Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: MattMill LäuterHexe 1000  (gelezen 2304 keer)

Offline GerritKwintenberg

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
MattMill LäuterHexe 1000
« Gepost op: 24-04-2017 14:28 u »
Beste brouwers,

Graag hoor ik jullie bevindingen over de MattMill LäuterHexe 1000. Ik heb hier nu een aantal keren mee gefilterd, maar mijn SG waarde is telkens te laag. In het verleden had ik hier geen problemen mee.

Wie kan aangeven wat ik fout doe?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: MattMill LäuterHexe 1000
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2017 15:18 u »
Geen bevindingen, maar hoe filter je? Filterde je voorheen ook met de MattMill LäuterHexe 1000, of had je een andere werkwijze, andere recepten, etc.

Het enige wat ik aan kan geven wat je nu 'fout' doet, is het niet volledig zijn in je vraag/probleem.

Verder welkom op het forum! Mocht je behoefte hebben om jezelf voor te stellen, dan is hier een apart gedeelte voor op dit forum!

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2017 15:42 u »
Beste brouwers,

Graag hoor ik jullie bevindingen over de MattMill LäuterHexe 1000.
Kijk eens naar je maischrendement instelling in je software? Misschien staat die voor jouw installatie wel wat te hoog ingesteld. De standaardwaarden in BrouwHulp zijn geen waarheid natuurlijk...

Offline VtX

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2017 15:57 u »
Ik heb met de lauterhexe over het algemeen geen onverwachte resultaten, over het algemeen keurig volgens verwachte specificaties.
Ik heb wel enkele keren gehad dat het filterbed te dicht werd om de hexe waardoor het geheel verstopt raakte.
Met een dikke brouwershandschoen in de ketel grijpen en de hexe "los trekken" wasde oplossing om de boel weer gaande te krijgen, maar zeker niet wenselijk.
Nu werk ik met een filterplaat en daaronder de hexe als fijnfilter, wat nog niet heeft teleurgesteld.
Wellicht is met de goede filterplaat de hexe nu helemaal niet meer nodig, maar ik heb gevoelsmatig moeite hem eruit te laten.
In de kookketel heb ik een kleinere hexe als hopfilter wat altijd perfect werkt.

Offline Jeroen D

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron ;-)
    • Jeroen Duijvestijn
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2017 18:06 u »
Ik heb zelf geen lager rendement sinds ik de filterheks gebruik. Maar...
Wel merkte ik dat ik de eerste veels te snel (binnen 5 minuten) klaar was met spoelen omdat het allemaal super netjes en snel filterde. Maischrendement was goed. Maar na het spoelen dus niet meer.
Nu neem ik daar meer tijd voor en zit ik steeds op een brouwzaalrendement van 77-81% (hangt een beetje van het type bier af).

Als de filterheks een beetje vast is gelopen, omdat er rondom teveel mout of hop zit, pak ik gewoon een roerspaan om even plek te maken.

Offline springerke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2017 18:32 u »
Kan het zijn dat je veel te rap filtert? En zo komt het dat er te veel suiker achterblijft, en je filterbed slaat dan te vlug dicht.
Bij mij duurt het filterspoelen bijna 1 uur op 22 L? Maar dan met een hevelfilter

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2017 19:54 u »
Sinds ik (veel) rustiger spoel heb ik een beter rendement. (van 75 naar 82%)
Logisch ook.
Maar je tijd nemen voor het spoelen loont dus duidelijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24-04-2017 22:35 u »
Beste brouwers,

Graag hoor ik jullie bevindingen over de MattMill LäuterHexe 1000. Ik heb hier nu een aantal keren mee gefilterd, maar mijn SG waarde is telkens te laag. In het verleden had ik hier geen problemen mee.

Wie kan aangeven wat ik fout doe?

Welkom op dit forum Gerrit.

Zoals je al in de reacties kunt zien wordt de MattMill LäuterHexe hier filterheks genoemd. Als je op dit woord gaat zoeken op dit forum vind je tal van topics over deze filtermethode. Veel leesplezier toegewenst.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25-04-2017 10:53 u »
Kijk eens naar je maischrendement instelling in je software? Misschien staat die voor jouw installatie wel wat te hoog ingesteld. De standaardwaarden in BrouwHulp zijn geen waarheid natuurlijk...

Ik heb mijn rendement ingesteld op 75%. Dit is toch goed?

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 25-04-2017 10:54 u »
Ik heb zelf geen lager rendement sinds ik de filterheks gebruik. Maar...
Wel merkte ik dat ik de eerste veels te snel (binnen 5 minuten) klaar was met spoelen omdat het allemaal super netjes en snel filterde. Maischrendement was goed. Maar na het spoelen dus niet meer.
Nu neem ik daar meer tijd voor en zit ik steeds op een brouwzaalrendement van 77-81% (hangt een beetje van het type bier af).

Als de filterheks een beetje vast is gelopen, omdat er rondom teveel mout of hop zit, pak ik gewoon een roerspaan om even plek te maken.

Hallo Jeroen,

Ik brouw gemiddeld 20 liter per batch. Hoelang zou ik dan over het filteren moeten doen?

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2017 10:56 u »
Welkom op dit forum Gerrit.

Zoals je al in de reacties kunt zien wordt de MattMill LäuterHexe hier filterheks genoemd. Als je op dit woord gaat zoeken op dit forum vind je tal van topics over deze filtermethode. Veel leesplezier toegewenst.

Bedankt Jacques!

IK ga het even rustig door lezen.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2017 13:17 u »
Hallo Jeroen,

Ik brouw gemiddeld 20 liter per batch. Hoelang zou ik dan over het filteren moeten doen?

Ik heb recent over 28 liter (na koken!) ongeveer 50 minuten gespoeld/gefilterd. Eerdere keren deed ik het aanmerkelijk sneller. De eerste 2 liter vang ik op in een ketel en doe ik boven de maisch terug. Staar je overigens niet blind op de hoeveelheid van 2 liter. Het gaat erom dat je wort helder is. Als je aan het spoelen bent, zie je vanzelf een duidelijk verschil in helderheid ontstaan.

In de tussentijd kun je de ketel waar je naartoe filtert al op het vuur zetten (als je opstelling dat toelaat) om het wort niet te veel te veel te laten afkoelen (waardoor je tijd bespaart)

Offline Jeroen D

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron ;-)
    • Jeroen Duijvestijn
« Reactie #12 Gepost op: 25-04-2017 21:57 u »
Hallo Jeroen,

Ik doe over 15 liter een klein half uurtje.

Ik hang mijn heks erin en hevel het wort in een andere pan. Als je deze pan op het vuur zet kun je sneller overgaan op koken. De "verloren" tijd van het filteren "win" je zo terug.

Doorgaans zet ik de maischpan (78 graden) op een krukje op t aanrecht en de kookpan (100 graden) op t fornuis. Ik sta dan zelf op een stoel om het spoelwater (78 graden) er over te "gieten" (zo veel mogelijk gelijkmatig verdelen door t door een zeef of iets dergelijks te laten gaan).

Werkt prima zonder een druppel te morsen. Alles met beleid. Geen haast.

Tags: