Bij de aankoop van mijn Grainfather had ik een ketel over. 27 L arsegan elektrtische brouwketel. Ik was van plan om deze te gebruiken voor het opwarmen van spoelwater. Omdat ik graag nauwkeurig (probeer) te werken wilde ik de temperatuur stabiel hebben. De draaiknop vond ik niet nauwkeurig genoeg. Daarom heb ik de Inkbird gekocht.
Ik denk dat deze manier van verwarmen en controleren een beetje "overkill" is. Aan de andere kant ook wel interessant. Ik was benieuwd hoe nauwkeurig het systeem werkte.
Deze test is dan ook meer voor de werking van de Inkbird.

De temperatuur heb ik ingesteld op 66.5 graden omdat dit op mijn tweede thermometer goed is af te lezen.

Ik heb 10cm een thermowell gekocht die eigenlijk verkocht werd voor ss brewtech (onder "accessoires")
Deze heb ik 10 cm boven het verwarmingselement gemonteerd omdat het water het dichtstbij het element warmer is dat dat erboven. Dit zou er voor kunnen zorgen dat het water bovenaan de ketel een lagere temperatuur heeft.
Had ik de thermowell hoog gemonteerd dan zou de vertraging in de temperatuursteiging te hoog zijn waardoor de sensor te laat de maximale ingevoerde temperatuur afleest. Ook zou dit er voor zorgen dat de thermowell boven het waterniveau zou uitkomen als ik minder spoelwater nodig zou hebben.
Kortom, 10 cm boven de plaat leek mij geschikt.
De thermometer die aan de statiefklem hangt is een zeer nauwkeurig. Verkregen data is direct afleesbaar op mijn ipad.
Ik heb hier kunnen volgen wat de temperatuurverschil is tussen de aangegeven temperatuur van de Inkbird en mijn andere. Ook heb ik kunnen volgen wanneer het element aanslaat, hoe lang deze blijft werken, en bij welke temperatuur de Inkbird deze uitschakelt.

De eerste ruwe test liet zien dat de temperatuur met een bepaalde regelmaat schommelt.
Via de software was makkelijk te zien dat 64.8 de minimum temperatuur was, 67,5 maximum, 66,1 gemiddelde standaard afwijking 0.7 graden.
Dus de gemiddelde temperatuur zat redelijk rond 66.5 graden die ingesteld was op de Inkbird.

Echter wilde ik proberen de "amplitude" te verkleinen.
Met wat geknoei aan de instellingen van de Inkbird heb ik de maximale en minimale temperatuur niet veel kunnen beïnvloeden. Dit komt waarschijnlijk door de vertraging in het opmerken van de temperatuursveranderingen het uitschakelen van de Inkbird. Ik heb de hele tijd de ketel stil gehouden, niet roeren of wat dan ook. Door te roeren zou de temperatuur stabieler zijn. Mijn volgende metingen zal ik doen met circulatiepomp!

Wat ook opvallend is, is dat de temperatuur gedurende metingen met maximale en minimale temperatuur per "blok" (piek+dal in de grafiek) omhoog gaat. Hoe dit kan moet ik nog uitzoeken.
Nog wat data die mensen misschien willen weten:

Het stijgen van de temperatuur gaat -redelijk- constant.

De temperatuurschommeling is kleiner met deksel op. Dit is natuurlijk logisch vanwege minder warmte verlies.
Tot slot alle gegevens in van een test run in een plaatje:

In het kort:
inkbird werkt naar mijn mening erg goed.
Het apparaat is makkelijk in gebruik.
Temperatuur marge is 1 graden
met circulatie en betere isolatie is dit waarschijnlijk te verkleinen.
De werking is constant. De temperatuur fluctueert, maar wel altijd op de zelfde manier en is dus voorspelbaar.
Is deze opstelling nodig voor goed spoelwater warmen? Nee, het kan makkelijk zonder.
Wel zou het geschikt kunnen zijn voor maischen en voor het controleren van vergistingstemperaturen waar het geloof ik ook voor bedoeld is.
Hopelijk hebben jullie hier een klein beetje aan.
Voor mij kostte het niet veel moeite en ik vond het leuk! =D