch ligt het dichtst bij de smaak van Innis & Gunn. Omdat de smaakt zich niet meer sterk heeft ontwikkeld en het bier volledig is uitgegist, zal ik deze batch over een aantal dagen gaan coldcrashen en bottelen. Ik heb onvoldoende ruimte in mijn gistkast om 3 vaten tegelijk te coldcrashen. Deze batch is nog steeds het meest smaakvol.

Resumerend zijn batch 1 en 4 mijn favoriet. Batch 2 is frisser, wat in dit bier niet een pluspunt is en batch 3 is niet zo lekker.

BVeenema

Het is tijd voor de laatste update van dit experiment. Inmiddels zijn alle batches gebotteld met 2,7 gram suiker per liter (na coldcrash op 5 graden). In totaal heb ik 31 flessen gebotteld. Bij het bottelen heb ik de verschillende batches niet meer geproefd. Dit wil ik over een weet of 3 gaan doen als er zich voldoende koolzuur heeft gevormd en het bier op temperatuur is. Hoewel deze laatste tasting niet meer van belang is voor het experiment (er moet immers op de 19e verslag zijn gelegd) zal ik mijn bevindingen wel posten in dit topic. Dat lijkt me wel nuttig.

De voorlopige conclusies die ik na de 2e proefsessie heb gegeven vormen samen ook de eindconclusie. Voor de volledigheid hieronder nogmaals met hier en daar een aanvulling:

1. Het bier lijkt behoorlijk dicht bij Innis & Gunn te komen. Vooral de karamelsmaak, de eiksmaak van batch 4 en de bitterheid zitten volgens mij dicht bij het origineel. Ik zal binnenkort zien of ik in NL aan een Innis & Gunn kan komen om 1-op-1 te kunnen vergelijken;

2. De grootte van de snippers en de hoeveelheid (3 gram/liter) lijken goed gekozen te zijn, omdat ze tot een geleidelijke toename van de smaak leiden. Hiermee is de gewenste smaak goed te sturen, maar duurt het rijpingsproces geen eeuwigheid. Bij een echt donker bier (RIS of Black IPA bijvoorbeeld) zou ik 5 gram per liter kiezen.

3. Het weken van snippers in whisky leidt tot de grootste smaakverandering, maar is niet voor ieder biertype geschikt. Ik zou deze variant van toevoegen zeker niet kiezen bij een lichter bier, zoals een saison of een IPA. Voor bieren met een behoorlijke dosis caramouten (en ik vermoed ook donkere mouten) is de whiskysmaak wel erg lekker en biedt het een mooi tegenwicht voor de caramouten en donkere mouten.

4. Het trekken en toevoegen van thee is in mijn beleving niet de aangewezen manier om eikensnippers toe te voegen aan bier. Het geeft een zekere wrangheid die niet plezierig is. Ik vermoed dat dit komt door de hogere temperaturen waar de snippers aan blootgesteld worden en het vrijkomen van bepaalde stoffen (wellicht de harde tannines) die de smaak en het mondgevoel negatief beïnvloeden.

5. Bij lichtere bieren zou ik voortaan kiezen voor optie 1 (stomen) of optie 2 (toasten), waarbij de gewenste frisheid van het uiteindelijke resultaat de doorslag zou geven. Het toasten van de chips leidde in dit bier tot een frisser resultaat. Voor een frisser bier (zoals een IPA) zou ik voortaan gaan toasten. Bij donkere bieren zou ik voortaan kiezen voor optie 1 (stomen) of optie 4 (weken in whisky), afhankelijk van de vraag of een whiskysmaak gewenst is.




William

Mooi verslag van het hele proces tot bottelen toe en netjes gedocumenteerd.

In het algemeen lijkt het er op dat je de eiksmaak met beleid uit de snippers moet halen.

Mooi om te zien dat stomen een ander resultaat geeft dan toasten. Misschien dat je met stomen met ook nog wat wrange stoffen wegstoomt terwijl toasten waarschijnlijk andere smaken geeft (en daardoor minder eik?) door reactie van de moleculen in het hout tijdens het toasten.

Ik ben benieuwd naar de proefnotities. Probeer een paar flesjes lang te bewaren. Dit soort smaken veranderen continue.

Bedankt voor het delen en de genomen moeite :duimop:

Sander van Dijk

Ik vind het inderdaad ook een heel mooi verslag. Ik vind het ook erg nuttig en ik ga deze informatie zeker gebruiken.
Bedankt!  :groots:

Josteman

Mooi verslag, heb zelf ook net met eik gewerkt, helaas heb ik dit nog 'getrokken' wat ik dus beter niet had kunnen doen. Heb nog over dus ga de volgende keer zeker een andere methode gebruiken, kijken of ik het ook zo ervaar (althans verschil merk :) ).

BVeenema

Citaat van: Josteman op 15-01-2017  15:02 uMooi verslag, heb zelf ook net met eik gewerkt, helaas heb ik dit nog 'getrokken' wat ik dus beter niet had kunnen doen. Heb nog over dus ga de volgende keer zeker een andere methode gebruiken, kijken of ik het ook zo ervaar (althans verschil merk :) ).

Deel je ervaringen gerust in dit topic! Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

lier

Ik persoonlijk zou die houtsnippers weken in een lekkere fles Whiskey of Bourbon als je dan toch smaak wil toevoegen ;)

Jacques

Citaat van: lier op 09-02-2017  14:42 uIk persoonlijk zou die houtsnippers weken in een lekkere fles Whiskey of Bourbon als je dan toch smaak wil toevoegen ;)

Dat is redelijk kostbaar. Door de verdunning proef je niet zo veel terug van een goed whiskey.
Overigens zet ik regelmatig verschillende soorten houtsnippers op goedkope wodka. Dat geeft whisky-achtige smaken.

Adrie

Mooi experiment en leuk om te lezen. Hier worden we wijzer van.  Dank voor het delen.

TymonK

Zeker leuk - ben benieuwd naar de ervaringen met het gebottelde bier.

Heb zelf whiskey hout snippers aan een Wee Heavy toegevoegd. 5 gr/liter voor 2 weken bij de nagisting. Geeft mooi effect  :proost:

Slayer1965

Heel mooi experiment, deze draad ga ik volgen. Ik was precies op zoek naar deze ervaringen. Bedankt voor het delen :)

JaMo

Leuk dat je dit gedaan hebt en dat je het met ons gedeeld hebt. In de toekomst wil ik ook wat met houtsnippers gaan doen, dus ik heb denk ik wel wat aan jouw bevindingen. :groots:

hansadutta

In het verleden heb ik weleens wat geprobeerd met snippers maar dan in wijn. Vanuit die achtergrond heb ik begrepen dat sommige stoffen in de snippers niet in water oplossen maar wel in alcohol.
ik heb toen ook eens geprobeerd om ze te weken in wodka en die dan toe te voegen aan de wijn maar de wodka gaf veel te veel smaak aan de wijn. Dus als je iets dergelijks probeert moet de drank wel passen bij het bier dat je brouwt.

Jacques

Citaat van: hansadutta op 11-05-2017  23:59 uIn het verleden heb ik weleens wat geprobeerd met snippers maar dan in wijn. Vanuit die achtergrond heb ik begrepen dat sommige stoffen in de snippers niet in water oplossen maar wel in alcohol.
ik heb toen ook eens geprobeerd om ze te weken in wodka en die dan toe te voegen aan de wijn maar de wodka gaf veel te veel smaak aan de wijn. Dus als je iets dergelijks probeert moet de drank wel passen bij het bier dat je brouwt.

Vanavond geef ik bij De Roerstok een presentatie over het brouwen van innovatieve bieren. Daarbij zal ik het onderwerp houtsnippers ook aantippen. Er zullen een aantal flessen zijn met houtsnipers die op wodka zijn gezet. Daarvoor heb ik gekozen voor hele goedkope wodka die zo min mogelijk smaak heeft. Sommige houtsnippers geven zeer uitgesproken smaken. De invloed van de wodka is daar geheel weg.

E van Dijk

Hoe voorkomen jullie dat de houtsnippers tijdens het bottelen in de flesjes of in je afvulpijpje komen? (dat dan vastloopt en continu blijft doorstromen met een flinke kliederboel tot gevolg..)

Mijn automatische hevel zuigt lucht aan, dus die heb ik niet gebruikt en had dus ook geen droesemkopje die ervoor zorgde dat de houtsnippers in de emmer achter bleven.


Jacques

Citaat van: E van Dijk op 13-06-2017  11:52 uHoe voorkomen jullie dat de houtsnippers tijdens het bottelen in de flesjes of in je afvulpijpje komen? (dat dan vastloopt en continu blijft doorstromen met een flinke kliederboel tot gevolg..)

Goede vraag. Hier ben ik een tijdje geleden ook tegenaan gelopen.

William

Citaat van: Jacques op 13-06-2017  20:57 uGoede vraag. Hier ben ik een tijdje geleden ook tegenaan gelopen.

RVS sponsje in de hevelpijp drukken  als je via mandfles / hevel bottelt of een RVS sponsje in de opening van de CCT drukken

Jacques

Citaat van: William op 13-06-2017  22:48 uRVS sponsje in de hevelpijp drukken  als je via mandfles / hevel bottelt of een RVS sponsje in de opening van de CCT drukken

Een rvs sponsje zou kunnen. Ben wel een beetje bang voor krassen door zo'n sponsje.

William

Citaat van: Jacques op 13-06-2017  22:59 uEen rvs sponsje zou kunnen. Ben wel een beetje bang voor krassen door zo'n sponsje.

Of je gebruikt een siliconen  slang tussen bottelpijp en CCT en druk de spons in de slang.

E van Dijk

Citaat van: William op 13-06-2017  22:48 uRVS sponsje in de hevelpijp drukken  als je via mandfles / hevel bottelt of een RVS sponsje in de opening van de CCT drukken

Goede tip, bedankt! Volgende keer eens proberen.

Jacques

Citaat van: William op 13-06-2017  23:30 uOf je gebruikt een siliconen  slang tussen bottelpijp en CCT en druk de spons in de slang.

De siliconen slang gebruik ik al. Maar ook die is krasgevoelig. Krassen wil je niet hebben omdat daar infecties in kunnen nestelen waarop desinfectie niet altijd vat hebben. Een oplossing van Star San dringt overigens door de lage oppervlaktespanning dwel diep in allerlei krasjes. Dit maakt het ook dat het een effectief desinfecteermiddel is.

Maar je hebt mij met het idee van een rvs sponsje wel op het spoor gezet om filterwatten te gaan gebruiken zoals die  bij aquaria gebruikt worden.

William

Citaat van: Jacques op 14-06-2017  21:25 uMaar je hebt mij met het idee van een rvs sponsje wel op het spoor gezet om filterwatten te gaan gebruiken zoals die  bij aquaria gebruikt worden.

Zijn die voldoende poreus en steriliseerbaar?
Die rvs sponsen werken volgens mij zo goed om ze nog steeds redelijk open zijn en ze ook een lengte hebben en daardoor niet snel verstoppen.

Jacques

Citaat van: William op 14-06-2017  21:43 uZijn die voldoende poreus en steriliseerbaar?
Die rvs sponsen werken volgens mij zo goed om ze nog steeds redelijk open zijn en ze ook een lengte hebben en daardoor niet snel verstoppen.

Die watten zijn voldoende poreus. Ze worden gebruikt het water in een aquarium te filteren. Met Star San kunnen de watten gedesinfecteerd worden. Even naspoelen nadat de watten geplaatst zijn zorgt er voor dat je de Star San weer kwijt bent.

Bearded Rens

Oud topic inmiddels, maar ik mis aan het eind van de thread de smaakbevindingen. Of mis ik iets?
Ben na het uitgebreide proces verslag wel erg benieuwd naar de smaakbeleving.

Arjendv

Citaat van: BVeenema op 22-11-2016  21:50 uIk weet niet hoe dat kan. Zouden er harde tannines kunnen zijn die in de oven verdwijnen?

Ik heb de methode van het toasten ook toegepast en het zou heel goed kunnen dat de zuren (typisch voor eiken) eruit verdampen.
Bij het openen van de oven kwam er eerst kort een beetje zurige walm uit die snel weer verdween.

BVeenema

Zo, ik zag dat dit topic weer actief was en dat ik mijn bevindingen nooit heb geplaatst. Hierbij alsnog.

Na het bottelen was ik niet erg tevreden over het behaalde resultaat. De eiksmaak was in alle brouwsel wat te heftig aanwezig. Omwille van het experiment heb ik destijds even gewacht met bottelen en dat pakte niet zo goed uit. Ik heb overwogen om het bier weg te gooien, maar heb het toch maar bewaard.

Gisteren heb ik weer een proefsessie gedaan met twee medebrouwers. Het bier viel toen goed in de smaak. De scherpe randjes zijn er echt van af. Brouwsel nummer 4 (met snippers die in Jack Daniëls gedrenkt waren) was de favoriet. Brouwsel 1 en 2 kwamen er iets achter en brouwsel 3 was nog steeds de mindere, hoewel die nu goed drinkbaar was.

De conclusie is eigenlijk dat de verschillen tussen de batches nog steeds aanwezig zijn. Die zijn niet veranderd ten opzichte van de proefsessies tijdens de vergisting. Omdat de houtsmaak overall minder aanwezig is na ruim een jaar, is de smaak van het bier sterk verbeterd.

Ik hoop dat jullie hier nog wat aan hebben.


Jacques

Citaat van: BVeenema op 07-10-2018  20:37 uZo, ik zag dat dit topic weer actief was en dat ik mijn bevindingen nooit heb geplaatst. Hierbij alsnog.

Na het bottelen was ik niet erg tevreden over het behaalde resultaat. De eiksmaak was in alle brouwsel wat te heftig aanwezig. Omwille van het experiment heb ik destijds even gewacht met bottelen en dat pakte niet zo goed uit. Ik heb overwogen om het bier weg te gooien, maar heb het toch maar bewaard.

Gisteren heb ik weer een proefsessie gedaan met twee medebrouwers. Het bier viel toen goed in de smaak. De scherpe randjes zijn er echt van af. Brouwsel nummer 4 (met snippers die in Jack Daniëls gedrenkt waren) was de favoriet. Brouwsel 1 en 2 kwamen er iets achter en brouwsel 3 was nog steeds de mindere, hoewel die nu goed drinkbaar was.

De conclusie is eigenlijk dat de verschillen tussen de batches nog steeds aanwezig zijn. Die zijn niet veranderd ten opzichte van de proefsessies tijdens de vergisting. Omdat de houtsmaak overall minder aanwezig is na ruim een jaar, is de smaak van het bier sterk verbeterd.

Ik hoop dat jullie hier nog wat aan hebben.

Bedankt voor de update.

Ook ik heb gemerkt dat met de tijd de houtsmaak beter gaat harmoniseren met het bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.