Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Warmtebron klimaatkast  (gelezen 23125 keer)

Offline Cerberus

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Ik drink met maten
Re: Warmtebron klimaatkast
« Reactie #25 Gepost op: 02-11-2016 16:20 u »
Ik kwam laatst een filmpje tegen van een Amerikaanse thuisbrouwer die zijn klimaatkast verwarmde dmv een kleine fohn. Over de veiligheid maakte hij naar eigen zeggen niet teveel zorgen omdat deze toch maar relatief kort aanstaat.

Daar gaat hij wel anders overdenken als zijn huis een smeulende puinhoop wordt!
Zonder enige veiligheidsbarrières zou ik hier nooit aan beginnen. Wat als de fohn onverhoopt blijft draaien...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #26 Gepost op: 02-11-2016 17:32 u »
Ik kwam laatst een filmpje tegen van een Amerikaanse thuisbrouwer die zijn klimaatkast verwarmde dmv een kleine fohn. Over de veiligheid maakte hij naar eigen zeggen niet teveel zorgen omdat deze toch maar relatief kort aanstaat.
In één woord: Dom  :nut:   Zo kun je ook een spiritusbrander als nachtlampje gebruiken  >:D  Lekker alternatief maar ook dom.

Kies een betrouwbare maar vooral veilige warmtebron met een beperkt vermogen. Warmtelampen en matjes kosten geen drol en zijn (mits goed toegepast) veilig.

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #27 Gepost op: 02-11-2016 18:51 u »
Weer een bevestiging dat daar allemaal idioten wonen!   :D :D

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 02-11-2016 18:56 u »
met een gloeilamp (die toch echt meer licht dan warmte produceert) had dat vele uren langer geduurd.

Hier zit je toch fundamenteel fout en heb je er niks van begrepen!
Een ouderwetse gloeilamp produceert 80-90% warmte en slechts 10-20% licht!
Daarom zijn bijna alle ouderwetse gloeilampen nu verboden in de winkel, vanwege de onnodige energieverslindende werking!
Wel bij de les blijven!

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #29 Gepost op: 02-11-2016 20:11 u »
Daarom zijn bijna alle ouderwetse gloeilampen nu verboden in de winkel, vanwege de onnodige energieverslindende werking!
Wel bij de les blijven!
Het is nergens voor nodig om iets als "heb je er niks van begrepen" te zeggen, ik vind dat onnodig onaardig.

Maar goed...
Zoals ik al aangaf: de 2x 150 W warmtelampen deden er al bijna een uur over om de kast op temperatuur te krijgen... en jij wilt zeggen dat 1x 75 W gloeilamp die niet gebouwd is op warmte afgeven níet veel trager is ? Energie is vrij rechtlijnig, ik heb een andere mening.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 02-11-2016 21:40 u »
Het is nergens voor nodig om iets als "heb je er niks van begrepen" te zeggen, ik vind dat onnodig onaardig.

Maar goed...
Zoals ik al aangaf: de 2x 150 W warmtelampen deden er al bijna een uur over om de kast op temperatuur te krijgen... en jij wilt zeggen dat 1x 75 W gloeilamp die niet gebouwd is op warmte afgeven níet veel trager is ? Energie is vrij rechtlijnig, ik heb een andere mening.

Misschien een beetje " kort door de bocht" mijnerzijds, maar als je een klein beetje het nieuws en de kranten hebt gevolgd de laatste jaren, dan weet je toch waarom er vanuit " Brussel" is bepaald dat gloeilampen uit den boze zijn, vanwege de onnodige energie consumptie. Daar hoef je echt geen kennis van de elektrotechniek voor te hebben.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #31 Gepost op: 02-11-2016 21:45 u »
Misschien een beetje " kort door de bocht" mijnerzijds, maar als je een klein beetje het nieuws en de kranten hebt gevolgd de laatste jaren, dan weet je toch waarom er vanuit " Brussel" is bepaald dat gloeilampen uit den boze zijn, vanwege de onnodige energie consumptie. Daar hoef je echt geen kennis van de elektrotechniek voor te hebben.

Ten opzichte van een warmte"lamp" levert een normale gloeilamp wel degelijk meer licht dan warmte. Dat die gloeilamp op zichzelf meer warmte levert dan licht betekent in deze niets.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 02-11-2016 21:47 u »
Maar goed...
De snelheid waarmee je een lege gistkast mee kan 10 graden mee kan opwarmen is helemaal niet zo belangrijk. Je moet het warmtelek van je gistkast compenseren + nog wat vermogen om de boel 1-2 graden te kunnen verwarmen. Dit hoeft niet binnen een uur te gebeuren. Dus 2 x 150 W is overkill, met een 75 W gloeilamp zou je het waarschijnlijk ook wel kunnen redden. Bij mij was een 40 W gloeilamp voldoende om mijn koelkast in de schuur tijdens de winter op temperatuur te houden. Koelkast was een stukje kleiner maar het vroor gewoon in de schuur. Met een efficiëntie van 95% (warmte) is een gloeilamp een prima warmtebron. Als 75 W te weinig zou zijn kan je er natuurlijk een 2e of 3e bij zetten.

Die warmtelampen zijn wel een stuk betrouwbaarder.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #33 Gepost op: 03-11-2016 07:16 u »
Wel bij de les blijven!
Een gloeilamp is een prima verwarming met een ca 5% verlies aan licht

Ik heb een keer een website gezien waar ze verwarmingsbollen verkochten die dus maar 3% van de energie aan licht verloren. Aldus een poging om toch nog gloeilampen te mogen verkopen. Het is ze volgens mij niet gelukt

Zelfs hier in India verkopen ze geen gloeilampen meer, terwijl ze voor de rest nergens naar kijken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 03-11-2016 21:33 u »
De snelheid waarmee je een lege gistkast mee kan 10 graden mee kan opwarmen is helemaal niet zo belangrijk. Je moet het warmtelek van je gistkast compenseren + nog wat vermogen om de boel 1-2 graden te kunnen verwarmen. Dit hoeft niet binnen een uur te gebeuren. Dus 2 x 150 W is overkill, met een 75 W gloeilamp zou je het waarschijnlijk ook wel kunnen redden. Bij mij was een 40 W gloeilamp voldoende om mijn koelkast in de schuur tijdens de winter op temperatuur te houden. Koelkast was een stukje kleiner maar het vroor gewoon in de schuur. Met een efficiëntie van 95% (warmte) is een gloeilamp een prima warmtebron. Als 75 W te weinig zou zijn kan je er natuurlijk een 2e of 3e bij zetten.

Het klopt dat je maar weinig vermogen nodig hebt voor het verwarmen.

Ik heb een grote horecakoelkast met een inhoud van 800 liter. Die verwarm ik met een gloeilamp van 40 W. Dat werkt goed. Overigens produceert de vergisting veel warmte meestal moet je koelen. Alleen als de hoofdgisting voorbij is moet er echt bij verwarmd worden. Dat de temperatuur langzaam omhoog gaat is geen probleem.

Offline KoenWi

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 05-11-2016 17:01 u »
Ik heb op youtube eens een keer een filmpje gezien van iemand die een soortgelijke verwarming als in de startpost (ik meende dat het een 150 watt kacheltje was) los had gehaald en de boel zo had aangesloten dat de ventilator continu door bleef lopen. Na de modificatie zaten er dus 2 voedingssnoeren aan het apparaat, 1tje voor de ventilator en 1tje voor het verwarmingselement. Kwestie van een extra draadje + gaatje in je behuizing en dan kun je alles ook weer netjes dichtmaken zoals het hoort.

Het verwarmingselement schakelde hij vervolgens met een temperatuurcontroller.
Zo heb je dus altijd luchtstroming en slaat de verwarming alleen aan wanneer dit nodig is.

Misschien dat dat nog een idee is? Ben zelf wel van plan om het op een soortgelijke wijze te maken

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #36 Gepost op: 05-11-2016 19:41 u »
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een warmtebron voor mijn klimaatkast.
Groet,
Brouwerke

Zelf gebruik ik een aluminiumdeel uit een kapotte camping koelkast samen met een werkend koffiewarmhoudplaatje.
Werkt ideaal en geeft geen licht ;) De sensor voor de ST1000 gaat door de afvoer van de automatische ontdooier.
Ik heb geen last van condens of ander ongerief :proost:
:degroeten:

:degroeten:
Huygenmeester

Serge VL

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 05-11-2016 21:14 u »
Om een idee te geven hoeveel verwarming je nodig hebt in je gistingskast hier een link naar een online temperatuur trending van brouwsel van een collega brouwer het is een brouwsel van 30L begin SG 1052 in een gistingskast gemaakt van een ijskast die in een garage staat maar met een PID contoler ipv een STC1000.
Je ziet duidelijk tijdens de eerste 24uur dat de PID regeling de temperatuur in de koelkast altijd maar lager brengt om de temp van het bier op 20 graden te kunnen houden. Daarna zie je deze terug omhoog komen
Na dat de hevigste gisting voorbij was is er een graduele temperatuurstijging in geprogrammeerd (punt C op de grafiek) zodat de temperatuur elke dag met 1 graad zal verhogen tot 24 graden (dus binnen 4 dagen zit hij op 24 graden). Vermoedelijk zal die daartegen ook bijna uitgegist zijn.
Nu na 4,5 dagen heeft de verwarming toch slechts 4 x moeten opspringen (buiten het initieel op temperatuur brengen) en dan nog maar in het totaal voor 8 min met 2 x 50 W elektrokast verwarmingselementen.
Gecontroleerd vergisten is voornamelijk koelen! Dus grote vermogens om te verwarmen heb je echt niet nodig.

De Link :http://kglprinting.com/brew (Duurt wel even voor die geladen is)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 05-11-2016 21:34 u »
Met een efficiëntie van 95% (warmte) is een gloeilamp een prima warmtebron.
Reken maar gerust 100%. Die 5% licht wordt bij reflectie tegen de binnenkant van de kast ook nog omgezet in warmte  ;)

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #39 Gepost op: 05-11-2016 22:53 u »
Reken maar gerust 100%. Die 5% licht wordt bij reflectie tegen de binnenkant van de kast ook nog omgezet in warmte  ;)
Toch nog eens je natuurkunde-boekjes lezen...  ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 06-11-2016 09:51 u »
Toch nog eens je natuurkunde-boekjes lezen...  ;)
Is inderdaad middelbare school natuurkunde. Ik heb die boekjes altijd goed bijgehouden op school.
Zie ook bijvoorbeeld http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/197040-omzetten-stralingsenergie-naar-warmte/
een foton (licht) brengt zijn energie over aan atomen/moleculen die daardoor harder gaan trillen. Dat trillen is warmte.

Kijk maar eens wat er gebeurt als je een lamp zwart schildert. Dan komt er geen zichtbaar licht meer uit omdat dan alle licht al in de verf omgezet wordt in warmte. Waarom denk je bv dat je met een rode laser (=zichtbaar licht van 1 golflengte) in staat bent om een CD te beschrijven. Juist omdat de lichtenergie omgezet wordt in warmte en het oppervlak van de CD plaatselijk zo heet wordt dat de structuur verandert. :proost:

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #41 Gepost op: 06-11-2016 09:56 u »
Omdat er licht wordt afgegeven... wordt er nooit 100% energie in warmte omgezet

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 06-11-2016 10:04 u »
Omdat er licht wordt afgegeven... wordt er nooit 100% energie in warmte omgezet
Ik heb het ook niet bedacht is gewoon zoals de natuurwetten werken ;) misschien kun je eens proberen te beredeneren waar het licht dan blijft als het in een afgesloten kast steeds reflecteerd? Of denk je dat je nog steeds licht ziet als je het eerst uit zet en dan een kwartierje later het deurtje open doet.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #43 Gepost op: 06-11-2016 11:00 u »
Het lampje gaat uit als je de koelkast-deur dicht doet, Hans  :D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 06-11-2016 11:58 u »
Het lampje gaat uit als je de koelkast-deur dicht doet, Hans  :D
:huilen:

Offline Snor

• De Roode Toren
  • Junior lid
  • **
  • Dat zit wel SNOR
« Reactie #45 Gepost op: 05-01-2017 02:29 u »
Zojuist even gegoogeld op gloeilampen.
In heel veel webwinkels zijn nog "oude" gloeilampen op voorraad!

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 05-01-2017 13:25 u »
Ik heb een oude reflectorlamp 75 W onderin de ( ouwe koel)kast hangen, met het licht naar beneden gericht.
Warmte stijgt tenslotte op!
Aluminiumfolie op de bodem van de kast en ook rond de lamp.
Prima reflectie van de warmte en geen last van plaatselijke oververhitting!
Thermostaatvoeler onder een sponsje met tape op het gistingsvat geplakt!

Werkt echt perfect en geen gedoe met allerlei ingewikkelde constructies en goedkoop!

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #47 Gepost op: 05-01-2017 20:20 u »
Ik heb een warmtelamp van 75 watt, met een klem zoals deze, die bevestig ik aan het frame van mijn vergistingstank (Fastferment)
Werkt prima, zorg dat de lamp niet te dicht op het plastic van de koelkast zit want anders heb je kans dat dat gaat smelten door de warmte.

De temperatuur is geregeld via een STC-1000.

Hopelijk blijft mijn vergistingsvat vannacht op temperatuur, met -9 buiten zal het vast ook niet heel warm in de schuur zijn.

Goedkoop op ebay verkrijgbaar:

http://www.ebay.nl/itm/85mm-Mini-Black-Ceramic-Heat-Infrared-Lamp-Bulb-New-/371307212886?var=&hash=item5673a27056:m:moMjW7s-zvzWf20uxsstQJA

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #48 Gepost op: 05-01-2017 20:28 u »
Op dit moment heb ik een fitting die ik op zijn plaats hou door hem in een baco vast te schroeven en dan gewoon neerzet onderin de kast :p.

Offline Bart Saccharomyces

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 15-03-2018 17:44 u »
Beste leden,

Na twee keer aan blikbrouwen te hebben gedaan, ga ik nu de volgende stap zetten. Ik ga beginnen met het maken van een klimaatkast. Zaterdag haal ik een koelkast op van 1,60 m hoog. Ik heb na het lezen van het forum besloten om een verwarmingsdraad als warmtebron te nemen. Nu denk ik aan een draad van 25 a 30 W. Voor de veiligheid zou ik graag een geaarde versie willen.

Nu kan ik deze echter niet zo gemakkelijk vinden. De meeste hebben dan een hoger vermogen. Een geaarde draad van 37 W is de enige die ik kan vinden. Hebben jullie misschien tips? Zal ik een ongeaarde van minder vermogen kopen of voor die van 37 W gaan?