Heb het allemaal eens rustig bekeken en ik vraag me toch een ding echt af!
Zouden alle experts het nu werkelijk proeven of het bier gegist heeft in al deze ingewikkelde constructies, of in mijn simpele (wel temperatuur geregelde) oude koelkast met een 75 Watt gloeilamp!
Geloof er geen barst van!
Hang eens een data logger aan je temperatuurmeting die je hebt in het gistingsvat!
Als je weet dat de meeste hogere alcoholen, esters, acetaldehyde, en diacetyl vooral in het begin van de gisting worden gevormd, dat de hoeveelheid van deze bijproducten ook sterk afhankelijk is van de stress op de gist, kan je allen concluderen dat een optimaal temperatuurmanagement een noodzaak is bij het begin van je gisting (en verder tijdens de gisting trouwens ook).
De vraag van een miljoen, Ga je dit Proeven?Dan is mijn antwoord: Het verschil tussen een goed bier en
een uitmuntend bier zit in
vele factoren en dit is niet de optelsom van deze factoren maar eerder het kwadraat van al deze factoren.
Dus ja voor een uitmuntend bier te maken
dien je te streven naar een zo optimale temperatuur regeling in je gistingsvat.
Hoe je dat doet speelt geen rol, maar stellen dat een geoptimaliseerde temperatuur regeling nutteloos is omdat je het verschil niet zou proeven met een minder accurate temperatuur regeling, daar ga ik niet in mee. (Zie bovenstaande redenatie)