Meer leven in je bier?

Gestart door Jeroen Beckers, 12-11-2005 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen Beckers

Beste medebrouwers,

Ik brouw nu inmiddels al meer dan een jaar samen met 1enny de JéLé bieren.
We hebben ondertussen al een tiental brouwsels gemaakt waarvan er enkele met zeer bevredigend resultaat.
Toch constateren we een steeds terugkomend probleem; we missen eigenlijk wat leven in ons bier.
We bottelen onze brouwsels steeds met 7 a 8 gr/liter kristalsuiker en hebben altijd een goede sis bij het openen van de flesjes.
Zou het toevoegen van extra gist bij het bottelen dit probleem misschien kunnen verhelpen? Dit doen wij namelijk niet.

Met de zoekfunctie vond ik hier geen gepast antwoord op, weet iemand raad?   :denken:

Alvast bedankt!

Jé van JéLé    :pan:

Hopmans

CiteerToch constateren we een steeds terugkomend probleem; we missen eigenlijk wat leven in ons bier.

Maar wat bedoel je hier exact mee Jelle ?
Heb je al eens verschillende gisten geprobeerd?
De typische Belgische gisten hebben vaak wel een levendig karrakter vind ik.

CiteerZou het toevoegen van extra gist bij het bottelen dit probleem misschien kunnen verhelpen? Dit doen wij namelijk niet.

Zou ik ook niet doen ook. Tenzij je gedwongen een half jaar moet lageren om esters te krijgen.
Bottelgist is voor ons echt onzin.
Na 1-3 weken lageren is de gist nog actief zat.

Ik denk dat je eens een andere gist moet proberen.

 :degroeten:

Jeroen Beckers

Dag Hoppie,

De door ons gebruikte Wyeast gisten => 1388 belgian strong ale /1214 belgian abbey / 1187 Ringwood ale / 1762 belgian abbey II
Aan het aantal uitgeprobeerde gistsoorten zal het waarschijnlijk dus niet liggen.
Met "leven in ons bier" bedoelen wij, de koolzuurbelletjes die naar de oppervlakte stijgen in het bierglas. Deze verdwijnen als sneeuw voor de zon na het inschenken van ons gerstenat.

Brouwersgroeten!

Jé van JéLé 

Hopmans

Hoi Jele,

CiteerAan het aantal uitgeprobeerde gistsoorten zal het waarschijnlijk dus niet liggen.

Nee inderdaad, dat lijkt me ook niet.
Ik denk niet dat bottelgist daar invloed op heeft.
Als koolzuur eenmaal in bier zit, dat zit het er in.

Zo 123 heb ik een paar dingen waar het aan zou kunnen liggen.

1. Het bierglas niet wassen met afwasmiddel.
2. Een Duvelglas nemen. Daar zit een ingegraveerd bodempje in voor bubbels op te wekken.
3. misschien iets meer koolzuur in het bier.
4. Het bier koel serveren.

5. Nu weet ik niet of het uitmaakt waarmee de flesjes worden schoongemaakt.
   Dat zou ik ook in ieder geval niet met een vet middel doen.

Iemand nog meer tips? Ik denk wel dat je het in deze hoek moet zoeken.

 :degroeten:

EBC

Hoe snel na bottelen drinken jullie je bieren? Heeft het CO2 wel tijd om te verzadigen? Zo een maand of 3?

Hopmans

Ja ja,

Dat was dus tip nummer 6.
3 maanden gedisciplineerd wachten.
Het leven is keihard, dat blijkt maar weer.  ???

 :degroeten:

Jeroen Beckers

Hallo medebrouwers,

Drie maand wachten na het bottelen houden wij nooit vol  >:D, maar wij zitten nu met één van de zeldzame flesjes voor ons die deze periode wel overleefd hebben.  samenvol
Hier is het probleem echter niet van de baan!
Als je ons bier vergelijkt met bv een chouffe of een duveltje, dan merken we op dat deze bieren lang na het inschenken nog activiteit vertonen.  :beersmiley:


 

Johannes

Hoi Je,

Misschien ligt de oorzaak bij het recept, en de gebruikte maischschema's ik heb zelf nooit problemen met koolzuurverzadiging. Om hier wat meer over te kunnen zeggen zou je enkele recepten moeten posten.

:degroeten:

Johannes

EBC

Geef maar eens het eind SG van jullie bieren aan.
Hoe zoet komt het bier over?
Hebben jullie geen spuiters? Probeer dan eens meer suiker!
Hoe maak je je giststarters? Beluchten jullie ook? Is je gist wel gezond?
En hoeveel alcolhol zit er in jullie bier?
etc. Laat maar horen, licht je doopceel  :police:

Celocelava

Een Duvelglas nemen. Daar zit een ingegraveerd bodempje in voor bubbels op te wekken.


Dit is precies waar het om draait. Een werkelijk schoon glas zal geen zichtbare koolzuurbellen geven, dit in tegenstelling tot een glas met een beetje "vervuiling". Dit is 1 van de redenen waarom schuimstabiliteit zo'n belangrijke rol speelt, wanneer je continu bubbels hebt hoef je jezelf daar veel minder druk om te maken.

Ik zou mezelf niet te druk maken, een goede smaak, schuimkraag en doordrinkbaarheid zijn eigenlijk toch de basis waarnaar we op zoek zijn?

Peerrr.

Jacques

Ik snap nog niet helemaal het probleem.

Hebben jullie nu te weinig koolzuur in je bier (ik denk van niet), of bedoel je dat het bier niet een constante stroom aan koolzuur laat zien, of dat het schuim (te) snel wel is?

Te weinig koolzuur is op te lossen door meer suiker te geven bij het bottelen al dan niet in combinatie met het toevoegen van gist.

Een constante stroom aan koolzuur krijg je door het bier na de warme hergisting gedurende minimaal een maand koud weg te zetten zodat de koolzuur goed in het bier kan oplossen.

Een slechte schuimhoudbaarheid kan diverse oorzaken hebben. We hebben daar al een paar keren hier op het forum over gehad.
Als voornaamste tips voor een betere schuimbaarheid noem ik hier het inmaischen bij een temperatuur van minimaal 60 graden C en het koel vergistien van je bier. Verder is een relatief korte lagertijd na de hoofdgisting aan te bevelen.
Een nadeel van een betere schuimhoudbaarheid is dat de helderheid minder wordt. Je kunt als hobbybouwer moeilijk alles hebben!

Horst

Citaat van: Jé van "JéLé" op 12-11-2005  16:24 uMet "leven in ons bier" bedoelen wij, de koolzuurbelletjes die naar de oppervlakte stijgen in het bierglas.

Hallo Jele,

Wat ik nog bedenken kan is dat je de berekening in je recept niet klopt, of dat je de vehouding van het koolzuur niet meerekend.

Doelstelling
OG =  FG + ( alcohol - (CO2 - 2,5) * 0,125 / 0,132 = kg/m3

mvg
Horst
 :beersmiley:


Hopmans

Is er trouwens geen verband met deze topic en de topic over Gushing, waarbij
Calcium-oxalaat waarschijnlijk de boosdoener is, en dat daarom sommige
commerciele bieren meer belletjes produceren door dit mineraal?  ???

 :degroeten:




MO

ik vind het onzin. Je verwart een "vage" verklaring voor een brouwfout met een truc voor overcarbonatie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.