Honing Barley wine

Gestart door Van Beers, 06-11-2016 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Van Beers

Beste allen,

Ik ben bezig met een recept voor een honingbier voor mijn imker-vriendin.
Ik heb besloten voor een barley wine achtig bier te gaan. De eis is natuurlijk dat er honing in het bier zit, maar dat zal meer voor de vorm zijn natuurlijk, omdat deze toch volledig vergist. Vandaar barleywine, want de volgende eis is dat het bier lekker zoet is. 
Ik ben niet een geweldig receptenmaker, dat doet mijn brouwmaatje normaal, maar deze keer is het aan mij, en meteen mijn eerste barley wine.

Een aantal zaken zijn onduidelijk voor mij:
- Zou dit gehele brouwsel passen in mijn pan?  +/- 47,3 L, anders heb ik nog een grotere 66L maar die is wat onhandig.
- Normaal heb ik een brouwzaalrendement van ongeveer 73%. Ik heb deze aangepast naar 65%, slaat dit ergens op. Ik dacht dit ergens gelezen te hebben dat dat ongeveer zou moeten kloppen, maar weet niet meer waar en heb vandaag veeeeels te lang naar mijn computerscherm gestaard.
- Ik DENK dat rogge best interessant zou kunnen zijn, wat pit in het bier. Maar dan zou ik wellicht meer rogge in het recept moeten verwerken?? Of is het helemaal een slecht idee, en moet ik alles wat simpeler houden zonder rogge.

Op internet lees ik dat veel trouwens in 2 batches maischen, maar ik brouw liever zo simpel mogelijk, zoals ook wel te zien is in mijn recept. Is dit heel ingewikkeld? überhaupt nodig?

Hiernaast ben ik sowieso onzeker of alles wat ik bedenk ergens op slaat, dus alle tips en ideeën zijn welkom.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHoning barley nieuw
Brouwdatum12-02-2016
BiertypeBarley Wine (Pale)
Volume20,0 l
Begin SG1,095 SG
Berekende kleur (Morey)32 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)41 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit tilburg1,80 gCaCl21,50 gCaSO413,10 mlMelkzuur11,89 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
102 mg/l8 mg/l9 mg/l220 mg/l35 mg/l57 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,500 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC78,9 %
0,500 kgRoggemoutWeyermann6 EBC5,3 %
0,500 kgPale Crystal moutThomas Fawcett and Sons60 EBC5,3 %
0,500 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC5,3 %
0,500 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC5,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 °C1 min.50 min.2,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gCascadebellen7,0%70 min.17,1 IBU
25,0 gE.K. Goldingbellen6,2%70 min.15,2 IBU
25,0 gFugglebellen2,5%60 min.5,9 IBU
25,0 gE.K. Goldingbellen6,2%5 min.2,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
34,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


RienP

In de basis is er niks mis met je recept en kun je het zo brouwen. Maar gezien je vragen de volgende puntjes:

- Als je de rogge goed wilt proeven zou ik minimaal 10% aanhouden.
- Eigenlijk idem voor de honing
- Ik zou zelf niet voor S33 kiezen, maar eerder S04. Maar dat is echter persoonlijke smaak.
- Door het suiker in de honing krijg je niet echt een Barleywine, aangezien deze meestal zonder suiker in de stort wordt gebrouwen. Echter dat hoeft geen beletsel te zijn.
- Ik heb niet zoveel ervaring met waterbeheer, maar klopt die 13ml melkzuur?

En vooral: Honing niet meekoken.

PeterVH

Ik heb in september 10 liter honingbier gemaakt waarbij ik 'normaal' gemaisht heb met voornamelijk vienna mout. Met barleywine heb ik geen ervaring, maar je zal je redenen hebben waarom je dat wil. Na de hoofdgisting heb ik een kilo lindehoning toegevoegd waarbij het uiteindelijke percentage alcohol ongeveer 9,3 is geworden. Gebotteld met opgeloste honing en nu aan het rijpen.

Bij proeven is overduidelijk de honinggeur aanwezig. Mijn omgeving is erg enthousiast maar ik vind het bier nog een beetje scherp. Zal nog verder moeten rijpen.
Rogge gebruik ik niet. Je stort is het viervoudige van mijn stort, dus theoretisch zou het moeten passen...theoretisch dan he ;) en je hoeveelheid hop kan ik ook wel waarderen.

Waarom gebruik je geen honing van de imker zelf? Heeft ze bier van haar eigen honing!

De HaAn

In het recept staat wilde bloemen honing je zal van je imker-vriendin toch wel een potjehoning kunnen bemachtigen
Supermarkt honing is al verhit geweest en daardoor een gedeelte van de smaak kwijt
Heb ook met honing gebrouwn heb een spiralkoeler tijdens het koelen heb ik de honing toegevoeg.
Je recept is 23 liter maich water en 9 kg mout dit moet wel passen naar mijn mening in een pan van ingevet van 47 liter je kan voor de zekerheid 3 liter maisch water terug houden als je het niet vertrouwd en als het er in past toevoegen en anders toevoegen als extra spoelwater
Broudoe :brouwen:
Hans

Tijn Heerkens

Hi Van Beers,

Wat een leuk recept, met honing blijft een leuk iets vind ik!

Ik heb 3 maanden geleden een experiment gedaan met een honingblondje, hier heb ik gebruik gemaakt van caramout omdat hier een lichte honingsmaak aan zit.

Mijn experiment ging over het moment van honing toevoegen en welk gevolg dit heeft aan het resultaat.

Ik heb het zelfde wort gemaakt, waarna ik bij de eerste helft honing toegevoegd had na de hoofdvergisting en vervolgens bottel suiker in de flesjes voor de nagisting.
Bij de andere helft heb ik de honing als bottel suiker gebruikt, en heb ik niets na de hoofdvergisting toegevoegd.

Uiteindelijk was er bij bier met de honing met de honing na de hoofdvergisting het eerste goed op druk, en helder. De honingsmaak was enkel op de achtergrond aanwezig maar zorgde uiteindelijk voor een zoeter biertje.

Het bier waarvan de honing in de fles gegaan is reageerde langzamer maar zorgde ervoor dat er meer honingsmaak aan het bier zat. Uiteindelijk blijft de honing wel erg op de achtergrond, een bleek zou een lekker zoet/doordrink baar biertje proeven en wanneer ik vertel dat er honing in zit kunnen ze het plaatsen maar zullen het dus niet herkennen

Ik heb wel heel bewust gekozen om honing van een imker te gebruiken, omdat in tegenstelling tot de supermarkt hier meer aroma's aan zitten. Ze zeggen dat aan heidebloem honing nog veel meer smaak zit!

Mijn experiment bestond uit 2x 20 l waar op beide manieren 500 gram honing in gegaan is, ik zou zeker niet lager gaan zitten!

Ik ben erg benieuwd wanneer je de honinggift gaat doen!

Groet Tijn

Van Beers


Citaat van: PeterVH op 06-11-2016  20:58 uWaarom gebruik je geen honing van de imker zelf? Heeft ze bier van haar eigen honing!

Citaat van: De HaAn op 06-11-2016  21:13 uIn het recept staat wilde bloemen honing je zal van je imker-vriendin toch wel een potjehoning kunnen bemachtigen

Citaat van: Tijn Heerkens op 06-11-2016  21:15 uHi Van Beers,

Wat een leuk recept, met honing blijft een leuk iets vind ik!

Ik heb 3 maanden geleden een experiment gedaan met een honingblondje, hier heb ik gebruik gemaakt van caramout omdat hier een lichte honingsmaak aan zit.

Mijn experiment ging over het moment van honing toevoegen en welk gevolg dit heeft aan het resultaat.

Ik heb het zelfde wort gemaakt, waarna ik bij de eerste helft honing toegevoegd had na de hoofdvergisting en vervolgens bottel suiker in de flesjes voor de nagisting.
Bij de andere helft heb ik de honing als bottel suiker gebruikt, en heb ik niets na de hoofdvergisting toegevoegd.

Uiteindelijk was er bij bier met de honing met de honing na de hoofdvergisting het eerste goed op druk, en helder. De honingsmaak was enkel op de achtergrond aanwezig maar zorgde uiteindelijk voor een zoeter biertje.

Het bier waarvan de honing in de fles gegaan is reageerde langzamer maar zorgde ervoor dat er meer honingsmaak aan het bier zat. Uiteindelijk blijft de honing wel erg op de achtergrond, een bleek zou een lekker zoet/doordrink baar biertje proeven en wanneer ik vertel dat er honing in zit kunnen ze het plaatsen maar zullen het dus niet herkennen

Ik heb wel heel bewust gekozen om honing van een imker te gebruiken, omdat in tegenstelling tot de supermarkt hier meer aroma's aan zitten. Ze zeggen dat aan heidebloem honing nog veel meer smaak zit!

Mijn experiment bestond uit 2x 20 l waar op beide manieren 500 gram honing in gegaan is, ik zou zeker niet lager gaan zitten!

Ik ben erg benieuwd wanneer je de honinggift gaat doen!

Groet Tijn

Ik gebruik uiteraard honing van de imker. Heb al een keer eerder een honingbrouwsel gemaakt, deze was toch erg droog geworden. (met de tijd werd deze zeker wel beter)


Ik denk toch dat ik toen teveel honing heb gebruikt, 10% van totaal vergistbare ingrediënten. Na de hoofdvergisting toegevoegd, opgelost in water, en niet te heet verhit, op aanraden van de imker natuurlijk.
Ik heb ook gemerkt dat omdat de honing helemaal vergist, er zo weinig smaakt overblijft, het meer de truc is om mensen een honingervaring te geven welke ik haal uit de zoetheid van de mouten juist. Destijds heel vele uren nagedacht over welke mouten en hoppen die surrogaat-honing smaak zouden kunnen veroorzaken en op deze combi uitgekomen.

Ik heb niet gekozen om honing als bottelsuiker te gebruiken, omdat ik bang ben voor bommen en granaten. Ben deze keer van plan om het bier lang te laten nagisten, zodat ik de druk in de fles, voorzover mogelijk, in de hand heb.

Citaat van: RienP op 06-11-2016  20:02 u- Ik heb niet zoveel ervaring met waterbeheer, maar klopt die 13ml melkzuur?

Ik heb ook niet veel ervaring met waterbeheer, heb het door BrouwHulp zelf laten berekenen, en geef altijd de mogelijkheid om gedemineraliseerd water te gebruiken, maar dit keer kwam dit uit de waterbehandeling. Misschien dat anderen weten of dit een verkeerde hoeveelheid is?

Bedankt voor alle reacties, ik weet weer een stuk meer. Het kan nog even duren voor ik dit bier werkelijk ga brouwen, weinig tijd helaas.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.