Warmtebron klimaatkast

Gestart door Brouwerke94, 31-10-2016 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerke94

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een warmtebron voor mijn klimaatkast.
Een verwarmingsriem wat om de vergistingsemmer kan is een optie, maar dan kan ik de kast alleen gebruiken als ik emmers bier vergist.

Zou zoiets werken in een klimaatkast als warmtebron?
Dan kan ik evt ook mijn starters in de klimaatkast op temperatuur houden.

http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en-vrije-tijd/kachel-en-verwarming/tristar-ventilatorkachel-ka-5039?dfw_tracker=10589-1352061&gclid=CN7WsfK0hdACFUcQ0wodrWoMYA

Groet,
Brouwerke

braaf

Citaat van: Brouwerke94 op 31-10-2016  17:05 uHallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een warmtebron voor mijn klimaatkast.
Een verwarmingsriem wat om de vergistingsemmer kan is een optie, maar dan kan ik de kast alleen gebruiken als ik emmers bier vergist.

Zou zoiets werken in een klimaatkast als warmtebron?
Dan kan ik evt ook mijn starters in de klimaatkast op temperatuur houden.

http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en-vrije-tijd/kachel-en-verwarming/tristar-ventilatorkachel-ka-5039?dfw_tracker=10589-1352061&gclid=CN7WsfK0hdACFUcQ0wodrWoMYA

Groet,
Brouwerke
Ik zou kiezen voor een keramische warmtelamp of een ouderwetse gloeilamp. Werkt bij mij prima.


Serge VL

Of zoiets, dat wordt niet al te warm enkel nog een ventilatortje dat continu draait er bij monteren voor goede warmte overdracht. En met 50 W kom je er makkelijk voor een grote omgebouwde ijskast tot klimaatkast. Een vermogen groter dan 100 W is echt te veel en zorgt voor te grote temperatuurschommelingen
https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shipping-One-Piece-SAIP-DJR-50W-Industrial-Ohmic-Resistance-Heater-For-Cabinet-Use-with-Three/1695830401.html

Hay

Hoi Brouwerke ik heb ook zoiets en dat werkt perfect.
Kost niet veel en zit al een ventilator in.
Werk er al een hele tijd mee en voldoet prima.

Serge VL

Citaat van: Hay op 31-10-2016  17:54 uHoi Brouwerke ik heb ook zoiets en dat werkt perfect.
Kost niet veel en zit al een ventilator in.
Werk er al een hele tijd mee en voldoet prima.
Maar dan draait je ventilator enkel als je aan het verwarmen bent en niet tijdens het koelen!!! (Ik heb die fout in het begin ook gemaakt een te hoog verwarmingsvermogen en geen ventilatie tijdens het koelen)
De ventilator zou eigenlijk om een goede temperatuurregeling te garanderen met een optimale warmte overdracht en dit zonder al te veel schommelingen continu moeten draaien en dit tegen een luchtdebiet van 2x de inhoud van de kast. De omgevingstemperatuur kan best niet meer dan 10°C afwijken van je setpunt in je gistingsvat enkel zo kan je zorgen voor een stabiele temperatuurregeling zonder schommelingen.

Mark Mout

Ik heb eerst twee gloeilampen gebruikt. Nu heb ik een terra matje (ouwe eigenaar was een leguaan)

Kokkebil

Ik heb een ouwerwetse gloeilamp van 75 Watt! Zorgen dat er ruimte omheen voldoende is! Werkt prima en lekker goedkoop!

Hay

Citaat van: Serge VL op 31-10-2016  18:19 uMaar dan draait je ventilator enkel als je aan het verwarmen bent en niet tijdens het koelen!!!, (ik heb die fout in het begin ook gemaakt een te hoog verwarmingsvermogen en geen ventilatie tijdens het koelen)
De ventilator zou eigenlijk om een goede temperatuurregeling te garanderen met een optimale warmte overdracht en dit zonder al te veel schommelingen continu moeten draaien en dit tegen een luchtdebiet van 2x de inhoud van de kast. De omgevingstemperatuur kan best niet meer dan 10°C afwijken van je setpunt in je gistingsvat enkel zo kan je zorgen voor een stabiele temperatuurregeling zonder schommelingen.

Jawel hoor tijdens het koelen wel want dan draait de ventilator van de koelkast.
Maar als zowel de verwarming als de koeling niet draaien dan is er geen ventilator.
Maar dat hoeft voor mij ook niet.

Underdike

Ik heb dit ding op de foto afgelopen vrijdag geknutseld voor een grote kast (1.80 meter hoog 60x60 cm doorsnede wijn-koelkast).
2x een 150 Watt terrarium-lamp, met een wc-luchtafvoer ventilator er tussen. De koelkast heeft ook ventilatoren voor tijdens de koeling.
Draait nu voor de derde dag, werkt als een zonnetje!
IVM de grote koelkast heb ik 2 lampen genomen, niet 1... indien nodig kan ik er altijd 1 tussen uit halen.
Het systeem doet nu ongeveer 10 graden verhoging in een uur tijd.
De lamp en de fitting (porselein) komen van een dierenwinkel die een redelijke terrarium-hoek heeft.
De controller die we gebruiken is een Inkbird (was in de aanbieding bij Brouwmarkt)


Serge VL

Enkele foto's van de opbouw van de gistingskast zoals ik ze gemaakt heb.
Eerst aan de onderzijde van de koekast een stevig aluminium frame gemonteerd en daar op de verwarmingselementen en ventilators voeding en andere elektronica gemonteerd.
Deze verwarmingselementen (ondertussen ook al maar 1 aangesloten) zijn begrenst in uitlaattemperatuur tot 40°C door een thermoswitch (veiligheid)
De elektronica (verwarmingselementen voeding en ventilatoren) zijn afgedekt met een alu plaat waarop het gistingsvat komt te staan, de uitblaas van deze "verwarmingsbox" staat richting achterzijde van de koelkast gericht (tevens een stuk afgeschermd) waardoor de lucht ook continu ook over het koelelement wordt gestuurd.
In de koelkast is een extra thermostaat die de min en max lucht temperatuur regelt (het aan en uit schakelen van de verwarmingselementen of de koelkast is niet alleen door de inwendige temperatuur van het gistingsvat maar ook door maximale of minimale ingestelde omgevingstemperatuur in de gistingskast bepaald)
Het thermokoppel van de STC1000 hangt los in de kast en dient in de thermowell van het gistingsvat geplaatst te worden
https://www.dropbox.com/sh/cr1c82zl78vzhl6/AADNY3b1CX3oiQ0PnVVbBZsza?dl=0

Ronnie

Citaat van: Underdike op 31-10-2016  23:03 uDe lamp en de fitting (porcelijn) komen van een dierenwinkel die een redelijke terrarium-hoek heeft.

Dat is wel mooi en veilig gerief, maar toch flink duur voor hetgeen het ervan gevraagd wordt.
Daarom opteer ik voor verwarmingselementen als Serge gebruikt heeft.
De WC ventilator kan je van een door z'n eigen schroef gekoelde serieweerstand voorzien, die hoeft echt niet zo snel te draaien, zo zal ie langer meegaan, nog minder verbruiken en nog geruislozer werken.
Bij mij is het een 12 volt ventilatortje dat op een 12V voeding voor ledverlichting bolt, ook met een inschakelbare serieweerstand.

foto's hier

Rich

Ik zag op homebrewtalk dat Inkbird het had over deze:

Underdike

Citaat van: Ronnie op 01-11-2016  08:53 uDat is wel mooi en veilig gerief, maar toch flink duur voor hetgeen het ervan gevraagd wordt.
Daarom opteer ik voor verwarmingselementen als Serge gebruikt heeft.
De WC ventilator kan je van een door z'n eigen schroef gekoelde serieweerstand voorzien, die hoeft echt niet zo snel te draaien, zo zal ie langer meegaan, nog minder verbruiken en nog geruislozer werken.
Bij mij is het een 12 volt ventilatortje dat op een 12V voeding voor ledverlichting bolt, ook met een inschakelbare serieweerstand.

foto's hier
Veilig was het enige dat telde voor mij (ons), verder was het makkelijk en snel geknutseld... ik spendeer mijn tijd liever aan brouwen en drinken  ;D

Dugraph

Citaat van: Underdike op 01-11-2016  10:17 uVeilig was het enige dat telde voor mij (ons), verder was het makkelijk en snel geknutseld... ik spendeer mijn tijd liever aan brouwen en drinken  ;D

Ziet er goed uit maar qua veiligheid: hoe zorg je ervoor dat er geen bier/condens in de fittingen kan lopen?

Ik heb mijn terrarium lampjes besteld via ebay. Twee stuks 50W verscheept vanuit China(?) voor $7,72... Niet heel duur vond ik. En binnen 2 weken in huis!

Underdike

Citaat van: Dugraph op 01-11-2016  11:34 uZiet er goed uit maar qua veiligheid: hoe zorg je ervoor dat er geen bier/condens in de fittingen kan lopen?
De lampen staan 35 cm onder het onderste vat bier, als dat vat zou lekken valt het niet op de lampen maar er ruim omheen. De stroomdraden van de ventilator (met aarde) en lampen zijn aan de onderkant van de unit (5cm van de vloer af) samen genomen en naar buiten geleid (met silicone afgestopt).
Koelkast en verwarmingsunit staan samen op een gezekerde groep.

mvdhiele

Ik heb deze. Werkt perfect! En ik vond het een iets veiliger idee.
Voorheen werkte ik ook met gloeilampen, maar er sneuvelden er nogal wat.
In combinatie met een STC-1000 krijg ik de temperatuur tot op de halve graad nauwkeurig.

https://www.conrad.nl/nl/schakelkastverwarming-schakelkastverwarming-sandwich-rose-lm-110-265-v-70-w-l-x-b-x-h-45-x-75-x-153-mm-185824.html

Kokkebil

Heb het allemaal eens rustig bekeken en ik vraag me toch een ding echt af!

Zouden alle experts het nu werkelijk proeven of het bier gegist heeft in al deze ingewikkelde constructies, of in mijn simpele (wel temperatuur geregelde) oude koelkast met een 75 Watt gloeilamp!

Geloof er geen barst van!

RobW

Citaat van: Kokkebil op 01-11-2016  23:38 uHeb het allemaal eens rustig bekeken en ik vraag me toch een ding echt af!

Zouden alle experts het nu werkelijk proeven of het bier gegist heeft in al deze ingewikkelde constructies, of in mijn simpele (wel temperatuur geregelde) oude koelkast met een 75 Watt gloeilamp!

Geloof er geen barst van!

Zal inderdaad wel los lopen. Is maar een kleine ruimte wat opgewarmd wordt.

mvdhiele

Citaat van: Kokkebil op 01-11-2016  23:38 uHeb het allemaal eens rustig bekeken en ik vraag me toch een ding echt af!

Zouden alle experts het nu werkelijk proeven of het bier gegist heeft in al deze ingewikkelde constructies, of in mijn simpele (wel temperatuur geregelde) oude koelkast met een 75 Watt gloeilamp!

Geloof er geen barst van!

Dat zal inderdaad wel meevallen. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor de schakelkastverwarming, lekker compact. Neemt weinig ruimte in in de koelkast.

Henielma

Citaat van: Kokkebil op 01-11-2016  23:38 uHeb het allemaal eens rustig bekeken en ik vraag me toch een ding echt af!

Zouden alle experts het nu werkelijk proeven of het bier gegist heeft in al deze ingewikkelde constructies, of in mijn simpele (wel temperatuur geregelde) oude koelkast met een 75 Watt gloeilamp!

Geloof er geen barst van!

Het jongbier merkt tijdens de vergisting alleen de temperatuur in het vat. Hoe die temperatuur zo komt maakt voor de vergisting niets uit. Bijvoorbeeld met of zonder ventilator heb ik jaren geleden eens mee geëxperimenteerd maar in ieder geval bij mij voegde het totaal niets toe op wat herrie na dan.

Serge VL

Citaat van: Kokkebil op 01-11-2016  23:38 uHeb het allemaal eens rustig bekeken en ik vraag me toch een ding echt af!

Zouden alle experts het nu werkelijk proeven of het bier gegist heeft in al deze ingewikkelde constructies, of in mijn simpele (wel temperatuur geregelde) oude koelkast met een 75 Watt gloeilamp!

Geloof er geen barst van!
Hang eens een data logger aan je temperatuurmeting die je hebt in het gistingsvat!
Als je weet dat de meeste hogere alcoholen, esters, acetaldehyde, en diacetyl vooral in het begin van de gisting worden gevormd, dat de hoeveelheid van deze bijproducten ook sterk afhankelijk is van de stress op de gist, kan je allen concluderen dat een optimaal temperatuurmanagement een noodzaak is bij het begin van je gisting (en verder tijdens de gisting trouwens ook).

De vraag van een miljoen, Ga je dit Proeven?

Dan is mijn antwoord: Het verschil tussen een goed bier en een uitmuntend bier zit in vele factoren en dit is niet de optelsom van deze factoren maar eerder het kwadraat van al deze factoren.
Dus ja voor een uitmuntend bier te maken dien je te streven naar een zo optimale temperatuur regeling in je gistingsvat.
Hoe je dat doet speelt geen rol, maar stellen dat een geoptimaliseerde temperatuur regeling nutteloos is omdat je het verschil niet zou proeven met een minder accurate temperatuur regeling, daar ga ik niet in mee. (Zie bovenstaande redenatie)

Underdike

De ventilator hadden we liggen, dus die koste niks... De warmte-lampen lijken me handig om wat sneller op temperatuur te kunnen komen, omdat de koelkast in een erg koud hok staat (max 5 graden boven de buitentemperatuur).
Met deze (overkill?) aan opwarming doet de koelkast er nog steeds bijna een uur over om op start-temperatuur te komen, met een gloeilamp (die toch echt meer licht dan warmte produceert) had dat vele uren langer geduurd.
Ik wil onze (veelal zwaardere Belgische brouwseltjes) niet uren te koud hebben staan... we gebruiken geactiveerde korrelgist (opgestart met wat water en klein schepje suiker) dat direct actief wordt.

Rich

Citaat van: Kokkebil op 01-11-2016  23:38 uHeb het allemaal eens rustig bekeken en ik vraag me toch een ding echt af!

Zouden alle experts het nu werkelijk proeven of het bier gegist heeft in al deze ingewikkelde constructies, of in mijn simpele (wel temperatuur geregelde) oude koelkast met een 75 Watt gloeilamp!

Geloof er geen barst van!
Zorg dat de lamp brandt op groene stroom anders heb je onvermijdelijk last van autolyse.

Of misschien ook niet :)

Jeukstaardt

Ik kwam laatst een filmpje tegen van een Amerikaanse thuisbrouwer die zijn klimaatkast verwarmde dmv een kleine fohn. Over de veiligheid maakte hij naar eigen zeggen niet teveel zorgen omdat deze toch maar relatief kort aanstaat.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.