Eindelijk Lambiek experiment!

Gestart door Lange Möpper, 06-11-2016 00:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lange Möpper

Eindelijk... de ijzers kunnen weer uit het vet, de wanten liggen klaar en het haardvuur knettert in de kachel... 
Vanaf maandagavond  wordt het koud in Drenthe!

Tijd dus voor mijn 1 liters lambik experiment.
Maandagavond wil ik een deel van een batch in een emmertje buiten zetten voor de spontane gisting. Dit wil ik gaan doen met een passeerdoek er over.
Toch heb ik nog een paar kleine vraagjes waar jullie mij misschien nog mee kunnen helpen.

- Hoe lang moet ik het buiten laten staan?
- Hoe weet ik of de gisting op gang is gekomen? (Hebben jullie daar misschien een fotootje van? )
- Moet de batch na het koken in de buitenlucht afkoelen of moet ik dat eerst op een andere manier doen?
- Moet ik nog speciaal ergens op letten?

Ben benieuwd  :proost:

Eric v B

Citaat van: Lange Möpper op 06-11-2016  00:46 uEindelijk... de ijzers kunnen weer uit het vet, de wanten liggen klaar en het haardvuur knettert in de kachel... 
Vanaf maandagavond  wordt het koud in Drenthe!

Tijd dus voor mijn 1 liters lambik experiment.
Maandagavond wil ik een deel van een batch in een emmertje buiten zetten voor de spontane gisting. Dit wil ik gaan doen met een passeerdoek er over.
Toch heb ik nog een paar kleine vraagjes waar jullie mij misschien nog mee kunnen helpen.

- Hoe lang moet ik het buiten laten staan?
- Hoe weet ik of de gisting op gang is gekomen? (Hebben jullie daar misschien een fotootje van? )
- Moet de batch na het koken in de buitenlucht afkoelen of moet ik dat eerst op een andere manier doen?
- Moet ik nog speciaal ergens op letten?

Ben benieuwd  :proost:
Wij hebben het wort 1 nacht buiten laten staan.
Na een á twee dagen zie vergistingsverschijnselen.Er begint zich daarna steeds meer schuim te vormen. (het lijkt dan wel een echte vergisting  ;D)
Wij hebben het wort in de emmers laten koelen dus geen koeler gebruikt na het koken.

Waar je speciaal op moet letten? Misschien onderstaande punten:
Wij hebben een hevel die we alleen voor de Lambic en Rodenbach gebruiken en niet voor de overige bieren.
Leg een lekbak of handdoek onder je houten vat voor als de de vergisting te heftig wordt.
De kleur van je pellicle (check Google voor mooie plaatjes  ;D ). Er vormt zich een laag schimmel (?) op je wort/jongbier. Er schijnen kleuren te zijn die niet goed zijn. Bij ons was deze gelukkig volgens de goede plaatjes. We hebben dus geen ervaring met slechte schimmels.
Laat de wilde gist rustig zijn werk doen. Heb geduld. Laat de pellicle heel, ga geen SG metingen doen in het eerste jaar.

Verder zou ik het zo niet weten.

Lange Möpper

Citaat van: Eric v B op 06-11-2016  12:38 uWij hebben het wort 1 nacht buiten laten staan.
Na een á twee dagen zie vergistingsverschijnselen.Er begint zich daarna steeds meer schuim te vormen. (het lijkt dan wel een echte vergisting  ;D)
Wij hebben het wort in de emmers laten koelen dus geen koeler gebruikt na het koken.

Waar je speciaal op moet letten? Misschien onderstaande punten:
Wij hebben een hevel die we alleen voor de Lambic en Rodenbach gebruiken en niet voor de overige bieren.
Leg een lekbak of handdoek onder je houten vat voor als de de vergisting te heftig wordt.
De kleur van je pellicle (check Google voor mooie plaatjes  ;D ). Er vormt zich een laag schimmel (?) op je wort/jongbier. Er schijnen kleuren te zijn die niet goed zijn. Bij ons was deze gelukkig volgens de goede plaatjes. We hebben dus geen ervaring met slechte schimmels.
Laat de wilde gist rustig zijn werk doen. Heb geduld. Laat de pellicle heel, ga geen SG metingen doen in het eerste jaar.

Verder zou ik het zo niet weten.

Ik wilde het wort ook 24 uur buiten laten staan. Bij mij gaat het in een klein emmertje omdat ik maar 1 liter wil vergisten.
Hier heb ik ook een kleine fles voor met waterslot om in te vergisten (als het allemaal een paar keer op deze manier is gelukt wil ik een houten vaatje aan gaan schaffen, en dan ook een grotere batch gaan gebruiken) De fles zal dus ook wel 3/2 vol zijn als ik ga vergisten (of is dat te klein)
De fles komt in een ruimte te staan waar het jaarrond tussen de 15 en 18 graden C is.

Van uit de emmer, na het open buiten staan, hevelen jullie het wort dan direct over naar het vat of kijk je eerst een paar dagen of er wel verschijnselen van vergisting komen?

Eric v B

Citaat van: Lange Möpper op 06-11-2016  14:00 uIk wilde het wort ook 24 uur buiten laten staan. Bij mij gaat het in een klein emmertje omdat ik maar 1 liter wil vergisten.
Hier heb ik ook een kleine fles voor met waterslot om in te vergisten (als het allemaal een paar keer op deze manier is gelukt wil ik een houten vaatje aan gaan schaffen, en dan ook een grotere batch gaan gebruiken) De fles zal dus ook wel 3/2 vol zijn als ik ga vergisten (of is dat te klein)
De fles komt in een ruimte te staan waar het jaarrond tussen de 15 en 18 graden C is.

Van uit de emmer, na het open buiten staan, hevelen jullie het wort dan direct over naar het vat of kijk je eerst een paar dagen of er wel verschijnselen van vergisting komen?
Wij hebben het wort eerst in een fles gedaan om te zien of er een vergisting ging starten. Daarna hebben we overgeheveld naar een vat. De fles 2/3 gevuld was bij ons voldoende. Het vat staat nu in de kelder bij Hay. Volgens mij is het daar ook rond de 15 ºC.

Oscar

Citaat van: Lange Möpper op 06-11-2016  00:46 uTijd dus voor mijn 1 liters lambik experiment.

1 liter? Serieus? ??? Durf je echt niet meer? En heb je een houten vat van 1 liter? Anders wordt het een kansloos experiment! En waarom experimenteren? ??? Ik (en anderen) hebben toch al aangetoond dat er erg mooie bieren uit komen mits minimaal 1 jaar op houten vat vergist... Dus DURF!  :brouwen:

EvdBroek

Ik zou zeggen, zoek eens op het forum. Diverse brouwers hebben al met succes een lambiek gebrouwen. Eén liter, daar heb je dus niets aan. Een lambiek krijg je alleen door vergisting in een houten vat.

Hay

En in dat jaar op hout heb je ook nog verdamping dus houd je niks over.

Serge VL

Citaat van: EvdBroek op 07-11-2016  18:23 uIk zou zeggen, zoek eens op het forum. Diverse brouwers hebben al met succes een lambiek gebrouwen. Eén liter, daar heb je dus niets aan. Een lambiek krijg je alleen door vergisting in een houten vat.
Ik gebruik daar al enkele jaren zonder problemen gewoon PET flessen van 20 voor liter voor waar eikenchips in liggen welke na dat het over schuimen is gestopt worden afgesloten met een rubberen stop.
Je moet gewoon proberen te zorgen dat er ongeveer de zelfde hoeveelheid O2/l lambiek/jaar toevoegt als bij een groot eiken vat van 200L.  Met een klein eiken vat van vb 30l ga je eigenlijk je sowieso veel te veel O2/l lambiek/jaar toevoegen daar de oppervlakte van het eikenvat in relatie met de inhoud veel groter is dan bij een 200L vat! (zie bijgevoegde tabel)
Het gevolg van te veel O2 permeabiliteit is dat de melkzuurbacteriën en je brett's meer zuurstof krijgen dan nodig dit resulteert dan in een lambiek met een mogelijk afwijkend smaakpatroon tov een lambiek gemaakt in een 200L vat of uw lambiek moet mogelijk niet zo lang rijpen (proeven is de boodschap).
Dit geldt zelfs nog meer voor een Vlaams roodbruin daar deze in nog grotere foeders worden gerijpt en dus de hoeveelheid O2/l jong bier/jaar daar nog veel kleiner is.


Spijtig dat Raj Apte geen PET in zijn vergelijk heeft gestoken, maar PET is bijna zo gasdicht als glas

Interessante link om even te lezen:
http://www2.parc.com/emdl/members/apte/GingerBeer.pdf

Uit Wild Brews van Jeff Sparrow
CiteerMost traditional producers of wild brews believe you cannot produce their product without wooden
casks. The most successful U.S. producers also use oak barrels to ferment and age their beer. I do believe
a long aging in wood imparts a complexity—which may or may not include an oaky character—largely
absent with other methods. Wooden barrels, however, may be impractical for some brewers. Alternatives
to the use of wooden casks by both commercial and homebrewers include fermenting and aging in
stainless steel, plastic, glass, and the use of pieces of oak.
Some Belgian brewers produce Flanders red and Lambic in stainless steel tanks. Dirk Lindemans of the
Lindemans brewery lists less risk of oxidation, a consistent temperature, and ease of cleaning as
advantages over oak barrels.

En nog een mooie test van de doorlaatbaarheid van O2 van stoppen en watersloten
http://www.mocon.com/assets/documents/PPS_Article_highq.pdf

Lange Möpper

Helaas.  Mislukt.

Ik kreeg schimmel op mijn wort. Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan?

EvdBroek

Citaat van: Lange Möpper op 25-11-2016  11:17 uHelaas.  Mislukt.

Ik kreeg schimmel op mijn wort. Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan?

Dat is mij eerder ook al eens overkomen, het blijft toch een natuurlijk proces en een gok wat er in je wort valt.
Zie ook: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30539.msg466205.html#msg466205

Het kan natuurlijk ook meespelen dat het nog helemaal niet koud genoeg geweest is. Ik zie namelijk ook nog gewoon allerlei insecten vliegen en die heb je niet nodig in een lambiek
Je zou het weer eens kunnen proberen na een paar nachten vorst...

Hoeveel liter heb je nu buiten gezet en op welke wijze? De bedoeling is ook om voldoende vloeistofoppervlak te hebben om de gisten te vangen

Lange Möpper

Citaat van: EvdBroek op 25-11-2016  11:30 uHoeveel liter heb je nu buiten gezet en op welke wijze? De bedoeling is ook om voldoende vloeistofoppervlak te hebben om de gisten te vangen

Ik had 2,5 liter in een emmerje met een doorsnede van 18cm van buiten gezet met een passeerdoek er overheen. Er konden volgens mij geen beestje bij komen.

Nu ga ik eerst een liter starter maken in een bak met een doosnede van 22 cm. Moet genoeg zijn toch?

ciesvandekwis

Ik laat mijn lambiek toch het liefst in enkele emmers of bakken een nacht buitenstaan. Een drietal per 20 liter.
Een paar bodempjes Boon of andere oude geuze erbij eens de schuimige gisting voorbij is, kan zeker ook geen kwaad. Ik ga volgend jaar eens 5 liter jonge lambik van Oud Beerstel toevoegen (op 55 liter die al 3 jaar rijpt op vat). De smaak is lekker, maar naar mijn gevoel nog niet zuur genoeg.

EvdBroek

Citaat van: Lange Möpper op 15-12-2017  14:37 uIk had 2,5 liter in een emmerje met een doorsnede van 18cm van buiten gezet met een passeerdoek er overheen. Er konden volgens mij geen beestje bij komen.

Nu ga ik eerst een liter starter maken in een bak met een doosnede van 22 cm. Moet genoeg zijn toch?
Je kunt ook een starter maken in een pannetjes als je dat wil. Dan hoeft dit nog niet eens 2,5 liter te zijn.

Wat cies aangeeft heb ik ook wel eens gedaan


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.