Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe zelf een koolzuurfles te vullen, en waarom zou je?  (gelezen 52731 keer)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: nl
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
Re: Hoe zelf een koolzuurfles te vullen, en waarom zou je?
« Reactie #50 Gepost op: 16-01-2020 11:49 u »
Een normale koolzuurcylinder is niet bedoeld om de kraan en de pakking er vanaf te halen. Zou ik dus niet doen. En waar haal je droogijs vandaan?
Je moet inderdaad zeker geen koolzuurfles open maken, door de kraan eraf te draaien. Dit is allemaal als een compleet pakket op druk getest. Je wilt niet dat er iets fout gaat.

Je kunt overigens wel gewoon droogijs in pelletvorm online bestellen. Je kunt gewoon 10 kg droogijs thuis laten bezorgen in een geïsoleerde box. Ze willen wel dat je thuis bent om de zending aan te nemen :)

Als je een ruilfles bij de slijter haalt, betaal je eenmalig € 120,- statiegeld. Je krijgt dit weer terug als je de fles weer inlevert. Ik betaal nu € 32,50 voor een 10 kg! CO2 vulling. Daar kun je héél lang mee doen. Dus ik zou niet tobben met droogijs.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rejoen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 16-01-2020 12:55 u »
Het kan zelfs voor 22,-  voor een 10 L fles (in Katwijk aan zee). Dus zeker niet gaan klooien met droog ijs. Dit is duurder dan zo'n fles kopen (afgezien van het statiegeld natuurlijk).

Offline PaultjePils

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #52 Gepost op: 17-01-2020 13:25 u »
Ik begon met een 2 kg fles voor de kegerator en dan CO2 catridges (16 gram) als ik ergens een fust zou meenemen. Zowel een 2kg fles vullen als de catridges zijn in verhouding erg dure CO2. Aangezien ik al in bezit was van een sodastream, had ik daarvan wat cilinders liggen. Ik ben gaan experimenteren met het gebruik van die cilinders en het vullen ervan vanuit een 10kg donorfles. Ik doe dat met:

https://www.aliexpress.com/item/32976721150.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4cf0186crsgvIN&algo_pvid=2122044b-3dd4-4e7d-9560-ec7b168dc6d2&algo_expid=2122044b-3dd4-4e7d-9560-ec7b168dc6d2-5&btsid=a96f5cbe-5cf8-48f5-a214-a7ddbc7cbf66&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1,searchweb201603_53

De sodastream cilinder van te voren in de vriezer en dan als je goed je best doet krijg je die best aardig vol. Al heb ik nu alleen nog ervaring met een volle 10kg donorfles, naarmate die leger raakt zal het vullen ongetwijweld steeds lastiger gaan. Al zou ik maar 6 kg opmaken voor het omruilen, dan is het nog steeds erg voordelig.

Ik zie het niet zitten om de valve eraf te draaien en met droogijs te werken. Iets te los draaien of iets dergelijks kan erg vervelend uitpakken.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #53 Gepost op: 17-01-2020 13:30 u »
Het kan zelfs voor 22,-  voor een 10 L fles (in Katwijk aan zee). Dus zeker niet gaan klooien met droog ijs. Dit is duurder dan zo'n fles kopen (afgezien van het statiegeld natuurlijk).

Dat is een mooie prijs, bij welk bedrijf in Katwijk kan dat?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 17-01-2020 13:33 u »
Al heb ik nu alleen nog ervaring met een volle 10kg donorfles, naarmate die leger raakt zal het vullen ongetwijweld steeds lastiger gaan.
Bij kamertemperatuur staat er een druk op van ca 57 BAR en is de koolzuur vloeibaar. Je begint er pas wat van te merken als er minder dan ca 1.5 kg koolzuur resteert. dan is namelijk de druk net 57 BAR zonder vloeistof en gaat daarna de druk zakken als je meer koolzuur afneemt. 

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #55 Gepost op: 17-01-2020 16:38 u »
Bij kamertemperatuur staat er een druk op van ca 57 BAR en is de koolzuur vloeibaar. Je begint er pas wat van te merken als er minder dan ca 1.5 kg koolzuur resteert. dan is namelijk de druk net 57 BAR zonder vloeistof en gaat daarna de druk zakken als je meer koolzuur afneemt.
Dan moet je (denk ik) de donor fles wel hoger en op z'n kant of op z'n kop houden, zodat de vloeibare CO2 in de kleinere fles kan stromen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 17-01-2020 16:57 u »
Dan moet je (denk ik) de donor fles wel hoger en op z'n kant of op z'n kop houden, zodat de vloeibare CO2 in de kleinere fles kan stromen.
In principe wel. dan loopt het met de overdruk (57 BAR in de grote fles en ca 20 BAR in de kleine bij -20 graden) snel van de ene in de andere fles. als je de fles normaal recht op houdt gaat het ook, maar dan moet de koolzuur eerst verdampen uit de grote fles en dan condenseren in de kleine. daarvoor is veel warmteverplaatsing nodig, dus de grote fles zal dan snel afkoelen (druk neemt af) en de kleine fles snel opwarmen(druk neemt toe). En dan is het veel moeilijker om het laatste restje over te krijgen als er bijna geen temperatuurverschil meer is.

Offline André de Laat

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #57 Gepost op: 17-01-2020 17:12 u »

Kan ze hier bij een slijterij afgevuld krijgen voor 139.95. 120 voor de cilinder, 19.95 voor de vulling. Hoe zit dat als je zo´n setje koopt met een kleine cilinder? Kunnen ze die ook zonder meer vullen?

Tags: CO2 veiligheid