Hoeveel maisch/spoelwater heb ik nodig voor dit dubbel recept?

Gestart door Pieter., 10-11-2005 23:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allemaal,

Ik wil een dezer dagen het onderstaande recept gaan brouwen, de ingredienten heb ik inmiddels in huis en ik ben inmiddels aan het proberen gist terug te winnen uit een Chimay Rood flesje. Wat niet in het recept staat aangegeven is hoeveel maisch/spoel water die ik nodig heb, doorgaans gebruik ik voor een 10 liter recept 6 liter maisch water en ongeveer 6 liter spoel water exclusief de hoeveelheid water die de mout opneemt. Kan ik hiervoor het zelfde schema gebruiken?

Ingrediƫnten voor 10 liter:
 
2100 gr   Pale Alemout
240 gr   Aromamout 50 EBC
120 gr   Caramout 300 EBC (speciale B mout)
15 gr   Chocolademout
120 gr   Bruine Kandij of Kristalsuiker
23 gr   Styrian Goldings hop, 5,6 % (60 min.koken)
15 gr   Styrian Goldings hop, 5,6 % (30 min.koken)
15 gr   Willamette hop, 4 % (laatste 10 min.)
1 pk   Wyeast 1214 Begian Abbey gist (starter maken)

Gebruik zacht brouwwater en zuur het licht aan.
Aanbevolen maischschema: 60 minuten bij 67 graden..
Kooktijd 90 min.
Begin Sg: 1061,
Eind Sg 1010, Alc 7 %.
Aanbevolen gisttemperatuur: 20 graden.

Pieter

Herman

Da's een rare vuistregel Pieter. De hh maischwater is afhankelijk van het type bier. Donkere bieren besla je dik, blonde bieren dun. Voor een dubbel gebruik je 2,5-3l maischwater per kg. In dit geval komt die 6l dus wel aardig uit. Spoelen doe ik gewoon totdat ik de hh wort heb die ik nodig ben. Of je spoelt niet en brengt de laatste temperatuurstap tot stand door warm water toe te voegen?

/*edit ik lees dat je een 1staps schema hanteert, prima natuurlijk, maar wel raar voor een dubbel! */

Pieter.

Bedankt voor de reactie,

Dit stond ook nog bij het recept:

(noot van de vertaler: Als maischschema kan ook een standaard schema gebruikt worden, bijv.: 53 graden 10 min, 62 graden 30 min, 72 graden 30 min, 78 graden 5 min. En in plaats van Willamette hop, die in Nederland nauwelijks verkrijgbaar is, kun je Fuggles hop gebruiken. Willamette stamt nl. af van de Fuggles.)

Zou dit maischschema beter zijn?

Ok ik ben een beginnende brouwer dus ga af op mijn eigen ervaringen tot nu toe als er een wat meer onduidelijke beschrijving van een recept is. Die 6 liter maischwater en 6 liter spoelwater + wat de mout aan water opneemt komt op een totaal van omstreeks 12,5 liter wat na het koken uitkomt op ongeveer 10 liter.

Het lijkt mij dat je voor 10 liter dubbel ongeveer hetzelfde schema gebruikt om uit te komen, al is de kooktijd wel weer wat langer, of zit ik er helemaal naast en moet ik het op een andere manier berekenen?

Ik heb Promash maar daar begrijp ik nog weinig van.

Pieter

MO

volgens mij is dit recept afgeleid van het kloonrecept uit de Wheeler en Protz. Dat zijn engelsen en die zijn nogal verzot op eenstapsmaischen.
Ik zou voor een voller bier een graadje hoger gaan zitten (68 grC) en voor sneller helder bier evt 10 min op 52 grC een rust houden. Maar met geduld (ca 2 mnd) wordt het bier ook wel helder en bier hoeft helemaal niet helder te zijn. Om maar even met mijzelve te discussieren.

Edgar

Citaat van: Pieter64 op 10-11-2005  23:38 uDie 6 liter maischwater en 6 liter spoelwater + wat de mout aan water opneemt komt op een totaal van omstreeks 12,5 liter wat na het koken uitkomt op ongeveer 10 liter.

Je hebt ongeveer 2,5 kg mout; dat neemt ongeveer 2,5 kg water op. Totaal dus 14,5 liter.

Adrie

Je kunt ook eens wat met de BrouwHulp stoeien. Deze kun je HIER downloaden. Vul eerst de sheet Mout in en daarna Benodigd water.

Fuggle is inderdaad een heel mooie aromahop. Willamette ben ik hier nog niet tegengekomen. Ook Styrian Goldings kun je trouwens prima als laatste hopgift gebruiken (Styrian Goldings is genetisch identiek aan Fuggle, alleen wordt ie verbouwd in Sloveniƫ i.p.v. Engeland en heeft daardoor een iets andere smaak).

Oscar

Ik bereken altijd eerst de totale hoeveelheid water die ik voor een bier mag gebruiken als volgt :

Formule : H_brouwwater = H_Bier + (0,05 * H_Bier) + (0,30 * H_Bier)
     +(0,00075*H_mout)

Variabelen
H_Brouwwater : De totale hoeveelheid te gebruiken brouwwater, dit is je maisschwater +
Spoelwater
H_Bier : De hoeveelheid bier in liters die je uiteindelijk in de fles wilt hebben.
H_Mout : De totale hoeveelheid gebruikte mout in grammen.

Bij deze formule gaan we uit van 30 % kookverlies, 5% verlies tijdens vergisting en dat de mout 75% van zijn hoeveelheid in liters vasthoud.

Dus de hoeveelheid water die je mak gebruike nis afhankelijk van de hoevelheid mout in je recept. Als je het totale volume hebt bereken kun je daarna inschatten hoeveel maischwater en spoelwater je neemt (Dunne maisch of Dikke maisch)

Groeten en gezonheid
Oscar



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.