Warmtebron klimaatkast

Gestart door Brouwerke94, 31-10-2016 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

harbri

Citaat van: Bart Saccharomyces op 15-03-2018  17:44 uNu kan ik deze echter niet zo gemakkelijk vinden. De meeste hebben dan een hoger vermogen. Een geaarde draad van 37W is de enige die ik kan vinden. Hebben jullie misschien tips? Zal ik een ongeaarde van minder vermogen kopen of voor die van 37W gaan?

Ik heb zelf deze kabel in mijn vergistingskast gebruikt:
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/1479/verwarmingskabel-6-m


HuygenMeester

Citaat van: harbri op 15-03-2018  18:38 uIk heb zelf deze kabel in mijn vergistingskast gebruikt:
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/1479/verwarmingskabel-6-m


Werkt het zo wel; warme lucht stijgt. Blijft je warmte niet teveel in de bovenruimte hangen?

Bart Saccharomyces

Citaat van: harbri op 15-03-2018  18:38 uIk heb zelf deze kabel in mijn vergistingskast gebruikt:
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/1479/verwarmingskabel-6-m

Citaat van: harbri op 15-03-2018  18:38 uIk heb zelf deze kabel in mijn vergistingskast gebruikt:
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/1479/verwarmingskabel-6-m

Ja netjes! daar was mijn oog ook op gevallen, op het moment uitverkocht trouwens. Maar deze is zonder aarde. En hoe heb je de kabeldoorvoer geregeld?


harbri

Citaat van: HuygenMeester op 15-03-2018  19:34 uWerkt het zo wel; warme lucht stijgt. Blijft je warmte niet teveel in de bovenruimte hangen?

Nee dat valt reuze mee. Ik was oorspronkelijk van plan om er nog een ventilatortje aan toe te voegen om de warme lucht te circuleren maar vooralsnog is dat niet nodig.

harbri

Citaat van: Bart Saccharomyces op 15-03-2018  19:35 uJa netjes! daar was mijn oog ook op gevallen, op het moment uitverkocht trouwens. Maar deze is zonder aarde. En hoe heb je de kabeldoorvoer geregeld?

Is inderdaad niet geaard maar dat vind ik niet zo erg. Als het geschikt is om in een soms kletsnatte tuin ingegraven te worden maak ik me over gebruik in een koelkast niet zoveel zorgen.

Voor de doorvoer heb ik het condensafvoerpijpje onderaan de achterwand gebruikt. Met een boor heb ik het gaatje iets groter gemaakt zodat zowel verwarmingskabel als de temperatuursensor van de inkbird er doorheen konden.

Bart Saccharomyces

Citaat van: harbri op 15-03-2018  19:45 uIs inderdaad niet geaard maar dat vind ik niet zo erg. Als het geschikt is om in een soms kletsnatte tuin ingegraven te worden maak ik me over gebruik in een koelkast niet zoveel zorgen.

Voor de doorvoer heb ik het condensafvoerpijpje onderaan de achterwand gebruikt. Met een boor heb ik het gaatje iets groter gemaakt zodat zowel verwarmingskabel als de temperatuursensor van de inkbird er doorheen konden.

En heb je dan het onverwarmde deel een stukje de koelkast in laten lopen? Of loopt het verwarmde deel door het gaatje? Dat zag ik bij iemand anders maar vroeg me af of het dan op die plek niet te warm ging worden.

harbri

Citaat van: Bart Saccharomyces op 15-03-2018  20:29 uEn heb je dan het onverwarmde deel een stukje de koelkast in laten lopen? Of loopt het verwarmde deel door het gaatje? Dat zag ik bij iemand anders maar vroeg me af of het dan op die plek niet te warm ging worden.

Nee, het onverwarmde deel blijft buiten de koelkast. De kabel wordt echter niet gloeiend heet, alleen maar warm. Die uitvoer naar buiten wordt dus ook niet te warm.

Martijn0172

Meestal met dit soort kabels blijft er 1/5 deel onverwarmd


Ik heb van de week en verwarming + fan van alieexpress gekocht, kwam de link een keer op dit forum tegen en toen een keer opgeslagen. Kan nu niet meer vinden waar ik het tegenkwam. Komt in een kast van 160x60x60. Iemand er ervaring mee?

https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-High-Performance-Salable-Product-Industrial-Fan-Heater-100W-Space-saving-Fan-Heater-HVL031-100W/32506185240.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.4Tp92l

Peterrr

Ja IK :D

Zit bij mij onderin met een met een schuine rvs plaat voor de geleiding rond het vat.
Werkt zeer goed, en schiet niet door met voeler op het vat met sponsje.
 :biersmile:

Martijn0172

Mooi!

Beter goed gejat dan slecht bedacht; zou je een een foto kunnen posten van de montage?  8)

Kokkebil

Ik heb gewoon een IR lamp 60 watt
( uit een broedmachine, kan ook een andere lamp zijn met een wat hoger wattage) onder in de kast zitten.
Warme lucht stijgt!
Geen ingewikkelde constructie met verwarmingselementen e.d.
Fitting E27,lamp en snoertje!
Werkt perfect, kost niks.

Bart Saccharomyces

Ik heb na het lezen van dit forum besloten om voor veiligheid te gaan. Zon fitting onder je vat vind ik maar niks. Daarom ga ik voor een verwarmingsdraad icm met een fan. Voor die veiligheid wil ik ook best wat meer betalen.

Kokkebil

Niks onveiligs aan Bart!
Je hebt waarschijnlijk toch ook wel een onge-aarde schemerlamp in je huis staan?
Zelfde principe!

En met de veiligheid ben ik mijn leven lang bezig geweest als elektrotechnicus!
Gewoon logisch nadenken en weten wat je doet.
Maar als jij het niet vertrouw, moet je het gaan doen als gepland!



Peterrr

Citaat van: Martijn0172 op 16-03-2018  10:00 uMooi!

Beter goed gejat dan slecht bedacht; zou je een een foto kunnen posten van de montage?  8)

Zal morgen posten ;)

Martijn0172

Top! Heeft geen haast want het is nog geen eens verstuurd

Haagse Wouter

Citaat van: Kokkebil op 16-03-2018  10:26 uNiks onveiligs aan Bart!
Je hebt waarschijnlijk toch ook wel een onge-aarde schemerlamp in je huis staan?
Zelfde principe!

Ik denk zelfs een van de veiligere opties.
Als er iets fout gaat dan breekt de draad en is het klaar. Kan dus nooit echt mis gaan ^^.

Jeukstaardt

Citaat van: HuygenMeester op 15-03-2018  19:34 uWerkt het zo wel; warme lucht stijgt. Blijft je warmte niet teveel in de bovenruimte hangen?

Ik wikkel de warmtedraad om de onderkant van de brewbucket. Klein stukkie tape en je hebt directe verwarming op het vat. Werkt super voor/bij mij.

Kokkebil

Citaat van: Jeukstaardt op 16-03-2018  13:32 uIk wikkel de warmtedraad om de onderkant van de brewbucket. Klein stukkie tape en je hebt directe verwarming op het vat. Werkt super voor/bij mij.

Dat is inderdaad het principe van verwarmingslint/kabel.
Direct contact met het te verwarmen object!
Waterleidingen vorstvrij houden e.d.
Ben overigens benieuw of het werkt op die afgebeelde foto.

Mark GA

Citaat van: Martijn0172 op 16-03-2018  08:57 uMeestal met dit soort kabels blijft er 1/5 deel onverwarmd


Ik heb van de week en verwarming + fan van alieexpress gekocht, kwam de link een keer op dit forum tegen en toen een keer opgeslagen. Kan nu niet meer vinden waar ik het tegenkwam. Komt in een kast van 160x60x60. Iemand er ervaring mee?

https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-High-Performance-Salable-Product-Industrial-Fan-Heater-100W-Space-saving-Fan-Heater-HVL031-100W/32506185240.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.4Tp92l
Is 100 watt niet veel teveel van het goede?

beermenke

Voor echte kou elektrische deken maar met deze temp heb ik handschoenwarmers van 18 watt en die houden mijn koelkast en 20 liter bier op de ingestelde temp met utc200

Bart Saccharomyces

Citaat van: HuygenMeester op 15-03-2018  19:34 uWerkt het zo wel; warme lucht stijgt. Blijft je warmte niet teveel in de bovenruimte hangen?

Ik wil ook op deze manier een warmtekabel tegen de wand monteren, met dan bovenin een pcfan erbij.
Bij deze kabel, die op het moment is uitverkocht, staat dat hij max 40 graden wordt. Dat lijkt me veilig genoeg voor smeltgevaar. Hij is 30 W over 4 meter verwarmde draad. Iets minder dan 10 W per meter dus.

Nu zoek ik een alternatief maar kom dan uit op 25 W over 2,5 meter of 50 W over 50 meter. Is dan 25 W te weinig voor een kast van 1,6 m hoog? En 50 misschien te veel? Weet iemand misschien een goede alternatieve draad?

Hoeveel W per meter is nog veilig om te plaatsen tegen de wand? En hoe heet wordt het dan?

Martijn0172

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-03-2018  14:42 uIs 100 watt niet veel teveel van het goede?

Volgens de ervaring dus niet :)

Ik denk dat dit komt door de fan, deze zorgt voor een evenwichtige luchtstroming waardoor de container gelijkmatiger verwarmt word en dus eerder op temperatuur komt

Sander van Dijk

Citaat van: Kokkebil op 16-03-2018  10:26 uNiks onveiligs aan Bart!
Je hebt waarschijnlijk toch ook wel een onge-aarde schemerlamp in je huis staan?
Zelfde principe!

Maar een schemerlamp zet je normaal gesproken niet in de badkamer. Je hebt wel een vat vol met vloeistof boven je lamp met fitting met 220V erop staan. Ik heb daarom liever mijn lamp samen met een klein ventilatortje boven in mijn koelkast. Dan helpt de zwaartekracht mee om de lamp en fitting droog te houden.

Peterrr

Bij deze de opstelling die voor mij goed werkt.

 :biersmile:



https://nl.aliexpress.com/item/Electric-Heaters-Constant-Temperature-Industrial-PTC-Fan-Heater-300W-220V-AC-Incubator-Air-Fan-Heater-Drying/32793219264.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6OCzfJ

Ik heb een 300w element waarvan ik er 2 buiten werking heb gezet ( draadje los en krimpkous dus nu 100 W)


Jaap W

Ik heb bovenin mijn warmtekast een 100 watt keramische warmtelamp met een fitting van bakeliet (lamp wordt nl. behoorlijk heet), met vlak daarnaast een oude PC ventilator. Als de lamp aan gaat begint ook de ventilator te draaien en circuleert de warme lucht mooi door de warmtekast en wordt de lamp gelijk wat gekoeld. Werkt/bevalt prima.  :biersmile: :proost:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.