Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tongerlo prior  (gelezen 3550 keer)

Offline jacog

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Arsegan easybrew 30
Tongerlo prior
« Gepost op: 03-11-2016 18:50 u »
Is er trouwens al een kloon brouwsel gemaakt van de Tongerlo prior? Vind ik persoonlijk misschien wel een van de lekkerste bieren.
En als hij er is, zou ik zo graag het recept willen.

Jaco. 8)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Tongerlo prior
« Reactie #1 Gepost op: 03-11-2016 19:42 u »
Beschrijf dit bier eens.

War ruik je, wat proef je? :)

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #2 Gepost op: 03-11-2016 21:04 u »
Oja, dat is wel een van de heerlijkste tripels die er is.
Maar voor mijn gevoel zit er ook iets anders in dan b.v koriander.  Lindebloesem? (Net als Sancti Adelberti)
Heerlijke apart erbij te nemen gist ook...
Zou best ook een recept willen zien.

Grt Peter

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 03-11-2016 21:33 u »
Tongerlo Prior,
Uitzicht: Goudgele tripel met vrij sterke pareling die een wit sterk schuim ondersteunt.
Aroma: Een hoppig verfrissend aroma en kruidige, fruitige toetsen van citrus, perzik en banaan gedragen door alcohol.
Smaak/afdronk: Het bier zet vrij bitter aan en de alcohol slaat in de neus. Naarmate de smaak evolueert komen meer zoete smaken naar de voorgrond. Eerst mout en even later kandij in de afdronk. De afdronk is een mengeling van kandij en hoppigheid. gevolgd door een warm alcohol gevoel in de keel......

IngrediŽnten: Pils/pale mout, tarwemout, suikers en Saaz-hop en tetrahop extract. als gist een specifieke giststam van de brouwerij Haacht. Begin SG1084 eind SG 1018  9% vol 11EBC  IBU's geen data te vinden maar vermoedelijk rond de 36 -42 IBU

Tot zover de kennis van iemand die in Tongerlo woont, waar het bier eigenlijk niks mee te maken heeft buiten dat hier een abdij staat en het bier daar naar vernoemd is  :nut:

Offline jacog

• Boven 10 berichten
  • *
  • Arsegan easybrew 30
« Reactie #4 Gepost op: 03-11-2016 23:58 u »
Tongerlo Prior,
Uitzicht: Goudgele tripel met vrij sterke pareling die een wit sterk schuim ondersteunt.
Aroma: Een hoppig verfrissend aroma en kruidige, fruitige toetsen van citrus, perzik en banaan gedragen door alcohol.
Smaak/afdronk: Het bier zet vrij bitter aan en de alcohol slaat in de neus. Naarmate de smaak evolueert komen meer zoete smaken naar de voorgrond. Eerst mout en even later kandij in de afdronk. De afdronk is een mengeling van kandij en hoppigheid. gevolgd door een warm alcohol gevoel in de keel......

IngrediŽnten: Pils/pale mout, tarwemout, suikers en Saaz-hop en tetrahop extract. als gist een specifieke giststam van de brouwerij Haacht. Begin SG1084 eind SG 1018  9% vol 11EBC  IBU's geen data te vinden maar vermoedelijk rond de 36 -42 IBU

Tot zover de kennis van iemand die in Tongerlo woont, waar het bier eigenlijk niks mee te maken heeft buiten dat hier een abdij staat en het bier daar naar vernoemd is  :nut:
O ja, een goddelijk bier.
Ik heb vier jaar geleden bijna ander half jaar in Kortrijk gezeten voor mijn werk.
Daar heb ik hem of haar voor het eerst op.
Een heerlijke tripel vol van smaak.
Ik was toen nog niet met brouwen bezig, dus kan je zo een twee drie niet meer zo goed zeggen welke smaken er allemaal door mijn mond heen gingen. maar het is een heerlijk biertje.
Kortrijk is wat dat betreft geweldig.
Na het eten ging ik vaak naar een cafť in een winkelstraat en heet de Gainsbar.  Dat biercafť was een hemel op aarde, wat een soorten bier, en geweldige eigenaar.
De straat was de Vlasmarkt, een echte aanrader.
Maar als iemand het recept hebt, ik hou me aanbevolen.  groeten, Jaco.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 04-11-2016 22:30 u »
Naar aanleiding van dit topic vandaag dit bier gekocht en net geproefd.

Een heel mooi aroma. Intens, veel van alles maar ook in balans. Combi van Westmalle, fruitige hop en veel suiker.
Ook een hele mooi zoet / bitter balans.

Ik schat dat de gist een belangrijk aandeel in het karakter van dit bier heeft.

Offline jacog

• Boven 10 berichten
  • *
  • Arsegan easybrew 30
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2016 20:55 u »
Naar aanleiding van dit topic vandaag dit bier gekocht en net geproefd.

Een heel mooi aroma. Intens, veel van alles maar ook in balans. Combi van Westmalle, fruitige hop en veel suiker.
Ook een hele mooi zoet / bitter balans.

Ik schat dat de gist een belangrijk aandeel in het karakter van dit bier heeft.

Leuk om te horen.
Ja het is echt wel een heel goed biertje.
Ook leuk dat er zo weinig mensen van gehoord en geproefd hebben.
Ik hoop echt dat er mensen zijn die het willen gaan proberen om hem te gaan klonen.
Helaas heb ik nog te weinig ervaring en kennis van bier brouwen om dit zelf uit te vogelen, maar dat komt vast nog wel.

Groeten en succes alvast.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #7 Gepost op: 05-11-2016 21:16 u »
ik hoop echt dat er mensen zijn die het willen gaan proberen om hem te gaan klonen.
helaas heb ik nog te weinig ervaring en kennis van bier brouwen om dit zelf uit te vogelen, maar dat komt vast nog wel.

Ik denk dat SergeVL een hele mooie aanzet heeft gedaan

Tongerlo Prior,

60% pilsmout / 30% tarwemout / 10% suiker (kandijsiroop licht)
Saaz hop tot 35 IBU zowel een 90  minuten gift als een late gift

Gist opkweken uit fles  (ik weet niet of ze een bottelgist gebruiken of dat de hoofdgist in de fles zit). Relatief warm vergisten gezien de fruitige aroma's

Offline jacog

• Boven 10 berichten
  • *
  • Arsegan easybrew 30
« Reactie #8 Gepost op: 05-11-2016 21:41 u »
Ik denk dat SergeVL een hele mooie aanzet heeft gedaan

60% pilsmout / 30% tarwemout / 10% suiker (kandijsiroop licht)
Saaz hop tot 35 IBU zowel een 90  minuten gift als een late gift

Gist opkweken uit fles  (ik weet niet of ze een bottelgist gebruiken of dat de hoofdgist in de fles zit). Relatief warm vergisten gezien de fruitige aroma's

Ok? Maar is dat een gok of een weet.
En de mouten, hoppen en gist dat snap ik nog wel, maar wat erna komt is voor mij nog een beetje hocus pocus :).
Nogmaals ik ben nog maar een beginner hee.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 05-11-2016 21:57 u »
Ok? Maar is dat een gok of een weet.
En de mouten, hoppen en gist dat snap ik nog wel, maar wat erna komt is voor mij nog een beetje hocus pocus :).
Nogmaals ik ben nog maar een beginner hee.

Weten doe ik het niet maar op basis van proeven kom ik een eind.

De belangrijkste smaakmaker lijkt de gist. Als die gist in de fles zit dan zul je deze op moeten kweken. Niet moeilijk maar wel iets dat je moet leren (voldoende aanwijzingen / stappenplannen op dit forum).

Zie de kloon van dit bier als iets waar je naar toe gaat werken. Ook al is ie niet meteen perfect, je zult er altijd een lekkere tripel aan overhouden.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 06-11-2016 09:40 u »
Dat het bottelgist is die je opgekweekt hebt uit een sediment van een flesje kan je op voorhand wel even testen.
Een beetje opkweken en dit aan een moutextract oplossing toevoegen als test. Als het bottelgist is gaat die nooit een hoog SVG halen daar een bottelgisten geen hogere suikers vergisten.
Simpele test om uit te voeren toch.

Tags: