Hobbybrouwen > Apparatuur

Pan Geschikt?

(1/1)

Johannes:
Medebrouwers,

In mijn schuur staat nog een grote emaille ketel welke ik graag zou willen gebruiken voor het brouwen echter, er zitten een paar beschadigingen aan de binnenkant.

Mijn vraag: kan dit kwaad? er zullen ongetwijfeld wat roest en/of ijzerdeeltjes in de maisch/het wort terechtkomen.

:brouwen:  :degroeten: Johannes

Herman:
Johannes,

Het beste is uiteraard een onbeschadigde pan. Ik brouw zelf al jaren met zo'n emaillen pan, met ook een paar beschadigingen. Deze zijn inmiddels zwart uitgeslagen. Als er roest aanzit, eerst goed schrobben met een pannensponsje (zo'n metalen sorbo o.i.d.). Een beetje ijzer is zelfs goed voor je bier. Er is ergens nog een commerciele brouwerij die gietijzeren ketels heeft, dus... Ik zou hem gewoon gebruiken mits hij niet al te erg beschadigd is van binnen.

Herman

Ep:
Hoi Johannes,

Een huisgenoot van mij heeft een poosje geleden geprobeerd uit te zoeken hoe het zit met de eventuele gezondheidsrisico's van beschadigde emaille pannen. Dit bleek erg lastig. Waar ze in ieder geval achter kwam was dat tot ik meen halverwege de jaren tachtig voor zommige kleuren verfstoffen gebruikt werden die later giftig bleken  :P. Wat betreft de andere kleuren en pannen van latere datum is ze ontdanks een lange speurtocht weinig wijzer geworden, alleen de keuringsdienst van waren wist te vertellen dat beschadigde emaille pannen moeten worden vervangen als zij ze aantreffen in een restaurant o.i.d. maar waarom dit moest weigerde zij te vertellen  :lessmile:.

Beetje lastig dus wat je er mee moet. Een onbeschadigde of een RVS pan verdient in ierder geval voorkeur. Je moet zelf maar bekijken of je je pan wilt gebruiken, maar voor de lange termijn zou ik zeker op zoek gaan naar een andere pan.

Ep

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie