Inkbird itc-310t temperatuur experiment

Gestart door WillemBr, 07-11-2016 00:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr

Bij de aankoop van mijn Grainfather had ik een ketel over. 27 L arsegan elektrtische brouwketel. Ik was van plan om deze te gebruiken voor het opwarmen van spoelwater. Omdat ik graag nauwkeurig (probeer) te werken wilde ik de temperatuur stabiel hebben. De draaiknop vond ik niet nauwkeurig genoeg. Daarom heb ik de Inkbird gekocht.

Ik denk dat deze manier van verwarmen en controleren een beetje "overkill" is. Aan de andere kant ook wel interessant. Ik was benieuwd hoe nauwkeurig het systeem werkte.

Deze test is dan ook meer voor de werking van de Inkbird.


De temperatuur heb ik ingesteld op 66.5 graden omdat dit op mijn tweede thermometer goed is af te lezen.


Ik heb 10cm een thermowell gekocht die eigenlijk verkocht werd voor ss brewtech (onder "accessoires")

Deze heb ik 10 cm boven het verwarmingselement gemonteerd omdat het water het dichtstbij het element warmer is dat dat erboven. Dit zou er voor kunnen zorgen dat het water bovenaan de ketel een lagere temperatuur heeft.

Had ik de thermowell hoog gemonteerd dan zou de vertraging in de temperatuursteiging te hoog zijn waardoor de sensor te laat de maximale ingevoerde temperatuur afleest. Ook zou dit er voor zorgen dat de thermowell boven het waterniveau zou uitkomen als ik minder spoelwater nodig zou hebben.

Kortom, 10 cm boven de plaat leek mij geschikt.

De thermometer die aan de statiefklem hangt is een zeer nauwkeurig. Verkregen data is direct afleesbaar op mijn ipad.

Ik heb hier kunnen volgen wat de temperatuurverschil is tussen de aangegeven temperatuur van de Inkbird en mijn andere. Ook heb ik kunnen volgen wanneer het element aanslaat, hoe lang deze blijft werken, en bij welke temperatuur de Inkbird deze uitschakelt.


De eerste ruwe test liet zien dat de temperatuur met een bepaalde regelmaat schommelt.
Via de software was makkelijk te zien dat 64.8 de minimum temperatuur was, 67,5 maximum, 66,1 gemiddelde standaard afwijking 0.7 graden.
Dus de gemiddelde temperatuur zat redelijk rond 66.5 graden die ingesteld was op de Inkbird.


Echter wilde ik proberen de "amplitude" te verkleinen.

Met wat geknoei aan de instellingen van de Inkbird heb ik de maximale en minimale temperatuur niet veel kunnen beïnvloeden. Dit komt waarschijnlijk door de vertraging in het opmerken van de temperatuursveranderingen het uitschakelen van de Inkbird. Ik heb de hele tijd de ketel stil gehouden, niet roeren of wat dan ook. Door te roeren zou de temperatuur stabieler zijn. Mijn volgende metingen zal ik doen met circulatiepomp!


Wat ook opvallend is, is dat de temperatuur gedurende metingen met maximale en minimale temperatuur per "blok" (piek+dal in de grafiek) omhoog gaat. Hoe dit kan moet ik nog uitzoeken.

Nog wat data die mensen misschien willen weten:


Het stijgen van de temperatuur gaat -redelijk- constant.


De temperatuurschommeling is kleiner met deksel op. Dit is natuurlijk logisch vanwege minder warmte verlies.

Tot slot alle gegevens in van een test run in een plaatje:



In het kort:

inkbird werkt naar mijn mening erg goed.
Het apparaat is makkelijk in gebruik.
Temperatuur marge is 1 graden
met circulatie en betere isolatie is dit waarschijnlijk te verkleinen.

De werking is constant. De temperatuur fluctueert, maar wel altijd op de zelfde manier en is dus voorspelbaar.

Is deze opstelling nodig voor goed spoelwater warmen? Nee, het kan makkelijk zonder.

Wel zou het geschikt kunnen zijn voor maischen en voor het controleren van vergistingstemperaturen waar het geloof ik ook voor bedoeld is.

Hopelijk hebben jullie hier een klein beetje aan.

Voor mij kostte het niet veel moeite en ik vond het leuk! =D

WillemBr

Graag wat feedback hier over!

Misschien dingen verbeteren?

Is mijn eerste post op dit forum =D


Jacques

Goed dat je de test nog een keer herhaal met een circulatiepompje. Ik vind de schommelingen vrij groot. Kun je die niet verkleinen door de instellingen van de Inkbird te wijzigen?

WillemBr

De instellingen kunnen aangepast worden. HD (heating difference value) is zo ver mogelijk omlaag gebracht, PT (compressor Delay) is zo ver mogelijk omlaag gezet. De response time is verlaagd naar het minimum.

Ik denk dat ik de inkbird moet kalibreren (dit is ook een optie in het systeem). Dit ga ik doen met de waardes van mijn andere thermometer.

ik wacht met veranderen van alle instellingen en volumes en andere omstandigheden tot ik de test heb uitgevoerd met een pomp =D

Eric v B

Citaat van: WillemBr op 07-11-2016  21:35 uPT (compressor Delay) is zo ver mogelijk omlaag gezet.
Is dit de vertraging die zorgt dat je compressor niet binnen X minuten weer start?

WillemBr

CiteerIs dit de vertraging die zorgt dat je compressor niet binnen X minuten weer start?

Ik geloof van wel, aangezien ik het water niet bewoog. Geen stoten of roeren of iets dergelijks, vond ik 0 een goed idee.

Als je wilt kan ik een grafiek maken met een vertraging van de compressor! =)

Dugraph

Hoi Willem,

Leuk om te zien dat je zo enthousiast bent! Zelf gebruik ik ook een Inkbird maar puur voor de gecontroleerde vergisting, net als de meeste op dit forum denk ik. En dat werkt met een paar basisinstellingen prima. In die zin kan ik niet zoveel met je experiment. Laat dat je niet weerhouden om alle ins en outs van het brouwproces te onderzoeken. Succes!

DLB

Ik vind het een interessant project.
Zelf hebben wij ook het idee om in de toekomst het maischen te regelen via een externe temperatuurmeter die de verwarming aanstuurt.

De amplitude bij het gebruik van een circulatiepomp is een interessante, want die gebruiken wij ook.

Ga zo door in ieder geval! :biersmile:

ExPeteriment

Grote schommelingen inderdaad. Ik spring al van de bank bij 1 ºC afwijking van de instelling.

WillemBr

Citaat van: ExPeteriment op 09-11-2016  22:27 uGrote schommelingen inderdaad. Ik spring al van de bank bij 1 ºC afwijking van de instelling.

Hmm ik hoop dat ik meer weet na het gebruiken van een pomp.

Ik denk ook dat het verwarmingselement op een lager wattage moet worden gezet. is het wattage in te stellen bij zo'n ketel? Of de temperatuurgrens...

Wordt bij opwarmen dus altijd 2500 Watt gebruikt? Mezelf nooit afgevraagd eigenlijk.

ExPeteriment

Ik heb zelf een regeling gemaakt, die schroeft vermogen terug naarmate die dichter bij de ingestelde waarde komt en er wordt rondgepompt.

Volgens de Inbird manual kun je een HD (verwarmingsdifferentieel) instellen tussen 0,3 en 15  ºC, default is 2 ºC. Wellicht kun je daar de schommelingen mee verbeteren, maar als je vermogen terug kunt schroeven als je bij instelpunt bent, zou ik dat ook doen. De ketel ken ik niet, dus weet niet of je daarvan vermogen terug kunt schroeven.

WillemBr

Citaat van: ExPeteriment op 10-11-2016  07:26 uIk heb zelf een regeling gemaakt, die schroeft vermogen terug naarmate die dichter bij de ingestelde waarde komt en er wordt rondgepompt.

Volgens de Inbird manual kun je een HD (verwarmingsdifferentieel) instellen tussen 0,3 en 15  ºC, default is 2 ºC. Wellicht kun je daar de schommelingen mee verbeteren, maar als je vermogen terug kunt schroeven als je bij instelpunt bent, zou ik dat ook doen. De ketel ken ik niet, dus weet niet of je daarvan vermogen terug kunt schroeven.

Is al terug naar 0.3 gebracht :/ daar kan ik dus verder niets mee verbeteren...

Ik ga kijken wat ik aan het vermogen van de ketel kan doen

WillemBr

Kleine update, de marge is niet weg te halen. Er blijft een afwijking van 1 graden.

kiekumgaon

Maar even voor de duidelijkheid. Is de InkBird ITC-310T geschikt om mee te maischen. ik ben zelf ook van plan om de inkbird aanschaffen. Maar dan echt voor het maischen met de arsegan brouwketel.

haicoterbeek

Meten is weten! Prima experiment dat zeer veel zegt over de hier vaak  gepromote inkbird, stc1000, mypins etc.
Zeker de aan/uit regelaars brengen meer onrust in je proces als je zou verwachten. Dit wordt vaak pas duidelijk als je de temperatuur kunt schrijven in een trend. Deze aan uit regelaars worden ook veel toegepast als controller voor het vergistingsproces. Er wordt dan gesproken over gecontroleerde vergisting! Zolang het de aan/uit regelaars betreft is er van gecontroleerde vergisting nauwelijks sprake. Deze regelaars werken met een dode band van vaak minimaal 1 graad Celsius. 1 graad onder het setpunt schakelt een relais de spanning naar het verwarmingselement in. Zodra het setpunt is bereikt schakelt deze uit. Afhankelijk van het vermogen zal er in meer of mindere mate overschoot plaatsvinden. De temperatuur schiet door het setpunt. Is het vermogen onzorgvuldig gekozen dan schakels bij 1 graad Celsius boven het setpunt zelfs de koeling in. In plaats van gecontroleerde vergisting/verwarming hebben we een regelkring in oscillatie. Het voorbeeld van de TS is hier een prima voorbeeld van. Als we kijken naar het principe van de koelkast lopen we tegen het volgende probleem aan. De compressor van de koelkast is beveiligd doormiddel van een startrelais. Deze schakelt de compressor pas in zodra na een bepaalde tijd de druk in het systeem is afgenomen. De inkbird of stc1000 kan wel koelvermogen vragen maar dit wordt door het startrelais tegengehouden. Na een bepaalde interval zal de compressor pas ingeschakeld worden. Gaat de koelkast daadwerkelijk koelen dan zal de hoeveelheid koude middel dat warmte aan de koelkast onttrekt er voor zorgen dat de temperatuur doorschiet tot onder het setpunt. De bami controllers hebben niet de mogelijkheid om twee setpunten in te stellen. Het principe van de koelkast past eigenlijk niet bij deze regelaars en het systeem is nauwelijks te tunen. Werkt het onder bepaalde omstandigheden. Dan is dit geen garantie dat het onder andere omstandigheden ook werkt.
Een ieder die stc1000, inkbird, mypins en andere bami controllers promoot zou het experiment van de TS moeten herhalen. En dit bij verschillende omstandigheden als we kijken naar ambient en gistkast temperatuur. Ik ben benieuwd hoeveel strakke trends er vervolgens gepost worden waarvan we inderdaad kunnen spreken over gecontroleerd vergisten.

Sander van Dijk

Citaat van: haicoterbeek op 24-02-2017  02:18 u
Meten is weten! ...vergisten.

Hier ben ik het totaal niet mee eens. (Dit is niet mijn waarheid
;D ) Ten eerste als je de temperatuur van het gistende wort / jongbier meet, heb je niet snel een grote temperatuur verandering, omdat 20 liter vloeistof niet heel snel van temperatuur veranderd. Als je de luchttemperatuur zou meten krijg je inderdaad wel dat probleem. Ik meet de temperatuur, zoals bijna iedereen hier volgens mij, met de sensor op het gistvat met een sponsje er overheen. Zo meet je vooral de temperatuur van de vloeistof en een klein deel van de omgevingslucht, zodat het verschil tussen de vloeistof en de lucht niet te groot wordt. Doordat er door de vergisting beweging in het gistvat is, heb je maar weinig temperatuur verschil tussen het midden van het vat en aan de rand van het vat.

Ik heb voorheen de temperatuur gecontroleerd met een STC-1000, waarbij je een +/- van 0,3 ºC kunt instellen. De koelvertraging voor de koelkast compressor stond op 3 minuten. Dat betekend bij een ingestelde temperatuur van 20ºC, dat tie bij 20,3ºC gaat koelen tot 20ºC en bij 17,7ºC gaat verwarmen tot 20ºC. De temperatuur werd dan bij koelen ook niet lager dan 20ºC, door de warmtebuffer van de vloeistof. Ik gebruik als verwarming 2 gloeilampjes van 25 Watt en dat blijkt ruim voldoende te zijn. Je moet inderdaad geen dikke verwarming van 1000 Watt in je koelkast hangen, maar dan nog denk ik dat het doorschieten meevalt, door de warmtebuffer van de 20 liter vloeistof. (als je 5 liter vergist, kan dit meer problemen geven.) Ik heb de temperatuur nog nooit hoger of lager gezien dan de + of - 0,3 ºC, dus nooit meer dan 0,3ºC vanaf de doeltemperatuur en een totaal verschil van 0,6ºC, dat is voor ons doel ruim voldoende. Ook gebeurd dit normaal gezien niet tegelijkertijd. Tijdens de heftige vergisting ben je aan het koelen, i.v.m. de geproduceerde warmte door de vergisting, dus max +0,3ºC en later afhankelijk van de temperatuur waar de koelkast staat niet meer dan -0,3ºC als je moet bij verwarmen. Voor de smaak is vooral belangrijk dat tijdens de heftige vergisting de temperatuur niet teveel oploopt, dit geeft veel gist bijproducten die je niet teveel in je bier wilt hebben. De prof's hebben vaak een minder strakke controle over de vergistingstemperatuur dan wij dat hebben, want die kunnen meestal alleen maar koelen.

Nu gebruik ik T-control (van Henielma) waarbij de vergistingen ook gelogd worden en ik ze ook op internet en telefoon kan volgen. Dan zie ik ook hoe vaak de verwarming en de koeling is ingeschakeld tijdens de totale vergisting en de lijn van de gewenste en bereikte temperatuur. Dan zie je een hele mooie lijn en absoluut geen jo-joën van de temperatuur en verwarming en koeling. Wel kun je hiermee 6 temperatuur stappen met nog een ramp instellen, dus bijvoorbeeld een verwarmingshelling van 0,1ºC per uur. Maar het is wel een aan/uit regeling, maar voor een temperatuur controle van een vergisting is een PID regeling mijn inziens niet nodig en een beetje overdreven.

Sander van Dijk

Citaat van: haicoterbeek op 24-02-2017  02:18 uHet voorbeeld van de TS is hier een prima voorbeeld van. Als we kijken naar het principe van de koelkast lopen we tegen het volgende probleem aan. De compressor van de koelkast is beveiligd door middel van een startrelais. Deze schakelt de compressor pas in zodra na een bepaalde tijd de druk in het systeem is afgenomen... gecontroleerd vergisten.
Het is een heel groot verschil of je over het controleren van een maisch temperatuur praat of over het controleren van een vergistingstemperatuur. Bij het verwarmen in een elektrische weckketel heb je een verwarmingselement van 1800 of 2000 Watt die een heleboel restwarmte afgeeft, waardoor je vaak last hebt van doorschieten van de temperatuur. Hierbij is een PID regeling inderdaad een hele goede oplossing, omdat die bij een juiste instelling daarvoor corrigeert, waardoor die bij het bijna bereiken van de set-temperatuur de verwarming gaat minderen of korte pulsen gaat geven, waardoor het element minder warm wordt en je geen last meer hebt van doorschieten.

Voor het maischen gebruik ik ook T-control, dat is wel geen PID regeling, maar door de rampfunctie werkt dit wel goed. Ik verwarm dan tot 3 ºC onder de set-temperatuur op vol vermogen en de laatste paar graden doe ik dan met bijvoorbeeld een verwarming van 0,1 ºC  per minuut, waardoor het element ook vaker wordt uitgeschakeld en ik dus ook geen last heb van doorschieten. Ook heb ik een voltage controller die ik tijdens het maischen ook al op 40% zet, waardoor het element sowieso al minder warm wordt.

haicoterbeek

Citaat van: Sander van Dijk op 24-02-2017  08:26 uHet is een heel groot verschil of je over het controleren van een maisch temperatuur praat of over het controleren van een vergistingstemperatuur. Bij het verwarmen in een elektrische weckketel heb je een verwarmingselement van 1800 of 2000 Watt die een heleboel restwarmte afgeeft, waardoor je vaak last hebt van doorschieten van de temperatuur. Hierbij is een PID regeling inderdaad een hele goede oplossing, omdat die bij een juiste instelling daarvoor corrigeert, waardoor die bij het bijna bereiken van de set-temperatuur de verwarming gaat minderen of korte pulsen gaat geven, waardoor het element minder warm wordt en je geen last meer hebt van doorschieten.

Voor het maischen gebruik ik ook T-control, dat is wel geen PID regeling, maar door de rampfunctie werkt dit wel goed. Ik verwarm dan tot 3 ºC onder de set-temperatuur op vol vermogen en de laatste paar graden doe ik dan met bijvoorbeeld een verwarming van 0,1 ºC  per minuut, waardoor het element ook vaker wordt uitgeschakeld en ik dus ook geen last heb van doorschieten. Ook heb ik een voltage controller die ik tijdens het maischen ook al op 40% zet, waardoor het element sowieso al minder warm wordt.

Wat ik duidelijk wil maken is dat er rond de bami controllers te veel wordt aangenomen. Het is absoluut niet vanzelf sprekend dat door een inkbird, stc1000 aan te sluiten je kunt spreken over gecontroleerde vergisting ( waar deze aan/uit regelaars veel worden ingezet!) Door een beperkt aantal instellingen zijn deze controllers amper af te stellen op verschillende proces omstandigheden. Daarom ben ik benieuwd hoeveel strakke trends (van proces value, setpoint en output) er te schrijven zijn met deze apparaten.

Sander van Dijk

Citaat van: haicoterbeek op 24-02-2017  14:51 uWat ik duidelijk wil maken is dat er rond de bami controllers te veel wordt aangenomen. Het is absoluut niet vanzelf sprekend dat door een inkbird, stc1000 aan te sluiten je kunt spreken over gecontroleerde vergisting ( waar deze aan/uit regelaars veel worden ingezet!) Door een beperkt aantal instellingen zijn deze controllers amper af te stellen op verschillende proces omstandigheden. Daarom ben ik benieuwd hoeveel strakke trends (van proces value, setpoint en output) er te schrijven zijn met deze apparaten.
In combinatie met een temperatuur sturing van een vergisting heeft het geen enkel nut om een controller te gebruiken die je bijv. 50 Watt aan verwarmingscapaciteit voor bijvoorbeeld 25% aan kan sturen of een pid controller die je gloeilampjes met een "burst fire" modus aanstuurt. (heel snel aan uit schakelen, waardoor je element minder warm wordt) Ik gebruik nu een keramische infrarood lamp van 50 watt, die wordt daar niet beter van.

Dus een aan/uit regeling is voor het controleren van een vergisting prima. Dan moet je de controller inderdaad voldoende exact kunnen instellen. En je moet niet de temperatuur van de lucht meten, maar ook niet alleen maar van de vloeistof in het vat, omdat dan het verschil tussen de lucht in de koelkast en de vloeistof in het vat te groot kan worden, waardoor de temperatuur in het vat inderdaad kan gaan doorschieten.

Ik heb geen ervaring met een Inkbird, maar het lijkt mij dat die ook prima werken. Met een goed instelde stc-1000 gaat het prima.

Heb jij dan andere ervaringen? Alle T-control gebruikers hebben ook gelogde vergistingen en daar zie je gewoon mooie lijnen.

Serge VL

Citaat van: Sander van Dijk op 24-02-2017  19:14 uDus een aan/uit regeling is voor het controleren van een vergisting prima. Dan moet je de controller inderdaad voldoende exact kunnen instellen. En je moet niet de temperatuur van de lucht meten, maar ook niet alleen maar van de vloeistof in het vat, omdat dan het verschil tussen de lucht in de koelkast en de vloeistof in het vat te groot kan worden, waardoor de temperatuur in het vat inderdaad kan gaan doorschieten.
Ik meet nu al jaren de temperatuur van mijn vloeistaf (via thermowell en themopasta)en bij het koelen schiet de temperatuur nooit door en ik regel de gistingstemperatuur op 0.5°C in mijn gistvat.  :weetniet:
De temperatuursonde achter een sponsje steken zodat je omgeving en vloeistof meet vind ik maar wat aanmodderen je moet de oorzaak aanpakken van het doorschieten!!!
Het is gewoon een kwestie van je koelkast op minimum stand te zetten (bij mij is dat 9°C) en te zorgen dat je voldoende en een correcte luchtstroom hebt in je gistkast zodat je een optimale energie overdracht hebt (een optimale energie overdracht van zowel van je verwarmings/koelelement naar de lucht als van de lucht naar je gistvat).
Voldoende luchtstroom: Om een goede temperatuur overdracht te hebben moet je minimaal 1 keer per minuut de volledige inhoud van je koelkast kunnen rond blazen (koelkast van 240l inhoud = ventilator van minimum 240 liter/min)
Correcte luchtstroom:  Je moet je ventilator(s) zo opstellen dat deze niet alleen je warmte element maar ook het koel element van je koelkast aanblazen.
Tevens dient de luchtstroom in je gistkast circulair te zijn, ja dus mooi in rondjes blazen. Met gewoon een ventilatortje bij in je koelkast te hangen kom je er dus niet.
Trouwens ik vergist telkens tussen de 15 a 40 liter.

Sander van Dijk

Citaat van: Serge VL op 25-02-2017  08:16 uIk meet nu al jaren de temperatuur van mijn vloeistaf (via thermowell en themopasta)en bij het koelen schiet de temperatuur nooit door en ik regel de gistingstemperatuur op 0.5°C in mijn gistvat.  :weetniet:
De temperatuursonde achter een sponsje steken zodat je omgeving en vloeistof meet vind ik maar wat aanmodderen je moet de oorzaak aanpakken van het doorschieten!!!
Het is gewoon een kwestie van je koelkast op minimum stand te zetten (bij mij is dat 9°C) en te zorgen dat je voldoende en een correcte luchtstroom hebt in je gistkast zodat je een optimale energie overdracht hebt (een optimale energie overdracht van zowel van je verwarmings/koelelement naar de lucht als van de lucht naar je gistvat).
Voldoende luchtstroom: Om een goede temperatuur overdracht te hebben moet je minimaal 1 keer per minuut de volledige inhoud van je koelkast kunnen rond blazen (koelkast van 240l inhoud = ventilator van minimum 240 liter/min)
Correcte luchtstroom:  Je moet je ventilator(s) zo opstellen dat deze niet alleen je warmte element maar ook het koel element van je koelkast aanblazen.
Tevens dient de luchtstroom in je gistkast circulair te zijn, ja dus mooi in rondjes blazen. Met gewoon een ventilatortje bij in je koelkast te hangen kom je er dus niet.
Trouwens ik vergist telkens tussen de 15 a 40 liter.


Ik heb dat idee van het sponsje nageaapt van hier van het forum. Ik heb ook geen ervaring dat de temperatuur inderdaad doorschiet, omdat ik het nog nooit heb gemeten met een voeler in mijn gistvat. Ik verwacht dat met een 50 watt aan verwarming en inderdaad de koelkast thermostaat op minimum, de temperatuur überhaupt niet zomaar doorschiet.[/size][/font]

Het werkt overigens wel handig en makkelijk met de sensor onder zo'n sponsje tegen het gistvat. Henielma heeft eens wat testjes gedaan en de verschillen tussen de temperatuur in het gistvat en die gemeten tegen de wand van het gistvat waren minimaal.  Ik heb zelf een tafelmodel koelkastje en gebruik geen ventilator, maar de temperatuur blijft wel gewoon mooi op de ingestelde temperatuur. Vooral met een grotere koelkast verwacht ik eerder een probleem door een minder goede verdeling van de temperatuur.

Ik reageerde in mijn eerdere post vooral op de stelling dat je met een simpele aan/uit regeling van bijvoorbeeld een STC-1000 niet over een temperatuur gecontroleerde vergisting zou kunnen spreken.

Serge VL

Citaat van: Sander van Dijk op 25-02-2017  08:50 uIk reageerde in mijn eerdere post vooral op de stelling dat je met een simpele aan/uit regeling van bijvoorbeeld een STC-1000 niet over een temperatuur gecontroleerde vergisting zou kunnen spreken.
Ik wilde dat enkel onderbouwen, een regeling is een ding maar temperatuuroverdracht en manier van meten zijn onderdeel daar van. Het een kan niet zonder het ander en het plaatje moet voor alle factoren correct zijn.

WillemBr

Is het mogelijk om dit Bluetooth ding te gebruiken icm brouwsoftware?

Markiej87

Wat heb je aangeschaft om de sensor van de inkbird in je brouwpan te kunnen gebruiken? Een nieuwe sensor, of een soort omhulsel? En waar heb je die gekocht? :)

WillemBr

Citaat van: Markiej87 op 24-04-2017  15:56 uWat heb je aangeschaft om de sensor van de inkbird in je brouwpan te kunnen gebruiken? Een nieuwe sensor, of een soort omhulsel? En waar heb je die gekocht? :)

Ik heb een thermowell aangeschaft.
Geen nieuwe sensor, gewoon die meegeleverd is met inkbird

(Datalog is een andere sensor)

Een gat in de pan geboord, vast gedraaid

Gekocht bij Brouwmarkt

https://www.Brouwmarkt.nl/weldless-thermowell-100-mm.html

WillemBr

Deze thermowell is ook te gebruiken in de meeste vergistingsvaten.
Hoe goed dat zal functioneren weet ik niet maar de mogelijkheid is er. :)

Markiej87

En dan schuif je gewoon de sensor van je inkbird erin?

WillemBr

Citaat van: Markiej87 op 24-04-2017  16:31 uEn dan schuif je gewoon de sensor van je inkbird erin?

Ja!

De thermowell is dicht aan de kant dat de vloeistof raakt

Markiej87

Nooit gedacht dat dat voldoende nauwkeurig zou zijn. Thnx! :)

WillemBr

Citaat van: Markiej87 op 24-04-2017  16:50 uNooit gedacht dat dat voldoende nauwkeurig zou zijn. Thnx! :)

Hangt er vanaf hoe lang je het gebruikt.

Als je de ketel vult met water tot boven de thermowell en 1 minuut later weer leeg laat lopen heeft de sensor niets opgepikt.

Verwarm je het water en laat je dat bijvoorbeeld 10 minuten liggen dan heeft het metaal de warmte kunnen geleiden naar de sensor.

Wat ik wel moet zeggen is dat er ALTIJD een onnauwkeurigheid zit in het bepalen van de temperatuur vanwege de vertraging in overdracht door het metaal. Daarom is het ook belangrijk dat je de sensor niet dicht boven het element plaatst want daar is het warmer dan bij de vloeistof aan de bovenkant.

Maar omdat de afwijking geen variatie heeft is het nauwkeurig omdat elke meting dezelfde afwijking heeft.

Misschien een vaag verhaal... voorbeeld: stel je mikt 100 pijltjes op de bullseye van een dartbord wanneer vervolgens alle 100 pijltjes exact 3 cm er onder de bullseye liggen weet je dat je constant mikt maar dan met een afwijking.


Als je eenmaal de afwijking weet dan kan je bepalen wat de gecorrigeerde temperatuur is ("gewoon wat hoger of lager mikken")

:)

Sander van Dijk

Citaat van: WillemBr op 24-04-2017  17:13 uWat ik wel moet zeggen is dat er ALTIJD een onnauwkeurigheid zit in het bepalen van de temperatuur vanwege de vertraging in overdracht door het metaal.


Wat ook kan helpen is wat warmte geleidende pasta gebruiken. Je kunt dit goedkoop via Ebay/AliExpress bestellen. Voor de ouders met jonge kinderen onder ons... Sudo cremé schijnt ook behoorlijk goed te werken, door het zink wat in deze zalf zit.

WillemBr

Ga ik eens proberen!

Hahaha die sudocrème ben ik wel benieuwd naar.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.