Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mout dag eerder schroten. Erg?  (gelezen 5664 keer)

Offline DLB

• Vol lid
  • Land: nl
  • Alstie maar smaakt!
Mout dag eerder schroten. Erg?
« Gepost op: 04-11-2016 08:09 u »
Wij vroegen ons gewoon eens af: als we nu het mout en dag voor het brouwen al schroten (of eens heel gek gedacht, een week) heeft dat dan eventueel negatieve gevolgen voor omzettingen of zo?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Mout dag eerder schroten. Erg?
« Reactie #1 Gepost op: 04-11-2016 08:21 u »
Men zegt altijd dat het mout dan verzuurt.
Maar sowieso waarom zou je? Het schroten duurt 1 minuut als je het met een boor doet.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 04-11-2016 08:31 u »
Ik schroot al jaren mijn mout een dag van te voren. Mijn speidel zet ik meestal om 7 uur aan. Dan klim ik nog even in bed en rond 8 uur kan ik meteen mijn mout storten. Het scheelt een hoop tijd en ik heb er nog nooit iets anders aan geproefd. Ik zie ook online wel eens webshops die voorgeschrootte mout verkopen. Dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #3 Gepost op: 04-11-2016 08:31 u »
Mijn idee is dat je een boterham ook niet een avond van te voren op je bordje legt voor het ontbijt.

En vers van je warme bakker is ook het lekkerste.

Offline DLB

• Vol lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #4 Gepost op: 04-11-2016 08:39 u »
Citaat
Maar sowieso waarom zou je? Het schroten duurt 1 minuut als je het met een boor doet.

Wij hebben geen boor (nog) en het is lekker handwerk. Is ook niet zo dat het een serieus probleem is, maar het was gewoon een gedachtesprongetje voor het geval we gaan opschalen en er meerdere kilo's met de hand geschroot zouden moeten worden.

Citaat
En vers van je warme bakker is ook het lekkerste.

Zeker waar.

Citaat
Ik zie ook online wel eens webshops die voorgeschrootte mout verkopen.

Voorverpakt en geschroot? Dat heb ik nog niet eerder gezien, wel zaakjes waar je je gekochte mout direct kan laten schroten.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 04-11-2016 08:46 u »
Tijdens het gehele brouwproces, (uitgezonderd bij het beluchten van afgekoelde wort), is zuurstofopname nefast voor de smaak-, kleur-, en geur – en schuimstabiliteit.
Oxidatiegevaar begint al bij het schroten van de mout, als je een dag op voorhand gaat schroten waardoor je de inhoud van de gemalen mout veel meer aan O2 gaat blootstellen zal dit dus zonder meer een negatief effect hebben op je bier.
Het is niet voor niets dat de moderne brouwerijen tegenwoordig onder inerte atmosfeer of nat schroten, dit gewoon om de oxidatie van je geschrote mout tegen te gaan.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 04-11-2016 09:15 u »
Wij vroegen ons gewoon eens af: als we nu het mout en dag voor het brouwen al schroten (of eens heel gek gedacht, een week) heeft dat dan eventueel negatieve gevolgen voor omzettingen o.i.d.?

Voor omzetting is de invloed denk ik beperkt. Echter geschroot mout wordt sneller muffig en zal dus negatieve invloed op de smaak hebben. Als je het goed luchtdicht verpakt, lijkt mij dat 1 dag niet zo heel veel verschil zal maken.

Erick

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04-11-2016 09:32 u »
Daar is al best veel over geschreven.
zie ook:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8754.0.html

Onder tags is vast nog wel meer te vinden, zoek maar onder 'schroten' .
Doe het zelf regelmatig maar hangt ook af van het bier dat ik wil brouwen, voor sommige bier- en brouwwatertypes zou het zelfs bevordelijk kunnen zijn.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #8 Gepost op: 04-11-2016 10:12 u »
Vochtig schroten is toch niet bedoeld om geen oxidatie te hebben, maar om de kafjes zoveel mogenljjk heel te houden (levert minder poeder op tijdens schroten, betere filter-capaciteit) ?

Ik heb begrepen uit de 'nieuwe wereld' (podcasts etc) dat de avond ervoor schroten prima kan.
Met zo min mogenlijk lucht erbij in een goed dichtgevouwen zak zal een halve dag toch geen probleem zijn ? Laten we wel wezen, de kafjes om de graan-korrels zijn niet luchtdicht en al half geoxideerd (want al gemiddeld 1 jaar oud).
Wij schroten zelf direct bij gebruik (gemotoriseerd), maar weet dat veel Amerikanen lokaal in de winkel laten schroten, als dat zo slecht was had BasicBrewingRadio of Beersmith-podcast dat dan niet allang gemeld ? Die programma's worden met veel kennis en kunde met medewerking van experts gemaakt...

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-11-2016 11:03 u »
Vochtig schroten is toch niet bedoeld om geen oxidatie te hebben, maar om de kafjes zoveel mogenljjk heel te houden (levert minder poeder op tijdens schroten, betere filter-capaciteit) ?
Nat schroten zoals ik het bedoeld heb in de industriële brouwerij is buiten het bevochtigen om je kafjes heel te houden (steeping water) ook wel degelijk met al je maischwater onmiddellijk toevoeg in de moutmolen om oxidatie te beperken. (zie schema)
Uit de brochure van de Gea Millstar moutmolen: http://www.gea.com/nl/binaries/MILLSTAR_0813_EN_tcm26-12176.pdf
Citaat
Highest quality by just in time milling
The MILLSTAR™ crushes the malt at the moment it
is needed – directly before mashing-in. The necessary
amount is processed in one step, so that storage periods
and treatment involving the danger of grist oxidation by
atmospheric oxygen are minimized. After being crushed
in the MILLSTAR™, the grist is immediately mixed with
water, which also prevents the uptake of oxygen to a large
extent
.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-11-2016 11:11 u »
Zo ik heb net 15 kilo geschroot voor morgen. Ik maak het altijd lichtjes nat met een plantenspuit nevel. Mijn mout blijft dan veel beter heel. In amerika wordt inderdaad veel vaker vooraf geschroot als het echt kwaliteitsverlies zou opleveren dan was daar waarschijnlijk al veel meer over geschreven. Er zijn zelfs een hoop "kleine" craftbrewers in amerika die extern laten schroten. Het lijt me sterk dat ook deze mout binnen een half uur in het water ligt.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #11 Gepost op: 04-11-2016 13:06 u »
@Serge VL : De fabrikant doet waarschijnlijk ook aan een flink stuk marketing als 'ie dat soort dingen zeggen?
Harde gedroogde granen zijn niet zo vatbaar toch? Bijvoorbeeld, droge pasta is durum-graan met water aangemaakt en opnieuw gedroogd... vaak alleen in kartonnen doosjes gestopt, en blijft jaren goed. Als het vochtig is holt het hard achteruit... maar net als met koekjes in een koektrommel, goed bewaard moet het toch wel even OK zijn?

Offline De Rentmeester

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 04-11-2016 13:59 u »
Ik heb geleerd als je de avond voor het brouwen geschroot hebt, dat het schrootsel de volgende dag iets jes zuurder is.
Dit heeft als voordeel dat je de maisch minder of geheel niet hoeft aan te zuren met melkzuur.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 04-11-2016 14:05 u »
Een dag van te voren droog schroten moet wel lukken, maar over vooraf klam schroten heb ik mijn bedenkingen. Vocht, zuurstof en voedingsstoffen: een ideale broeiplaats voor bacteriën.
Laat maar weten hoe het is afgelopen.

Klam schroten door verneveling is wel iets anders dan mengen met water.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 04-11-2016 16:18 u »
Wij vroegen ons gewoon eens af: als we nu het mout en dag voor het brouwen al schroten (of eens heel gek gedacht, een week) heeft dat dan eventueel negatieve gevolgen voor omzettingen of zo?

Een dag van te voren schroten is geen probleem. Dat doe ik heel erg vaak. Wel wordt het geschrote mout door mij in een goed sluitende emmer opgeslagen. Op die manier kunnen muizen er niet bij en is de vochtopname beperkt.

Een paar jaar geleden was ik in Engeland en heb toen een paar kleine brouwerijen bezocht. Het viel mij op dat deze brouwerijen hun mout geschroot aangeleverd krijgen.

Verder heeft Oscar een test gedaan een aantal jaren geleden.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16956.msg243823.html#msg243823

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #15 Gepost op: 04-11-2016 16:28 u »
Een dag van te voren schroten is geen probleem. Dat doe ik heel erg vaak.

Schroot jij klam, Jacques?

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 04-11-2016 18:10 u »
@Serge VL : De fabrikant doet waarschijnlijk ook aan een flink stuk marketing als 'ie dat soort dingen zeggen?
Het is dat deze informatie komt van een brouwer welke een uiteenzetting heeft gedaan over brouw optimalisaties tijdens een studiedag over brouwen en de nieuwste ontwikkelingen, heeft dus niets met de marketing te maken.
Mout oxidatie is een gekend probleem zeker bij bieren die het moeten hebben van een fijn subtiel mout karakter.
Gewoon even googelen op "Malt oxidation" en je vind wel de nodige info hier over.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #17 Gepost op: 04-11-2016 18:52 u »
Ik snap het... maar denk niet dat vanavond schroten voor morgen brouwen zo'n vaart zal lopen... zoals Jacques ook al zegt: goed afgesloten emmer  :proost:

Offline Biermagneet

• Super lid
  • Work is the curse of the drinking classes
« Reactie #18 Gepost op: 04-11-2016 19:15 u »
Ik schroot al jaren mijn mout een dag van te voren. Mijn speidel zet ik meestal om 7 uur aan. Dan klim ik nog even in bed en rond 8 uur kan ik meteen mijn mout storten. Het scheelt een hoop tijd en ik heb er nog nooit iets anders aan geproefd. Ik zie ook online wel eens webshops die voorgeschrootte mout verkopen. Dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.

Zelf vul ik deze gelijk met heet kraanwater wacht een paar minuten gelijk storten en dan nog ff naar bed scheelt ook leuk in tijd en bespaart een uur elektriciteit.

Schroten doe ik 1 of 2 dagen van te voren ( droog ) en ook hier gaat het in een luchtdicht vaatje,  nog geen problemen mee gehad.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 04-11-2016 19:38 u »
Zelf vul ik deze gelijk met heet kraanwater wacht een paar minuten gelijk storten en dan nog ff naar bed scheelt ook leuk in tijd en bespaart een uur elektriciteit.

Schroten doe ik 1 of 2 dagen van te voren ( droog ) en ook hier gaat het in een luchtdicht vaatje,  nog geen problemen mee gehad.

Vullen met heet water is natuurlijk ideaal. Ik brouw in een schuur achter mijn huis ik heb daar helaas alleen maar een kleine aanrecht boiler van 10 liter dus ik moet alles in de speidel verhitten. Nu las ik laatst een stuk over "over night mashing". Er zijn dus ook brouwers die de dag van te voren al inmaischen en dan de volgende dag verder brouwen. Ik vond dat zelf maar een rare manier van brouwen maar goed, het scheelt wel weer tijd op de brouwdag (of wat er dan nog van de brouwdag over is).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 04-11-2016 20:03 u »

Mout oxidatie is een gekend probleem zeker bij bieren die het moeten hebben van een fijn subtiel mout karakter.
Gewoon even googelen op "Malt oxidation" en je vind wel de nodige info hier over.

Vraag me af hoe men aan deze conclusies komt. Is er ook onderzoek naar gedaan? En ga je dan ook je brouwwater volledig van zuurstof ontdoen en je beslagkuip ook vullen met inert gas?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 04-11-2016 21:33 u »
Schroot jij klam, Jacques?

Nee. Mijn Maltmill schroot vrij grof.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #22 Gepost op: 04-11-2016 21:41 u »
Nee. Mijn Maltmill schroot vrij grof.

Heb je er één met verstelbare walsen?

Ik heb een maltmill  met vaste walsen (inkoopactie Edwin) en daarmee zie ik een groot verschil tussen wel en niet schram kloten klam schroten

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 04-11-2016 21:50 u »
Het is dat deze informatie komt van een brouwer welke een uiteenzetting heeft gedaan over brouw optimalisaties tijdens een studiedag over brouwen en de nieuwste ontwikkelingen, heeft dus niets met de marketing te maken.

Het klopt dat de grote professionele brouwers zelfs tijdens het schroten van mout aandacht hebben voor oxidatie.

Voor ons als hobbybrouwers is het niet mogelijk om zonder zuurstof te schroten. Bij mijn opstelling valt de geschrote mout vanuit de walsenmolen direct in de opvangemmer. Deze wordt meteen na het schroten afgesloten met een goed sluitende deksel. Tussen het schroten en gebruik zit niet meer dan maximaal 12 uur.

Overigens werd in de Engelse brouwerijen de geschrote mout in open zakken bewaard.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 04-11-2016 21:58 u »
Heb je er één met verstelbare walsen?

Ik heb een maltmill  met vaste walsen (inkoopactie Edwin) en daarmee zie ik een groot verschil tussen wel en niet schram kloten klam schroten

Mijn molen heeft ook vaste walsen.

In het verleden heb ik klam geschroot. Dat zorgt voor minder gebroken kafdeeltjes en een groter volume.
Toch ondervond ik geen betere filtering door het klam schroten.
Klam schroten kost best wat inspanning. Het vocht dat je toedient moet goed vermengd worden.

Daarnaast is vochtige mout gevoeliger voor infecties. Ik vind het handig om de mout al klaar te hebben staan als ik begin met brouwen. Gemotoriseerd schroten maakt best wel wat lawaai. Vaak start ik al met brouwen als mijn vrouw nog wat uitslaapt. Dat uitslapen is er niet bij als er veel herrie is in huis...

Tags: schroten