Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Exp 2016 Alternatieve manier van spoelen  (gelezen 636 keer)

Offline Mark_

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Exp 2016 Alternatieve manier van spoelen
« Gepost op: 06-11-2016 09:41 u »
Een tijdje geleden heb ik gepost over een alternatieve manier van spoelen [1]. De manier is kort beschreven batchspoelen, maar in plaats van het water na het filteren toe te voegen wordt het voor het filteren in de filterkuip gedaan. Er was niemand die hier ervaring mee had en ik heb ook geen literatuur hierover gevonden. Daarom wil ik het gaan proberen en kijken of het wat wordt.

In dit experiment ga ik deze methode proberen. De doelstellingen zijn:
* Kijken of deze methode werkt
* Kijken of deze methode mij bevalt
* Testen wat het gehaalde rendement met deze methode is

Omdat ik een beginnend brouwer ben, ga ik niet testen wat het rendement van deze methode is in vergelijking met batchspoelen. De redenen zijn simpel:
1. Ik heb onvoldoende ervaring met mijn apparatuur en ben bezig de parameters in mijn brouwsoftware te tunen/controleren. Hierdoor is het lastig om het experiment netjes te reproduceren.
2. Ik ben aan het experimenteren met verschillende mouten om hun smaken te leren kennen. Ik weet niet van te voeren of het bier wat ik ga brouwen echt lekker wordt en wil dus geen twee batches niet lekker bier maken.

[1] http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32592.0.htm

Tags: exp2016